2013-09-20, 18:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är p.g.a. att du möjligen har ett stängd, anti-teistisk sinne som inte vill öppna sig för noodliciteten.

Du borde inte vara så övernitisk i din religionskritik att du av ren skepticism förhindrar dig själv från att direkt-uppleva effekterna av transnoodlitieringen: Upplevelsen av Gud i hans immanente spaghetti-form (motsatt när han är osynlig i sin superposition).

Är du .... när det kommer till kritan .... faktisk en closet-ateist?

*flämt*

Om så är fallet är det tur för HerrMikkelson att han valt att inte tro på just DFSM. Till skillnad från en del andra Gudar med gigantiska egon och ett outtömligt behov av dyrkan fäster DFSM väldigt lite vikt vid sådant.

Låt oss vända blad och granska budord nr 1 (bland the eights I'd Really Rather You didn'ts):
I'd Really Rather You Didn't Act Like A Sanctimonious Holier-Than-Thou Ass When Describing My Noodly Goodness. If Some People Don't Believe In Me, That's Okay. Really, I'm Not That Vain. Besides, This Isn't About Them So Don't Change The Subject.
Citera
2013-09-20, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är du .... när det kommer till kritan .... faktisk en closet-ateist?

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
*flämt*

Om så är fallet är det tur för HerrMikkelson att han valt att inte tro på just DFSM. Till skillnad från en del andra Gudar med gigantiska egon och ett outtömligt behov av dyrkan fäster DFSM väldigt lite vikt vid sådant.

Låt oss vända blad och granska budord nr 1 (bland the eights I'd Really Rather You didn'ts):
I'd Really Rather You Didn't Act Like A Sanctimonious Holier-Than-Thou Ass When Describing My Noodly Goodness. If Some People Don't Believe In Me, That's Okay. Really, I'm Not That Vain. Besides, This Isn't About Them So Don't Change The Subject.

HerrMikkelson talar annanstans mycket om kärlek, tolerans m.m. så jag skrev ovanstående för att ge honom ett inblick i en religion som liggar nära hans egen världsbilds idealer.

Men om han hårdnar sin magkänsla mot den sanna guden är det givetvis hans sak.
Citera
2013-09-20, 18:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
*flämt*

Några frågor till dig:
1. Vem säger att det finns fler gudar? Vad händer om flera gudar skulle existera och vad händer om var och en vill bestämma?

2. Vem har sagt att Gud har ett behov av att dyrkas?

3. Varför jämför du DFSM med Gud?
Citera
2013-09-20, 18:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vem säger att det finns fler gudar?
Många människor i världen hävdar att det finns andra Gudar än DFSM. Muslimer, exempelvis. Kristna är en annan grupp jag kommer på så här på rak arm. Hinduer påstår att det finns flera samtidigt.

Citat:
Vad händer om flera gudar skulle existera och vad händer om var och en vill bestämma?
Vet inte. Magkänslan säger att det bara finns Ett Flygande Spagettimonster och att uppfattningen om att det finns andra Gudar bygger på missuppfattningar eller att människor låtit sig manipuleras av människor som antingen är galna eller strävar efter makt (eller en kombination av de båda).

Citat:
Vem har sagt att Gud har ett behov av att dyrkas?
Gud.

Du ska inga andra Gudar hava jämte mig.

Citat:
Varför jämför du DFSM med Gud?
Artighet. Vissa tror på Gud.
Citera
2013-09-20, 18:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. Vem säger att det finns fler gudar?

Polyteismen.

Citat:
Vad händer om flera gudar skulle existera och vad händer om var och en vill bestämma?

Då blir det bråk som så ofta i teologins värld.

Citat:
2. Vem har sagt att Gud har ett behov av att dyrkas?

GT & koranen.

Citat:

DFSM ÄR Gud, så det är naturligt att plagiater av honom betraktas också.
Citera
2013-09-20, 19:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det där var en väldigt konstig fråga...

Varför jämföra gud med gud?
Citera
2013-09-20, 19:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Många människor i världen hävdar att det finns andra Gudar än DFSM. Muslimer, exempelvis. Kristna är en annan grupp jag kommer på så här på rak arm. Hinduer påstår att det finns flera samtidigt.
De abrahamtiska religionerna hävdar bara att en Gud existerar. Hinduismen har flera gudar, men har bara en skapar Gud.
Citat:
Vet inte. Magkänslan säger att det bara finns Ett Flygande Spagettimonster och att uppfattningen om att det finns andra Gudar bygger på missuppfattningar eller att människor låtit sig manipuleras av människor som antingen är galna eller strävar efter makt (eller en kombination av de båda).
Jag tycker också att magkänslan säger att det bara finns En Gud. Finns det flera gudar, där var och en vill bestämma, så uppstår bråk (så som Bogomil fint uttryckte det). Man brukar ju säga "ju fler kockar, desto sämre soppa".
Citat:
Gud.

Du ska inga andra Gudar hava jämte mig.
Vad betyder det att "du ska inga andra Gudar hava jämte mig"? Skulle denna mening implicera att Gud har i behov av att dyrkas? Är någon som är rik, i behov av något?
Citat:
Artighet. Vissa tror på Gud.
Kan man jämföra DFSM med Gud? Har DFSM och Gud samma egenskaper, tycker du?
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-20 kl. 19:18.
Citera
2013-09-20, 19:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det där var en väldigt konstig fråga...

Varför jämföra gud med gud?
Jaha, är DFSM någon gud?
Hur definierar du gud?
Citera
2013-09-20, 19:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker också att magkänslan säger att det bara finns En Gud.

Visst: DFSM.

Citat:

Naturligvis inte. DFSM är den riktiga Guden, GT-galningen är ett plagiat.
Citera
2013-09-20, 19:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Visst: DFSM.
Då är vi överens. Magkänslan säger alltså att Skaparen finns. Detta är en revolution

Citat:
Naturligvis inte. DFSM är den riktiga Guden, GT-galningen är ett plagiat.
Hur kan den abrahamiska Guden vara ett plagiat när DFSM myntades år 2005?
Citera
2013-09-20, 19:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
De abrahamtiska religionerna hävdar bara att en Gud existerar. Hinduismen har flera gudar, men har bara en skapar Gud.
Är det så? Kravet "Du ska inga andra Gudar hava jämte mig", antyder att Gud ansåg att det förelåg konkurrens.
Citat:
Jag tycker också att magkänslan säger att det bara finns En Gud. Finns det flera gudar, där var och en vill bestämma, så uppstår bråk (så som Bogomil fint uttryckte det). Man brukar ju säga "ju fler kockar, desto sämre soppa".
Oh! Det är en teologiskt fråga av stor vikt som du (utan att tänka på det) berör? Varför är pirater och inte kockar DFSM:s utvalda. Ligger en gudomlig kompromiss bakom det faktum att vi då och då bär pastasilar på huvudet (eller gjorde de ursprungliga piraterna det?) Så många frågor - outgrundligt äro pastans vatten.
Citat:
Vad betyder det att "du ska inga andra Gudar hava jämte mig"? Skulle denna mening implicera att Gud har i behov av att dyrkas? Är någon som är rik, i behov av något?
Varför då dessa ständiga uppmaningar?

Se vad som hände när några tillbad en guldkalv. Gud blev jättearg och skickade instruktioner (enl ovan). Jesus gjorde också klart vad som gällde: Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd” (Matt 22:37).

VEM kommenderar någon att älska och utlovar straff om så icke sker? Blott en psykopat, min gode Kunskap1.

Citat:
Nej. En av dem existerar (säger magkänslan), den andra inte.

Men visst, vi kan leka den leken och då konstatera att beskrivningen av DFSM i Den Helige Skrift (The Gospel of The Flying Spagettimonster) beskriver en varelse vitt skild från den Abrahamitiske psykopaten till Gud.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-09-20 kl. 19:46.
Citera
2013-09-20, 19:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då är vi överens. Magkänslan säger alltså att Skaparen finns. Detta är en revolution

Egentlig inte. Pastafarianismen är moderreligionen, som bara har liggat lågt ett tag.

Citat:
Hur kan den abrahamiska Guden vara ett plagiat när DFSM myntades år 2005?

Du menar när pastafarianismen blev exoterisk igen. Det är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in