Citat:
Bästa Handfast! Det är en intressant observation du påpekar. Varför liknar de abrahimitiska religionerna varandra? Vad för slags koppling finns mellan de individer som introducerat de tre bokreligionerna? Är det plagiat det handlar om eller liknar religionerna varandra för att det är från en och samma källa information inhämtas?
Vissa delar är uppenbara plagiat som går att spåra till äldre myter och religioner. Sedan så finns det andra uppenbara likheter som säkert är plagiat mellan de abrahamitiska religionerna tex skuldbeläggandet av snusk och sex, synen på kvinnan, förbudet mot det syndiga grisköttet och kravet på att bära skojiga små hattar!
Citat:
Jag försöker inte leka "min Gud är bättre än din Gud"-leken. DFSM:s karaktär beskrivs i boken ”The Gospel of the Flying Spaghetti Monster". Om en annan gud (Pizzaguden) introduceras på samma sätt som DFSM men med en betydligt bättre karaktär, tror du att denna gud skulle bli populär? Människan tenderar till att undersöka vad som är bäst och vill utifrån detta följa det bästa exemplet som ges, eller hur? Om en sådan gud introduceras, vad skulle då förhindra att denne gud inte blir lika populär som DFSM? Man följer ju magkänslan, och magkänslan säger att man väljer det bästa över det sämsta.
Nej religion är sällan ett logiskt val baserat på vilken gud eller form av gudadyrkan som är "bäst".
Man föds in i en religion efter som många religioner fortfarande är så kraftigt förankrade i den lokala kulturen, sedan så finns det ju avhoppare och konvertiter, men merparten av de religiösa människorna har samma religion som sina föräldrar.
Sedan så kan du omöjligt avgöra vilken gud som är bäst i världen, efter som det är en titel som samtliga gudar och religioner säger sig besitta.
Citat:
Jag håller med dig. Vi ser dagligen människor spränga byggnader och krigar för sin gud eller sitt heliga land. Tror du verkligen att motivet bakom illdåden är rotad i religionen? Om du verkligen tror att religion är motivet bakom enstaka idioters illdåd, så bör denna modell kunna implementeras på alla illdåd utan tvetydigheter. Ta kriget i Syrien som ett exempel. Det sägs att kriget i Syrien handlar om att återupprätta det islamiska kalifatet som föll för länge sedan. Vidare påstås det att det är ett krig mot shiamuslimer, därför består rebellerna (al Qaida inkluderat) av sunnimuslimer. Kriget är alltså ett religiöst krig (punkt). Men är det så? tror du inte att religion i detta fall används som en mantel för politiska ändamål? Beviset att religion används som en mantel är Rysslands och USA:s händer i spelet. Om det är ett religiöst krig, varför hejar USA på rebellerna? varför vill Ryssland inte förlora Syrien? Den gemene individen ska tro att det är ett religiöst krig, men i själva verket används religion i media som något missvisande så att högre politiska makter kan spela sitt spel. Ditt argument håller alltså inte. Vad vill jag med detta? jag vill att vi inte ska bilda oss uppfattningar som ”storebrorsan” (USA) vill att vi ska ha i våra hjärnor. Man ska våga tänka kritiskt och inte vara lättlurad. Västmakterna har använt religion (i detta fall islam) som ett medel för att kolonisera länder och legalisera mördandet av människor. Allt detta för politiska och ekonomiska fördelar. Jag ser inga religiösa motiv här.
Förstår inte vad du vill ha sagt med ovanstående, så klart det är politik inblandat i konflikten och jag skulle aldrig påstå något annat.
Citat:
Hur skulle jag, blott en dödlig och simpel människa, kunna försvara den allsmäktige och allvetande nudeln? Att ägna sig åt sådant får mig osökt att tänka på småbarn i en sandlåda som står och bråkar om vems pappa som starkast.
Citat:
För det andra så är jag inte intresserad av att förolämpa din Gud. Jag respekterar din tro och alla andras tro. Jag har kommit till den insikten att man kan bilda en objektiv uppfattning kring existentiella frågor om man försöker förstå varför människor väljer att tro som de gör. Att objektivt och helhjärtat förstå andras argument till varför man väljer att bli kristen, jude, muslim, pastafarian osv. hjälper en att bli en bättre människa.
Med andra ord vet en pastafarian att evolution stämmer. Det betyder alltså att DFSM skapat allt liv via evolution. Har jag förstått dig rätt?
vi syns, är sugen på pizza just nu
Med andra ord vet en pastafarian att evolution stämmer. Det betyder alltså att DFSM skapat allt liv via evolution. Har jag förstått dig rätt?
vi syns, är sugen på pizza just nu

Igen, man väljer oftast inte sin religion utan det är något man föds in i.