2013-09-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har läst det i bibeln:

"betrakta honom då som en hedning"(Matteus 18:17 Bibel2000)

"Lyssnar han inte heller till församlingen, då skall han vara för dig som en hedning" (Matteus 18:17 Folkbibeln)

Och dessutom vad innebär det att betrakta någon som en hedning? Kanske kan han inte vara en del av församlingen (för det förutsätter ju att han är kristen istället för hedning*) men inte någonstans i bibeln får jag intrycket att Jesus inte uppmuntrar till kärlek, artighet och hjärtlighet mot alla (inklusive hedningar).

*Vem äger egentligen tolkningsföreträde till någons tillhörighet som kristen, muslim, hedning, etc??
Citera
2013-09-23, 15:17
Medlem
BlackJewels avatar
Kärlekslöst är att peka i bibel att förnedra varandra utifrån, medan affärer pågår utanför bibelmannövreringen, och ena gången försöker man hålla konsensus mellan förehavanden utanför bibeln med vad som sker i bieln, medan när det kommer till förnedringstekniken, då pekar man på diskrepanserna - finns ju inget äckligare än sådan påstådd bokstavstro.

Att jehovas förr haft svårt att förstå världne, är inget de var ensamma om, världen efter hoplocaust var inte mycket bättre än under holocaust oavsett, men man försöker göra sig så jävla speciell utifrån att upprätta egna agendor, därför är det militärt och paramilitärt , inte bibliskt någonstans alls då man är så centrerad kring personförsvar utofrån lögner utan benägenhet att ens gå till botten, däremot att hålla lögnerna vid liv, inte så man kommer åt t.ex nynazism - hur kan det öht återblomstra eller läts blomma under yuppietiderna? För att man helt enkelt skiter i folk, jehovas är hjärtlösa fuckers som alla skenhelare.
Citera
2013-09-23, 15:17
Medlem
Citat:
Fast nu frågade jag inte om en församling, utan när DU personligen betraktar en broder som en hedning, är det inte kärlekslöst då?

Vad innebär det att betrakta någon som en hedning?? Det kan ju bara betyda att jag inte ser på honom som min trosbroder. Det är varken kärleksfullt eller kärlekslöst utan bara ett konstaterande från min sida att vi (enligt mig) inte delar på samma trosåskådning. Men det behöver inte betyda något för hur jag väljer att bemöta honom i det dagliga livet. Vi behöver ju inte tro exakt lika för att kunna samsas under samma himmel.
Citera
2013-09-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja men är det via missioner man drar in pengarna eller via varuproduktion ? inte många samfund överlever utan konkret produktion, de kristna tror så starkt att de överlever men jehovas? nej missionen är inte saken, möjligtvis militärmissionen, vilket är direkt avvikelse från hela bibel och inte längre har med gud eller GT att göra : så det är flera luckor man medvetet undviker att berätta om.

Vakttornet vakar och hjälper enbart de vilka ställer upp i militäraktion, därför de blir så irrationella vid minsta kritik. De är osäkra, de fick aldrig kunskaperna innan de "fångades in".

Jv var från början boktryckare och gav ut diverse skrifter som man sålde med skiftande framgång! Numera är man först och främst ett fastighetsimperium av stora mått och huvudinkomsterna kommer därifrån och givetvis pengar som medlemmarna samlar in.

Det här med fastigheter fungerar som så att Jv-församlingarna runt om i Sverige och världen bygger lokaler med medlemmarnas arbete och pengar. Efter ett antal år så anmodar man från Arboga (huvudkontoret i Sverige) att församlingar ska slås ihop eller läggas ner och vips blir en fastighet färdig för försäljning.

Allt vore väl frid och fröjd om nu de lokala församlingarna fick behålla pengarna för fastigheten men icke så...pengarna ska skickas till huvudkontoret för vidarebefodran till USA. Naturligtvis försöker man skatteplanera så man slipper reavinstbeskattningar och andra avgifter i möjligaste mån. Sådant ska andra betala inte "guds utvalda organisation".

Sen söker man statsbidrag och i smyg varit NGO i FN, för övrigt en organisation Jv anser inpirerad av djävulen (dubbelmoral )
Citera
2013-09-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad innebär det att betrakta någon som en hedning??

Du vet alltså inte vad Jesus menar?
Citera
2013-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
Du vet alltså inte vad Jesus menar?

Nä, men du vet säkert.. Vill du berätta?
Citera
2013-09-23, 16:41
Medlem
Citat:
Nä, men du vet säkert.. Vill du berätta?

Ja jag är säker på min sak.

Jesus menar att kristna ska betrakta en broder som inte lyssnar till församlingen, så som judarna betraktade hedningar på den tiden.

Judarna fick inte umgås med hedningar enligt lagen:

"och han (Petrus) sade till dem: ”Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom." (Apg 10:28 Bibel2000)

När sedan Guds folk övergick från att vara under lagen och istället blev kristna som följde Kristus läror, så upphörde lagen om att inte få umgås med hedningar. Men Jesu ord om att inte umgås med bröder (och systrar förstås) som vägrar att lyssna till församlingen gällde för kristna.

Så uteslutning är enligt Jesu lära, och det förstod dom första kristna också. Paulus talar om att hela församlingen måste "stöta ut den skyldige", Johannes talar om att inte välkomna uteslutna i sina hem, Petrus talar om Paulus vishet i alla hans brev, alltså inklusive 1 Kor kapitel 5 där det talas om uteslutning.
Citera
2013-09-23, 17:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jv var från början boktryckare och gav ut diverse skrifter som man sålde med skiftande framgång! Numera är man först och främst ett fastighetsimperium av stora mått och huvudinkomsterna kommer därifrån och givetvis pengar som medlemmarna samlar in.

Det här med fastigheter fungerar som så att Jv-församlingarna runt om i Sverige och världen bygger lokaler med medlemmarnas arbete och pengar. Efter ett antal år så anmodar man från Arboga (huvudkontoret i Sverige) att församlingar ska slås ihop eller läggas ner och vips blir en fastighet färdig för försäljning.

Allt vore väl frid och fröjd om nu de lokala församlingarna fick behålla pengarna för fastigheten men icke så...pengarna ska skickas till huvudkontoret för vidarebefodran till USA. Naturligtvis försöker man skatteplanera så man slipper reavinstbeskattningar och andra avgifter i möjligaste mån. Sådant ska andra betala inte "guds utvalda organisation".

Sen söker man statsbidrag och i smyg varit NGO i FN, för övrigt en organisation Jv anser inpirerad av djävulen (dubbelmoral )
Inte mycket som inte är demoraliserat, där gud förekommer som "faktor" och kan tro att Vakttornet med de större finanserna driver bolag som är allt utom hederligt förvaltat.

Det ligger i vinstens natur, att den bygger på ohederlighet, annars inget mervärde. Och allt annat man kan göra med första tjing på tolkning. Så jehovas har sitt onda samvete, det räknar en barnunge också ut.
Citera
2013-09-23, 18:17
Medlem
Citat:

Jesus menar att kristna ska betrakta en broder som inte lyssnar till församlingen, så som judarna betraktade hedningar på den tiden.

"och han (Petrus) sade till dem: ”Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom." (Apg 10:28 Bibel2000)

När sedan Guds folk övergick från att vara under lagen och istället blev kristna som följde Kristus läror, så upphörde lagen om att inte få umgås med hedningar. Men Jesu ord om att inte umgås med bröder (och systrar förstås) som vägrar att lyssna till församlingen gällde för kristna.

Så uteslutning är enligt Jesu lära, och det förstod dom första kristna också. Paulus talar om att hela församlingen måste "stöta ut den skyldige", Johannes talar om att inte välkomna uteslutna i sina hem, Petrus talar om Paulus vishet i alla hans brev, alltså inklusive 1 Kor kapitel 5 där det talas om uteslutning.

Det går inte alls ihop med Jesu budskap och handlingar. Vad gjorde Jesus själv? Jo, han dedikerade sitt liv till att frälsa människorna. Han tillbringade mer tid med "syndare" än vad du och jag någonsin skulle orka. Tror du inte han uppmanade sina lärjungar att leva som han själv gjorde?

Kanske var det en uppmaning att behandla brodern som begår orätt som en hedning med meningen att ge honom extra uppmärksamhet istället för att vända honom ryggen..

Jag är ingen expert på bibeltolkning men jag tror att var och en måste hitta sin egen tolkning av bibeln istället för att bara acceptera redan vedertagna tolkningar.
Citera
2013-09-23, 18:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det går inte alls ihop med Jesu budskap och handlingar. Vad gjorde Jesus själv? Jo, han dedikerade sitt liv till att frälsa människorna. Han tillbringade mer tid med "syndare" än vad du och jag någonsin skulle orka. Tror du inte han uppmanade sina lärjungar att leva som han själv gjorde?

Kanske var det en uppmaning att behandla brodern som begår orätt som en hedning med meningen att ge honom extra uppmärksamhet istället för att vända honom ryggen..

Jag är ingen expert på bibeltolkning men jag tror att var och en måste hitta sin egen tolkning av bibeln istället för att bara acceptera redan vedertagna tolkningar.
Inte tolkning utan kunskap som krävs för att förstå gudsidén.

Det går ut på att väcka samvete i folk, foks inre ska också s.a.s vara tillgängligt, inte enbart intellekt, där har du den totala fångenskapen som möjliggjort slavhandel världen över, sagan om den store gode... att väcka lusten till jakt på det som inte finns.. jadu... det visar ju redan bibeln, vilka hämdbegär som gått igång. Det är för att gud är skrönans kröning.

(men det går utmärkt att blunda för kunskaper och veva lögner istället, klaga då inte över "hån" , när dt är 2000 och alla religioner är synade, om man allmänbildat sig förstås, det är olika det här med allmänbildning också)
Citera
2013-09-23, 18:34
Medlem
Citat:

Jag tycker att det är lite förmätet att påstå sig ha den fullständigt sanna kunskapen om Jesus och hans budskap.
Citera
2013-09-23, 19:17
Medlem
Citat:
Vad gjorde Jesus själv? Jo, han dedikerade sitt liv till att frälsa människorna. Han tillbringade mer tid med "syndare" än vad du och jag någonsin skulle orka. Tror du inte han uppmanade sina lärjungar att leva som han själv gjorde?

Ja självklart, men det var dom ödmjuka, ångerfulla som han ägnade sin tid åt, dom som var villiga att omvända sig. Det är inte en sådan broder som Jesus talade om, utan tvärtom om en som vägrade att lyssna till brodern och församlingen.

Sådana personer som vägrar talas det också om i berättelserna om Jesus, och han var inte nådig mot dom, du har nog läst om dom stolta Fariséerna?

Tror du att han ägnade stor del av sin tid åt stolta Fariséer? Nej, om han skulle ägna extra uppmärksamhet åt att försöka övertyga stolta människor, så skulle det stjäla tid från dom som verkligen behöver och vill omvända sig och bli botade av Jesus:

"Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matteus 13:15 Bibel2000)

Citat:

Tycker du att man ska ge mer uppmärksamhet åt personer som är som Fariséerna?

Jesus talade till dom gång på gång, ändå gick dom bakom ryggen på honom och smidde planer att döda honom. Tycker du att Jesus borde ha gett sådana personer ännu mer tid och extra uppmärksamhet?

Brodern som vägrade på samma sätt som Fariséerna att omvända sig, borde rimligtvis behandlas så som Jesus behandlade dom.

Citat:

Självklart måste man själv kolla vad som står i bibeln och dra egna slutsatser, men det behöver inte vara det motsatta av redan vedertagna tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in