2013-09-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många saker som Jesus tar upp som är kontroversiella.

T.ex. att vända andra kinden till, älska sina fiender och den som tar till svärd ska gå under med svärd. Hur många i USA t.ex. följer detta enkla budskap som Jesus kommer med? Majoriteten i USA säger sig vara kristna, ändå följer dom inte Jesu budskap om att älska sina fiender, och älska sin nästa som sig själv, utan går ut i ett patriotiskt krig för USA och dödar t.o.m. oskyldiga barn, "God bless America" säger man, men stödjer Gud människors krig? Nej.

Ett annat kontroversiellt uttalande är detta:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen.

Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.

Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.
"(Matteus 10:32-37 Bibel2000)

Jag frågade inte efter det kontroversiella utan bara vad som är Jesus huvudbudskap.
Citera
2013-09-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du bluffar. Det finns inget på nätet om att man framgångsrikt kan behandla störtblödningar då man förlorar ALLT blod med något annat än blodtransfusioner. Kan blödningen bringas att upphöra vid begränsad blodförlust kan en individ klara sig med saltlösning eller dextran, men det finns en punkt då blod måste till för överlevnad. Jag har efterlyst dokumentation om dina påståenden i sammanhanget och du har inte levererat sådan, vilket torde innebära att du helt lever i önsketänkandets värld.

Skriv i stället in "Blodtransfusion räddade förstföderskan" på Google och läs fallet från 2007 om Jeanette Kjellman från Jakobstad. "Totalt förlorade den nyförlösta mamman mellan sju och åtta liter blod, vilket är mer än en människas genomsnittliga blodmängd som är fem liter."

Det är odiskutabelt att Jeanette räddades till livet genom blodtransfusionerna och att hon utan dessa skulle ha dött. Det finns fler sådana här fall, men absolut inget om att någon som förlorat allt sitt blod överlevt utan blodtransfusion.

Någon av oss verkan inte förstå vad den andre säger.
JV tar inte emot blod på religiösa grunder inte medicinska punkt slut.
JV är alltså i sin trohet mot Gud beredd att ta konsekvenserna av sitt beslut att "avhålla sig från blod" detta kan leda till döden.
Det är på samma sätt som att trohet mot Gud gör att man inte tar del i krig för vilket man kan bli arkebuserad dvs dö.
Det är det som är en del i att vara kristen att trohet mot Gud kan leda till döden så skedde ju t ex med många av de första kristna t ex Antipas Jakob och Stefanus för att nämna några.
Håller du inte med om detta?
Om du inte har en kristen tro så kan ju detta te sig märkligt för då är ditt liv bara detta, de kanske sjuttio åren du vandrar på Tellus.
När det sedan kommer till den medicinska delen så finns det en övertro på blodet och en allmän okunskap vad som det går att med blodfri behandling. Det är det jag har disskutterat här, att det finns fall där man haft stora blödningar och där det varit extremt låga HB värden.
Sedan finns det fall där människor förlorat stora mängder blod och överlevt genom blodtransfusioner som du berättar om och det är ingen nyhet.
JV vet att det finns svåra blödningar där läkarna anser att det enda behandling är blodtransfusion och i det läget så nekar JV blodtransfusion eftersom det ytterst är en trosfråga.
Finns det fortfarande något som är oklart?
Citera
2013-09-19, 00:23
Medlem
Citat:
Det här är ohållbara sofisterier för att försvara skrymteriet med olika inställning till olika blodkomponenter. Jv säger att allt tappat blod tillhör Gud och inte får användas. I så fall får ingen del av sådant blod användas. Om en specifik sockerkaka skulle vara förbjuden har man ingen rätt att sönderdela den i sina beståndsdelar och använda dessa. Däremot får man använda annat vatten, annat smör och annat vaniljsocker som inte kommer från den förbjudna sockerkakan.

Skulle Jvs ohållbara resonemang ändå ha någon giltighet - vilket det inte har - så måste gränsen dras när blodet delas upp, och det skulle då innebära att alla blodkomponenter skulle vara tillåtna. Alla blodkomponenter är på samma nivå i blodet, fast de kan skiljas från plasman med olika metoder. Röda blodkroppar skiljs från plasman med centrifugering, men Faktor VIII och Faktor IX skiljs från plasman med en annan metod. Dessa blodbeståndsdelar är alla "syskon". Att tillåta intag av vissa av dessa blodkomponenter men inte andra är himmelskriande hyckleri och dessutom en uppmuntran till häleri eftersom man säger att blodet tillhör Gud.

Det står dig fritt att ha den här åsikten.
Men jag tycker det är intressant att du använder starka ord för att påvisa din logik och att du har rätt. Påminn dig ordspråket " din argument blir inte bättre för att du skriker ut dem dubbelt så högt".
JV har den här förståelsen att små fraktioner av blod blir en samvetsfråga just för att det är små fraktioner utvunna från blod och att det vid en tidpunkt inte längre kan sägas vara blod.
Citera
2013-09-19, 00:28
Medlem
Tydligen är du en av dom som gläder sig över att ljuset går framåt, skönt för dig.

Men många ändringar, som tex 1975, och även blodet, går inte att förklara med nytt ljus. Nytt ljus ska gå framåt, inte blinka som värsta neonljus på ett diskotek![/quote]

Jaha ännu ett konstigt argumenterande av dig.
vad menar du med "blinka som värsta neonljus på ett diskotek"
Det är inte speciellt mycket som det sker ändringar på, vad syftar du på?
Citera
2013-09-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ett riktigt dåligt exempel!
En sockerkaka har vispats ihop av dessa olika ingredienser!
Blodet, däremot är ju i våra ådror en enhet, som är hopsatt av Gud! Blodet kan visserligen separeras till olika beståndsdelar, men fortfarande är det blod.

(Dina sockerkaksingredienser kan fö också delas upp i olika beståndsdelar ditt vaniljsocker består troligen av socker och vaniljarom)

Om blodet är heligt, som JV säger, så borde man vara konsekvent och förbjuda all användning av blodbeståndsdelar!
Eller också tillåta allt medicinskt bruk av blod!

Att den styrande kretsen ska sitt och bestämma vilka av dessa blodbeståndsdelar som millioner av JV får lov att ta emot är en grotesk tanke!

Grotesk tanke, ja det är intressanta uttryck du svänger dig med
Alla JV bestämmer själv vilken behandlingsmetod man vill använda sig av och var och ens samvete bestämmer detta.
Varför är du så arg i din argumentering?
Du har dina bestämda påståenden om blodet och JV tror att Jehova kan ha en lite mildare syn på detta. Det kommer en dag att visa sig vem som har rätt.
Jag hoppas verkligen inte att du använder ditt liv och din tid till att hoppa på JV.
Citera
2013-09-19, 00:37
Medlem
Citat:
Nej, Guds namn är enligt GT Jehova el Jahve!
Däremot har JV fel när ni har fört in guds namn i NT, eftersom det inte förekommer i någon grundtext till NT.
Och med tanke på att Jesus och lärjungarna inte använde namnet Jehova, så går JV till överdrift när det gäller användandet av namnet.

Ska man enligt dig då inte använda Guds namn Jehova idag?
Citera
2013-09-19, 00:40
Medlem
[quote=Benny Hedning|45281060]
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Jaha! Så du ser det som positivt att Jv ändrar sina läror när de blivit överbevisade av verkligheten? Är det inte bättre att tänka att Jv:s ledning är falska profeter som inte har en aning om något, vilket ju är en långt rimligare slutsats....den skulle jag dra om jag var ett Jv.

Ja men du är inte ett JV.
Du får dra vilka slutsaster du vill.
Men i den religiösa världen där man inte ändrar sig trots att man faktiskt vet att man har fel så ser JV det som en styrka att man hela tiden bättre försöker förstå Guds ord.
Är det bättre att hålla fast vid felaktiga läror som t ex treenighetsläran?
Citera
2013-09-19, 00:50
Medlem
Citat:
Texten är missvisande. Blod ges inte lättvindigt och det finns inte någon övertro med nyttan av transfusion. Texten har med stor sannolikhet skrivits av någon som är Jv eller står under deras trollspö, inte av någon oberoende medicinsk expert. (Därför anges inte heller källan!) Det är typiskt för sådana individer att deklassera blodtransfusioner pga risker utan att framhålla de risker som är förbundna med annan typ av transplantation, t ex njurtransplation, risker som man inte menar deklasserar transplantationerna. Liknande immunologiska risker föreligger här, och ibland dör mottagaren. Ett sådant fall gäller en skolkamrat till mig som länge levde med dialys, men som till sist fick en annan njure. Personen dog inte långt efteråt pga av transplantationskomplikationer.

Käre Eberhard!
Du verkar verkligen veta mer än de flesta.
Texten kommer från den här sidan: http://www.ianestesi.se/

Texten skriven av dessa:
Erik är överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund och har tidigare arbetat 12 år som thoraxanestesiolog vid universitetssjukhuset i Umeå. Hans huvudsakliga intresseområde är diagnostik och behandling av akuta rubbningar i hjärtfunktion och central cirkulation. Erik är numera även medicinskt ansvarig för Ambulanssjukvården i Jämtlands läns landsting där han arbetat mycket med riktlinjer och rutiner.
Henrik är pensionerad överläkare i anestesi och intensivvård (med.dr., DEAA). Han har tjänstgjort vid anestesiavdelningarna i Östersund och på Akademiska sjukhuset i Uppsala där han är docent i samma ämne. Henrik har alltsedan avhandlingsarbetet på 1970-talet intresserat sig för vätskebehandling och ersättning av blod vid kirurgi och trauma. Beslutsstödet för blodersättning har sina rötter i egenkonstruerade hjälpmedel i form av nomogram, räknesticka och datorprogram som fått vid spridning i Skandinavien. "Blod" kompletterar dessa genom att ge "kött på benen". Henrik har också deltagit i ett WHO-projekt med uppgiften att skapa ett undervisningspaket för blodersättning i utvecklingsländer. Syresättning i lungorna är ett annat intresseområde som också resulterat i framtagande av hjälpmedel för klinisk användning.
Kjell har varit överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund fram till 2010-03-31 och är nu narkosläkare vid Medicin Direkt Ortopedi i Östersund.

Texten är missvisande. Blod ges inte lättvindigt och det finns inte någon övertro med nyttan av transfusion. Texten har med stor sannolikhet skrivits av någon som är Jv eller står under deras trollspö, inte av någon oberoende medicinsk expert

Ja du har nog rätt dessa tre herrar kan nog inget i det här ämnet men det är ju tur att världen har dig eftersom du verkar veta så mycket mer än de här läkarna.
Citera
2013-09-19, 00:57
Medlem
Citat:
Har nu använt ett par timmar till att söka på nätet efter det som du påstod.
Som väntat hittade jag inget sådant.

Däremot flera intressanta artiklar, bla denna:

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/hd-dom-raddar-barn-till-jehovas-vittnen

Har några av er fastnat i ert eget cirkelresonemang?
JV tar inte emot blod och söker därför annan behandling utan blod.
I sällsynta fall så sker ett tillfälligt omhändertagande för att läkarna ska kunna använda
behandling med blod.
JV anses aldrig vara föräldrar som inte vill sina barns bästa men här sker en krock mellan läkare och JV tro.
Jag återkommer med svåra fall som räddats till livet men som sagt detta handlar inte om det.
JV tar inte emot blod och det är inte på medicinska grunder utan religiösa.
Citera
2013-09-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Din liknelse haltar.
Känner du till någon skola som kräver att ingen elev får tvivla på något som lärs ut i skolan?
Någon skola som slänger ut en elev som ifrågasätter det riktiga i undervisningen?
Någon skola som kräver att skolans elever aldrig mer ska prata med den utslängda eleven såvida inte den kommer krypande tillbaka och ber om ursäkt för att den hade rätt?
Om inte, är din liknelse irrelevant.

Nej!
Du måste förstå att en liknelse används för att belysa en specifik sak.
Om man gör som du kan man göra på samma sätt med Jesu liknelser.
Liknelsen gällde om en skola skulle fortsätta att lära ut felaktigheter om det kom nytt ljus över vissa ämnen, skulle en skola idag använda böcker som är 100 år gamla.
Du kan inte tillämpa just den liknelsen på andra ämnen, det blir väldigt lågt när man angriper det som du gör nu.
Citera
2013-09-19, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Källa?
Ser ut som skrivet av ett JV.

http://www.ianestesi.se/

Inte JV
Citera
2013-09-19, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Vet inte till 100%, men det är troligen inte korrekt. Man skulle vilja ha referenser till påståendena och man ska vara medveten om att även om spannet för nytta skulle vara smalare än man har trott (om det nu antas vara sant) så är det spannet ändå rätt stort.

Men viktigast: Detta har inte ett skvatt med religiöst grundat motstånd mot blodtransfusion att göra!

Ett övergripande resonemang om när blodtransfusion (och andra behandlingsmetoder i sjukvården) är bra och inte bra grundat på vetenskapliga fakta ska givetvis ständigt föras. Det skall dock aldrig blandas med religiösa uppfattningar.

Bra!
Gillar dig mer och mer för du blandar iaf inte korten.
JV tar inte emot blod och det är en trosfråga och inget annat.
JV vill däremot få en så bra behandling som möjligt men utan blod därför har JV både intresserat sig för frågan för att kunna få en bra behandling (ja vi vill också leva och ingen har en önskan att dö).
JV har varit en utmaning för läkarvetenskapen och gjort att de har utvecklat nya metoder för behandling utan blod vilket JV är mycket tacksam för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in