2013-09-21, 07:13
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej en sanning är komplexa-ekvtions-konsten, det är monoteism och då är man tillbaka i önsketänkandets fatalism. Fatalism betyder, så vitt jag uppfattar det rätt ödestänk, ödet bestämmer, inte människan vilket jag ser som genomfalskt och så prudentligt att det vänder sig i magen till slut.

Det svaret visar tydligt att vi pratar två olika språk. Du förstår inte sanningen eftersom du inte upptäckt din...än. En sanning kan du inte tro på, den vet du. Det är en oerhörd skillnad och visar bara hur vilsna människor är som tror på den.
Citera
2013-09-21, 07:19
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Absolut vet?

Av vad jag vet, har läst mig till, så tror jag på Jesus genom att jag tror på hans budskap. Och eftersom jag tycker mig förstå att Jesus har funnits så tror jag på Gud. Jesus skulle inte ha ljugit om Gud eller hittat på sitt budskap.

Jag hävdar inte att jag kan bevisa att någon viss person fanns eller att det ena eller det andra manuskriptet är äkta, jag gör bara en bedömning och har kommit till den personliga slutsatsen att budskapet kommer från en högre makt (än människan) och att det är ett sant och värdefullt budskap.

Du förstår inte. Jag tror inte på Jesus budskap, jag vet Jesus budskap.
Du behöver aldrig bevisa en sanning om du vet i ditt hjärta att det är sant.

Det ligger en tröskel mellan tro och vetande. Ha istället tillit att du vet. Du vet dina egna svar och går dom svaren just nu genom Jesus, helt okej. Men sluta inte sök. Ifrågasätt livet istället för att förlita dig på en bok.
Citera
2013-09-21, 10:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
En sanning kan du inte tro på, den vet du.

Vad betydar detta? Vad jag kan se kombinerar du två ord ("sanning", "vet") med i stort sett synonym betydelse för att konkludera något luddigt i ditt 'sanning finns inom dig'-postulat.
Citera
2013-09-21, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Givetvis inte för sig själv. Men om man predikar 'sanning' för andra behövar det bevis.
Citera
2013-09-21, 11:54
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad betydar detta? Vad jag kan se kombinerar du två ord ("sanning", "vet") med i stort sett synonym betydelse för att konkludera något luddigt i ditt 'sanning finns inom dig'-postulat.

När du hittat DIN sanning slutar du tro, då vet du. För att förklara det behöver medvetandenivån höjas så att tänkandet minskar och du hittar balans mellan hjärtats röst och tankens röst.

Du vet om du inte trivs på ett jobb, du tror inte att du vet. Den här vetskapen kommer inte enbart från tänkandet, utan ifrån allt som är du. Det finns saker i ditt liv som du bara vet. När medvetandenivån höjs kan denna vetskap omfatta i stort sett allt i ditt liv. Det kallas tillit, men blir otroligt självklart när du vågar ha tillit. Då faller det mesta på plats. Du börjar plötsligt förstå varför du är här, vem du är, syftet. Sen upptäcker du att ju mer du förstår dig själv, ju mer förstår du alla andra.
Senast redigerad av BEing 2013-09-21 kl. 12:02.
Citera
2013-09-21, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När du hittat DIN sanning slutar du tro, då vet du.

Naturligvis har jag referenspunkter till "sanning" och att "veta"; primärt den objektiva beskrivelsen av den rationella kosmiska verkligheten, så precis semantik som möjligt och ytterligare filosofiska analyser. Utöver det har jag massor av personliga subjektiva åsikter och attityder.

Citat:
För att förklara det behöver medvetandenivån höjas så att tänkandet minskar och du hittar balans mellan hjärtats röst och tankens röst.

Ja, det var så mantrat igen. Ett mantra som iövrigt är lika mångtydigt som tolknings-metodologierna av religiösa texter ledar till.

Citat:
Du vet om du inte trivs på ett jobb, du tror inte att du vet. Den här vetskapen kommer inte enbart från tänkandet, utan ifrån allt som är du. Det finns saker i ditt liv som du bara vet.

Som sagt: Subjektivt.

Citat:
När medvetandenivån höjs kan denna vetskap omfatta i stort sett allt i ditt liv.

Guru-trams.

Citat:
Det kallas tillit, men blir otroligt självklart när du vågar ha tillit.

Nej, det kallas för marknadsföring av sånt som har så lite egenvärde att det inte kan säljas, när "tillitt" ersättar validitet och kritisk granskning.

Citat:
Då faller det mesta på plats. Du börjar plötsligt förstå varför du är här, vem du är, syftet. Sen upptäcker du att ju mer du förstår dig själv, ju mer förstår du alla andra.

Mera guru-trams.
Citera
2013-09-21, 13:00
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis har jag referenspunkter till "sanning" och att "veta"; primärt den objektiva beskrivelsen av den rationella kosmiska verkligheten, så precis semantik som möjligt och ytterligare filosofiska analyser. Utöver det har jag massor av personliga subjektiva åsikter och attityder.

Ja, det var så mantrat igen. Ett mantra som iövrigt är lika mångtydigt som tolknings-metodologierna av religiösa texter ledar till.

Som sagt: Subjektivt.

Guru-trams.

Nej, det kallas för marknadsföring av sånt som har så lite egenvärde att det inte kan säljas, när "tillitt" ersättar validitet och kritisk granskning.

Mera guru-trams.

Visst är det guru-trams för någon som inte hittat sin sanning. Men det finns dom härinne som hittat sin. Försök gärna få dom att förklara istället.
Jag rekommenderar dock starkt att du ska läsa något med Eckhart Tolle. Du har trots allt ett öppnare sinne än många andra jag mött.
Citera
2013-09-21, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst är det guru-trams för någon som inte hittat sin sanning.

Det är guru-trams för alla som inte specifikt delar ditt syn på vad "sanning" är, inte omdefinierar "sanning" till din betydelse av ordet och för dom som helt enkelt avfärdar ditt predikande p.g.a. att du inte har minste belägg för vad du sägar.

Citat:
Men det finns dom härinne som hittat sin.

Och jag har som nämnd i mitt förre inlägg hittat min objektiva sannings-sökande metodologi, som i stort sett inte har något med din .... mantra-mässande och navelskådande .... världsbild att göra; och som definitivt inte kan användas till att konkludera som du gör.

Citat:
Försök gärna få dom att förklara istället.

Det finns ett mindre antal forumdeltagare som i teori och praxis följar en 'väg' av inre tystnad eller liknande, och dessa har redan vid en hel del tillfällen yttrat sig om metod och konsekvens.

Citat:
Jag rekommenderar dock starkt att du ska läsa något med Eckhart Tolle. Du har trots allt ett öppnare sinne än många andra jag mött.

Du har i det närmaste ingen som helst kunskap om vad jag kan, vet eller har provat på det område du predikar om. Vad jag dock .... till din orientering ..... med säkerhet kan säga är, att jag inte på något sätt har ett behov för guru'ism.

Det är din sak om du som privatperson har kört fast i en förvirring omkring subjektivitet och objektivitet, men förvänta dig inte att någonlunda informerade personer inkluderar denna förvirring i sina världsbild-underlag.
Citera
2013-09-21, 13:57
Medlem
Håller med BEing. Det gäller för var och en att hitta sin egen sanning. Och jag tror man känner i sitt hjärta när man funnit sanningen. Och den egna sanningen behöver inte bevisas för någon.
Citera
2013-09-21, 14:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Håller med BEing. Det gäller för var och en att hitta sin egen sanning.

Viist, det är en helt legitim subjektiv åsikt.

Citat:
Och jag tror man känner i sitt hjärta när man funnit sanningen.

Sematisk akrobatik: Att "TRO" man finnar "sanningen".

Citat:
Och den egna sanningen behöver inte bevisas för någon.

Precis, och därför är det lämpligt att tydligt semantisk manifestera att det är subjektivt och inte objektivt. En distinktion som 'guruer' har MYCKET svårt för att förstå/acceptera.
Citera
2013-09-21, 16:00
Medlem
BEings avatar
Bogomil

Givetvis är den sanning jag funnit om mig själv subjektiv. Men något jag har svårt att ge belägg för är att ju mer jag insåg om mig själv, ju mer insåg jag hur allt annat fungerar. Den här sanningen kan du förstå om du slutar avfärda den som trams. Vad vill du egentligen med dina fina ord?

Ditt objektiva-sanningssökande kanske kan få dig att läsa något med ovan nämnda författare. Du har ju inget att förlora eller hur?
Citera
2013-09-21, 20:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du förstår inte. Jag tror inte på Jesus budskap, jag vet Jesus budskap.

Det ligger en tröskel mellan tro och vetande. Ha istället tillit att du vet. Du vet dina egna svar och går dom svaren just nu genom Jesus, helt okej. Men sluta inte sök. Ifrågasätt livet istället för att förlita dig på en bok.
Så är det inte för mig. Det har tagit mig ganska lång tid att verkligen förstå i detalj vad han hade för budskap. Nu när jag vet vilket budskapet är kan jag konstatera att jag tror på det.

Jag har aldrig sökt sanningen om livet, bara sökt sanningen om Gud och om människans drivkrafter och tänkande. Och jag ar aldrig förlitat mig på Bibeln eller någon annan bok. Det vore som att förlita sig på Aftonbladet därför att någon skrev något intressant i denna tidning för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in