2013-09-17, 19:55
Medlem
Mapojks avatar
Happiness

Inte ofta en film får en att skratta, men extremt sjukhumor faller en i smaken.

4/5
Citera
2013-09-17, 20:26
Medlem
Rakiis avatar
8-Ball (8-Pallo, 2013)

En finsk film av Aku Louhimies, regissören till Fruset Land och Frozen City är tillbaka med en tredje film som på vissa sätt gränsar till de två andra och man skulle kunna säga att det utgår en finsk trilogi om misär och samhället nedre klassamhällen. Historien kretsar kring Pike, en ung kvinna som just har frisläppts ifrån en anstalt där hon suttit av tid och med en åtta månader gammal bebis måste hon ta itu med sitt förflutna och försöka leva ett vettigt liv med sin dotter trots socialbidrag och allmän misär.

Det märks ifrån första början att detta är en film av regissören till just Fruset Land, det är samma kalla vintermiljöer med droger, olyckliga förhållanden och socialklass tre, tankarna är inte heller långt borta ifrån att jämföra Louhimies med sin landsbroder Aki Kaurismäki. För min egen del är filmen lite väl mörk för att jag ska kunna njuta av den som konst, det är en allmänt sorglig och tyngd atmosfär som skiner igenom filmen hela tiden, det finns verkligen inte hopp för någon och jag har svårt numera för extremt nattsvarta filmer. Trots det engagerar historien om Pike och hennes förflutna mig, svårt att inte bli indragen i storyn och alla skådespelarna levererar riktigt bra.

3/5

White Skin (La peau blanche, 2004)

En film som jag hittade av en slump bland alla dessa most disturbing ever-filmer som finns och måste till en början säga att denna knappast är väldigt våldsam, sexistisk i sin skildring av kvinnor eller är allmänt ond som film. Just det där med sexism i skräckfilm är ju vanligt men här fick jag intrycket av att regissören drivs av en underliggande feministisk agenda, något som är väldigt ovanligt i skräckfilm. Historien är simpel, det är en mörk kärlekshistoria med övernaturliga inslag (som man listar ut tidigt), påminner lite om Trouble Every Day med Vincent Gallo förutom att denna är snudd på bättre. Det är en långsam "slowburner" som jag väljer att kalla det, det händer inte så värst mycket under filmens första timme, men sista halvtimmen levereras det en del bra scener, inte sagt då att den första timmen är dålig. Trots att man tidigt listar ut hur det står till är det en bra och fin liten historia som målas upp, men direkt belönad i slutändan blir man inte. Svag trea i betyg!

3/5
Citera
2013-09-17, 21:49
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ibland ja, men den var ju bara 1timme dessutom stänger jag sällan av en film. Anledningen till det är för att jag vill ändå se klart en film jag startat vem vet tänk om de sista 10minuterna är riktigt awesome. Dock var dem ju inte det
Du är inte den första som ställer den frågan till mig dock!

Håller med! Oavsett om en film är dålig eller inte har jag också alltid en regel att slutföra filmen.
Citera
2013-09-17, 21:57
Medlem
Rakiis avatar
Blood of Redemption (2013)

Nu har jag sett fyrtio filmer med Dolph Lundgren och på vägen har det varit ett och annat bottennapp, hans senaste film hör till den kategorin usla filmer utan substans där även Billy Zane och Vinnie Jones medverkar. Storyn är lövtunn så den behöver man inte gå in på men det handlar om hämnd som så ofta då det handlar om Lundgrens filmer och generellt B-action som spelas in i öststaterna och som släpps direkt på DVD. Undrar om Billy Zane i och med denna hamnat också i B-filmsfacket som med Christian Slater, John Cusack och Brendan Fraser, tråkigt om det stämmer i så fall. Hursomhelst, dålig film!

1/5
Citera
2013-09-17, 22:08
Medlem
Rakiis avatar
The Mad Bunch (1989)

Första filmen i mitt Mats Helge-marathon och fjärde filmen som jag ser utav honom, denna gången en film som rätt lik The Ninja Mission som dessutom har David Carradine som säljpitch trots att han inte är med många minuter med i filmen. Likheterna med Ninja Mission är stora, ungefär samma upplägg med en vetenskapsman som hamnar i kläm och hans dotter anlitar "professionella" marinsoldater för att rädda honom. Bör också nämnas att Mats Helge gjorde denna med Arne Mattsson som tidigare har gjort ett par få stycken svenska actionfilmer, men överlag saknar denna B-filmscharmen som fanns hos Ninja Mission, plus att den känns väldigt seg med en katastrofalt lång och långsam upptagning till finalen som faktiskt inte är något extra, som väntat.

1/5
Citera
2013-09-17, 22:42
Medlem
upperkatts avatar
Pirates of the Carribean: The Curse of the Black Pearl. Gillar filmen, den får väl godkänt av mig. 7/10.
Citera
2013-09-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
The Mad Bunch (1989)

Första filmen i mitt Mats Helge-marathon och fjärde filmen som jag ser utav honom, denna gången en film som rätt lik The Ninja Mission som dessutom har David Carradine som säljpitch trots att han inte är med många minuter med i filmen. Likheterna med Ninja Mission är stora, ungefär samma upplägg med en vetenskapsman som hamnar i kläm och hans dotter anlitar "professionella" marinsoldater för att rädda honom. Bör också nämnas att Mats Helge gjorde denna med Arne Mattsson som tidigare har gjort ett par få stycken svenska actionfilmer, men överlag saknar denna B-filmscharmen som fanns hos Ninja Mission, plus att den känns väldigt seg med en katastrofalt lång och långsam upptagning till finalen som faktiskt inte är något extra, som väntat.

1/5
Vilka filmer har du sett av Mats Helge? Funderar på att ta en Mats Helge-marathon jag med! Men det lär bli om några veckor då jag fick hem GTA V idag.
Citera
2013-09-17, 22:53
Medlem
schnaasens avatar
Byzantium 2012

Hitta denna av en slump, inte läst eller sett något om den. Så jag visste inte vad den handlade om när jag startade. Den var väl ok, lite småseg vissa stunder, men Gemma Arterton är omänskligt snygg! det drog upp filmen till en 3a.

3/5
Citera
2013-09-17, 23:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Vilka filmer har du sett av Mats Helge? Funderar på att ta en Mats Helge-marathon jag med! Men det lär bli om några veckor då jag fick hem GTA V idag.

Det var tydligen bara tre filmer som jag hade sett; The Ninja Mission, Blood Tracks och nu The Mad Bunch. Jag har nog fyra filmer till nu på hårddisken och sen finns det ett par till filmer på CG.

Lyckans ost som får spela GTA V, jag har ingen konsoll längre men får hem Diablo 3 (PC) i morgon som plåster på såren.
Citera
2013-09-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det var tydligen bara tre filmer som jag hade sett; The Ninja Mission, Blood Tracks och nu The Mad Bunch. Jag har nog fyra filmer till nu på hårddisken och sen finns det ett par till filmer på CG.

Lyckans ost som får spela GTA V, jag har ingen konsoll längre men får hem Diablo 3 (PC) i morgon som plåster på såren.
Kom gärna med omdömen på dom!

Har Blood Tracks och I död mans spår på hårddisken. Jo, jag såg att den fanns, men tyvärr ingen som direkt lockade mig utöver dom två jag nämnde.

Mats Helge var intressantare som person än sina filmer verkar det som.

Edit: Det är värt att skaffa en konsoll. GTA V är betydligt bättre än IV som jag blev otroligt besviken på när det kom. Skönt att återvända till Los Santos där man hör hemma!
Senast redigerad av GreenMath 2013-09-17 kl. 23:43.
Citera
2013-09-17, 23:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Kom gärna med omdömen på dom!

Det skall jag göra, har börjat att skriva recensioner på varje film som jag ser nu.
Citera
2013-09-17, 23:56
Medlem
Lotsos avatar
WaTerror!

Shark Week (2012)

Denna filmen beskrivs bäst som Saw II bara istället för fällor så är det hajar. Permisen är som sagt dum och konceptet med att ett gäng okända människor hamnar i knipa och måste överleva och spela ett spel på grund av en sjuk persons övervåld också visar det sig senare att människorna har något gemensamt. Det är något som har gjorts flertal gånger förr och är inget nytt framför allt inom äventyr och skräck genren. Men jag måste erkänna jag är svag för denna story och premies för den är så satans underhållande även när filmen i sig är kass. Vilket också så blir fallet i med denna filmen.
Jag diggade verkligen storyn och på någon vända så passade det nog till en haj film med ett litet udda inslag i sig.

Men nu till huvudproblemet jag har med filmen och jag har sagt gång på gång att i dessa filmerna kritiserar jag inte dataeffekterna men i denna filmen blir effekterna filmens nedfall. Anledningen till detta är för att där är en del actionscener involverade människorna och hajarna vilket slutresulterar i väldigt fejkade bilder, snabb redigeringen och mord du knappt får se.
För det märks att skaparna av filmen vet om att deras effekter är dåliga och försöker dölja det så gott det bara går. Ett bra exempel är när en person rör vid en haj och handen är datagjord och ser ut som den är klippt in. Eller en scen när de alla hoppar ner i vatten så stannar de upp bilden och skådespelarna blir åter igen som papper som åker ner. Det blir fult och det distraherar en hel del från actionscenerna vilket filmen bygger en hel del på.
Jag menar med en sådan story så vill man ha bra effekter också. Jag tror att med en större budget och bättre effekter samt bättre skådespelare (men det är något man får vänja sig vid i dessa filmerna) så hade denna filmen varit ännu mera underhållande och man hade fått mer skratt ifrån den.

I sin helhet en film som är förutsägbar, kliché och en story man har sett flertals gånger. Men det är en story jag är svag för och som jag diggar oavsett vad och det var även fallet här.
Actionscenerna blir filmens nedfall och hade man haft bättre effekter och en större budget hade det funkat bättre.
Men det är The Asylum ett företag jag själv diggar en hel del och detta är en sådan typisk Asylum film som jag tror de flesta som gillar företaget och dess filmer lär får en kick utav denna.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2292182/?ref_=sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=plRvuupdKNQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här