Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
De abrahamtiska religionerna hävdar bara att en Gud existerar. Hinduismen har flera gudar, men har bara en skapar Gud.
Är det så? Kravet "Du ska
inga andra Gudar hava jämte mig", antyder att Gud ansåg att det förelåg konkurrens.
Citat:
Jag tycker också att magkänslan säger att det bara finns En Gud. Finns det flera gudar, där var och en vill bestämma, så uppstår bråk (så som Bogomil fint uttryckte det). Man brukar ju säga "ju fler kockar, desto sämre soppa".
Oh! Det är en teologiskt fråga av stor vikt som du (utan att tänka på det) berör? Varför är pirater och inte kockar DFSM:s utvalda. Ligger en gudomlig kompromiss bakom det faktum att vi då och då bär pastasilar på huvudet (eller gjorde de ursprungliga piraterna det?) Så många frågor - outgrundligt äro pastans vatten.
Citat:
Vad betyder det att "du ska inga andra Gudar hava jämte mig"? Skulle denna mening implicera att Gud har i behov av att dyrkas? Är någon som är rik, i behov av något?
Varför då dessa ständiga uppmaningar?
Se vad som hände när några tillbad en guldkalv. Gud blev jättearg och skickade instruktioner (enl ovan). Jesus gjorde också klart vad som gällde:
Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd” (Matt 22:37).
VEM kommenderar någon att älska och utlovar straff om så icke sker? Blott en psykopat, min gode Kunskap1.
Citat:
Kan man jämföra DFSM med Gud? Har DFSM och Gud samma egenskaper, tycker du?
Nej. En av dem existerar (säger magkänslan), den andra inte.
Men visst, vi kan leka den leken och då konstatera att beskrivningen av DFSM i Den Helige Skrift (The Gospel of The Flying Spagettimonster) beskriver en varelse vitt skild från den Abrahamitiske psykopaten till Gud.