Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Vad gjorde Jesus själv? Jo, han dedikerade sitt liv till att frälsa människorna. Han tillbringade mer tid med "syndare" än vad du och jag någonsin skulle orka. Tror du inte han uppmanade sina lärjungar att leva som han själv gjorde?
Ja självklart, men det var dom ödmjuka, ångerfulla som han ägnade sin tid åt, dom som var villiga att omvända sig. Det är inte en sådan broder som Jesus talade om, utan tvärtom om en som
vägrade att lyssna till brodern och församlingen.
Sådana personer som vägrar talas det också om i berättelserna om Jesus, och han var inte nådig mot dom, du har nog läst om dom stolta Fariséerna?
Tror du att han ägnade stor del av sin tid åt stolta Fariséer? Nej, om han skulle ägna extra uppmärksamhet åt att försöka övertyga stolta människor, så skulle det stjäla tid från dom som verkligen behöver och vill omvända sig och bli botade av Jesus:
"
Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matteus 13:15 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Kanske var det en uppmaning att behandla brodern som begår orätt som en hedning med meningen att ge honom extra uppmärksamhet istället för att vända honom ryggen..
Tycker du att man ska ge mer uppmärksamhet åt personer som är som Fariséerna?
Jesus talade till dom gång på gång, ändå gick dom bakom ryggen på honom och smidde planer att döda honom. Tycker du att Jesus borde ha gett sådana personer ännu mer tid och extra uppmärksamhet?
Brodern som vägrade på samma sätt som Fariséerna att omvända sig, borde rimligtvis behandlas så som Jesus behandlade dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Jag är ingen expert på bibeltolkning men jag tror att var och en måste hitta sin egen tolkning av bibeln istället för att bara acceptera redan vedertagna tolkningar.
Självklart måste man själv kolla vad som står i bibeln och dra egna slutsatser, men det behöver inte vara det motsatta av redan vedertagna tolkningar.