Citat:
Krig utkämpas med den utbildning och utrustning förbanden har fått i fred.Jag tror du har fel här. När Kriget Kommer (känd skrift) kommer förstås inte pb 8 eller något annat generellt persontransportfordon att vara problemfritt. Men det är ju inte heller för ett krig som de köps in, utan för att användas till dess det kommer ett krig, i fred som som transportresurs och bruksfordon för övningar och de uppgifter Hv skall bidra med i fred. Att köpa ett dugligt terrängående fordon med kapacitet att gå över vattendrag innebär bv206, och sådana hade vi, och kanske har så det räcker.
De sista stora dumpningarna av oanvända (i princip, ett antal bandvagnar och tgb hade verkligen inte mer mil på mätaren än avståndet från fabriken till mobförrådet och hade stått så sedan 1990 eller så) gjordes ju ungefär 2005, när ett par rejäla partier såldes ut. Jag tror också att det fortfarande står en hel del i förråd här och där, bland annat i ett par bergrum i Mellansverige.
Men, om man inte motionerar gamla bilar (eller bv) med jämna mellanrum, så kommer de (om de tas i bruk ur sin malpåse) att kräva en rejäl service och utbyte av massor av "mjuka delar", de måste i många fall dela och packa om transmissoner, motorer och mekanik som inte baxats eller rörts i övrigt och det är naturligtvis inte gratis. Sedan måste man beställa en livstidsuppsättning slit- och reservdelar till varje vagn, och om en bv används till "all körning" tar den slut rätt fort.
Visst kunde man tänkt sig andra lösningar än mercabussen, men vad som passat bättre från det som finns kommersiellt idag vet jag inte.
Personligen anser jag att det ju är trist att kasta bort felfria grejor som kan brukas en tid till, men det är nu krigsmakters sed då krig är vunna. Kalla Kriget är slut, och all den utrustning som kanske t o m vann vår lilla del av detta åt oss har tjänat ut, så är det. Sedan kasserades den.
De sista stora dumpningarna av oanvända (i princip, ett antal bandvagnar och tgb hade verkligen inte mer mil på mätaren än avståndet från fabriken till mobförrådet och hade stått så sedan 1990 eller så) gjordes ju ungefär 2005, när ett par rejäla partier såldes ut. Jag tror också att det fortfarande står en hel del i förråd här och där, bland annat i ett par bergrum i Mellansverige.
Men, om man inte motionerar gamla bilar (eller bv) med jämna mellanrum, så kommer de (om de tas i bruk ur sin malpåse) att kräva en rejäl service och utbyte av massor av "mjuka delar", de måste i många fall dela och packa om transmissoner, motorer och mekanik som inte baxats eller rörts i övrigt och det är naturligtvis inte gratis. Sedan måste man beställa en livstidsuppsättning slit- och reservdelar till varje vagn, och om en bv används till "all körning" tar den slut rätt fort.
Visst kunde man tänkt sig andra lösningar än mercabussen, men vad som passat bättre från det som finns kommersiellt idag vet jag inte.
Personligen anser jag att det ju är trist att kasta bort felfria grejor som kan brukas en tid till, men det är nu krigsmakters sed då krig är vunna. Kalla Kriget är slut, och all den utrustning som kanske t o m vann vår lilla del av detta åt oss har tjänat ut, så är det. Sedan kasserades den.
Sverige saknar helt resurser att som 1939 mobilisera och organisera massiva inkallelser av civila fordon.
När kriget står för dörren måste först politikerna aktivera pliktlagstiftningen, något man kommer förhala i det längsta, sen kommer de fåtaliga staberna och understödsmyndigheterna börja försöka lösa frågan med bristen hos den reguljära armen gällande utbildning, utrustning och övning.
Det kommer ta år i anspråk sedan kommer fokus vändas mot HV som iofs kan övas upp rejält under något år men som knappast kommer få vare sig annan utrustning eller fordon förrän manöverförbanden finns på riktigt.
Några tunga vapen att föra över till HV finns inte lagrade och köpa i ofredstid kräver månader av utvärdering tester och utformande av reglementen .
Så nej PB8 är vad HV får gå i krig med om inte manöverbataljonerna behöver dem för transport av sina soldater.