2013-09-22, 22:57
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -W-
Har nu gått på Oxybutynin i tre dagar, och ja visst hjälper det. Jag är fortfarande lite darrig och svettas lite mer än vanligt men jag kan åtminstone gå till affären utan att helt smälta bort i svett..
Men frågar i mitt huvud återstår fortfarande, är det något helt annat? Två läkare säger att det inte är Primär hyperteros och en speciallist tror att det är det just pga att jag inte vet min familjehistorik..
Jag har nu rotat i min historik och det finns ingen upp till gammelmormor som lidit någonting av ens lite svettningar och så.. Vad borde jag göra nu..?
Ingen som har något att komma med?
Citera
2013-09-23, 00:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ingen som har något att komma med?

Salvian, som jag skrev om tidigare, har du kört 1 tsk i två koppar om dagen? Om du gjort det och inte märkt effekt kan du dubbla dosen och köra ett par veckor till. Man måste ha tålamod med såna här örtkurer så hoppas du inte gett upp för snabbt.

Glömde skriva förut att bladen ska dra minst 5 minuter.
Citera
2013-09-23, 11:19
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Salvian, som jag skrev om tidigare, har du kört 1 tsk i två koppar om dagen? Om du gjort det och inte märkt effekt kan du dubbla dosen och köra ett par veckor till. Man måste ha tålamod med såna här örtkurer så hoppas du inte gett upp för snabbt.

Glömde skriva förut att bladen ska dra minst 5 minuter.
Jag körde på det i en vecka utan resultat, och ökade därför intaget efter det i tre dagar(då jag ville bli av med salvian hemma) och ingen skillnad då heller.
Jag lät dem säkert dra ut i tio minuter, synd att det inte fungerade iallafall.
Citera
2013-09-24, 01:14
Medlem
Först o främst vill jag säga att jag lider utav exakt samma problem som dig TS, blev overthört lättad när jag läste den här tråden, känns som man är helt ensam med det här.

Du stämmer skrämmande bra överens med mig själv, något fruktansvärt. Tränar ungefär samma (~5ggr per vecka), dock slutade jag träna helt över sommaren i princip, då jag var dyngblöt så fort jag satte foten på mitt gym. Gick inte. Dels för pinsamheten, men även rent psykiskt då svetten fan är överallt.

Var även jag i Australien förra året och hade inte överdrivet mycket problem där, men nu den här sommaren har jag fullständigt kollapsat. Kan ju dock ha o göra med att den här sommaren var totalt KAOS (självklart en bidragande orsak) och knappt en kall dag.

Har tex slutat ha vax i håret helt då jag blir en enda stor svettboll om jag går ut då. Man är på gränsen till maxansträngning hela tiden så fort du rör på dig så kollapsar kroppen och det sprutar svett mer eller mindre.

För mig så verkar det som att svettningarna är starkare kring matintag och strax efteråt. (Så länge jag minns så har jag alltid kunnat bli svettig av att bara KOLLA på surt godis tex (blev svettig nu av att tänka på det, nej jag ljuger inte)) dock har mina symptom ökat något enormt på sistone.

Att man blivit mer fit (dock har jag dåig kondis, en bidragande orsak, tror jag iaf) bidrar också till svettningen, ironiskt nog till skillnad från vad många tror. Att vara vältränad innebär att kroppar sätter igång "svettprocessen" fortare än hos icketränade, då kroppen "vet vad som kommer".

Hur får du tider så snabbt undrar jag? Har skjutit på det länge då jag avskyur svensk sjukvård, eftersom man bara behandlas som en hypokondriker, oavsett ens tillstånd. Man känner sig aldrig välkommen. Så säger folk att man ska vara "tacksam" för det vi har... Jag har iaf ringt VC för några veckor sen, dom satte upp mig på någon jävla lista, ringde upp igen och frågade varför jag inte fått ett brev hem med utsatt tid? Då svarar dom att läkaren tydligen får välja själv när det blir min tid. Och självfallet kommer man ju då bli minst prioriterad eftersom att "svettas mycket" anses enligt gemene man är ett skätm, eftersom dom själva knappt kan svettas. Well fuck you säger jag bara.

Att gå till en privat klinik är minst sagt lockande, men jag är en fattig student, så what to do.

Lite random frågor till dig TS; hur lever du i övrigt? röker du? tar du några som helst kosttillskott? droger? pre-workouts? dricker du ofta alkohol? Undrar inte detta för att outa dig utan för att försöka hitta gemensamma nämnare, så vi kan försöka lösa det här. Vi sitter i samma båt och det är förjävligt.

Mina svettningar har dock blivit oerthört mycket bättre på senaste tiden, antagligen pga det är höst ute men iaf, något lättande.

Citat:
Ursprungligen postat av Minssc
text
Hur kommer man snabbast i kontakt med dessa s.k. svettkliniker? Hur får man dessa remisser? Sjukvården tar ju sån otroligt lång tid... Vill fan ha det här löst före sommaren, men det känns seriöst optimistiskt med tnake på hur många olika ställen man kommer bli bollad mellan..

Citat:
Jag körde på det i en vecka utan resultat, och ökade därför intaget efter det i tre dagar(då jag ville bli av med salvian hemma) och ingen skillnad då heller.
Jag lät dem säkert dra ut i tio minuter, synd att det inte fungerade iallafall.
Vilka huskurer finns det att testa? skulle gärna testa själv, även om du säger att det inte funka på dig.
Salvia, varför skulle det påverka?
Salt, samma där, varför skulle det ha med något att göra?
Citera
2013-09-24, 01:35
Medlem
Hittade precis den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=qc9vOSPTuRU

http://www.svettmottagningen.se/boka-tid

Fixa det. Nu! Jag sitter här och känns som att det är julafton. Fy fan vad gött. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan man får komma dit och fixa skiten bara!!!!
Citera
2013-09-24, 15:33
Medlem
eXtracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtract
Det läkemedlet som har nämnts nyligen i tråden, Oxybutynin, kan detta möjligtvis finnas tillgängligt om man besöker vårdcentral?

Jag har nämligen lidit, och då menar jag verkligen lidit, av ymniga svettningar (främst händerna) sedan 5:e/6:e klass. Jag försöker dölja det så gott det går, handskakningar *försöker* jag göra lätt för mig att göra den diskreta "torka händerna på byxan 1 sekund innan handslag"-stilen, men ibland får man den pinsamma reaktionen "Oj, där var det blött" emot sig. Detta har inneburit att jag ibland väljer att inte gå på sociala tillställningar, och trots att bland min umgängeskrets är vi en del goda vänner och barndomskompisar så kan jag ibland känna mig tillsluten.

Är nu i tidiga 20-årsåldern och har på sistone funderat på om det kan finnas någon behandling för hyperhidros. När man var yngre var det verkligen en pina när man svettades och skulle skaka hand eller ännu värre ville dansa med någon söt tjej på disco.

Tänkte uppdatera lite bara. Fick ringt vårdcentral och se vad dom kunde hjälpa till med. Personen som svarade visste inte vad hyperhidros var, så efter att förklarat lite och fått svarat på frågor skuille hen återkomma. 2 dagar senare ringer dom tillbaka, och har fått bokat in tid i början av November. Kan ju tyckas vara ganska länge tills dess, men har man dragits med symtomen i 10+ år så är 1.5 månad ingenting! Så det verkar lösa sig iallafall, jag skulle på möte med doktor på VC och därigenom få en remiss till hudläkare eller svettmottagning vad jag förstått!
Citera
2013-09-25, 21:12
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toober
Först o främst vill jag säga att jag lider utav exakt samma problem som dig TS, blev overthört lättad när jag läste den här tråden, känns som man är helt ensam med det här.

Du stämmer skrämmande bra överens med mig själv, något fruktansvärt. Tränar ungefär samma (~5ggr per vecka), dock slutade jag träna helt över sommaren i princip, då jag var dyngblöt så fort jag satte foten på mitt gym. Gick inte. Dels för pinsamheten, men även rent psykiskt då svetten fan är överallt.

Var även jag i Australien förra året och hade inte överdrivet mycket problem där, men nu den här sommaren har jag fullständigt kollapsat. Kan ju dock ha o göra med att den här sommaren var totalt KAOS (självklart en bidragande orsak) och knappt en kall dag.

Har tex slutat ha vax i håret helt då jag blir en enda stor svettboll om jag går ut då. Man är på gränsen till maxansträngning hela tiden så fort du rör på dig så kollapsar kroppen och det sprutar svett mer eller mindre.

För mig så verkar det som att svettningarna är starkare kring matintag och strax efteråt. (Så länge jag minns så har jag alltid kunnat bli svettig av att bara KOLLA på surt godis tex (blev svettig nu av att tänka på det, nej jag ljuger inte)) dock har mina symptom ökat något enormt på sistone.

Att man blivit mer fit (dock har jag dåig kondis, en bidragande orsak, tror jag iaf) bidrar också till svettningen, ironiskt nog till skillnad från vad många tror. Att vara vältränad innebär att kroppar sätter igång "svettprocessen" fortare än hos icketränade, då kroppen "vet vad som kommer".

Hur får du tider så snabbt undrar jag? Har skjutit på det länge då jag avskyur svensk sjukvård, eftersom man bara behandlas som en hypokondriker, oavsett ens tillstånd. Man känner sig aldrig välkommen. Så säger folk att man ska vara "tacksam" för det vi har... Jag har iaf ringt VC för några veckor sen, dom satte upp mig på någon jävla lista, ringde upp igen och frågade varför jag inte fått ett brev hem med utsatt tid? Då svarar dom att läkaren tydligen får välja själv när det blir min tid. Och självfallet kommer man ju då bli minst prioriterad eftersom att "svettas mycket" anses enligt gemene man är ett skätm, eftersom dom själva knappt kan svettas. Well fuck you säger jag bara.

Att gå till en privat klinik är minst sagt lockande, men jag är en fattig student, så what to do.

Lite random frågor till dig TS; hur lever du i övrigt? röker du? tar du några som helst kosttillskott? droger? pre-workouts? dricker du ofta alkohol? Undrar inte detta för att outa dig utan för att försöka hitta gemensamma nämnare, så vi kan försöka lösa det här. Vi sitter i samma båt och det är förjävligt.

Mina svettningar har dock blivit oerthört mycket bättre på senaste tiden, antagligen pga det är höst ute men iaf, något lättande.

Hur kommer man snabbast i kontakt med dessa s.k. svettkliniker? Hur får man dessa remisser? Sjukvården tar ju sån otroligt lång tid... Vill fan ha det här löst före sommaren, men det känns seriöst optimistiskt med tnake på hur många olika ställen man kommer bli bollad mellan..

Vilka huskurer finns det att testa? skulle gärna testa själv, även om du säger att det inte funka på dig.
Salvia, varför skulle det påverka?
Salt, samma där, varför skulle det ha med något att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Toober
Hittade precis den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=qc9vOSPTuRU

http://www.svettmottagningen.se/boka-tid

Fixa det. Nu! Jag sitter här och känns som att det är julafton. Fy fan vad gött. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan man får komma dit och fixa skiten bara!!!!
Härligt med en likasinnad även om det är tråkigt för dig. :P
Du skrev att du kände igen dig mycket i svettningarna, men du skrev aldrig vart svettningarna är värst på dig? Är det huvud, händer eller vad?
Ja, vi står sist i kön för att bli prioriterad. Däremot så känner ju jag en hel darrningar/skakninigar samt att hjärtat pumpar väldigt hårt när dessa svettattacker kommer vilket gör det hela lite läskigt.

Gå och träna, på gymmet gör det ju inget om du svettas som en gris. Visst är det genant om man ska köra bänk och det typ droppar från bänken när man är klar men ähh. Det är typ det enda stället jag kände mig som en människa på.
Gällande väder så spelade det ingen roll för mig, jag kunde sitta inne med fläkt och ändå så bara uppstod det, sen givetvis vid minsta fysisk ansträngning också. Heeelt dyngsur, så djävulskt pinsamt.

Jag har skrivit in mig på en lokal VC och skaffat mig en husläkare där, så jag ringer honom så fort deet är någonting och får ofta tid samma dag men allra minst samma vecka.
Han tror ju dock inte alls att det är hyperhidros eftersom jag svettas överallt, det brukar främst vara lokalt på händer/fötter/armhåla.
Men sen gick jag in på Svettmottagningens hemsida, bokade tid som jag fick 1,5 månad framåt bara för att få ett andrahandsutlåtande och han trode ju att det var primär Hyperhidros, men då är det ärftligt. Vid stunden hade jag inte kollat upp min familj men det har jag nu och ingen lider utav detta inte ens dem äldre generationerna. Men han på Svettkliniken skrev ut Oxybutynin som jag ska testa nu i 3-4 veckor(egentligen ville han botoxa direkt).
Nu har jag kört med det i en vecka och det är en oerhör förbättring på svett fronten, men jag får fortfarande ibland mina attacker då hjärtat pumpar på mycket, jag blir väääldigt varm(men svettas inte nu) och att jag skakar = Om jag lägger en köttbulle på gaffeln och för den mot munnen så tappar jag den ofta påvägen..

Lite udda med gemensamma nämnaren Australien tycker jag.. Jag röker eller snusar inte, dricker väl alkohol kanske en gång i veckan och då inte mer eller mindre än någon annan.
Jag kör alltid proteinpulver direkt efter jag tränat och äter aminosyror, jag har även prövat att ta bort detta under en period men utan framgång. Själv då? :P

Salvian funkade inte alls, det ska minska svetten bara jag vet inte varför. Salt i större mängd ska torka ur kroppen och därför behövs svetten kvar i kroppen men det fungerade inte för mig heller. Jag har inte hittat något annat som fungerar faktiskt..

Citat:
Tänkte uppdatera lite bara. Fick ringt vårdcentral och se vad dom kunde hjälpa till med. Personen som svarade visste inte vad hyperhidros var, så efter att förklarat lite och fått svarat på frågor skuille hen återkomma. 2 dagar senare ringer dom tillbaka, och har fått bokat in tid i början av November. Kan ju tyckas vara ganska länge tills dess, men har man dragits med symtomen i 10+ år så är 1.5 månad ingenting! Så det verkar lösa sig iallafall, jag skulle på möte med doktor på VC och därigenom få en remiss till hudläkare eller svettmottagning vad jag förstått!

Ja dem flesta på VC har inte en aning om vad hypersjukdomarna är för något. Vart hade du främst problem? Armhåla, händer och fötter?
Skönt att det går åt rätt håll!
Citera
2013-09-26, 14:26
Medlem
eXtracts avatar
Citat:
Ja dem flesta på VC har inte en aning om vad hypersjukdomarna är för något. Vart hade du främst problem? Armhåla, händer och fötter?
Skönt att det går åt rätt håll!

Nej eller hur, kanske inte något jättevanligt som folk kommer till dem för men något bör dom ju ha hört om det tycker man. För mig har det alltid varit handsvett som varit mitt problem, alltid tyckt det varit otroligt pinsamt och jobbigt när man ska ta någon i hand och det är blött. Även om man försöker göra den otroligt diskreta "dra handen emot byxan i sista sekund"-rörelsen för att göra det mindre kladdigt i näven :P Ska bli så skönt att få hjälp med det!
Citera
2013-09-26, 15:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ang Salvia från kryddhyllan som huskur:

Varför jag rekommenderade det är för jag känner folk som har blivit hjälpta mot svettningar, de närmast sjunger salvians lov och vill dela med sig kuren till andra. Doseringen och tiden för förväntad effekt är vad man berättat för mig av dessa som provat sig fram.

Jag är ingen naturmedelsfreak som tror det går bota allt med örter, vissa har det närmast som en religion.... Har läst på lite mer mest bara för det är intressant och enkla huskurer är nåt jag verkligen gillar, att kunna bota sig själv är det bästa.

Salvia har traditionellt använts som huskur sedan tusentals år. Det har varit lite av ett universalmedel mot allt möjligt, namnet kommer från det latinska "salve" som betyder bota. Idag används det förutom mot svettning till tandköttsinflammation, förebyggande mot förkylning, avslutande av amning mm. Det finns även deodorant baserad på salvia och ingår i tandkräm.

Det verkar vara främst kvinnor i övergångsåldern med nattsvettning som har nytta av salvia och det stämmer även med de som jag känner som rekommenderar salviate. Det innehåller bl a ett östrogenliknande ämne. Effekten kan visa sig efter en vecka men ta upp till två månader, så man ska inte ge upp för fort.

Så tyvärr, salvia verkar inte vara rätt för dig herr W, men hoppas du tycker det var värt ett försök. Kanske nån annan som läser här vill prova. Önskar herr W lycka till.
Citera
2013-09-26, 17:31
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Nej eller hur, kanske inte något jättevanligt som folk kommer till dem för men något bör dom ju ha hört om det tycker man. För mig har det alltid varit handsvett som varit mitt problem, alltid tyckt det varit otroligt pinsamt och jobbigt när man ska ta någon i hand och det är blött. Även om man försöker göra den otroligt diskreta "dra handen emot byxan i sista sekund"-rörelsen för att göra det mindre kladdigt i näven :P Ska bli så skönt att få hjälp med det!
Nej inte supervanligt, men jag har för mig att jag har läst att ca 3 % i Sverige har någon av hypersjukdomarna, så dem borde väl veta vad det är iallafall tycker man. :P
Skönt att bara ha på händerna dock, det är enkelt fixat också!

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ang Salvia från kryddhyllan som huskur:

Varför jag rekommenderade det är för jag känner folk som har blivit hjälpta mot svettningar, de närmast sjunger salvians lov och vill dela med sig kuren till andra. Doseringen och tiden för förväntad effekt är vad man berättat för mig av dessa som provat sig fram.

Jag är ingen naturmedelsfreak som tror det går bota allt med örter, vissa har det närmast som en religion.... Har läst på lite mer mest bara för det är intressant och enkla huskurer är nåt jag verkligen gillar, att kunna bota sig själv är det bästa.

Salvia har traditionellt använts som huskur sedan tusentals år. Det har varit lite av ett universalmedel mot allt möjligt, namnet kommer från det latinska "salve" som betyder bota. Idag används det förutom mot svettning till tandköttsinflammation, förebyggande mot förkylning, avslutande av amning mm. Det finns även deodorant baserad på salvia och ingår i tandkräm.

Det verkar vara främst kvinnor i övergångsåldern med nattsvettning som har nytta av salvia och det stämmer även med de som jag känner som rekommenderar salviate. Det innehåller bl a ett östrogenliknande ämne. Effekten kan visa sig efter en vecka men ta upp till två månader, så man ska inte ge upp för fort.

Så tyvärr, salvia verkar inte vara rätt för dig herr W, men hoppas du tycker det var värt ett försök. Kanske nån annan som läser här vill prova. Önskar herr W lycka till.

Jag har inga tvivel för att det fungerar för en "normal" människa, då alla antisvett piller innehöll nästan enbart salvia. Men i dem här extremfallen så gör dem ingenting tyvärr men det är klart att det var värt att prova. Tack och bock.
Citera
2013-09-26, 19:05
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Om ni inte orkar vänta på remiss till svettkliniken i Sthlm så går det bra att åka till Danmark till deras svettklinik där.
Tid inom två veckor, kostar dig inget alls, oavsett vart du bor.

Så får du morfin iv med om du får botox
Riktigt skönt att bli av med skiten.

Kan skriva mer i detalj i pm om någon är intresserad.
Citera
2013-09-28, 09:07
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Om ni inte orkar vänta på remiss till svettkliniken i Sthlm så går det bra att åka till Danmark till deras svettklinik där.
Tid inom två veckor, kostar dig inget alls, oavsett vart du bor.

Så får du morfin iv med om du får botox
Riktigt skönt att bli av med skiten.

Kan skriva mer i detalj i pm om någon är intresserad.
Skriv här annars, säkert folk som vill veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in