Hej -W-
Jag beklagar verkligen att höra hur dina svettningar totalt förstör ditt sociala liv. Men jag tänkte att jag kan ge lite egen information då jag själv lider av Hyperhidros. Saken är den att det finns en hel del som har detta, dock så varierar svettningarna enormt från person till person. Vissa svettas bara lite extra, medans vissa verkligen lider då det bokstavligen rinner svett.
Det absolut vanligaste är svett på händer, armhålor och fötter. Dock så finns det dom som svettas på lite fler ställen på kroppen som du gör. Hyperhidros kan också dyka upp när som helst under en livstid. För egen del så började det komma runt 6.e klass. Och då var det främst händerna som var problemet. Jag var aldrig med på skoldansen, och jag dejtade aldrig tjejer etc just pga. att jag absolut inte ville att någon skulle få reda på att jag svettades mycket på händerna. Jag svettas dock också under armar och fötter också, men det skiter jag nästan i då händerna känns väldigt mycket viktigare. Det är ju ändå med dom som man hälsar på folk med osv.
Men som du har nämnt i tråden så finns svettkliniken på Sophiahemmet i Stockholm. Jag vet inte vilket län som du bor i, men det är bara gratis för dom som bor i Stockholm tyvärr. Men det är itne så illa som det låter. Vi andra som inte bor i Stockholm kan få åka till klinikerna i Oslo eller Köpenhamn (har själv varit på båda). Och då får du 1500 kr i reseersättning som du kan använda dig av, så du behöver inte betala något alls. Vården är gratis och betalas av försäkringskassan. Det enda du behöver är en remiss från din vanliga läkare för att du ska få åka på dessa om du ej bor i Stockholm.
Det är svensk personal både i Köpenhamn och Oslo, och dom är OERHÖRT trevliga. Doktor Swartling har jag mött varje gång som jag har gjort behandlingen och någon bättre läkare får man leta efter. Han lyssnar på en varje gång och säger i princip att det inte är några problem och att dom fixar det som du vill att dom ska fixa. Tex så tog jag bara i händerna först, men frågade om det var okej att ta under armarna också medans man ändå var där. Har aldrig varit något problem.
Behandlingen går till så att du får en bedövning. Du får sedan ligga där och avvakta i ca 20 minuter på att bedövningen ska gå igång. Ibland så funkar den dock inte helt 100, men då kan du bara få lite morfin som gör susen

Så du känner inte ett dugg. För behandlingen består ju som du kanske har läst om av ett flertal små stick på det området som du ska behandla.
Effekten av behandlingen är hur bra som helst. Efter en behandling så är det i princip helt OMÖJLIGT att svettas, oavsett hur mycket jag försöker på just det området. Hur länge effekten håller i sig är olika från person till person. På vissa så håller det i sig ända upp till ett år. Jag själv gör om behandlingen var 4.e månad. (Man måste vänta minst 3 månader innan man får göra en ny dock).
Kan bara säga att om du lider av så pass mycket svettning, så fixa en remiss till Svettmottagningen på Sophiahemmet. Jag av någon vet hur jobbigt det är. Många läkare verkar helt outbildade och har ingen aning om vad dom ska göra när man kommer dit. Dom nämner absolut torr etc vilket kanske funkar om man har väldigt lindriga svettningar, men inte annars. Ren skit. Men annars så är det många som inte ens har en aning om att det finns en svettmottagning i Stockholm. Jag fick själv nämna att jag ville ha en remiss dit när jag skulle skaffa min.
Behandlingen kostar dig inte en krona. Och du kommer att känna dig så extremt lättad när du vaknar upp och märker att svettningarna är borta.
Hoppas att jag har hjälpt dig med lite frågor som du kanske har. Och om det är något som du undrar så fråga gärna.
Minssc