Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Tack!
OK, en datorsimulering gjord av en Cypriot och en Tysk vid Max Planck-institutet, som får anses som mycket seriöst.
Rapporten är omfattande och det skulle ta lång tid att göra en analys av innehållet. Efter en kort genomläsning har jag ett par kommentarer:
- När det gäller spridning runt jorden har man jämfört datormodellen med mätningar på åtta + åtta olika stationer runt jorden. En av stationerna är Stockholm och här ska både mätningar och datormodell visa att vi som mest fick en stråldos om cirka 1 milli-Becquerel / kubikmeter. Denna dos ska ha varat i någon eller några dagar, i övrigt var dosen betydligt mindre. Om jag tolkar rapporten rätt så avser strålningen en Xenon-isotop(??). Jag frågar mig om en så pass liten stråldos som 1 milli-Becquerel / kubikmeter verkligen går att hänföra till ett viss event? I övrigt förefaller modellen stämma rätt bra med uppmätta värden. De orter som fått mest har fått cirka 1 Becquerel / kubikmeter under något eller några dygn, vilket är att betrakta som en fullständigt ofarlig mängd (riktvärdet för nybyggda hus i Sverige är 200 Becquerel / kubikmeter. Funderingar finns på att sänka till 100. Och då är det en miljö man ska kunna vistas i dygnet runt, året om).
- När det gäller den bild som simuleringen ger av utsläppen i Japan (det var bl a den bild som länkades till i ett tidigare inlägg) ser det ut att stämma betydligt sämre mot mätningar; I verkligheten blev det ju ett moln som gav nedsläpp i ett område som sträcker sig från Fukushimaverket och mot nordväst. I simuleringen blir det istället en stor rund "blobb" som ser ut att sträcka sig en fem mil eller så i alla riktningar. Och sedan en stor "tunga" i ost-sydostlig riktning ut över Stilla Havet där strålningen sägs ha gått ned i havet till största delen varför inga mätningar kan bekräfta simuleringen.
Summa summarum av min enkla koll: Vid jämförelsen med de åtta mätstationerna verkar modellen stämma hyggligt bra. Vid jämförelse med lokala mätningar i Japan och dess närområde (50-100 mil) verkar det stämma sämre.