2013-09-20, 15:06
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Skadestånd för _vaddå_?

BOM ersätter inte(*) skadestånd gällande sakskada eller förmögenhetsskada.

(*)Utom i extremt sällsynta fall.

Fullt medveten om det, undrar bara om man kan få lite i taget från kronofogden sedan resten av BOM?
För hade tänkt resa lite i december men om det tar för lång tid så kommer det ju inte gå! :/
Citera
2013-09-20, 15:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Fullt medveten om det, undrar bara om man kan få lite i taget från kronofogden sedan resten av BOM?
För hade tänkt resa lite i december men om det tar för lång tid så kommer det ju inte gå! :/

Vad du får från KFM beror på personens betalningsförmåga.

Återigen, vad gäller BOM så beror det på exakt vad du skall få skadestånd för.
Citera
2013-09-20, 15:13
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad du får från KFM beror på personens betalningsförmåga.

Återigen, vad gäller BOM så beror det på exakt vad du skall få skadestånd för.

Det jag ska ha skadestånd för är jag berättigatt att få pengar ifrån BOM men enbart ifall personen i fråga inte kan betala vilket jag inte tror att han kan, max 20 % av totalsumman.
Senast redigerad av Moderkaka- 2013-09-20 kl. 15:27.
Citera
2013-09-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Fogden rör inte en fena för att driva in skulder till privatpersoner. Bara åt inkassobolag, Skatteverket och Radiotjänst i princip. Det enda du kan räkna med är skatteåterbäringar och de kommer sällan.

Nu måste jag fråga vad det är för källa du har på det där?

Kronofogden driver in skulder. Punkt. Sedan har vissa skulder prioritet i avräkningsordningen, gäller framförallt böter och olika skatter, radiotjänst och csn har tex inte prioritet, inte heller något inkassobolag. Du som enskil har exakt samma förutsättningar som tex sergel att få skulder indrivna via KFM efter ansökt verkställighet. Skulle fogden göra skillnad på vem som ansöker och kort sagt skita i att driva in pengar för att det är en privatperson som ansöker skulle dom klanka ner på Regeringsformen 1:9, "allas likhet inför lagen".

TS kan bortse från bongomans inlägg, det är rakt av fel.
KFM kommer driva in ditt skadestånd, men det kan ta en ohygglig tid om gäldenären inte har några tillgångar eller inkomster, då får du helt enkelt vänta till människan börjar arbeta.

I de bästa av världar skulle det ta cirka 14 dagar - 1 månad att få in några pengar alls. KFM skickar ut en betalningsanmaning (tror jag det heter) när ansökan om verkställighet inkommer,man har där 10-14 dagar (orkar inte kolla upp exakt, men därikring) på sig att betala, sedan får KFM börja utreda hur f-n man ska få in pengar, kolla om det finns tillgångar, jobb etc.

Så 14 dar om människan betalar på inbetalningskortet, i de absolut bästa av världar kanske en månad om KFM lyckas mäta ut på något konto, vilket är det snabbaste sättet, ytterligare 1 månad ungefär om det ska till en löneutmätning, ska någon bil eller något annat säljas tar det 3-6 månader. Någon bortre tidsgräns finns inte, men om du yrkat på ränta och fått det i domen så tickar ju den på så länge, så det blir mer pengar när det väl blir betalt.

Skulle det råka ticka in nån skatteåterbäring efter anmaningstiden gått ut så går den förstås till dig, möjligen delat med andra fordringsägare, det är dock inte riktigt skatteåterbäringssäsong nu.

LS.
Citera
2013-09-28, 15:33
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehud
Jag har en skuld hos kronofogden som jag inte har råd och betala tillbaka eftersom jag saknar inkomst.
;
Min situation är att jag är inneboende och äger inte nånting förutom mina kläder och skor, har inte ens dator för att de ska komma hem och mäta. Vad tror ni jag får för beslut?
Kan jag hamna i domstol och få fängelsestraff för man inte kan betala tillbaka?
Du har inget att oroa dig för. Men när du börjar jobba så kommer de efter årsskiftet typ feb-mars att börja löne utmäta. Se till bara att inte nån mera skulder/lån och betala gamla skulder om de inte är preskriberade. Dagens Sverige med sina fucked up lån är vad som får folks liv att sjunka ner i träsket..
Citera
2013-09-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Du har inget att oroa dig för. Men när du börjar jobba så kommer de efter årsskiftet typ feb-mars att börja löne utmäta. Se till bara att inte nån mera skulder/lån och betala gamla skulder om de inte är preskriberade. Dagens Sverige med sina fucked up lån är vad som får folks liv att sjunka ner i träsket..

Dom utreder en gång per år som regel, så med lite tur kan det ta ännu längre, har frågeställaren varit arbetslös länge kan det vara så att man väntar uppåt 2 år med att ta tag i saken igen hos kfm.

Jag är dock lite osäker, jag har för mig att jag läst i deras utmätningsbok att dom kommer åt preliminärdebiteringar, alltså, att dom inte skulle behöva vänta till årsskiftet för att se kontrolluppgifter, utan ser om någon betalar in prelskatt/arbetsgivaravgift för gäldenären.. i så fall behöver man inte vänta på årsskifte.
Citera
2013-10-01, 15:59
Medlem
Delgivning?

Fått hem en avisering om delgivning där en delgivningsman sökt mig och ber mig kontakta denne.
Jag betalade nyligen in ett antal räkningar jag varit försenade med och vet ej vad detta gäller, dvs om det är något jag missat eller om det redan blivit betalt men de har ej hunnit registrerat det hela.

Jag är inte helt insatt i detta men uppfattat det så tidigare iaf att man skall aldrig svara på en delgivning för det kan leda till att man får en betalningsanmärkning.
Jag har ingen betalningsanmärkning och vill ej ha det så hur ska jag bete mig för att få reda på vad detta gäller så att jag kan betala om det är något jag missat.

Vore tacksam för svar
Citera
2013-10-01, 17:48
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Delgivning behöver inte betyda skulder som många tror...

Delgivning är ett juridiskt begrepp som innebär att ett dokument eller dom eller beslut överlämnas till en person på ett dokumenterat sätt för att senare tjäna till bevis i till exempel en rättegång eller av att krav framställts eller för att preskriptionsavbrott skett.

Det vanligaste är att ett dokument skickas eller lämnas till den som ska delges, men om det som skall delges är av liten omfattning kan delgivningen i vissa fall göras muntligt, till exempel på telefon. Ett säkrare sätt är genom stämningsman.

I vissa fall, främst när det är många som ska delges eller när den som skall delges inte går att få tag på kan delgivning göras på andra sätt. Informationen som ska delges (eller ett meddelande om var informationen finns tillgänglig) kan anslås offentligt eller annonseras. Den kan också lämnas i den söktes bostad eller fästas på dörren till bostaden, så kallad spikning.

För att myndigheten ska kunna visa att handlingen delgetts och när det gjorts används ofta delgivningskvitton som den som får handlingen undertecknar och sänder tillbaka. Tidpunkten för delgivningen kan styra tidsgränsen för överklagande.
Citera
2013-10-02, 14:53
Medlem
nystreoms avatar
Kan kronofogden/betalningsanmärkningar påverka om jag får ta ut bankdosa/starta konto

Snälla nån som verkligen vet?!?!

Jag har köpt ett nuvarande aktiebolag och ska nu ta steget att gå in till Swedbank och hämta ut en bankdosa. För ett vanligt konto.

Men jag har kronofogden + betalninsanmärkningar.

Blir man nekad till det eller kollar dem på aktiebolaget ist för "mig" ??? Bolaget har inga tidigare betalningsanmärkningar eller konkurs.
Citera
2013-10-02, 16:24
Medlem
Joangels avatar
Ingen bank kan väl neka dig att öppna ett enkelt gratis bankkonto?
Citera
2013-10-02, 16:37
Medlem
Hur jag få reda på vad det gäller då? Om min misstanke stämmer att man inte ska kontakta delgivningsmannen för att man då kan få en betalningsanmärkning?
Citera
2013-10-04, 14:15
Medlem
Crossmacks avatar
Sammanslagning //mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in