2013-09-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tycker att det är lite förmätet att påstå sig ha den fullständigt sanna kunskapen om Jesus och hans budskap.

Jag har inte påstått att jag har: "den fullständigt sanna kunskapen om Jesus och hans budskap".

Jag sade att jag var säker på min sak, jag är övertygad om att jag har rätt.

Är du aldrig övertygad om något?
Citera
2013-09-23, 19:48
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ett vuxet JV kan känna sig tvingad till assisterat självmord genom att vägra blodtransfusion.
Alternativet blir ett socialt självmord då man förlorar sitt sociala liv om man tar emot transfusionen.
Viktigt också att komma ihåg den press som en person i en redan utsatt situation utsätts för från församling och ofta även familj.

Absolut, så missförstå mig inte. Jag tycker själv att dylika vanföreställningar är avskyvärda och skadliga. De bör bekämpas verbalt. Pratar vi lagar, vårdens ansvar etc gäller det jag skrev i föregående inlägg.
Citera
2013-09-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte påstått att jag har: "den fullständigt sanna kunskapen om Jesus och hans budskap".

Jag sade att jag var säker på min sak, jag är övertygad om att jag har rätt.

Är du aldrig övertygad om något?

Ibland. Men sällan till den punkt att jag vet någonting som jag rimligtvis inte kan veta med säkerhet.

Jag tycker att Jesus kärleksbudskap är poetiskt vackert fulländat till gudomlighet. Så som jag tolkar den. Vi får enas om att vara oense i den här frågan.
Citera
2013-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ja jag är säker på min sak.

Jesus menar att kristna ska betrakta en broder som inte lyssnar till församlingen, så som judarna betraktade hedningar på den tiden.

Judarna fick inte umgås med hedningar enligt lagen:

"och han (Petrus) sade till dem: ”Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom." (Apg 10:28 Bibel2000)

När sedan Guds folk övergick från att vara under lagen och istället blev kristna som följde Kristus läror, så upphörde lagen om att inte få umgås med hedningar. Men Jesu ord om att inte umgås med bröder (och systrar förstås) som vägrar att lyssna till församlingen gällde för kristna.

Så uteslutning är enligt Jesu lära, och det förstod dom första kristna också. Paulus talar om att hela församlingen måste "stöta ut den skyldige", Johannes talar om att inte välkomna uteslutna i sina hem, Petrus talar om Paulus vishet i alla hans brev, alltså inklusive 1 Kor kapitel 5 där det talas om uteslutning.

Det budskap Jesus kom med var inkluderande. Det här inlägget pratar tvärtemot det om exkluderande. "Älska din nästa som dig själv" inbegrep väl inte endast andra judar i begreppet?

Mose lag innehöll flera hänvisningar till hur icke-judar (= hedningar) skulle behandlas humant och likvärdigt.
Jesu liknelse med den barmhärtige samariten gjorde icke-juden till hjälten i historien i motsats till de omnämnda judarna.

Nej, Paulus talade inte alls om att hela församlingen måste stöta ut någon. Han är tvärtom väldigt tydlig med att inte hela församlingen deltog.
Citera
2013-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Nej, Paulus talade inte alls om att hela församlingen måste stöta ut någon. Han är tvärtom väldigt tydlig med att inte hela församlingen deltog.

Det står ju "ni" i brevet till församlingen i Korinth, då handlar det väl om församlingen?

"Men NI är sturska, fast NI borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:2 Bibel2000)

I början av brevet skriver han:

"Från Paulus... till Guds församling i Korinth, "(1Kor 1:1,2 Bibel2000)

Rimligtvis borde "ni" stå för församlingen, eller hur?

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta."
Citera
2013-09-23, 21:41
Medlem
Citat:
Det står ju "ni" i brevet till församlingen i Korinth, då handlar det väl om församlingen?

"Men NI är sturska, fast NI borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:2 Bibel2000)

I början av brevet skriver han:

"Från Paulus... till Guds församling i Korinth, "(1Kor 1:1,2 Bibel2000)

Rimligtvis borde "ni" stå för församlingen, eller hur?

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta."

Historien fortsätter i 2 Kor. kap 2. Lägg märke till vers 6:

"5 Om en viss person har orsakat sorg, så är det inte mig han har bedrövat, utan er alla i viss mån - för att inte säga för mycket. 6 Det räcker med den bestraffning han har fått av de flesta. 7 Nu bör ni i stället förlåta och trösta honom, så att han inte alldeles går under i sin djupa sorg. 8 Därför uppmanar jag er att bemöta honom med kärlek"
Citera
2013-09-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Historien fortsätter i 2 Kor. kap 2. Lägg märke till vers 6:

"5 Om en viss person har orsakat sorg, så är det inte mig han har bedrövat, utan er alla i viss mån - för att inte säga för mycket. 6 Det räcker med den bestraffning han har fått av de flesta. 7 Nu bör ni i stället förlåta och trösta honom, så att han inte alldeles går under i sin djupa sorg. 8 Därför uppmanar jag er att bemöta honom med kärlek"

1) Så du ignorerar att Paulus säger till hela församlingen i 1 Kor 5 bara för att han i nästa brev säger "de flesta"?

2) Menar du att det är ok att "de flesta" i en församling "stöter ut" en person?

3) Vad är problemet med att hela församlingen stöter ut en person i jämförelse med att "de flesta" stöter ut en person? Menar du att det är ont att hela församlingen stöter ut en person, medan det inte är ont att "de flesta" i en församling stöter ut en person?
Citera
2013-09-23, 22:44
Medlem
JAG STÅR KORRIGERAD

Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Käre Eberhard!
Du verkar verkligen veta mer än de flesta.
Texten kommer från den här sidan: http://www.ianestesi.se/

Texten skriven av dessa:
Erik är överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund och har tidigare arbetat 12 år som thoraxanestesiolog vid universitetssjukhuset i Umeå. Hans huvudsakliga intresseområde är diagnostik och behandling av akuta rubbningar i hjärtfunktion och central cirkulation. Erik är numera även medicinskt ansvarig för Ambulanssjukvården i Jämtlands läns landsting där han arbetat mycket med riktlinjer och rutiner.
Henrik är pensionerad överläkare i anestesi och intensivvård (med.dr., DEAA). Han har tjänstgjort vid anestesiavdelningarna i Östersund och på Akademiska sjukhuset i Uppsala där han är docent i samma ämne. Henrik har alltsedan avhandlingsarbetet på 1970-talet intresserat sig för vätskebehandling och ersättning av blod vid kirurgi och trauma. Beslutsstödet för blodersättning har sina rötter i egenkonstruerade hjälpmedel i form av nomogram, räknesticka och datorprogram som fått vid spridning i Skandinavien. "Blod" kompletterar dessa genom att ge "kött på benen". Henrik har också deltagit i ett WHO-projekt med uppgiften att skapa ett undervisningspaket för blodersättning i utvecklingsländer. Syresättning i lungorna är ett annat intresseområde som också resulterat i framtagande av hjälpmedel för klinisk användning.
Kjell har varit överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund fram till 2010-03-31 och är nu narkosläkare vid Medicin Direkt Ortopedi i Östersund.

Texten är missvisande. Blod ges inte lättvindigt och det finns inte någon övertro med nyttan av transfusion. Texten har med stor sannolikhet skrivits av någon som är Jv eller står under deras trollspö, inte av någon oberoende medicinsk expert

Ja du har nog rätt dessa tre herrar kan nog inget i det här ämnet men det är ju tur att världen har dig eftersom du verkar veta så mycket mer än de här läkarna.

Jag har kollat upp dessa herrar närmare, och de är verkligen framstående läkare med koll på vad de skriver. De står INTE under Jvs trollspö, som jag skrev. Därför tar jag tillbaka det jag skrivit och ber dig om ursäkt.

Min ursäkt är att du bara presenterade förnamnen på dessa personer, vilket naturligtvis var anmärkningsvärt. Det låg nära till hans att dra slutsatsen att du inte ville att man skulle närmare veta vem de var. När jag nu tagit reda på deras fullständiga namn är det klart att de är verkliga experter, inga Jv-nickedockor. När någon av dem framhöll att det finns en övertro på blod inom läkarkåren fann jag det motsagt i den moderna medicinska litteratur jag har. I denna framhålls det att blod inte ges lättvindigt och att man är fullt på det klara med riskerna.

Nåväl, Erik Sandström, Henrik Zetterström och Kjell Nilsson har framträtt med många påståenden om blodtransfusioner. De är fullt på det klara med att blod i vissa situationer verkligen behövs. De förespråkar restriktivitet också med tanke på att det råder blodbrist och att blodet bör reserveras för dem som verkligen behöver det. Ingen kan ha något att invända mot det. Zetterström har t o m publicerat en artikel i Läkartidningen om att blodterapi för vissa patientgrupper behöver öka. (Läkartidningen 2003; 100: 3302-3)
Citera
2013-09-23, 22:58
Medlem
DenLedes avatar
Känns mer som att Jesus skulle haft en del att säga till om med just Jehovas vittnen, kan man tycka ändå.

Vad hade tex. Jesus sagt om avfällingar?

Personligen tycker jag att man bör försöka förstå vad som sägs i skriften. Inte slaviskt försöka följa den av människor skapade lag just vissa kristna blint följer.

Kristendom är öppen för kritik, hur annars skulle det vara? Att man som sekt försöker skapa en isolerad värld där ens kyrka är världsbilden?

Har gud skapat din hjärna för att följa kreti och pleti?
Citera
2013-09-23, 23:07
Medlem
Citat:
1) Så du ignorerar att Paulus säger till hela församlingen i 1 Kor 5 bara för att han i nästa brev säger "de flesta"?

2) Menar du att det är ok att "de flesta" i en församling "stöter ut" en person?

3) Vad är problemet med att hela församlingen stöter ut en person i jämförelse med att "de flesta" stöter ut en person? Menar du att det är ont att hela församlingen stöter ut en person, medan det inte är ont att "de flesta" i en församling stöter ut en person?

2 Kor bevisar att Paulus inte väntar sig att hela församlingen ska bestraffa. Ignorerar du det?

Det beskriver ett specifikt fall av förbluffande synd som församlingen blundar för.
Att en man pippar styvmorsan ligger i en helt annan klass än de ofta bagatellartade försyndelser som en del rörelser stöter ut för.

Fallet visar att trots en mycket grov försyndelse ges ett mycket begränsat straff för att markera missnöje med handlingssättet.
Åter igen i en helt annan klass än vad vissa rörelser gör.
Det fungerar på inget vis som ett prejudikat för det som exempelvis Jehovas Vittnen använder det som ursäkt för.
Senast redigerad av Kalten 2013-09-23 kl. 23:20.
Citera
2013-09-23, 23:14
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
2 Kor bevisar att Paulus inte väntar sig att hela församlingen ska bestraffa. Ignorerar du det?

http://youtu.be/oo3aC46180s?t=2s

Citera
2013-09-23, 23:18
Medlem
DenLedes avatar
Citat:

Det beskriver ett specifikt fall av förbluffande synd som församlingen blundar för. Att en man pippar styvmorsan ligger i en helt annan klass än de ofta bagatellartade försyndelser som en del rörelser stöter ut för.

Fallet visar att trots en mycket grov försyndelse ges ett mycket begränsat straff för att markera missnöje med handlingssättet. Åter igen i en helt annan klass än vad vissa rörelser gör. Det fungerar på inget vis som ett prejudikat för det som exempelvis Jehovas vittnen använder det som ursäkt för.
Är det en paulusdyrkan ni hänger er åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in