2013-11-15, 19:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
The Quiet Man (1952)

Filmen handlar om John Wayne som åker från Amerika för att bo i sitt hemland, Irland. Påväg till byn där han föddes så ser han en tjej, Mary Kate Danaher, som han genast blir intresserad av. Han hälsar på henne i kyrkan nästa dag men hon verkar inte intresserad.
Han blir kompis med de flesta personer i byn och skaffar sig ett bra rykte som en fredlig man efter att ha nekat en fight mot Mary Kates bror Will Danaher.

Det händer rätt så mycket i filmen men jag vill inte spoila för de som inte har sett den (den hade bara 100 betyg på filmtipset så jag tror jag skulle spoila handlingen för många) men det ena leder till det andra, och slutet är underbart på alla sätt och vis.
3½/4 får den!
Hur var Wayne i rollen? Precis som i sina westernfilmer eller? Hade varit roligt att för en gångs skull se honom porträttera något annat än sin westernstereotyp.
Citera
2013-11-15, 19:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Ghosts of Mars(2001)
Jag satt och kolla runt lite på Netflix. Jag kom och tänka på att det var längesen jag såg en Carpenter-film ( 6-7 år sen plus att det var den enda film jag sett av honom). Så jag tänkte att jag kunde titta på en.
Det blev då Ghosts of Mars.
Filmen utspelar sig då på Mars vilket ni kanske räknat ut. Det handlar om att en polistyrka ska fånga en tjuv (som förövrigt spelas av Ice Cube). Men det visar att det inte riktigt står rätt till på planeten. Alla människor är borta och kvar hörs bara ett " hooga-chacka, hooga-chacka"...
Filmen var inte så jättebra, men den dög iaf. Tyckte dock det var störande med "skiftningar" (brist på bättre ord) som sker i filmen som kändes onödiga. Alltså att de rör sig sig luddigt. Eller något sånt.
Förvänta inte er inte heller alltför fräsiga effekter.
2/5
Förmodligen Carpenters sämsta film.
Citera
2013-11-15, 19:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
I sin helhet var detta inte min kopp te. Jag förstör heller inte dessa konspirationer och historier om att Disney är ett ont företag. Det låter bara urlöjligt i mina öron och det känns nästan lite åt det hållet vad filmskaparna ville visa.
Gillar ni filmen eller tror på detta, varsågoda och få tro på det ingen stoppar er. Personligen gjorde denna filmen knappt någonting för mig.
Disney är inget ont företag per se men det är ett mulinationellt företag med många ansikten och alla sidorna är inte lika snälla. Det är en grogrund för diverse mind control-projekt via CIA där de marknadsför stjärnor under s k kitten programming, som Britney Spears och Miley Cyrus som om inte hela sina liv större delen av sina liv varit under mind control. Deras karriärer startas genom Disney och de framställs först som fina, pryda flickor för att sedan exploateras till horiga sexobjekt (som både hänt Miley och Britney). När de sedan är förbrukade kastas de ut. Inte märkligt att det gick som det gick för Britney Spears. Väntar bara vad som ska hända med Miley... Och som vanligt handlar allt om pengar, CIA kan utföra mänskliga experiment och Disney tjänar grovt.

Jag har också många fina barndomsminnen av Disney-filmer men det förändrar inte faktumet att min syn på företaget har förändrats, även om många av deras filmer är fantastiska.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-11-15 kl. 20:01.
Citera
2013-11-15, 20:11
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur var Wayne i rollen? Precis som i sina westernfilmer eller? Hade varit roligt att för en gångs skull se honom porträttera något annat än sin westernstereotyp.
Du frågar helt fel person min vän. Jag har som sagt bara sett en John Wayne film tidigare, The Searchers. Men han verkade lite gladare i The Quiet Man än i The Searchers.
Citera
2013-11-15, 20:13
Medlem
Lotsos avatar
Prisoners (2013)

Vi har sett flertals thriller filmer förr och en del om försvunna flickor där föräldrarna försöker ta lagen i egna händer. Konceptet är ingenting nytt, men jag svär till gud när jag såg Prisoners kändes det som jag såg det för första gången.
Den kändes fräsch och ny inom genren och jag visste inte vad som skulle hända härnäst. Det var en väldigt oförutsägbar film som man själv blev involverad i och försökte själv lista ut hur det hela gick till. Filmen var gång på gång spännande.
Frågan man själv ställer sig är, vad ifall det var ens egen dotter, och hur långt hade du själv gått för att få veta var hon var. Är det rätt eller fel det Hugh Jackman gör i filmen och borde han straffas för det? Det är frågor man kan diskutera i flertals timmar utan att komma fram till ett ordentligt svar. Vad som delvis också gjorde denna filmen så pass bra som den var är skådespelarna.

Hugh Jackman var strålande som pappan och framför allt så visste man inte vad han skulle göra härnäst. Om han så gärna skulle dödat en person för att få veta var hans dotter var så hade han dödat. Jake Gyllenhaal gör även han en strålande insats och kanske något hårstrå vassare än Jackman. Detta är personen vi följer och här huvudpersonen i mina ögon. Det är utifrån han vi bygger upp gåtorna och tillsammans med honom så bygger också vi tittaren fram våra olika lösningar på det hela. Samt Paul Dano som en efterbliven person. Även ifall han inte syns så mycket framför kameran så gör han en oförglömlig insats och en karaktär som man sent kommer glömma.
Sedan så är det en otroligt deppig och deprimerande film. Ja handlingen talar för det såklart, men även klimatet och miljön är dyster. Allting är grått och det regnar varannan dag i filmen samtidigt som det blåser. Detta är en film som använder sig utav färger och miljön för att bygga upp stämningen och ge en mer kraftfull effekt åt hela scenariot och det funkar perfekt. Detta är en utmärkt film att visa i filmskolor när man lär ut hur filmer just använder sig utav färger och miljöer till filmens fördel.

I sin helhet är detta en perfekt thriller film som känns fräsch och ny, trots att man har sett konceptet förr. Är det en perfekt film? Nej men det är också tack vare de starka presentationerna och filmens användning utav färger och miljöer som förstärker hela denna filmen.
Utan tvekan en av årets bästa filmer!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1392214/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=bpXfcTF6iVk
Citera
2013-11-15, 20:15
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Disney är inget ont företag per se men det är ett mulinationellt företag med många ansikten och alla sidorna är inte lika snälla. Det är en grogrund för diverse mind control-projekt via CIA där de marknadsför stjärnor under s k kitten programming, som Britney Spears och Miley Cyrus som om inte hela sina liv större delen av sina liv varit under mind control. Deras karriärer startas genom Disney och de framställs först som fina, pryda flickor för att sedan exploateras till horiga sexobjekt (som både hänt Miley och Britney). När de sedan är förbrukade kastas de ut. Inte märkligt att det gick som det gick för Britney Spears. Väntar bara vad som ska hända med Miley... Och som vanligt handlar allt om pengar, CIA kan utföra mänskliga experiment och Disney tjänar grovt.

Jag har också många fina barndomsminnen av Disney-filmer men det förändrar inte faktumet att min syn på företaget har förändrats, även om många av deras filmer är fantastiska.

Det är dessvärre ingenting jag köper per se. Trots massvisa bevis. Förresten när har Britney Spears jobbat för Disney? Inget jag har minne av
Citera
2013-11-15, 20:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Det är dessvärre ingenting jag köper per se. Trots massvisa bevis. Förresten när har Britney Spears jobbat för Disney? Inget jag har minne av
Hon startade för Disney Club.
Citera
2013-11-15, 20:22
Medlem
Cinns avatar
Citat:

Hon har varit Mouseketeer in The Mickey Mouse Club. Precis som Christina Aguilera, Ryan Gosling, Justin Timberlake med flera.
Citera
2013-11-15, 20:42
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Hon startade för Disney Club.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Hon har varit Mouseketeer in The Mickey Mouse Club. Precis som Christina Aguilera, Ryan Gosling, Justin Timberlake med flera.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mic...e_Club#Members.
Citera
2013-11-15, 22:04
Medlem
Wolverine 2013.

Inte alls lika bra som jag hade hoppats. Synd att det var så uppenbart vilka som var skurkar. Det var även tråkigt att det inte kunde vara en film där alla förutom Logan var Japaner, de är ju liksom i Japan...

5/10.
Citera
2013-11-15, 22:48
Medlem
MrBraxs avatar
Twelve Monkeys - 10/10
Helt underbar. Fick rysningar hela tiden, det är så det ska vara!
Måste hitta flera sådana här filmer
Citera
2013-11-16, 00:43
Medlem
Rembrandths avatar
Har kollat på två Wallander idag, "Sveket" och "Saknaden". Båda två var helt värdelösa, tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in