Tack för långt och vältaligt inlägg. Jag bemöter det jag inte håller med om och jag gör det med respekt. Du håller god ton och jag anser att jag gör det också. God ton ska respekteras! Det ska dock bli spännande att läsa huruvida andra skribenter kan "hålla sig" under debattens gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Här på FB kan jag ofta läsa djupgående analyser och diskussioner om invandringens för och nackdelar.
Jag håller med dig om att man kan läsa om djupgående analyser (tro dock inte allt du läser,
väldigt mycket statistik, påståenden och siffror är ren smörja). Att det sker diskussioner kring "nackdelar", ja (men inte många).
Diskussion kring "fördelar" är det sämre med. Min vilda gissning är att det är 90-10 till rasisternas fördel i de olika trådarna på FB som behandlar I&I, mycket pga att det är
de som har behov av att sprida propaganda. Inte de som kan se fördelarna med invandringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Många inom media, politiker och andra offentliga personer vill gärna skönmåla oss svenskar som positiva till den invandring vi ser och läser om. Samtidigt växer väljarstödet för SD, ett riksdagsparti som främst förknippas med att man vill minska på invandringen.
Vi leker med tanken att;
- gruppen rena rasister är 10%
- gruppen SD-väljare är 10%
- gruppen "missnöje" är 10%
- gruppen neutrala är 20%
Denna lek med tanken gör att 50% är positiva till invandring.
Det tycker jag inte är att "skönmåla". Att väljarstödet växer för SD stämmer och de ligger väl någonstans runt 10% vilket stämmer väl överens med min tankelek ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
SD har självklart mer politik än invandrings-frågan men den kommer sällan på tal.
Ja, här håller jag helt och hållet med dig. Jag tror att det beror på att SD helt enkelt inte har vidare mycket lust att driva frågor kring annat än just invandring. Låt mig förklara; om SD nämner finansiell politik, åldringsvård, skola, vård och omsorg -
så kommer mer eller mindre alltid invandringen in som boven i dramat. Meningsmotståndarna avslöjar detta ganska snabbt och debatten dör. Det hävdar jag är den stora orsaken till det du nämner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
I stort sett alla andra politiska frågor än invandringen diskuteras och kritiseras på detalj-nivå i media och i offentligheten. Man pratar om kostnader, konsekvenser, för och nackdelar men inte när det kommer till invandringsfrågan, den är belagd med tabu.
Invandringsfrågan är inte tabu, min övertygelse är som ovan -
invandringen lyfts alldeles för ofta fram som boven i dramat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
I den svenska kulturen är inte rasism och främlingsfientlighet en naturlig ingrediens som den dessvärre är i en del andra kulturer runtom i världen.
Nej rasism och främlingsfientlighet har ej tidigare varit på agendan eller i den svenska kulturen av den enkla anledningen att
sympatisörerna har varit minimala till antalet. Visst har vi haft våra orosmoment, händelser och attentat utförda av extremhögern men antalet sympatisörer har varit få. Det ska vi vara glada över. Jag är mycket glad över att
vi fortfarande är väldigt många fler anti-rasister än de rasister och främlingshatare som idag höjer sin röst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Den s.k. rasism och främlingsfientlighet som offentliga personer och media kämpar mot är först och främst ett växande missnöje mot hur denna fråga hanteras [...] hur ska man kunna förbättra om man inte vill diskutera?
Jag ogillar ditt "
s.k." ovan. Jag anser nämligen att det finns rasism och främlingsfientlighet. Jag tror dock att de missnöjesröster vi hör (t.ex. här på FB) kan vara ett missnöje gentemot debatten (eller icke-debatten kanske vi snarare ska kalla den) och inte nödvändigtvis mot de främlingar som kommer till vårt land. Jag håller med om att vi bör diskutera detta mer, helst i det öppna. På arbetsplatser, vid kräftskivan, hos grannen. Att göra det på FB kan ofta kännas lönlöst då
argument som läggs fram ofta hånas, ifrågasätts, förklaras osant, krävs på källa, etc - oavsett vad argumentet är. Detta skulle kunna förhindras vid face-2-face möten/diskussioner (tyvärr är erfarenheten dock att
rasister och främlingsfientliga personer alltför ljuskygga).
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Här på Flashback har jag läst och lärt mej mycket om brotts-statistik, bidrag och kostnader.
Tro inte allt du läser!
Väldigt mycket statistik, påståenden och siffror är ren smörja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Om alla som kämpar mot rasismen börjar med att granska sig själva. Därefter börjar öppet diskutera och rapportera om kostnader och om både bra och dåliga konsekvenser i invandringens fotspår. Först då kan en mogen, vuxen och seriös debatt starta.
Här håller jag nästan med men vill byta ut endast tre bokstäver, "
mot" vill jag ersätta med "
för", sen är vi överens. Vi testar; läs stycket ovan igen men ändra på frasen "som kämpar
mot rasismen" till "som kämpar
för rasismen". Läs därefter hela stycket högt för dig själv och jag är den förste att hålla med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Utan att debattera invandringsfrågan som vilken politisk fråga som helst så finns det bara förlorare. Invandringsfrågan handlar om människor, kostnader, för och nackdelar precis som vilken annan politisk fråga som helst ex. skolan, vården och omsorgen.
Jag håller med dig. Låt oss dock diskutera på en nivå där vi slipper hot, ironi, tillmälen, hån och sarkasmer.
Låt oss föra debatten öppet, ej på skumma nätforum.
Låt oss enas om vad en human människosyn är. När vi har satt den plattformen, då debatterar vi kostnader, för och nackdelar precis som vilken annan politisk fråga som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapsvisa
Media, politiker och andra offentligheter har ofta en tydlig agenda där man tydligt tar avstånd mot rasism och främlingsfientlighet. Man är tydlig med att man är mot något men man glömmer att belysa vad man är för. Man glömmer att belysa alla de för och nackdelar som finns.
Här håller jag nästan med igen men måste byta ut en några ord. Vi testar; läs stycket ovan igen men ändra på frasen "
Media, politiker och andra offentligheter" till "
främlingsfientliga". Ändra sedan på frasen "
tydligt tar avstånd mot rasism" till "
förespråkar rasism". Stycket blir då följande;
Främlingsfientliga har ofta en tydlig agenda där man förespråkar rasism och främlingsfientlighet. Man är tydlig med att man är mot något men man glömmer att belysa vad man är för. Man glömmer att belysa alla de för och nackdelar som finns.