2013-10-01, 22:09
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Ska du göra någonting som kan förbättra situationen?

Hej igen.

Jag lär inte vara den första i historien som kontaktar media med liknande tankar om detta ämne men hursomhaver så har jag gjort det.
Här nedan kan du läsa en konversation jag haft idag med en journalist på en av våra ledande tidningar.
Den fetade delen har jag svårt att förstå, hjälp mej gärna att tolka detta.
1. Menar man att man inte ska blanda in personliga åsikter i en så här viktig fråga?
2. Vad innebär det isf?
3. Betyder det att de att man är belagd med munkavle och att det finns en fastlagd agenda att hålla sig till?
4. Är detta ett bevis på att ämnet är tabu i media?
5. Eller vad?

Mailkonversation nedan:
Citat:
Snapsvisa
Hej.

Häromdagen gav jag mej in i debatten om medias och politikens roller i kampen mot utanförskap, rasism och främlingsfientlighet. Jag är varken journalist eller en erfaren debattör men jag känner att något måste göras.
Tidningar och annan media har självklart en enorm möjlighet att påverka hur debatten förs, vad som sägs och vad som inte sägs.

Det som skrämmer mej och det som gör mej mer och mer bekymrad är bl.a. att utanförskapsområdena vuxit i antal och att klyftorna ökar. Och självklart att rasism och främlingsfientligheten sägs öka.
I mer eller mindre samma takt växer Sverigedemokraterna.
Något måste helt enkelt vara fel i både integrationspolitiken och den massmediala debatten och rapportering om invandringen.

Det finns problem som direkt kan kopplas till våra utanförskapsområden och då blir dessvärre kopplingen till invandringen ett faktum.
7 personliga rader raderade…..

Som sagt så gav jag mej in i debatten med mina funderingar. Det gjorde jag på Flashback under signaturen Snapsvisa.
Mina funderingar finns att läsa här: https://www.flashback.org/t2225604

Anledningen till att jag vill att ni tar del av detta är självklart att jag vill att ni som en betydande aktör inom media har en helt annan möjlighet än vad jag har att faktiskt påverka.

Om ni har möjlighet att läsa även dessa trådar på Flashback som jag personligen tycker är mycket läsvärda så lovar jag att bilden av vad jag saknar i debatten klarnar. Med det är inte sagt att jag samtycker med vad olika skribenter har för syfte, åsikter eller agenda.
https://www.flashback.org/t2185102
https://www.flashback.org/t2229052

Det vore kul om ni kunde återkomma med feedback på framförallt mina funderingar men ännu roligare om ni kunde bidra till att avdramatisera debatten och kanske driva en diskussion om just medias roll i kampen mot utanförskap, rasism och främlingsfientlighet.

Om ni nu väljer att på något sätt bidra till att denna fråga blir mer accepterad att diskutera i offentliga sammanhang så tror och hoppas jag att det på sikt leder till minskande utanförskap, minskande rasism etc istället för ökande.
Den politik som förs och den strategi som media hittills valt tycker inte jag bidrar till en positiv utveckling.

Själv trivs jag inte så bra i rampljuset så mitt namn vill jag gärna att ni håller för Er själva, men jag står för det jag skrivit under mitt alias på Flashback.

Det vore kul att höra från er och höra er feedback eller era tankar om detta.
Jag hoppas att ni tar er tid att läsa trådarna på Flashback, tro mej, ni kommer förvånas över det intresse, kunskap och engagemang vissa har i dessa frågor.

Tack på förhand och tack för en övrigt bra tidning.

Mvh
Raderat Namn, adress och tfn

Citat:
journalist
Hej och tack för mejl och synpunkter.
Jag har läst många trådar på Flashback i olika ämnen, och tycker att det kan vara många intressanta diskussioner där.
För tidningens del gäller dock att skribenter ska ha dokumenterat kunnande eller erfarenhet av de frågor de för fram. Alternativt politiskt inflytande, för att kunna förändra.
Att vi alla tycker olika saker, och kan lyfta fram olika infallsvinklar är anser jag är bra för samhällsdiskussionen men diskussioner har olika forum, varav Flashback är ett.
mvh raderat namn, redaktör

Citat:
Snapsvisa
Hej.
Tack för ett snabbt svar.
Har du / ni några åsikter om det jag skrivit? Håller ni med eller har ni en annan syn på detta.
Mvh
Citat:
journalist
Hej igen,
I mitt arbete diskuterar jag aldrig privata åsikter i någon fråga, då skulle jag inte fungera särskilt bra som debattredaktör.
Mvh

Citat:
Snapsvisa
Hej igen.
Det är ok, jag respekterar det såklart.
Är det ok för dej om jag kopierar in vår konversation i min tråd på Flashback? Självklart lovar jag att inte nämna vare sig ditt namn eller tidningens namn.
Mvh
Citat:
journalist
Självklart kan jag citeras. Med namn och titel, såvida mitt budskap inte förvanskas i sammanhanget.
Mvh
Citat:
Snapsvisa
Ok, jag väljer att inte nämna varken ditt namn eller tidningens namn. Även om jag förstår och respekterar det du säger så tror jag att andra kan tolka och förvränga det på ett sätt som inte är till din favör. Det vore onödigt.
Tack för denna gång.
Mvh
Citera
2013-10-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsvisa
Hej igen.

Jag lär inte vara den första i historien som kontaktar media med liknande tankar om detta ämne men hursomhaver så har jag gjort det.
Här nedan kan du läsa en konversation jag haft idag med en journalist på en av våra ledande tidningar.
Den fetade delen har jag svårt att förstå, hjälp mej gärna att tolka detta.
1. Menar man att man inte ska blanda in personliga åsikter i en så här viktig fråga?
2. Vad innebär det isf?
3. Betyder det att de att man är belagd med munkavle och att det finns en fastlagd agenda att hålla sig till?
4. Är detta ett bevis på att ämnet är tabu i media?
5. Eller vad?

Mailkonversation nedan:

Citat:
journalist
Hej igen,
I mitt arbete diskuterar jag aldrig privata åsikter i någon fråga, då skulle jag inte fungera särskilt bra som debattredaktör.
Mvh

1. ja, personliga åsikter gör sig nog inte bra i sådana här sammanhang.... som är offentliga! Givetvis har alla en personlig åsikt, men i den offentliga debatten ska dessa inte finnas. Det tycker jag han har rätt i. Speciellt som redaktör.

2. Att han inte vill specificera sin åsikt helt enkelt.

3. Nej, men att han gör bäst i att hålla sin åsikt för sig själv.

4. Nej. Dock är ämnet fortfarande tabu givetvis, detta är dock inget bevis på det.

5. Jag tycker generellt att han gör rätt i att hålla sin personliga åsikt undangömd. media ska inte bygga på åsikter och agendor. Det ska rapporteras fakta.

Btw, jag hoppas han hette J. Helin Vore så befriande att veta att han läser om sig själv på FB he he he he
Citera
2013-10-01, 22:47
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
1. ja, personliga åsikter gör sig nog inte bra i sådana här sammanhang.... som är offentliga! Givetvis har alla en personlig åsikt, men i den offentliga debatten ska dessa inte finnas. Det tycker jag han har rätt i. Speciellt som redaktör.

2. Att han inte vill specificera sin åsikt helt enkelt.

3. Nej, men att han gör bäst i att hålla sin åsikt för sig själv.

4. Nej. Dock är ämnet fortfarande tabu givetvis, detta är dock inget bevis på det.

5. Jag tycker generellt att han gör rätt i att hålla sin personliga åsikt undangömd. media ska inte bygga på åsikter och agendor. Det ska rapporteras fakta.

Btw, jag hoppas han hette J. Helin Vore så befriande att veta att han läser om sig själv på FB he he he he
Tack för dina svar. Dina svar låter helt rimliga.
Tyvärr får jag att göra dej besviken, det var inte Jan Helin. Om du inte läst hans senaste söndagskolumn så tycker jag att ska göra det. Den är bra och handlar till viss del om hur journalistik ibland bedrivs.Se inlägg 24.
Citera
2013-10-01, 23:38
Medlem
Hej Snapsvisa

Kul att läsa. Jag har bara skrivit till politiker.

Jag tror hans svar kan komma att användas i journalistutbildningen om 10 år.

Då kommer det användas som ett exempel på de sista dödsryckningarna av journalistiken på
2010 talet.

Det visar på en top down journalistik, som basunerar ut de åsikter och nyheter som tidningen bestämmer.

Avståndet mellan media och allmänheten är idag stort och det växer.
SVT låtsas vara objektivt, forskning visar att de flesta är MP och S

Det är klart att det statliga presstödet på en halv miljard påverkar vad tidningarna skriver.

Det som händer nu är att gränsen mellan journalistens privata och professionella skrivande suddas ut med twitter och andra sociala media där de kan uttrycka privata åsikter, men då krävs att de är väl underbyggda.

Uppgifter som ska tas på allvar på tex flashback kräver trovärdiga källor, vilket skrivande på en tidning inte kräver. Detta är en bidragande orsak till tidningskrisen och det låga förtroendet för journalister.

Det som är bättre i USA är att man ofta vet vad journalisten står politisk och vet man att de vinklar nyheter på just deras sätt.
Citera
2013-10-05, 11:38
Medlem
Snapsvisas avatar
Frågor:
1. Hur kan man ens tänka tanken att stå bakom den integrationspolitik vi haft de senaste 20 åren?
2. Hur kan det komma sig att svensk media inte tar utvecklingen på större allvar?
3. Att protestera eller reagera på den samhällsutveckling vi har haft till följd av den misslyckade integrationspolitiken missförstås ofta som att man är främlingsfientlig, tyvärr. Varför är det så?
4. Är det möjligt att trenden håller i sig i ytterligare 20år och att vi då kan räkna in 400-500 områden som klassas som utanförskapsområden?

Att inte protestera, reagera osv mot denna utveckling innebär enligt mej att man tycker att detta är helt ok? Detta innebär i praktiken att all media och alla politiker som har valt att stötta den invandring och framförallt allt integrations-politiken tycker att detta är helt ok. Många av er politiker, mediahus och journalister som finns där ute borde skämmas.

För min del är den en självklarhet att ett land som Sverige ska ta emot både flyktingar och invandrare, vi ska dessutom hjälpa människor på distans med olika former av bistånd. Men jag kan inte förstå eller stå bakom den integrationspolitik vi har och har haft, den kunde självklart varit värre men läs det som står i nedanstående spoilers så får ni förhoppningsvis en och annan tankeställare. Siffrorna har något eller några på nacken vilket till viss del kan förklaras med att media har valt att GILLA utvecklingen som det heter på facebook.

Att vi alla förstår sambandet mellan utanförskap och risken för att folk hamnar i kriminalitet behöver inte diskuteras öht men alla vi intresserade vet att tex våld med dödlig utgång nyss passerat 200 fall i år. https://www.flashback.org/t2229890
Huruvida dessa fall kan kopplas till invandringen eller utanförskap vet vi inte eftersom att den statisken numera är mer eller mindre förbjuden.

Citera
2013-10-05, 12:14
Medlem
Det vi kan konstatera är att mångkulturalister och antivita är bortom all räddning. Vad som ska fokuseras på är att få med vanliga svenskar som ännu inte drabbats av PK-sjukan. Vanliga svenskar måste inse att de ska vara stolta över att vara svenskar och det tabut måste brytas. PK ska inte ha tolkningsföreträde på vad som är bäst för Sverige. Man kommer aldrig vinna diskussioner mot PK då logik och rationalitet inte delades ut när de föddes. Som att tala till en vägg. Resonemang och fakta kan rabblas i evighet och gör inte ens en lite buckla i PK-doktrinen.

Istället finns vanliga svenskar att nå ut till men som är rädda för att bli kallade rasister och diverse okvädningsord från PK i brist på motargument. Dessa vanliga svenskar ska nås ut till och låta dem förstå att de har stöd från andra. Normala svenskar har förstånd och kritiskt tänkande, och det är dessa som måste nås ut till innan de ohjälpligt faller över till den onda sidan.

Mitt svar är alltså, bry sig inte så mycket om PK, antivita antirasister. De är inte målgruppen att nå för att rädda Sverige, det är inte där slaget ska stå. Spelar man på deras plan tas viktig fokus från den plan där spelet bör utspela sig.
Citera
2013-10-06, 18:18
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tege66
Det vi kan konstatera är att mångkulturalister och antivita är bortom all räddning.
1. Vad som ska fokuseras på är att få med vanliga svenskar som ännu inte drabbats av PK-sjukan. Vanliga svenskar måste inse att de ska vara stolta över att vara svenskar och det tabut måste brytas. PK ska inte ha tolkningsföreträde på vad som är bäst för Sverige.
2. Man kommer aldrig vinna diskussioner mot PK då logik och rationalitet inte delades ut när de föddes. Som att tala till en vägg. Resonemang och fakta kan rabblas i evighet och gör inte ens en lite buckla i PK-doktrinen.

3. Istället finns vanliga svenskar att nå ut till men som är rädda för att bli kallade rasister och diverse okvädningsord från PK i brist på motargument. Dessa vanliga svenskar ska nås ut till och låta dem förstå att de har stöd från andra. Normala svenskar har förstånd och kritiskt tänkande, och det är dessa som måste nås ut till innan de ohjälpligt faller över till den onda sidan.

Mitt svar är alltså, bry sig inte så mycket om PK, antivita antirasister.
4. De är inte målgruppen att nå för att rädda Sverige, det är inte där slaget ska stå. Spelar man på deras plan tas viktig fokus från den plan där spelet bör utspela sig.

1. Få med vart då? Vaddå få med? Förstår inte vad du menar, tyvärr. Finns det PK-sjuka någon annanstans än i den offentliga debatten. Jag har då aldrig mött någon irl som inte vågar prata.
2. Varför detta fokus på att vinna? Korrekt frågeställning är väl snarare vem eller vilka som är de riktiga förlorarna i samhället.
3. Min uppfattning är den att "vanliga" svenskar eller "vanliga" invandrare anser att den här rasism-hysterin har fokus på fel saker. Det saknas nulägesanalys (vad och varför), det saknas mål och en plan för att nå målet. Vill man inte ens diskutera eller försöka förstå VARFÖR så kommer man aldrig att kunna förändra. Vet man inte var man är eller vart man ska eller hur man ska ta sig dit så blir resan meningslös.
4. Rädda Sverige? Från vad?

Frågorna som många missar är en hel del VARFÖR.
Varför är vissa kritiska mot den invandring vi har?
Varför är vissa kritiska mot vissa invandrare?
Varför ökar antalen utanförskapsområden?
Varför är skolresultaten i utanförskapsområdena ofta lägre än i andra områden?
Varför växer SD?
Och en massa fler VARFÖR....

När folk har kunskap om alla dessa varför så blir läget ett helt annat. Då kommer alla förstå att det är inte speciellt mycket rasism i sammanhanget öht. Folk ser missförhållanden i samhället, folk ser att integrationen inte fungerar. Det är inte rasism, ska det vara något så är det politism.
Citera
2013-10-06, 21:44
Avslutad
Klockrena inlägg och funderingar från snapsvisa. Att du säger att du är "oerfaren" debattör hoppas jag inte gäller framöver. Du är ju hitills briljant och har precis så nyanserade tankar som jag anser att vi behöver fler av.

Angående "utanförskap" på listan tidigare så undrar jag hur man bedömer det, för Jakobsberg exempelvis skulle inte jag beskriva som en stadsdel som klassas som "utanförskap". Åtminstone inte i närheten av vad de flesta förknippar ordet "ghetto" med... Håller dock med om detta OM man syftar på vissa begränsade områden där, men inte som "helhet".
Citera
2013-10-06, 21:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Frågeställningar att diskutera:
1. Tycker ni på Flashback att min analys av det hela stämmer?
2. Vad tror ni orsaken är till varför invandringsfrågan är belagd med tabu i media?
3 Tror ni att alla Sveriges invånare skulle tjäna på en öppen icke tabu-belagd diskussion?
4 Jagar media sin egen svans?
1. Nej, du utgår från att folk inte är rasister men det är faktiskt de flesta. Däremot är det få som vågar erkänna det, de flesta är konformister och följare.
2. Det kan ju bero på att deras ägare vill ha det så???
3. Nej. Knappast de som äger media, flyktingförläggningar etc. plus gamla rynka kärringar som vill hämta hit storkukade negerpojkar från Gambia.
4. Jag förstår inte frågan, du menar att de skapar mer rasism? Nej det är inte media som skapar rasism, det är verkligheten som gör det.
Citera
2013-10-06, 22:13
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Klockrena inlägg och funderingar från snapsvisa. Att du säger att du är "oerfaren" debattör hoppas jag inte gäller framöver. Du är ju hitills briljant och har precis så nyanserade tankar som jag anser att vi behöver fler av.

Angående "utanförskap" på listan tidigare så undrar jag hur man bedömer det, för Jakobsberg exempelvis skulle inte jag beskriva som en stadsdel som klassas som "utanförskap". Åtminstone inte i närheten av vad de flesta förknippar ordet "ghetto" med... Håller dock med om detta OM man syftar på vissa begränsade områden där, men inte som "helhet".
Tack, alltid kul med feedback, särskilt när den är positiv.

Angående listan så har jag utgått från att listan i den nedre spoilern i det stora hela bygger på de kriterier som finns att läsa i den övre spoilern. Jag kan självklart ha fel till viss del, men fram tills när jag överbevisats gäller detta. Oavsett så är det ställt utom allt rimligt tvivel att utvecklingen har gått åt fel håll.
Citera
2013-10-06, 23:19
Medlem
Frågeställningar att diskutera:
1. Tycker ni på Flashback att min analys av det hela stämmer?
2. Vad tror ni orsaken är till varför invandringsfrågan är belagd med tabu i media?
3 Tror ni att alla Sveriges invånare skulle tjäna på en öppen icke tabu-belagd diskussion?
4 Jagar media sin egen svans?

1. Ja, typ.
2. Invandring frågan är tabu därför det inte finns några vettiga argument till att ha denna massinvandring som skapar mycket problem. Det enda vettiga argument som finns är att det är väldigt synd om alla som kommer till Sverige och ska vi bara säga nej till dem? Hade de som kommit hit velat bli en del av samhället, lärt sig svenska, jobbat, betalat skatt, levt på rätt sida om lagen, osv. Så tror jag att det kanske inte varit ett så stort problem. Men våra politiker och journalister vill att det ska se ut som att det är så synd om alla asylsökare, de är så skötsamma och tacksamma för att få ta del av våran välfärd. Fast verkligheten ser annorlunda ut. Inte alla men många lär sig aldrig svenska, de lever inte på rätt sida av lagen, de jobbar inte, betalar ingen skatt, men de lever bra på välfärden och ställer många krav på samhället. Moskeer och islamcenter växer upp som svampar i Sverige, de ska ha special mat på skolorna(Jag tycker inte att de ska behöva äta griskött men de ska fan inte kräva djurplågat kött), de ska ha sjalar på huvudet, osv. Det gör många svenskar förbannade. TIllåter de en debatt så skulle de vara tvungna att strypa invandringen till SD nivå. Därför kommer det aldrig bli någon vidare debatt.
3. Ja, jag tror att de flesta som vill att Sverige ska ha en bra välfärd skulle tjäna på att ha en debatt då det skulle leda till mindre invandring vilket vi skulle tjäna mycket pengar på.
4. Ja, typ.
Citera
2013-10-06, 23:22
Avslutad
Citat:
Tack, alltid kul med feedback, särskilt när den är positiv.

Angående listan så har jag utgått från att listan i den nedre spoilern i det stora hela bygger på de kriterier som finns att läsa i den övre spoilern. Jag kan självklart ha fel till viss del, men fram tills när jag överbevisats gäller detta. Oavsett så är det ställt utom allt rimligt tvivel att utvecklingen har gått åt fel håll.
Ok, ja om nu det nu är fler än 60 % som är arbetslösa där får jag hålla med, det låter som utanförskap. En siffra som jag dock aldrig hade gissat på i Jakobsberg. Men om siffran stämmer på den typen av förorter, hur hög är då egentligen arbetslösheten i de värst drabbade förorterna? Då måste vi ju snacka om minst 80-90 % arbetslösa...?

För det är verkligen (enligt min erfarenhet) väldigt stor skillnad mellan olika förorter, även om jag inte kan "bevisa" denna uppfattning i siffror. Alltså hur tydligt detta utanförskap också "syns", bara genom att besöka förorterna. (Alternativt så har vissa mindre problem än andra som "syns" ändå, trots liknande omfattning av arbetslösheten.)

Min poäng är i allafall dels att "utanförskap" förmodligen är ett ganska brett begrepp, där man enkelt kan få för sig att de flesta är på en liknande nivå som de värst drabbade och de mest omtalade förorterna. (Edit: Åtminstone när det gäller de med en mer onyanserad inställning/synsätt)
Senast redigerad av sjelvefan 2013-10-06 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in