2013-09-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Hoho, en reprintad TT-nyhet, frågorna hopar sig. Vem har betalat för studien? Hur har den gjorts?

För att kunna ta ställning till studien måste hela studien finnas tillgänglig, oftast är det så att det som påstås stå i studien inte står där i verkligheten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5649704

Föreningen Cityhandlarnas talesperson David Naraine tror inte på de nya siffrorna från HUI Research.

– Många upplever det här som ett slag i ansiktet. Man känner inte igen siffrorna, säger David Naraine.

En person som står i opposition mot minskade p-platser i centrum och trängsellskatt. Vad skulle han annars säga. Om du med logiska argument kan skjuta hål på undersökningnen eller har andra siffror att presentera så tycker jag att du kan göra det istället
Citera
2013-09-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
"Experter" i tråden har gång på gång påvisat att handeln i city är döende pga trängselskatten och att köpkraften är bilburen.

Vad har då trängselskatten haft för inverkan på handeln?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2045664-trangselskatten-paverkar-inte-handeln

Rapporten finns i sin helhet på vägverkets hemsida:

http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Utvarderingar-och-matningar---Vastsvenska-paketet/

Handeln i hela Sverige har ökat med 1%, i Göteborg har den minskat med 1% och i kranskommunerna är det plus minus noll. Dvs Göteborg har halkat efter med 2 procentenheter, vilket är ungefär ett års normal tillväxt. Handeln har ett förlorat år i Göteborg, om trenden håller i sig.

Göteborgsregionen kan alltså inte växa lika mycket som resten av riket pga att trängselskatten minskar det tillgängliga ekonomisk utrymmet för konsumtion, vilket givetvis också gör att arbetslösheten blir högre.

Det är i huvudsak sällanköpsvaror som minskar i centrum, och det är precis det man kunde ha gissat från början. Folk fortsätter handla dagligvaror (dvs mat osv) som förut i stan, efterom dess oftast handlas nära hemmet.

Sällanköpsvaror minskar kraftigt innanför tullarna då färre åker in och shoppar i stan, men håller sig på riksgenomsnittet i kranskommunerna. Även när det gäller sällanköpsvaror har det totala konsumtionsutrymmet minskat pga trängselskatten, och det faktum att man ligger i paritet med riket i kranskommunerna, men minskar kraftigt i centrum, bevisar tesen att folk flyr city och Backaplan till förmån för kranskommunernas köpcentrum.
Citera
2013-09-19, 22:21
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Backavägen 3 din jävla tomte. Att detta är en dålig plats för kundunderlag behöver man inte vara idiot för att inse när andra varuhus har skalat upp sin verksamhet och erbjudit mer produkter.

Det fanns affärer innan ....och med facit i hand så ser man effekten av närheten till Backa.
Stadsdelen som är på god väg att berikas av mångkultur och mist sitt systembolag på Selma "Laglöst" Torg. Köpkraften försvinner.

Jag ser detta som ett tecken på "white flight" och ett tecken på de demografiska förändringar som visserligen påbörjades innan TS men i vartfall accelerar just nu.

Först en injektion av berikande mångkultur och snart därefter skolor i förfall och skattekraften i form av barnfamiljer lämnar området. Främst de som hör till medelklassen och med den köpkraften.

På Backavägen 3 fanns det förr livlig kommers för drygt 10-15 år sedan efter det att Mercedes lämnade lokaliteterna och det blev en shoppingmall. Den som nu ligger tyst och öde.

Bara för ett par år sedan var det inte ovanligt med bilköer här i samband med storhelger och under julruschen. Nu ligger området tyst och öde eftersom alla skyndar sig in och ut ur området så man slipper dubbel TS debitering på väg till och från jobbet om man vill handla nåt.

Mångkulturen tränger sig sakta men säkert söderut mot centrum.

Tänk på att det bara är Lundbyleden som skiljer det välmående Lindholmen från det övriga Hisingen och nästan är granne med Biskopsgården. Runt Lindholmen ser man aldrig någonsin en kulturberikande individ hörande till minoriteterna utan enbart hjälmbeklädda cyklister ur medelklassen på väg till sina kontor runt Lindholmspiren. Ofta cyklande från fastlandet eller från färjan.

TS är dessutom utförmad så att Lindholmen tillhör centrum eftersom man kan nå området utan TS från Göta älsbron om man svänger av runt frihamnen. Snacka om apartheid och vilja skilja och segregera sig från de kulturberikade områden som nu blivit nya "hemländer" för våra nysvenskar med ett parallellt rättväsende skiljt från vårt.

Ett helvitt reservat på Hisingen och det finns vare sig gångbroar eller viadukter som gör det möjligt att nå Lindholmen annat än med bil, Älvsnabben eller via buss från centralen.

Därför har området en framtid. Just därför att det är helt segregerat från övriga Hisingen och få kulturberikande individer orkar eller kan sätta sig på en cykel och nå området. Inte ens gående.

Kulturberikarna åker MOPED... :
Senast redigerad av Rektangel 2013-09-19 kl. 22:53.
Citera
2013-09-20, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Rapporten finns i sin helhet på vägverkets hemsida:

http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Utvarderingar-och-matningar---Vastsvenska-paketet/

Handeln i hela Sverige har ökat med 1%, i Göteborg har den minskat med 1% och i kranskommunerna är det plus minus noll. Dvs Göteborg har halkat efter med 2 procentenheter, vilket är ungefär ett års normal tillväxt. Handeln har ett förlorat år i Göteborg, om trenden håller i sig.

För att rätta din tes en aning:
Sällanköpsvaror tappade ca -2% mellan 2012 och 2013. Området innanför tullarna tappade ca 1% jämfört med riket. Vad som förmodligen inte har slagit dig är att då göteborg har en större andel sällankösvaror så är det inte så konstigt att den totala handeln i göteborg tappar mer än riket.

Citat:
Göteborgsregionen kan alltså inte växa lika mycket som resten av riket pga att trängselskatten minskar det tillgängliga ekonomisk utrymmet för konsumtion, vilket givetvis också gör att arbetslösheten blir högre.

Nu har ju både företag och utredningar visat på att västsvenska paketet är en förutsättning för att göteborgsregionen skall växa. Hur ser du på detta?

Citat:
Det är i huvudsak sällanköpsvaror som minskar i centrum, och det är precis det man kunde ha gissat från början. Folk fortsätter handla dagligvaror (dvs mat osv) som förut i stan, efterom dess oftast handlas nära hemmet.

Sällanköpsvaror minskar kraftigt innanför tullarna då färre åker in och shoppar i stan, men håller sig på riksgenomsnittet i kranskommunerna. Även när det gäller sällanköpsvaror har det totala konsumtionsutrymmet minskat pga trängselskatten, och det faktum att man ligger i paritet med riket i kranskommunerna, men minskar kraftigt i centrum, bevisar tesen att folk flyr city och Backaplan till förmån för kranskommunernas köpcentrum.

För det första så minskar inte konsumtionen av sällanköpsvaror kraftigt.
För det andra så är jag skeptisk till att köpkraften påverkas nämnvärt. Jag har ju svårt att tro att man överväger att inte göra ett specifikt inköp för att du har betalat 50!?!kr i trängselskatt.
Huruvida man flyr backaplan specifikt tänker jag inte ta ställning till. Det går att hitta enskilda exempel på handlare som både ökar och minskar sin omsättning till följd av ändrade resmönster. Men att det utgör någon grund för att riva upp TS och VSP, näe du.
Senast redigerad av plainvanilla 2013-09-20 kl. 02:22.
Citera
2013-09-20, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det fanns affärer innan ....och med facit i hand så ser man effekten av närheten till Backa.
Stadsdelen som är på god väg att berikas av mångkultur och mist sitt systembolag på Selma "Laglöst" Torg. Köpkraften försvinner.

Anledningen till att affärer försvinner är att andra verksamheter kan erbjuda samma service. Varför åka just hit när det finns Allum, Frölunda Torg, Nordstan, Bäckebol?
Kopplingen som du vill göra till TS är försvinnande liten.
Sedan fattar jag inte vad mångkulturen har med TS att göra. Jag kan köpa att du röstar bort mångkultur för att minska white flight men inte TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag ser detta som ett tecken på "white flight" och ett tecken på de demografiska förändringar som visserligen påbörjades innan TS men i vartfall accelerar just nu.

Först en injektion av berikande mångkultur och snart därefter skolor i förfall och skattekraften i form av barnfamiljer lämnar området. Främst de som hör till medelklassen och med den köpkraften.

På Backavägen 3 fanns det förr livlig kommers för drygt 10-15 år sedan efter det att Mercedes lämnade lokaliteterna och det blev en shoppingmall. Den som nu ligger tyst och öde.

Whiteflight har inget med TS att göra. Din andra förklaring kan jag som sagt köpa.
Anledningen till att backavägen fungerade förut var att de inte hade konkurrens från de större köpstäderna som de jag räknade upp ovan.
Citera
2013-09-20, 08:57
Bannlyst
Citat:
För att rätta din tes en aning:
Sällanköpsvaror tappade ca -2% mellan 2012 och 2013. Området innanför tullarna tappade ca 1% jämfört med riket. Vad som förmodligen inte har slagit dig är att då göteborg har en större andel sällankösvaror så är det inte så konstigt att den totala handeln i göteborg tappar mer än riket.

Nu har ju både företag och utredningar visat på att västsvenska paketet är en förutsättning för att göteborgsregionen skall växa. Hur ser du på detta?

För det första så minskar inte konsumtionen av sällanköpsvaror kraftigt.
För det andra så är jag skeptisk till att köpkraften påverkas nämnvärt. Jag har ju svårt att tro att man överväger att inte göra ett specifikt inköp för att du har betalat 50!?!kr i trängselskatt.
Huruvida man flyr backaplan specifikt tänker jag inte ta ställning till. Det går att hitta enskilda exempel på handlare som både ökar och minskar sin omsättning till följd av ändrade resmönster. Men att det utgör någon grund för att riva upp TS och VSP, näe du.

Du bara fortsätter att dilla! Vänder och vrider på fakta så att det skall passa dina vridna teorier! Kan du inte bara erkänna att det finns konsekvenser av ett handlande!
Citera
2013-09-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Du bara fortsätter att dilla! Vänder och vrider på fakta så att det skall passa dina vridna teorier! Kan du inte bara erkänna att det finns konsekvenser av ett handlande!

Och vem fan är du att uttala dig?? Vänder och vrider på fakta, jo jag tackar ja.
  1. Sällanköpsvaror har minskat i hela riket (göteborg inkluderat)
  2. Göteborg har större andel butiker/affärer som säljer sällanköpsvaror än riket
  3. När folk minskar inköpen av sällanköpsvaror så träffar det statietiken över total handel kraftigare än riket i övrigt
Vad är det snedvrida eller obegripliga i detta?

Ibland undrar jag - Är du på riktigt? Är detta det bästa du kan komma med?
Mattematikern kanske kan vara vänlig att reda ut siffrorna
Citera
2013-09-20, 09:27
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:

Det förefaller snarare vara väldigt svårbevisat att TS påverkat handeln såsom jag tolkar de siffror jag tagit del av.

Att handlarna i innerstaden gnäller får man allt vara källkritisk mot - det har de gjort i alla år och de ser givetvis till sitt eget bästa. Konkurrensen från exempelvis Allum respektive nyutbyggda Frölunda Torg torde påverka dem enormt. För övrigt tror jag att de höjda parkeringspriserna avskräcker betydligt mer än TS i sig i den mån det överhuvudtaget är en faktor.

Även Backa är svårt att dra slutsatser av. Visst, jag kan ge dig/er att TS knappast boostat handeln i området - den slutsatsen kan man dra. Å andra sidan tycker jag Backahandeln i mångt och mycket påminner om Kållereds köpcentrum - utan dragningskraften av Ikea så vore dessa handelsområden ännu mer drabbade av den hårda konkurrensen.

Fram tills det kommer fler siffror och mer statistik,helst neutral sådan så skulle jag vara väldigt försiktig att använda partsinlagor som argument. Detta gäller både för och emot TS.
Citera
2013-09-20, 09:55
Bannlyst
Citat:
Och vem fan är du att uttala dig?? Vänder och vrider på fakta, jo jag tackar ja.
  1. Sällanköpsvaror har minskat i hela riket (göteborg inkluderat)
  2. Göteborg har större andel butiker/affärer som säljer sällanköpsvaror än riket
  3. När folk minskar inköpen av sällanköpsvaror så träffar det statietiken över total handel kraftigare än riket i övrigt
Vad är det snedvrida eller obegripliga i detta?

Ibland undrar jag - Är du på riktigt? Är detta det bästa du kan komma med?
Mattematikern kanske kan vara vänlig att reda ut siffrorna

Försäljningen har minskat punkt slut! Läs fakta för helvete!
Citera
2013-09-20, 18:03
Medlem
Citat:

Fast den har ju sjunkit: inom zonen, utanför zonen och i grannkommunerna. Sen har ju handeln sjunkit även i övriga Sverige. Lycka till att få kopplingen till TS. Sen är ju ingen utav förändringarna statistiskt säkerställd heller vad jag förstod av artiklar och rapport. Go Figure.
Citera
2013-09-20, 19:24
Medlem
Citat:

Försäljningen har minskat, vilket det ge en förklaring till. Du ser enbart det du vill se och underbygger din slutsats med diverse uttalanden utan substans.
Jag börjar tro att du har en skruv lös på riktigt.
Citera
2013-09-21, 09:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
En av mina största problem med spårvagnen är just detta. Du kan utan tvekan halvera antalet stopp per linje.

Mycket klarsynt, det är verkligen löjeväckande korta avstånd mellan hållplatserna i centrum. Ibland kan man undra om hela centrum antas vara handikappade och att alla som inte bor i innerstaden tydligen är fullt friska varenda en?

Samma sjuka tankegång har man anammat när man byggt upp "styr&ställ" - läser man målsättningen så påstår de max 300 meter mellan stationer. Problemet är bara att 300 meter på cykel är ingenting

Det faktum att stationsnätet slutar LÅÅNGT innan centrum slutar är mycket värre. Skulle gärna använda lånecyklarna men om kommunen anser att centrumgränsen går vid gårda station i öster och vid masthuggstorget i väster så lämnar det hela centrala stadsdelar utanför nätet.

Tyvärr tänker man inte färdigt utan gynnar en liten klick mitt i centrum ständigt och jämt vilket gör att man inte känner sig välkommen i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in