2013-09-11, 11:13
Bannlyst
Jag har en skuld hos kronofogden som jag inte har råd och betala tillbaka eftersom jag saknar inkomst.
;
Min situation är att jag är inneboende och äger inte nånting förutom mina kläder och skor, har inte ens dator för att de ska komma hem och mäta. Vad tror ni jag får för beslut?
Kan jag hamna i domstol och få fängelsestraff för man inte kan betala tillbaka?
Citera
2013-09-11, 11:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehud
Kan jag hamna i domstol och få fängelsestraff för man inte kan betala tillbaka?

Detbehöver du nog inte oroa dig för, sålänge inte anledningen till dina skulder är brottslig natur.

Du KAN hamna i domstol om de du är skyldiga pengar får för sig att begära dig i konkurs (men det är VÄLDIGT ovanligt att man väljer att sätta en privatperson i personlig konkurs), eller om du nekar till skulderna så kan du såklart hamna i förhandlingar i tingsrätten.

Sagt på ett annat och kortare sätt "Nej, det blir sannolikt varesig domstol eller föngelse för din del".
Citera
2013-09-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jo, om någon fodringsägare begärt handräckning för indrivning så är det automatiskt.

Fordringsägarna brukar som regel begära verkställighet, sällan handräckning, såvida det inte är någon faktiskt sak dom behöver få hjälp av kfm att få tillbaka, handräckning för att flytta något husdjur eller dyligt.

Det sker inte automatiskt oavsett. har dom begärt utmätning gör kfm en utredning, hittar man inga pengar lägger man en bevakning på 3-24 månader normalt sett, och när den bevakningen går ut, prövar man igen. Bara för att någon börjat tjäna pengar händer inget per automatik, så länge ingen faktiskt informerar kfm om att det kan vara läge att kolla på stört.

frågeställaren kan ju faktiskt som nån sagt, göra upp med respektive fordringsägare, du slipper ju bbland annat grundavgiften på600 kr per enskilt mål och år, o har du några skulder kan ju det vara en ide. Du kan även på frivillig basis betala till kfms bankgiro med ditt personnummer som referensnummer, så kommer dom räkna av på dina skulder.

KFM K A N gå in och ta pengar på konto utan att fråga först, men det är nog mest om du har otur att det är precis just nu (eller vid något tillfälle du nyss fått lön) som dom gör sin utredning. Dom kommer i samma veva förmodligen få igång en löneutmätning också där du om du är ensam vuxen får behålla boendekostnaden plus cirka 4500 kronor. Det utesluter förvisso inte att dom även norpar pengar på kontot, men dom ska aldrig norpa så du har mindrer än hyra och 4500 kvar.

lycka till.
Citera
2013-09-11, 19:46
Medlem
Citat:
Jo, om någon fodringsägare begärt handräckning för indrivning så är det automatiskt.

Om skulderna legat hos KFM i 1-2 år så är risken nog ganska liten att en fodringsägare begär handräckning just nu.

Det är fortfarande inget som sker med automatik - någon måste sätta igång en utmätning och mindre summor kan ligga i åratal utan att något händer även om det trillar in normalt med pengar på kontot. Enda som i princip norpas automatiskt är skatteåterbäring.

Anledningen till att inget sker med automatik är för att det måste göras en utredning - KFM kan t ex gå in och tömma kontot dagen lönen kommer så att personen inte kan betala sina räkningar osv.
Citera
2013-09-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om skulderna legat hos KFM i 1-2 år så är risken nog ganska liten att en fodringsägare begär handräckning just nu.

Det är fortfarande inget som sker med automatik - någon måste sätta igång en utmätning och mindre summor kan ligga i åratal utan att något händer även om det trillar in normalt med pengar på kontot. Enda som i princip norpas automatiskt är skatteåterbäring.

Anledningen till att inget sker med automatik är för att det måste göras en utredning - KFM kan t ex gå in och tömma kontot dagen lönen kommer så att personen inte kan betala sina räkningar osv.

Om skulder ligger hos kfm ligger dom för indrivning, inte handräckning.

KFM kan mycket väl göra löneutmätning även för småskulder på några hundringar, är ju snabbt gjort, behövs bara ett avdrag.
Citera
2013-09-20, 14:08
Medlem
Moderkaka-s avatar
Pengar vid utmätning (kronofogden)

Förlåt för kass rubrik men kom verkligen inte på någon.

Har nyligen varit i rätten och fått ut x-antal pengar och begärt utmätning osv för den tillltalade som fått ungefär samma dom i både tings och svea. Skickade in brev till kronofogden om att han var skyldig mig pengar i en ansökningsblankett och min fråga är hur lång tid tar det att få ut pengarna (en summa av det av vad han kan betala)? Var en rätt stor summa kan jag tillägga om det berör tiden.
Senast redigerad av Moderkaka- 2013-09-20 kl. 14:13.
Citera
2013-09-20, 14:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Förlåt för kass rubrik men kom verkligen inte på någon.

Har nyligen varit i rätten och fått ut x-antal pengar och begärt utmätning osv för den tillltalade som fått ungefär samma dom i både tings och svea. Skickade in brev till kronofogden om att han var skyldig mig pengar i en ansökningsblankett och min fråga är hur lång tid tar det att få ut pengarna (en summa av det av vad han kan betala)? Var en rätt stor summa kan jag tillägga om det berör tiden.

Om personen har tillgångar: räkna med 2-3 månader.

Om personen saknar tillgångar eller hinner gömma dem: Hur lång tid som helst.
Citera
2013-09-20, 14:54
Medlem
Bongomans avatar
Fogden rör inte en fena för att driva in skulder till privatpersoner. Bara åt inkassobolag, Skatteverket och Radiotjänst i princip. Det enda du kan räkna med är skatteåterbäringar och de kommer sällan.
Citera
2013-09-20, 14:54
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Om personen har tillgångar: räkna med 2-3 månader.

Om personen saknar tillgångar eller hinner gömma dem: Hur lång tid som helst.

Tvivlar på att han äger så mycket, men kan jag inte gå till BOM om han inte har pengar vid utmätning?
Kan jag få liten del av stora summan via kronofogden sedan resten av BOM?
Citera
2013-09-20, 14:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Fogden rör inte en fena för att driva in skulder till privatpersoner.

Sorry, men det stämmer inte. Jag har som privatperson framgångsrikt drivit in pengar från ett antal privatpersoner.
Citera
2013-09-20, 14:55
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Fogden rör inte en fena för att driva in skulder till privatpersoner. Bara åt inkassobolag, Skatteverket och Radiotjänst i princip. Det enda du kan räkna med är skatteåterbäringar och de kommer sällan.

Skuld och skuld, det är skadestånd som han är "skyldig" mig. Kanske uttryckte mig dåligt.
Citera
2013-09-20, 15:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Skuld och skuld, det är skadestånd som han är "skyldig" mig. Kanske uttryckte mig dåligt.

Skadestånd för _vaddå_?

BOM ersätter inte(*) skadestånd gällande sakskada eller förmögenhetsskada.

(*)Utom i extremt sällsynta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in