2013-08-19, 21:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det var jag
Spaghettimonstret är det ingen som tror på. Det är bara en satirisk bild av hur fånigt det egentligen är att tro på Gud.
Citera
2013-08-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Åh, det hade ju varit fantastiskt! Har du några exempel?

Jag har inte tid just nu, vi får ta det senare. Jag har tidigare tagit upp vissa exempel.

Citat:
Hur bevisar man att det är Guds handlingar om man inte kan bevisa honom själv?

Precis, hur vet man att det är Gud som agerar när det kommer tio plågor, inte heller Farao satte tro till Gud fast han fick vara med om mycket:
  1. Nilens vatten förvandlades till blod
  2. Landet invaderades av grodor
  3. Stoftet på marken förvandlades till myggor
  4. Väldiga flugsvärmar invaderade landet
  5. Egyptiernas boskap dog i boskapspest
  6. Egyptierna drabbades av varbölder
  7. En vild hagelstorm drabbade landet
  8. Gräshoppor invaderade landet och förstörde odlingar, därav uttrycket "Egyptens gräshoppor"
  9. Det blev mörkt i tre dagar ("Egyptiskt mörker")
  10. Dödsängeln gick längs gatorna och tog den förstfödda sonen ur varje hem

Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?

Du får ju inte bevis på Gud själv, men det handlar om övernaturliga händelser, skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?

Om inte, vad krävs för att du ska tro?
Citera
2013-08-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Spaghettimonstret är det ingen som tror på. Det är bara en satirisk bild av hur fånigt det egentligen är att tro på Gud.

Och hur fånigt det är att tro på magiska molekyler.
Citera
2013-08-19, 21:08
Medlem
Citat:
Förresten argumenterar du som alla andra ID och kreationismanhängare jag stött på. Du har fullt upp med att försöka kila in tvivel i vetenskapliga modeller istället för att presentera några som helst egna belägg för Simsalabim-guden. Varför är det så? Känns det ärligt? Finns det INGENTING i luftslottet på andra sidan staketet?

Varför har du dömt mig på förhand?
Citera
2013-08-19, 21:38
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Nej, och inte heller jag gör det.

Tyvärr så är jag fullt upptagen med andra diskussioner, du kan nog söka på mitt alias och hitta mina argument i tidigare inlägg om du är intresserad. Annars kan du komma in i sakfrågorna som vi just nu diskuterar, t.ex. bevis på att en art gradvis har förvandlats till en ny art.

Jo, fast topic här är ju inte om evolutionsteorin är 100% fullständig eller inte, utan varför man tror på gud. Vi har fått ett bra argument tidigare, nämligen att det "känns bra". Detta är dock givetvis inte ett argument för att det verkligen finns en gudom.
Citera
2013-08-19, 21:41
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Eftersom det finns bevis runt omkring på Guds efterverkningar i bibeln och i naturen som visar att Gud existerar. Jag har aldrig sagt att det går att bevisa Gud i sig själv, om han nu inte agerar på jorden som han gjorde förr, t.ex. när han delade röda havet. Fast inte heller då är det bevis på Gud själv, eftersom man bara ser efterverkningarna av hans agerande på jorden.

En delning av Röda Havet på beställning skulle för min del duga mycket bra som evidens för övernaturliga krafter.
Citera
2013-08-19, 21:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, hur vet man att det är Gud som agerar när det kommer tio plågor, inte heller Farao satte tro till Gud fast han fick vara med om mycket:

Ja, berätta varför.

Citat:
  1. Nilens vatten förvandlades till blod
  2. Landet invaderades av grodor
  3. Stoftet på marken förvandlades till myggor
  4. Väldiga flugsvärmar invaderade landet
  5. Egyptiernas boskap dog i boskapspest
  6. Egyptierna drabbades av varbölder
  7. En vild hagelstorm drabbade landet
  8. Gräshoppor invaderade landet och förstörde odlingar, därav uttrycket "Egyptens gräshoppor"
  9. Det blev mörkt i tre dagar ("Egyptiskt mörker")
  10. Dödsängeln gick längs gatorna och tog den förstfödda sonen ur varje hem

Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?

Frågan är helt retorisk, eftersom den endast rör sig om hurvida man kan identifiera sig med en hypotetisk person från en mytologisk manual.

Citat:
Du får ju inte bevis på Gud själv, men det handlar om övernaturliga händelser, skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?

Tills vidare: ANEKDOTISKA övernaturliga händelser.

Citat:
Om inte, vad krävs för att du ska tro?

Till en början kunne du t.ex. antingen helt plocka bort anekdotisk information, eller hitta anekdotisk informarion du KAN validera ELLER helt enkelt avstå från att försöka att göra din subjektiva tro pseudo-objektiv.
Citera
2013-08-19, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och hur fånigt det är att tro på magiska molekyler.

Inte en bråkdel av hur fånigt det är att försöka göra subjektiv doktrinalism till pseudo-objektiva "det bara är så-'sanninger".
Citera
2013-08-19, 21:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför har du dömt mig på förhand?

Eftersom du till 90%+ följar stereotypen av missions-manual abrahamist-pådyvlaren.
Citera
2013-08-19, 21:57
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och din 'vetande'-metodologi är? Eller du kanske bara förvrängar ordet "vet"s betydelse till att passa din subjektivitet.

Sant nog. Men varför är du då här och lekar guru?

Sann vetskap kommer inte från intellektet. Du har säkerligen mött människor som öppnat sina hjärtan och "sett" igenom illusionen. Det är samma sanning som både Jesus och Buddha lärde ut.
Om du tycker jag leker guru får du väl tycka det då. Jag vill bara få människor att "vakna".
Citera
2013-08-19, 22:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jo, fast topic här är ju inte om evolutionsteorin är 100% fullständig eller inte, utan varför man tror på gud.

Korrekt, och låt oss t.ex. säga att det finns en 10-20% osäkerhet (en ren gissning från mig), så försökar ttsp att smussla in 'gud' genom denna osäkerhet med ett 'argument from ignorance' eller en god-of-gaps.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-19 kl. 22:09.
Citera
2013-08-19, 22:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Sann vetskap kommer inte från intellektet.

Du har alltså ... som jag insinuerade ... definierat "vetskap" tilll att passa ditt eget syfte.

Citat:
Du har säkerligen mött människor som öppnat sina hjärtan och "sett" igenom illusionen.

Jag har mött massor som påstår detta, men tyvärr sällan med nån större enighet om vad det egentligen är (EDIT vilket är .....

Citat:
Det är samma sanning som både Jesus och Buddha lärde ut.

..... precis lika inkonklusivt som när du nu försökar skapa en homogeniserat synkretist-smet av Jesus och Buddha.

Citat:
Om du tycker jag leker guru får du väl tycka det då.

Tackar.

Citat:
Jag vill bara få människor att "vakna".

Det förutsättar att du rent faktisk själv är "vaken", vilket kan diskuteras.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-19 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in