2013-09-20, 19:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur kan den abrahamiska Guden vara ett plagiat när DFSM myntades år 2005?
DFSM har alltid funnits. Att hans skrifter spreds nådens år 2005 står ej i motsats till hans eviga existens.
Citera
2013-09-20, 19:37
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Hur kan den abrahamiska Guden vara ett plagiat när DFSM myntades år 2005?

Upptäckt och existentiell tid är inte samma sak
Citera
2013-09-20, 20:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är det så? Kravet "Du ska inga andra Gudar hava jämte mig", antyder att Gud ansåg att det förelåg konkurrens.
När Gud säger att "Du ska inga andra gudar hava jämte mig", så syftar han till att man inte ska dyrka andra gudar. Och med "gudar" menas allt som går att dyrkas. Några exempel på något som kan dyrkas är pengar, makt, sitt ego, DFSM osv.
Citat:
Oh! Det är en teologiskt fråga av stor vikt som du (utan att tänka på det) berör? Varför är pirater och inte kockar DFSM:s utvalda. Ligger en gudomlig kompromiss bakom det faktum att vi då och då bär pastasilar på huvudet (eller gjorde de ursprungliga piraterna det?) Så många frågor - outgrundligt äro pastans vatten.
OM piraterna hade pastasillar på huvudet? Det vet jag inte. Det kan du undersöka

Citat:
Varför då dessa ständiga uppmaningar?
Dessa uppmaningar är till för de som ingår i detta system. Eftersom du inte ingår i detta system, gäller denna regel inte för dig. Jag som följer detta system, bör inte ha andra gudar vid sidan om Gud. Detta för att jag inte ska störas av andra sekundära saker, istället för det primära.
Citat:
Se vad som hände när några tillbad en guldkalv. Gud blev jättearg och skickade instruktioner (enl ovan). Jesus gjorde också klart vad som gällde: Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd” (Matt 22:37).
Gud blev arg när israeliterna(inte alla) dyrkade en guldkalv. Detta hände eftersom de ingick i detta system och de trodde på Gud efter att de fick skåda Guds mirakel.
Citat:
VEM kommenderar någon att älska och utlovar straff om så icke sker? Blott en psykopat, min gode Kunskap1.
Psykopat? Nej, varför det gode Tinuviel? De som blir utlovade straff är de som ingår i Guds system och bryter mot hans lagar. Du behöver inte bli straffad, eftersom du inte ingår i detta system. Däremot kan jag bli straffad om jag skulle bryta mot denna regel.

Citat:
Nej. En av dem existerar (säger magkänslan), den andra inte.
Ja, en av de existerar säger magkänslan. Eller hur Tinuviel?

Citat:
Men visst, vi kan leka den leken och då konstatera att beskrivningen av DFSM i Den Helige Skrift (The Gospel of The Flying Spagettimonster) beskriver en varelse vitt skild från den Abrahamitiske psykopaten till Gud.
Varför skulle min Gud vara psykopat? Nej, Tinuviel han är ingen Psykopat. Han är kärleksfull och älskar sin skapelse. Varför skulle han straffa en god människa som dig Tinuviel?
Citera
2013-09-20, 20:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När Gud säger att "Du ska inga andra gudar hava jämte mig", så syftar han till att man inte ska dyrka andra gudar. Och med "gudar" menas allt som går att dyrkas. Några exempel på något som kan dyrkas är pengar, makt, sitt ego, DFSM osv.

Det verkar tämligen meningslöst. Kunne denna 'gud' inte bara ha demonstrerat sitt guda-monopol, så hade allting varit mycket enklare.

Citat:
Psykopat? Nej, varför det gode Tinuviel? De som blir utlovade straff är de som ingår i Guds system och bryter mot hans lagar. Du behöver inte bli straffad, eftersom du inte ingår i detta system. Däremot kan jag bli straffad om jag skulle bryta mot denna regel.

Och att denna 'guds' "system" har sitt underlag i blind underkastelse, 'guda'-inkompetens och lynnighet ger dig inte en fingervisning om psykopatin.

Citat:
Varför skulle min Gud vara psykopat? Nej, Tinuviel han är ingen Psykopat.

Se ovan.

Citat:
Han är kärleksfull och älskar sin skapelse. Varför skulle han straffa en god människa som dig Tinuviel?

Precis p.g.a. att han (ponerat på din mytologi) ÄR psykopat.
Citera
2013-09-21, 20:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Andra Gudar, med andra ord. I rest my case.

Citat:
OM piraterna hade pastasillar på huvudet? Det vet jag inte. Det kan du undersöka
Som sagt. Det är ett teologiskt mysterium varför pirater och inte kockar är DFSM:s utvalda folk. Det bör i sammanhanget DESSUTOM noteras att den första varelse DFSM skapade var en dvärg... så kanske är en dvärgpirat med pastasil på huvudet ett ideal att sträva efter - kanske är det då detta också att betrakta som en påminnelse om vår ofullkomlighet (i att inte vara dvärg eller pirat - men samtidigt en uppmuntran då vi som varken är dvärgar eller pirater ALLTID kan ikläda oss pastasilar!)
Citat:
Dessa uppmaningar är till för de som ingår i detta system. Eftersom du inte ingår i detta system, gäller denna regel inte för dig. Jag som följer detta system, bör inte ha andra gudar vid sidan om Gud. Detta för att jag inte ska störas av andra sekundära saker, istället för det primära.
Min konfirmantpräst sade att alla som en gång hade hört talas om Jesus "ingick i systemet" och därför hamnade i helvetet om man trots denna information INTE älskade Jesus över allt annat. Hade prästen fel?
Citat:
Gud blev arg när israeliterna(inte alla) dyrkade en guldkalv. Detta hände eftersom de ingick i detta system och de trodde på Gud efter att de fick skåda Guds mirakel.
"Gud blev arg". Allvarligt talat, Kunskap1. Är inte "arg" en väldigt icke-Gudomlig egenskap. Om JAG var Gud skulle jag nog mer känt ett milt överseende i åsynen av en guldkalv.

Citat:
Oavsett vem som straffas, Kunskap1 är det ett psykopatbeteende att kommendera kärlek och straffa om man inte får det.
Citat:
Ja, en av de existerar säger magkänslan. Eller hur Tinuviel?
Jajamensan!
Citat:
Varför skulle min Gud vara psykopat? Nej, Tinuviel han är ingen Psykopat. Han är kärleksfull och älskar sin skapelse. Varför skulle han straffa en god människa som dig Tinuviel?
Varför? En psykopat behöver inga varför.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-09-21 kl. 20:38.
Citera
2013-09-21, 20:42
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Eh?!

"Du ska inga andra gudar hava jämte mig", betyder du ska inga andra GUDAR hava jämte mig, och inget annat. Inga pengar, inte makt, inte ego... Det där hittar du som vanligt bara på.

Anledningen till att det står "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" är för att "din" abrahamitiska gud Jehova tidigare "bara" var en gud bland många. Detta är ingen hemlighet för tusan.
Lär dig lite bibelhistoria...
Citera
2013-09-22, 22:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Andra Gudar, med andra ord. I rest my case.
Det finns bara en sann Gud som skapat alltet, och de falska gudarna är vad människorna själva skapat (1 Chronicles 16:26). Pengar är ett exempel på en falsk gud som människor dyrkar (Matthew 6:24). Ett annat exempel på en falsk gud som människan skapat och dyrkar är DFSM.
Citat:
Som sagt. Det är ett teologiskt mysterium varför pirater och inte kockar är DFSM:s utvalda folk. Det bör i sammanhanget DESSUTOM noteras att den första varelse DFSM skapade var en dvärg... så kanske är en dvärgpirat med pastasil på huvudet ett ideal att sträva efter - kanske är det då detta också att betrakta som en påminnelse om vår ofullkomlighet (i att inte vara dvärg eller pirat - men samtidigt en uppmuntran då vi som varken är dvärgar eller pirater ALLTID kan ikläda oss pastasilar!)
Varför är pirater DFSM:s utvalda folk? Vad har de för uppgift här på jorden?
Citat:
Min konfirmantpräst sade att alla som en gång hade hört talas om Jesus "ingick i systemet" och därför hamnade i helvetet om man trots denna information INTE älskade Jesus över allt annat. Hade prästen fel?
Det räcker inte med att man bara har hört talas om Jesus för att ingå i systemet. Man ingår i systemet när man VET vem Jesus var och när man VET att han talade sanning. Med VET menas att man är övertygad och kommit till insikt att han talade sanning. Om man VET vem Jesus var och vänder ryggen mot honom, ja då släpps man inte in i Guds rike.
Citat:
"Gud blev arg". Allvarligt talat, Kunskap1. Är inte "arg" en väldigt icke-Gudomlig egenskap. Om JAG var Gud skulle jag nog mer känt ett milt överseende i åsynen av en guldkalv.
En allgod Gud kan aldrig förbise ondskan och ta det med en nypa salt. Gud ser ondskan som något allvarligt och blir missnöjd när något sådant sker. Guds vrede vilar på de som förtrycker sanningen (Romans 1:18) och det som behagar/tillfredsställer Gud är goda handlingar (Hebrews 13:16)
Citat:
Oavsett vem som straffas, Kunskap1 är det ett psykopatbeteende att kommendera kärlek och straffa om man inte får det.
Det finns inget tvång hos Gud och Han tvingar ingen att visa kärlek till honom. Tvingar man kärlek så är det ingen kärlek längre. Han behöver inte vår kärlek, det är vi som behöver den Tinuviel.
Citera
2013-09-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Eh?!

"Du ska inga andra gudar hava jämte mig", betyder du ska inga andra GUDAR hava jämte mig, och inget annat. Inga pengar, inte makt, inte ego... Det där hittar du som vanligt bara på.

Anledningen till att det står "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" är för att "din" abrahamitiska gud Jehova tidigare "bara" var en gud bland många. Detta är ingen hemlighet för tusan.
Lär dig lite bibelhistoria...

Det kunde lika gärna stått "Du ska inga andra "gudar" hava jämte mig." men att "-tecknet inte var uppfunnet på den tiden.
Citera
2013-09-22, 23:11
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det kunde lika gärna stått "Du ska inga andra "gudar" hava jämte mig." men att "-tecknet inte var uppfunnet på den tiden.

Det kunde lika gärna stått "Ge mig dina pengar och låt mig ta din dotters oskuld"... För det är i stort sett det det handlar om.
Citera
2013-09-23, 07:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns bara en sann Gud som skapat alltet,

Och hans namn är DFSM.

Citat:
och de falska gudarna är vad människorna själva skapat (1 Chronicles 16:26).

Såsom demiurgen.

Citat:
Pengar är ett exempel på en falsk gud som människor dyrkar (Matthew 6:24).

Typisk nog mest i 'the demiurg's own country USA'.

Citat:
Ett annat exempel på en gud som människan har skapat och dyrkar är DFSM.

DFSM är överlägset bättre apastologisk validerat än alla andra gudar.

Citat:

Det är helt ärligt också något jag undrar på.

Citat:
Det räcker inte med att man bara har hört talas om Jesus för att ingå i systemet. Man ingår i systemet när man VET vem Jesus var och när man VET att han talade sanning. Med VET menas att man är övertygad och kommit till insikt att han talade sanning. Om man VET vem Jesus var och vänder ryggen mot honom, ja då släpps man inte in i Guds rike.

Vilket tydligt demonstrerar att du fortfarande har problem med semantisk akrobatik och subjektiv/objektiv-förvirring.

Citat:
En allgod Gud kan aldrig förbise ondskan och ta det med en nypa salt. Gud ser ondskan som något allvarligt och blir missnöjd när något sådant sker. Guds vrede vilar på de som förtrycker sanningen (Romans 1:18) och det som behagar/tillfredsställer Gud är goda handlingar (Hebrews 13:16)

Det är t.ex. därför DFSM är den sanna guden, eftersom han inte pådyvlar människan en sociopatisk och fascistisk a priori-etik och följaktligen inte heller ser det nödvändigt att gå i taket när människan revolterar mot denna fascism.

Citat:
Det finns inget tvång hos Gud och Han tvingar ingen att visa kärlek till honom.

Det liggar fjärran från DFSM att ha såna attityder.

Citat:
Tvingar man kärlek så är det ingen kärlek längre.

Precis. Om bara den ponerade demiurgen i bibeln hade insett detta.

Citat:
Han behöver inte vår kärlek, det är vi som behöver den Tinuviel.

Och det påstås inte att DFSM behövar vår kärlek. Eller för den del underkastelse.
Citera
2013-09-23, 11:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det finns bara en sann Gud som skapat alltet, och de falska gudarna är vad människorna själva skapat (1 Chronicles 16:26). Pengar är ett exempel på en falsk gud som människor dyrkar (Matthew 6:24). Ett annat exempel på en falsk gud som människan skapat och dyrkar är DFSM.
Så du uttalar dig tvärsäkert om att din Gud är sann och DFSM är en falsk Gud - på vad baserar du detta (och ingen napkinism nu).
Citat:
Som sagt, det är något av ett apastalogiskt mysterium. Du ursprungliga piraterna (glada, med roliga hattar och stora rockar) fann nåd i DFSM:s ögon, i den grad att han förespråkar att den som predikar hans ord (om man nu nödvändigtvis måste) bör klä sig i svart lapp för ögat och pirathatt.

Varför? Outgrundliga likt pastavatten är i sanning hans vägar.

Citat:

Tro bygger ytterst på en tro - inte vetskap.

Citat:
Att gjuta en guldkalv är inte onska. Att Gud "blev arg" över detta visar en rad småaktiga och mycket mänskliga egenskaper. Inte egenskaper en allvetande och allt igenom god Gud skulle uppvisa.

Citat:
Det finns inget tvång hos Gud och Han tvingar ingen att visa kärlek till honom. Tvingar man kärlek så är det ingen kärlek längre. Han behöver inte vår kärlek, det är vi som behöver den Tinuviel.
Om Gud inte behöver människans uppmärksamhet varför då krav på offer till hans ära, knäppta händer etc... nej, du Kunskap1. No sell!

Vad gäller DFSM behöver han inte vår kärlek inte heller behöver vi hans - pasta är att betrakta som en bonus i livet. Inte ett obligat.
Citera
2013-09-23, 11:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
DFSM har alltid funnits. Att hans skrifter spreds nådens år 2005 står ej i motsats till hans eviga existens.
Var det året lasagne med hästkött sågs som spirituellt gospelskt? För.. varför 2005?, dfsm åtskiljer inte guds barn att hästar eller hundar inte skulle ha samma tjänliga värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in