2013-04-10, 10:52
Medlem
nimrod666s avatar
dubbelpost
Senast redigerad av nimrod666 2013-04-10 kl. 11:01. Anledning: Dubbelpost
Citera
2013-04-10, 10:58
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Den är helt okej tycker jag. Lite tunn kanske, men inte tokig.
Oki, det får bli en ny bekantskap.

Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Ska du beställa kolli?
Kostar bara 21 kr styck annars.
Sitter du och är onykter så här dags?
Nä du, det får väl bli ett par stycken på sin höjd.
Jag lurar på att köpa ett par Mohawk Unfiltered Lager Summer Edition också.
Citera
2013-04-10, 11:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Gillar Abt bättre, på trapister gillar jag oftast inte de ljusa (enkel, trippel) det är en massa smaker som spretar som blir en fin enhet i de mörka (dubbel, kvadrupel). Sedan tycker jag att eventuell spritighet döljs bättre i de mörka. Nu är det ett tag sedan jag provade tippeln men jag vill minnas att jag tyckte den var spritig (men det var nog för tidigt på kvällen kanske)

Tyckte det var en stabil Tripel sist jag provade. Till skillnad mot heson så tycker jag om de ljusa belgarna minst lika mycket som de mörka. Jag har inget minne av att jag uppfattade St Bernardus Tripel som spritig alls, utan mer en riktigt bra, stiltypisk belgisk ljus ale med toner av citrus, malt, skumbananer och brödighet. Smakar ungefär som en Maredsous 6 med extra allt. Fick 3,5 av mig sist jag provade, likvärdigt med bl.a. Westmalle Tripel. Men om vi ska jämföra ljusa/halvljusa belgare (och inte bara triplar) så är den rejält akterseglad av Orval IMO.
Citera
2013-04-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Oki, det får bli en ny bekantskap.

Sitter du och är onykter så här dags?
Nä du, det får väl bli ett par stycken på sin höjd.
Jag lurar på att köpa ett par Mohawk Unfiltered Lager Summer Edition också.

Ja den är värd pengarna, var ett tag sedan jag drack den men jag tyckte den var ganska bra, men billig är den ju, och sen vet jag inte varför det ska beställas kolli, går ju att beställas styckvis eller köpa den direkt ifrån hyllan ifall din butik har den. Sedan är det nog stor risk att Mohawk Summer Edition är ifrån förra året. Jag skulle invänta en ny batch, alt välja en annan öl.
Citera
2013-04-10, 12:00
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ja den är värd pengarna, var ett tag sedan jag drack den men jag tyckte den var ganska bra, men billig är den ju, och sen vet jag inte varför det ska beställas kolli, går ju att beställas styckvis eller köpa den direkt ifrån hyllan ifall din butik har den. Sedan är det nog stor risk att Mohawk Summer Edition är ifrån förra året. Jag skulle invänta en ny batch, alt välja en annan öl.

Mm det låter bra. Det där om att beställa kolli var nog taget helt ur luften av den gode ölfantasten och borde ha stannat kvar där också.
Citera
2013-04-10, 14:11
Medlem
Barytons avatar
Den 16:e börjar en serie på SVT http://www.svt.se/den-stora-olresan/ som jag inte tänker missa.

(Finns ett klipp på SVT:s hemsida med försmak om vad som komma skall...)
Citera
2013-04-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Mm det låter bra. Det där om att beställa kolli var nog taget helt ur luften av den gode ölfantasten och borde ha stannat kvar där också.
Haha, är ingen ölfantast. Den var en helt oskyldig fråga.

Jag hade bilden av att beställningssortimentet krävde att man endast beställer kolli, iallafall på vissa ölvarianter.
Citera
2013-04-10, 15:00
Medlem
Citat:

Jag hade bilden av att beställningssortimentet krävde att man endast beställer kolli, iallafall på vissa ölvarianter.

Ölen ligger inte i beställningssortimentet utan finns på hyllan i de flesta butiker sedan 1 mars.
Citera
2013-04-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ölen ligger inte i beställningssortimentet utan finns på hyllan i de flesta butiker sedan 1 mars.
Jo, såg det också.
Citera
2013-04-10, 16:39
Medlem
prewes avatar
Citat:

Många har kollikrav, men långt ifrån alla.
Citera
2013-04-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Många har kollikrav, men långt ifrån alla.

Om BS kan man generellt säga att nästan all svensk öl går att beställa styckvis och nästan all utländsk öl har kollikrav med undantag för vissa danska bryggerier. Det är en bra riktlinje att gå efter, sedan finns det självklart undantag.
Citera
2013-04-10, 17:39
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Om BS kan man generellt säga att nästan all svensk öl går att beställa styckvis och nästan all utländsk öl har kollikrav med undantag för vissa danska bryggerier. Det är en bra riktlinje att gå efter, sedan finns det självklart undantag.
all svensk öl? håller inte med, det är mycket svensk öl som kräver kolli från BS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in