2013-09-20, 09:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så hur märker du av den? Extra nolla på varje lönebesked?

För min del hoppas jag att Guds kärlek manifesterar sig så, att han gör mig till en bättre pasta-kock, så jag kan komme närmare till honom genom välsmakande transnoodlitiering som fungerar direkt på mitt inre andliga magkänsla- kompass.
Citera
2013-09-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del hoppas jag att Guds kärlek manifesterar sig så, att han gör mig till en bättre pasta-kock, så jag kan komme närmare till honom genom välsmakande transnoodlitiering som fungerar direkt på mitt inre andliga magkänsla- kompass.

Det var en rätt modest önskan.
Citera
2013-09-20, 10:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det var en rätt modest önskan.

Men med stora konsekvenser för min tro och andliga utveckling.
Citera
2013-09-20, 10:21
Medlem
BEings avatar
Citat:
Jag trodde att du förespråkar en 'sanning' varje individ hittar i sig själv utan att söka externt.

Nu presenterar du plötsligt 'arguments from authority' och ad populum. Hur vill du ha det?

Det stämmer. Varje individ behöver hitta sin egen sanning, men dessa författare kan visa "dörrar", "pointers", "hintar", "små nycklar", som leder närmare sanningen.
Citera
2013-09-20, 10:26
Medlem
BEings avatar
Det är intressant att troende tror på sanningen om Jesus, om Gud. Men går det verkligen? Kan du verkligen tro på en sanning? För är det då verkligen en sanning?
En sanning borde du inte tro på, den borde du veta.
Tror jag på sanningen att solen går upp i öster eller vet jag den sanningen?
Citera
2013-09-20, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det stämmer. Varje individ behöver hitta sin egen sanning, men dessa författare kan visa "dörrar", "pointers", "hintar", "små nycklar", som leder närmare sanningen.

Men det hjälpar ju inget på det grundläggande problem: Att såna som börjar med att nosa på auktoriteter ofta blir fast i auktoritets-tänkandet. En del till den grad att dom börjar inbilla sig, att dom själv är auktoriteter .... och sen har vi den vanliga pådyvlings-cirkusen med t.ex. mantra-mässande, guru-komplexer, dogmatism etc.
Citera
2013-09-20, 10:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Om du jämförande försökar dra detta in i en 'faith'-debatt, då är det en falsk analogi.
Citera
2013-09-20, 10:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du det? Som Bogo säger känns det som att ni bara mässar mantran och tror att någon blir imponerad.
Jodå, Gud älskar också dig
Citera
2013-09-20, 10:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är intressant att troende tror på sanningen om Jesus, om Gud. Men går det verkligen? Kan du verkligen tro på en sanning? För är det då verkligen en sanning?
En sanning borde du inte tro på, den borde du veta.
Vi känner inte till sanningen om Gud och Jesus, men av vad vi vet så tror vi. Jag har förtroende för Jesus.
Citera
2013-09-20, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi känner inte till sanningen om Gud och Jesus, men av vad vi vet så tror vi. Jag har förtroende för Jesus.

Med "vi" refererar du förmodentligen till vissa typer av kristna. Men vad är det "ni" VET?
Citera
2013-09-20, 11:04
Medlem
Citat:
Med "vi" refererar du förmodentligen till vissa typer av kristna. Men vad är det "ni" VET?

"Vi" vet nog inte mer än vad du gör.
Citera
2013-09-20, 11:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
"Vi" vet nog inte mer än vad du gör.

Icke-svar på min specifika fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här