2013-09-20, 11:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
"Vi" vet nog inte mer än vad du gör.
Nej, vi vet bara vad som står i böcker.
Citera
2013-09-20, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, vi vet bara vad som står i böcker.

Vad med det berömde 'inre andliga kompasset'. Vart tog det vägen? Eller du kanske inte har ett själv?
Citera
2013-09-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad med det berömde 'inre andliga kompasset'. Vart tog det vägen? Eller du kanske inte har ett själv?

Du kan också återigen finna din andliga kompass om du vill
Citera
2013-09-20, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Du kan också återigen finna din andliga kompass om du vill

Har jag på något sätt antydd att jag har förlorat mitt andliga kompass, eller insinuerar du bara nånting?

Om det sista: Vad i så fall?
Citera
2013-09-20, 12:16
Medlem
Citat:
Har jag på något sätt antydd att jag har förlorat mitt andliga kompass, eller insinuerar du bara nånting?

Om det sista: Vad i så fall?

Om du har kvar din andliga kompass så verkar du inte lita på den åtminstone ett dugg. Du vill veta.
Citera
2013-09-20, 12:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du har kvar din andliga kompass så verkar du inte lita på den åtminstone ett dugg. Du vill veta.

Visst, jag kan nämligen konsten att skilja mellan 'faith' och 'facts'.
Citera
2013-09-20, 12:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jodå, Gud älskar också dig

Och tant Agda älskar dig, men hon är något förvirrad, stackarn.. Vad har det med något att göra?
Du bara hasplar ur dig ord som om det var trollformler.
Citera
2013-09-20, 14:37
Medlem
BEings avatar
Citat:
Vi känner inte till sanningen om Gud och Jesus, men av vad vi vet så tror vi. Jag har förtroende för Jesus.

Det var ett intressant svar. Av det du absolut vet, det tror du egentligen bara...hmm.
Citera
2013-09-20, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi känner inte till sanningen om Gud och Jesus, men av vad vi vet så tror vi. Jag har förtroende för Jesus.

Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det var ett intressant svar. Av det du absolut vet, det tror du egentligen bara...hmm.

Nu var det inte vad iesho skrev, men det får ni reda ut själv.
Citera
2013-09-20, 14:50
Medlem
BEings avatar
Citat:

Jag känner till min sanning om Gud och Jesus så tala för dig själv.

"Det vi vet, det tror vi bara". Hur kan ni bara tro det ni vet? Du ser inte att det brister någonstans här?
Senast redigerad av BEing 2013-09-20 kl. 14:53.
Citera
2013-09-20, 20:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Absolut vet?

Av vad jag vet, har läst mig till, så tror jag på Jesus genom att jag tror på hans budskap. Och eftersom jag tycker mig förstå att Jesus har funnits så tror jag på Gud. Jesus skulle inte ha ljugit om Gud eller hittat på sitt budskap.

Jag hävdar inte att jag kan bevisa att någon viss person fanns eller att det ena eller det andra manuskriptet är äkta, jag gör bara en bedömning och har kommit till den personliga slutsatsen att budskapet kommer från en högre makt (än människan) och att det är ett sant och värdefullt budskap.
Citera
2013-09-20, 22:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det är intressant att troende tror på sanningen om Jesus, om Gud. Men går det verkligen? Kan du verkligen tro på en sanning? För är det då verkligen en sanning?
En sanning borde du inte tro på, den borde du veta.
Tror jag på sanningen att solen går upp i öster eller vet jag den sanningen?
Nej en sanning är komplexa-ekvtions-konsten, det är monoteism och då är man tillbaka i önsketänkandets fatalism. Fatalism betyder, så vitt jag uppfattar det rätt ödestänk, ödet bestämmer, inte människan vilket jag ser som genomfalskt och så prudentligt att det vänder sig i magen till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in