Citat:
Jag förnekar inte att temperaturen inte har ökat lika mycket de senaste 15 åren som den gjorde mellan säg 1950-1998. Här har du ett par artiklar som tar upp vad som tros ligga bakom:
http://www.theguardian.com/environment/2013/aug/28/cooling-pacific-dampened-global-warming
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24173504
Citat:
Ursprungligen postat av BBC News
Scientists have attempted to explain the pause in a number of ways, with many arguing that the Earth has continued to warm but that the heat has gone into oceans.
The most recent report suggested that a periodic cooling of the Pacific ocean was counteracting the impact of the extra carbon in the atmosphere.
But there is no certainty and little agreement among scientists on the mechanisms involved.
The most recent report suggested that a periodic cooling of the Pacific ocean was counteracting the impact of the extra carbon in the atmosphere.
But there is no certainty and little agreement among scientists on the mechanisms involved.
Om du rotar bland mina tidigare inlägg i tråden ser du att jag även har skrivit om svaveldioxidutsläpp från kolkraftverk som en trolig förklaring (primärt handlar det i så fall om Kinas kolkrafts-boom). Man måste dock se det hela ur ett längre perspektiv och då kan man definitivt konstatera att temperaturen har ökat och med hög sannolikhet kommer att fortsätta öka, samt inte minst att antropogena utsläpp av växthusgaser är den huvudsakliga orsaken. Därtill har den globala temperaturen varit rekordhög under det senaste decenniet, så det är knappast som om den globala temperaturen helt plötsligt har vänt.
Hur förklarar du den uppvärmningen som du ändå i någon mening verkar erkänna har skett, utan att hänvisa till växthuseffekten och de enorma mängder växthusgaser som vi människor genom förbränning av fossila bränslen har tillfört atmosfären de senaste 150 åren? Du kan enkelt övertyga mig genom att framlägga en plausibel alternativ förklaring med stöd i korrekt utförd vetenskaplig forskning. Det räcker liksom inte med att försöka skrika högst, att om och om igen spy ur sig konspiratoriska påståenden om att IPCC är en bunt köpta lögnare och att förneka att det skulle finnas något som helst vetenskapligt stöd för den förklaringsmodell som majoriteten av klimatforskarna erbjuder, för att övertyga mig. Jag kräver alltså en alternativ vetenskaplig förklaringsmodell för uppvärmningen, och att bevisa att en sådan ens existerar är inte en uppgift som ligger på min planhalva, utan på din och de andra "skeptikernas" - bevisbördan ligger på er, så varsågoda!
Senast redigerad av Vetrarmegin 2013-09-27 kl. 22:58.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2013-09-27 kl. 22:58.
Dessutom kommer ni bara förneka vetenskapen bakom det, så vad spelar det egentligen för roll?