Prisoners (2013)
Vi har sett flertals thriller filmer förr och en del om försvunna flickor där föräldrarna försöker ta lagen i egna händer. Konceptet är ingenting nytt, men jag svär till gud när jag såg Prisoners kändes det som jag såg det för första gången.
Den kändes fräsch och ny inom genren och jag visste inte vad som skulle hända härnäst. Det var en väldigt oförutsägbar film som man själv blev involverad i och försökte själv lista ut hur det hela gick till. Filmen var gång på gång spännande.
Frågan man själv ställer sig är, vad ifall det var ens egen dotter, och hur långt hade du själv gått för att få veta var hon var. Är det rätt eller fel det Hugh Jackman gör i filmen och borde han straffas för det? Det är frågor man kan diskutera i flertals timmar utan att komma fram till ett ordentligt svar. Vad som delvis också gjorde denna filmen så pass bra som den var är skådespelarna.
Hugh Jackman var strålande som pappan och framför allt så visste man inte vad han skulle göra härnäst. Om han så gärna skulle dödat en person för att få veta var hans dotter var så hade han dödat. Jake Gyllenhaal gör även han en strålande insats och kanske något hårstrå vassare än Jackman. Detta är personen vi följer och här huvudpersonen i mina ögon. Det är utifrån han vi bygger upp gåtorna och tillsammans med honom så bygger också vi tittaren fram våra olika lösningar på det hela. Samt Paul Dano som en efterbliven person. Även ifall han inte syns så mycket framför kameran så gör han en oförglömlig insats och en karaktär som man sent kommer glömma.
Sedan så är det en otroligt deppig och deprimerande film. Ja handlingen talar för det såklart, men även klimatet och miljön är dyster. Allting är grått och det regnar varannan dag i filmen samtidigt som det blåser. Detta är en film som använder sig utav färger och miljön för att bygga upp stämningen och ge en mer kraftfull effekt åt hela scenariot och det funkar perfekt. Detta är en utmärkt film att visa i filmskolor när man lär ut hur filmer just använder sig utav färger och miljöer till filmens fördel.
I sin helhet är detta en perfekt thriller film som känns fräsch och ny, trots att man har sett konceptet förr. Är det en perfekt film? Nej men det är också tack vare de starka presentationerna och filmens användning utav färger och miljöer som förstärker hela denna filmen.
Utan tvekan en av årets bästa filmer!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1392214/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=bpXfcTF6iVk