2013-09-19, 11:47
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Var i Amsterdam nyss och besökte en välsorterad ölbutik, jag kom där över en Westvleteren. Hur gör jag för att avnjuta den på bästa sätt?

Hur mycket fick du ge för den...?
Citera
2013-09-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
En väldigt god "standard-öl" är det tjeckiska Staropramen 5.0.
En välbalanserad och lättdrucken brygd, som har allt det som man förväntar sig av en god öl, till ett rimligt pris.
Den har en maltig smak med liten sötma, inslag av knäckebröd, torkade aprikoser, örter och apelsinskal.
Tjeckerna kan det här med öl, de har en riktigt ölkultur och jag säger bara dobre

Förstår inte alla ölsnobbar här som gladeligen betalar 25 kr och mer för en flaska öl.
Öl är öl och man är väl ändå ute efter berusningseffekten.

Edit Det är klart att det finns riktigt vidriga öl i det billigaste segmentet, som man inte vill ta i sin mun, som smakar som djävulens munvatten.

Troll?

Med 80-talet olika ölstilar så har du också extremt många smakinriktningar där många inte ens är i närheten av varandra. Det är inte ens smakinriktningar med samma smakbas utan det är som att jämföra kaffe med champagne.

Mat är ju mat och man vill ju bara bli mätt så det spelar väl ingen roll om man käkar köttbullar med makaroner, sushi, någon thairätt, kobebiff på restaurang eller lte fläsk och bruna bönor.

Eller?
Citera
2013-09-19, 12:31
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Troll?

Med 80-talet olika ölstilar så har du också extremt många smakinriktningar där många inte ens är i närheten av varandra. Det är inte ens smakinriktningar med samma smakbas utan det är som att jämföra kaffe med champagne.

Mat är ju mat och man vill ju bara bli mätt så det spelar väl ingen roll om man käkar köttbullar med makaroner, sushi, någon thairätt, kobebiff på restaurang eller lte fläsk och bruna bönor.

Eller?

Nej, jag menar allvar. Och bruna bönor med stekt lök på är gott, jag skippar de döda djuren.
Vad jag menade var är att om man är ute efter smaken bara, så finns det mycket godare drycker än öl.
Men jag svär nog i kyrkan i denna snobbtråd.
Senast redigerad av Rimbert 2013-09-19 kl. 12:36.
Citera
2013-09-19, 12:40
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Nej, jag menar allvar. Och bruna bönor med stekt lök på är gott, jag skippar de döda djuren.
Vad jag menade var är att om man är ute efter smaken bara, så finns det mycket godare drycker än öl.
svär i kyrkan? inte direkt. du mest visar att du är en idiot.

med ditt resonemang så skulle lådvin för 200kr räcka, statesman som whiskey.
varför äta solmogna kvisttomater när man köpa sunkiga billigare?

som sagt, det är ok att du viger ditt liv till att stoppa i det sämre som finns att tillgå.

det du skrev ovan, du vet då ingenting.
tjeckerna själva anser staropramen vara ett öl av ett sämre snitt, ett riktigt budgetöl.
och någon vidare kultur har dom inte, det enda dom dricker är inhemsk pilsner så de trillar av stolarna,
visst är det ölkultur, men knappast något eftersträvansvärt.
Citera
2013-09-19, 12:44
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
svär i kyrkan? inte direkt. du mest visar att du är en idiot.

med ditt resonemang så skulle lådvin för 200kr räcka, statesman som whiskey.
varför äta solmogna kvisttomater när man köpa sunkiga billigare?

som sagt, det är ok att du viger ditt liv till att stoppa i det sämre som finns att tillgå.

det du skrev ovan, du vet då ingenting.
tjeckerna själva anser staropramen vara ett öl av ett sämre snitt, ett riktigt budgetöl.
och någon vidare kultur har dom inte, det enda dom dricker är inhemsk pilsner så de trillar av stolarna,
visst är det ölkultur, men knappast något eftersträvansvärt.

Det finns olika sorters Staropramen. Den som saluförs av vårt systembolag är ett premiumöl.

Man kan ju spekulera hur många "kvalitetsöl" du druckit idag, med tanke på ditt vokabulär och sätt att skriva. Har du inga versaler på ditt tangentbord?
Man är ingen ölexpert bara för att man inmundigat x-antal öl.
Senast redigerad av Rimbert 2013-09-19 kl. 13:11.
Citera
2013-09-19, 13:02
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Låt den sätta sig någon vecka i kylskåp. Häll upp i ett svep i ett glas (eller tillbringare) med stark belysning så att du ser när bottensatsen kommer, lämna bottensatsen i flaskan. (Du kan sedan hälla upp lite av bottensatsen på ett annat glas och hälla lite öl på den för att smaka av den)
Jag upplever bottensatsen i Westyn som lite livlig och inte smakfull.

Ett trick kan vara att du dricker ölet under lång tid så att du får smaka det i fler temperaturer än en. 10-18 grader är väl ett bra spann, men den funkar säkert på 6 och 25 också (men inte lika bra).

Lagrad hårdost (räcker med prästost) och/eller salami funkar tycker jag även om salamin kan ta över lite för mycket.

Tack, detta ska jag pröva!

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hur mycket fick du ge för den...?

Hmm 15 eur tror jag minsann att jag gav.
Citera
2013-09-19, 13:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det finns olika sorters Staropramen. Den som saluförs av vårt systembolag är ett premiumöl.
Den funkar alldeles utmärkt för mig, utan att jag trillar av stolen.
Man kan ju spekulera hur många "kvalitetsöl" du druckit idag, med tanke på ditt vokabulär och sätt att skriva. Har du inga versaler på ditt tangentbord?
staropramen...premium? jomen visst.

du verkar ha svårt för läsförståelse, tjeckerna super sin pilsner, de är absolut inga finsmakare.
sen vad du gör på din stol är en annan femma, dricker mediokert öl vet vi dock.

mitt vokabulär är syrligt pga av följande:
1. du kommer in och rekommenderar en medioker öl som har noll diskussionsvärde i tråden.
2. du mer eller mindre idiotförklarar folk som betalar 25kr eller mer för en flaska.
3. du anser att öl i stort sett bara är något att berusa sig på.
4. du kallar oss för snobbar.

med all respekt, tycker du inte själv att du är malplacé? vad tillför du för vettigt diskussionsvärde?
du får gärna vara med, men då får du fan ha lite mer kött på benen.

gällande versaler, jag har inte lust bara.
Citera
2013-09-19, 13:34
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
staropramen...premium? jomen visst.

du verkar ha svårt för läsförståelse, tjeckerna super sin pilsner, de är absolut inga finsmakare.
sen vad du gör på din stol är en annan femma, dricker mediokert öl vet vi dock.

mitt vokabulär är syrligt pga av följande:
1. du kommer in och rekommenderar en medioker öl som har noll diskussionsvärde i tråden.
2. du mer eller mindre idiotförklarar folk som betalar 25kr eller mer för en flaska.
3. du anser att öl i stort sett bara är något att berusa sig på.
4. du kallar oss för snobbar.

med all respekt, tycker du inte själv att du är malplacé? vad tillför du för vettigt diskussionsvärde?
du får gärna vara med, men då får du fan ha lite mer kött på benen.

gällande versaler, jag har inte lust bara.

Det är första gången jag är i den här tråden. Trodde det var en allmän öltråd för alla och inte bara något för gomspaltade "finsmakare".
Jag tycker om Staropramen, det finns många ölsorter som smakar värre.
Det står jag för.
Den duger för mig, som bara dricker öl i rekreationssyfte då och då, för att bli lite glad.
Den smakar bra, utan några underliga bismaker och den ligger faktiskt i ett mellansegment prismässigt.
Så det är ett bra "budgetöl" för alla som inte vill punga ut med 25-30 kr och ändå inte få kväljningar.
Senast redigerad av Rimbert 2013-09-19 kl. 13:54.
Citera
2013-09-19, 13:56
Medlem
Citat:

Vad JAG menade var att "öl" inte är en smak utan lika många smaker som i uttrycket "dryck". Att säga att man gillar/inte gillar smaken av öl är som att säga detsamma om dryck generellt sett, fast jag vet att dessa menar smaken på generisk industrilager.

Det är som att bojkotta vin för att man inte gillar kaffe eller bojkotta falukorv för att man inte gillar zucchini. Dryck som dryck, mat som mat eller?

Det är ingen snobbtråd utan en tråd för de som uppskattar hantverket bakom kvalitetsöl. Det är som att gå in i en tråd för de som uppskattar mat och börja diskutera snabbmakaroner eller gå in i en vintråd och diskutera Black Tower.
Citera
2013-09-19, 13:57
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det är första gången jag är i den här tråden. Trodde det var en allmän öltråd för alla och inte bara något för gomspaltade "finsmakare".
Jag tycker om Staropramen, det finns många ölsorter som smakar värre.
Det står jag för.
Den duger för mig, som bara dricker öl i rekreationssyfte då och då, för att bli lite glad.
Den smakar bra, utan några underliga bismaker och den ligger faktiskt i ett mellansegment prismässigt.
Så det är ett bra "budgetöl" för alla som inte vill punga ut med 25-30 kr och ändå inte få kväljningar.
då kanske du skulle ha läst igenom tråden några sidor?
rubriken lyder "Öltråden - för ölkännare" , dvs inget allmänt snack om allmän öl, vi diskuterar mer djupgående.

jag kanske lät onödigt dryg, men det är tyvärr så att tråden vänder sig till "finsmakare"
då majoriteten här dricker öl främst för ölets skull, snurret i huvudet är bara en bonus.
Citera
2013-09-19, 14:00
Medlem
Citat:

Den kallas för premium lager, men det är generisk massproducerad industrilager där de flesta ligger i samma smakspektra, dvs väldigt lite smak för att tilltala så många som möjligt när de dricker det iskallt.
Det är helt enkelt en massproducerad volymprodukt för vinstmaximering som saluförs till individer som hellre kör vidare på bekväma invanda mönster än att fundera på om det finns mer tilltalande varianter.
Citera
2013-09-19, 14:08
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
då kanske du skulle ha läst igenom tråden några sidor?
rubriken lyder "Öltråden - för ölkännare" , dvs inget allmänt snack om allmän öl, vi diskuterar mer djupgående.

jag kanske lät onödigt dryg, men det är tyvärr så att tråden vänder sig till "finsmakare"
då majoriteten här dricker öl främst för ölets skull, snurret i huvudet är bara en bonus.

Förstår att jag är en katt bland hermelinerna här...
Ska dra mig neråt köpcentret nu. Har du någon finare ölsort du omedelbart kan rekommendera, som inte kostar skjortan och som finns i deras sortiment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in