Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
Ja att jämföra med Spanien, Irland eller ens Danmark är inte direkt hyperintelligent. Eller vad sägs om dessa argument - "Lån ska betalas tillbaka" "Amorteringstiden ska vara max 40år"
MAEVERBOFF - hur mycket tror du priserna i Sthlm går upp kommande 12, 24 månaderna?
...
Beror helt och hållet på BNP-utvecklingen och hur räntorna ligger relativt med den. Om jag ska vara riktigt ärlig så är jag av åsikten att det nuvarande arrangemanget är för ineffektivt och att den finansekonomiska politiken inte möter efterfrågan!
Men det är viktigt att vi hela tiden söker kunskap om utvecklingen över längre tid därför att investeringarna i fastighetsmarknaden kan ta nya former (mer avancerade hypotekskrediter och generösare lånegarantier för fler bokonsumenter, bland annat de som har svårt att etablera sig)och höja hävstången beroende på hur den demografiska utvecklingen ser ut i Sverige.
Dit vill jag återkomma många gånger. Det är viktigt att tänka på att utvecklingen i Sverige håller på att förändras i den mening att utbudet av bostäder i landet minskar. Trots att vi har haft ett lågt bostadsbyggande i jämförelse med norden så har vi haft flest bostäder i förhållande till befolkningen, men den trenden är på väg att ändras nu när fler unga i etableringsålder är på väg in i bomarknaden samtidigt som vi har goda förutsättningar för en större nettoinvandring jämfört med många andra länder både i norden, unionen och Eurozonen.
Över 36 månader med ökande, stadig, tillväxt på lägre nivå och låga räntor under riksbankens delmål 2% tror jag priserna kan öka med mellan 20-30 %, realt, i storstäderna.
Över 36 månader med lägre tillväxt men låga räntor under riksbankens delmål 2% tror jag på en prisökning mellan 10-15 %, realt, i storstäderna.
Jag kanske låter lite kritisk men det finns mer att utveckla och hämta på marknaden.