2013-09-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Massajerna dödar visst djur i samband med att de dricker blod....

Det har inget med frågan att göra. Om du kollar på filmen så dödar dom inte djuret, dom tappar ur blodet. Och oavsett så är frågan just urtappat blod där djuret inte dödas.

Citat:
En annan ritual med att dricka blod från en strypt tjur beskrivs på sid. 236....

Det har inget med frågan att göra. Om du kollar på filmen så dödar dom inte djuret, dom tappar ur blodet. Och oavsett så är frågan just urtappat blod där djuret inte dödas.

Citat:
Saitotis bok beskriver också fall där massajerna dricker blod från levande djur. Av beskrivningarna att döma rör detta sig om en form av djurplågeri som är oförenlig med kristen etik. Saken som sådan är inte en direkt överträdelse av de blodlagar som Bibeln beskriver, men är ändå en form av övergrepp mot värnlösa djur som är avskyvärt för mig. Det finns också andra religiösa invändningar mot sedvänjan, och därför måste den avvisas.

Bortförklaringar och vaga påståenden. Det går att tappa ur blodet utan att djuret plågas, är det blodet ok då att dricka och äta?

Citat:
Jag har svarat på din fråga och förväntar mig nu att du skall svara på ett par frågor.

Nej du har inte svarat på frågan, du påstod tidigare att blodförbudet handlar bara om djur som dödats:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.
Citat:
Det är viktigt att förstå vad det var för blod som skulle användas vid offer. Det var blod från djur som DÖDATS så att det kunde representera det tagna livet...
Summan av detta är att blodförbudet i Bibeln handlar om blod där djuret fått släppa livet till pga människan. Då skulle blodet hällas ut och täckas över. Detta gällde inte sårblod eller menstruationsblod hos människor, eftersom sådant inte innehöll själen.

Så svara nu på frågan:

Menar du att Massajerna som dricker blod från ett icke dödat djur, är ok enligt bibeln?

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U

Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du inte är förbjudet att äta och dricka?
Citera
2013-09-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Trams mängder av JV kommer tillbaka till församlingarna och de sista två åren mer än någonsin.

Eftersom jag inte kunde sova i natt, det händer väl de flesta ibland, satte jag mig vid datorn en stund i väntan på att tröttheten skulle infinna sig, därav mina inlägg under natten.
Tyvärr fortsatte sömnen att lysa med sin frånvaro, så i stället för att räkna får började jag räkna hur många jag kände till som blivit uteslutna, och hur många som blivit återupptagna!
Jag har haft väldigt god inblick i flera församlingar, så det blev många uteslutna, och även en hel del återupptagna jag kunde räkna till.
Men i de fall jag känner till, så återvänder inte de flesta. Jag fick det till mellan 1/3 eller 1/4, men eftersom en del har flyttat eller på annat sätt hamnat utanför mina kontakter, så kan jag vara generös och räkna med att de flesta av dessa har återvänt.
Men det skulle ändå bara innebära att knappt 50%, väldigt högt räknat.

Sedan har vi i sammanhanget 2 andra viktiga grupper, dels de som lämnar på egen begäran. Dessa kan givetvis inte räknas som uteslutna, även om en flitig JV-skribent här envisas med att göra just detta.
Jag känner till en hel del även i denna kategori, och av dessa har inte en enda återvänt.

Sedan har vi den stora grupp som bara har glidit undan, slutat gå på möten och i tjänsten, men fortfarande formellt är JV. Bland dessa är det inte många som blir verksamma igen, trots påtryckningar av vänner och släktingar. Utan de flesta fortsätter på detta sätt år efter år, årtionde efter årtionde!
Så det är definitivt inte så att de flesta som på ett eller annat sätt lämnar kommer tillbaka.
Citera
2013-09-20, 10:29
Medlem
Av ren nyfiken surfade jag in på Jehovas Vittnens officiella hemsidan. Och maken till tillplattad trosåskådning får man leta efter (no offence..). Riktar de sig till lågbegåvade??

Här kommer ett exempel. Början på informationsmaterialet om Bibeln.

Citat:
BIBELN - EN BOK FRÅN GUD

1 KAN du komma ihåg något tillfälle då du fick en fin gåva av en kär vän? Du blev säkert väldigt glad och varm om hjärtat. En gåva säger ju något om givaren - att han eller hon uppskattar din vänskap. Säkert talade du om för din vän hur tacksam du var för den omtänksamma gåvan.

2 Bibeln är en gåva från Gud som vi verkligen kan vara tacksamma för. Den här unika boken berättar om sådant som vi annars aldrig skulle få reda på. Den berättar till exempel om skapandet av stjärnhimlen, jorden och den förste mannen och den första kvinnan. Den innehåller pålitliga principer som hjälper oss att ta itu med livets bekymmer och problem. Den förklarar hur Gud kommer att förverkliga sina avsikter och se till att det blir bättre förhållanden på jorden. Ja, Bibeln är en fantastisk gåva!

Instuderingsfrågor

1, 2 På vilka sätt är Bibeln en fantastisk gåva från Gud?
http://www.jw.org/sv/publikationer/böcker/Vad-lär-Bibeln/Bibeln-en-bok-från-Gud/#q1
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-09-20 kl. 10:46.
Citera
2013-09-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har inga problemer med att ta emot människoblod medicinsk, eftersom det sannoliken inte skadar donoren att ge blod.

Men djurblod skulle jag vara skeptisk till av flera anledninger.

Varför? Djur som donerar blod skadas inte heller.

Man tappar ur blod från hundar t.ex. regelbundet. Matte och husse är med och hunden verkar inte lida.
Citera
2013-09-20, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har inga problemer med att ta emot människoblod medicinsk, eftersom det sannoliken inte skadar donoren att ge blod.

Men djurblod skulle jag vara skeptisk till av flera anledninger.

Citat:
Varför? Djur som donerar blod skadas inte heller.

Man tappar ur blod från hundar t.ex. regelbundet. Matte och husse är med och hunden verkar inte lida.

Om jag kan vara HELT säker på att djurblod inte kommer t.ex. från slakt ..... och att djurblod har samma medicinske effekt som människoblod ... då skulle jag inte ha andra problem med att ta emot det än att djuret inte har chansen för att ta ställning till donerandet.

Jag har nämligen inte GT-attityden att djur är objekt som kan användas för 'guds' eller människans egotrippande behov.

(PS. Min vegetarianism är ett personligt ställningstagande som är en privatsak, som jag motsatt ditt religions-pådyvlande inte anser skall stoppas ner i halsen på andra).
Citera
2013-09-20, 10:51
Medlem
Citat:

Bortförklaringar och vaga påståenden. Det går att tappa ur blodet utan att djuret plågas, är det blodet ok då att dricka och äta?

Nej du har inte svarat på frågan, du påstod tidigare att blodförbudet handlar bara om djur som dödats:

Så svara nu på frågan:

Menar du att Massajerna som dricker blod från ett icke dödat djur, är ok enligt bibeln?

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U

Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du inte är förbjudet att äta och dricka?

Jo, massajer dödar djur under vissa ritualer då de dricker blod och det förnekade du. Sedan tog jag ändå upp fall då de dricker blod som de tappar från levande djur.

Förvisso har jag redan svarat på frågan. Förfaringssättet är inte ett uttryckligt brott mot Bibelns blodlagar, men utgör ändå etiskt förkastliga övergrepp. Inbilla dig inte att din lilla videosnutt kan slå undan vad en massaj som är expert på sin stamkultur har publicerat i en stor bok. Beskrivningarna av avtappningen visar klart på djurplågeri, och det sker av falska, vidskepliga föreställningar. Det sker inte av någon som helst nöd.

Det plågar dig att du inte kommer någonstans här, det märks. Men jag har absolut svarat på frågan så var så god nu och svara på mina frågor. Gör du inte det kan läsarna naturligtvis inse hur klent beställt det är med dina uppfattningar.

Och jag utmanar dig och andra Jv som skriver här med en annan fråga som har med blod att göra. Den tar jag i ett separat inlägg.
Citera
2013-09-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så hur många ögonvittnen krävs det för att styrka sexuella övergrepp mot barn?

Två, offret och förövaren, eller offret och någon annan som princip:

"Ett enda vittne är inte nog för att fälla någon för brott eller förseelser, vilken synd det än gäller. För att en sak skall avgöras måste två eller tre personer vittna." (5 Mose 19:15 Bibel2000)
"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matteus 18:16 Bibel2000)

Men om det finns annan bevisning så räcker det också. Dessa principer har även det svenska rättsväsendet, man kan inte fälla någon bara på att en enda person vittnar.
Citera
2013-09-20, 11:01
Medlem
Citat:

"Ett enda vittne är inte nog för att fälla någon för brott eller förseelser, vilken synd det än gäller. För att en sak skall avgöras måste två eller tre personer vittna." (5 Mose 19:15 Bibel2000)
"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matteus 18:16 Bibel2000)

Men om det finns annan bevisning så räcker det också. Dessa principer har även det svenska rättsväsendet, man kan inte fälla någon bara på att en enda person vittnar.

Avfärdar man påståenden om sexuella övergrepp på barn inom Jehovas Vittnen som nonsens om det saknas vittnen till de eventuella övergreppen?
Citera
2013-09-20, 11:10
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Nej, men man kan anmäla till polisen. Du vet, de där herrarna i blått som har som jobb att utreda eventuella brott.
Man sitter inte och tisslar och tasslar på rikets sal huruvida man bör utesluta en pedofil eller inte, eller om man borde förflytta honom till en annan församling, där ingen vet att han/hon är pedofil. Man ringer polisen, BUMS.

Jag har någon minnesbild av att det tillkommit någon lag relativt nyligen som säger att präster och sådana som jobbar på t.ex ungdomsgårdar måste anmäla om de misstänker att något inte står rätt till.
Men, jag kan ha fel där...
Citera
2013-09-20, 11:15
Medlem
Citat:
Jo, massajer dödar djur under vissa ritualer då de dricker blod och det förnekade du. Sedan tog jag ändå upp fall då de dricker blod som de tappar från levande djur.

Förvisso har jag redan svarat på frågan. Förfaringssättet är inte ett uttryckligt brott mot Bibelns blodlagar, men utgör ändå etiskt förkastliga övergrepp. Inbilla dig inte att din lilla videosnutt kan slå undan vad en massaj som är expert på sin stamkultur har publicerat i en stor bok. Beskrivningarna av avtappningen visar klart på djurplågeri, och det sker av falska, vidskepliga föreställningar. Det sker inte av någon som helst nöd.

Det plågar dig att du inte kommer någonstans här, det märks. Men jag har absolut svarat på frågan så var så god nu och svara på mina frågor. Gör du inte det kan läsarna naturligtvis inse hur klent beställt det är med dina uppfattningar.

Och jag utmanar dig och andra Jv som skriver här med en annan fråga som har med blod att göra. Den tar jag i ett separat inlägg.

Läsarna kan se hur du undviker frågan.

Videon med Massajerna är inte viktig som du tycks tro, det var bara för att visa principen att tappa ur blod från ett djur utan att det dödas. Tidigare sade du att blodförbudet gäller bara dödade djur, och då blir slutsatsen att blodförbudet inte gäller urtappat blod.

Att djuret skulle lida är en dimridå från din sida, här ser du att hunden inte lider av att man tappar ur blod:

https://www.youtube.com/watch?v=o7Ltw3FDYfI

Självklart kan man tappa ur blod från en ko på ett bättre sätt än hur Massajerna gjorde. Och då lider inte djuret, och detta urtappade blodet från en ko, kan du alltså som Massajerna dricka och äta eftersom det inte är förbjudet enligt din syn, som baseras på att djuret måste dö för att det ska bli förbjudet.

Så visst kan du äta blodpudding bara du förvissar dig om att blodet bara är urtappat från ett djur, utan att djuret dött.
Citera
2013-09-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Avfärdar man påståenden om sexuella övergrepp på barn inom Jehovas Vittnen som nonsens om det saknas vittnen till de eventuella övergreppen?

Självklart inte, men man kan inte fälla någon till uteslutning utan bevisning.

Att en person påstår något är inte tillräckliga bevis för att döma någon till uteslutning. Däremot kan man arbeta med problemet på andra sätt, bland annat kan man att ta hjälp av samhället.
Citera
2013-09-20, 11:25
Medlem
Citat:

Leker ni i Jehovas Vittnen lagstiftare, polis, domare och bödel? Eller låter ni det svenska rättssystemet göra det vid misstanke om brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in