2016-09-02, 22:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Vilken typ av ölglas använder ni när ni skall dricka en finöl. Har ni ett speciellt? Eller använder ni olika glas till olika öltyper?

Använder olika glas till olika öltyper. Veteölsglas, ibland ett stop (sällan då jag tycker att ölen blir avslagen så fort i sådana), m.fl. Fast ofta blir det en "ölkupa" eller vad de kallas av ungefär den här typen:

http://www.dryckesglas.se/WebRoot/Ballou/Shops/dryckesglas_002E_se/50FF/AF17/8363/6AAC/4FB4/0A0C/05E7/F65B/olglas-festival.jpg

Har sådana i några olika storlekar. De passar till allt ifrån porter till vanlig ljus lager.
Många gånger dricker jag i ett stopliknande tyskt glas med lock. Praktiskt om man inte dricker upp ölen så snabbt. T.ex. har den kvar länge efter middagen.
Citera
2016-09-03, 04:02
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Vilken typ av ölglas använder ni när ni skall dricka en finöl. Har ni ett speciellt? Eller använder ni olika glas till olika öltyper?

Har tänkt köpa några olika men har inte blivit av.

Idag så drack jag till exempel: stout, ipa, lager (och även en oktoberfestbira) i samma glas, bara det att jag sköljde med vatten efter varje öl - Lär inte vara så populärt. Tänkte fråga om en bra sida där man kan beställa lite glas, men såg att några redan länkats precis.
Citera
2016-09-03, 11:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Har tänkt köpa några olika men har inte blivit av.

Idag så drack jag till exempel: stout, ipa, lager (och även en oktoberfestbira) i samma glas, bara det att jag sköljde med vatten efter varje öl - Lär inte vara så populärt. Tänkte fråga om en bra sida där man kan beställa lite glas, men såg att några redan länkats precis.

Det är ingen som höjer på ögonbrynen av att man dricker en massa olika öl ur samma glas som man sköljer i vatten mellan varven, så gör man ju på alla stora ölmässor och många provningar. Hellre det om man bara har ett bra snifterglas än att man dricker ur 4-5 olika mjölkglas.
Citera
2016-09-03, 12:34
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Jag personligen är inne lite på något allroundglas och tilltalas av Teku´s design. Dock endast 0,3 liter.
http://www.sejdelshoppen.se/olglas/provsmakningsglas-teku-0.3-liter/402/

Får väl slänga iväg en beställning. Risken är väl att det åker ner i källaren som många andra glas jag fått/köpt.
Men håller med dig om att det ska vara tunna glas. Har själv hela Kosta Boda Chataeu-serien, där jag dock tycker att ölglasen är i största laget. Men tunna fina kristalglas är det i alla fall.
Tekuglas är skitsnyggt och funkar ju till typ allt förutom att det är lite väl litet för vanliga session-öl.
Jag har flera olika ölglas men slutar rätt ofta med att jag häller det i vanliga vitvinsglas ändå.
Citera
2016-09-05, 11:00
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tekuglas är skitsnyggt och funkar ju till typ allt förutom att det är lite väl litet för vanliga session-öl.
Jag har flera olika ölglas men slutar rätt ofta med att jag häller det i vanliga vitvinsglas ändå.

Beställde två Tekus, och en halvstor leverans från Boxbeers.dk (får se om allt är med i beställning. Många som haft problem).
Citera
2016-09-05, 16:58
Medlem
onzycs avatar
Cognacskupa till Imperial stouts.

vanliga typ tulipglas funkar till det mesta i annars. Som t.ex. ett sådant här:

https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/13167470_616758425152753_2077254527_n.jpg?ig_cache _key=MTI0Mzc4MTU0NTQ0NjExMzM2MA%3D%3D.2

Citera
2016-09-05, 20:00
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:

Oftast ett 50cl pintglas. Eller om jag går och hämtar hembrygd öl från fatet så blir det en ca 60cl sejdel.
Citera
2016-09-06, 08:34
Medlem
Jag använder just nu faktiskt bara två olika. Detta glas för diverse ales, stouts etc:

http://www.alko.fi/sv/produkter/833171/?fromsearch=true

samt ett Guinnessglas för lager, weissbier och andra stilar som jag tycker passar dit.
Citera
2016-09-06, 09:05
Medlem
Jag använder glas som jag köpte från Helsingborgs Bryggeri. Rymmer 40cl plus skum.
Citera
2016-09-08, 21:07
Medlem
Nu börjar Oktoberfest-ölen finnas på Bolaget för er som är intresserade. För mig är det helt klart bästa tiden på året.
Citera
2016-09-08, 21:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Nu börjar Oktoberfest-ölen finnas på Bolaget för er som är intresserade. För mig är det helt klart bästa tiden på året.
för min del är oktoberfestölen det absolut minst intressanta släppet.
dels för att märzen är en stil jag inte är speciellt förtjust i samt att man nu för tiden kallar allt möjligt för oktoberfestöl.
Citera
2016-09-08, 21:45
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
för min del är oktoberfestölen det absolut minst intressanta släppet.
dels för att märzen är en stil jag inte är speciellt förtjust i samt att man nu för tiden kallar allt möjligt för oktoberfestöl.

Mmm, det där sistnämnda är ett litet gissel. Håller även med om det förstnämnda. Hela inlägget med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in