2013-09-15, 20:27
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det är en sak ifall en ung spoling skriven en pamflett/bok/uppsats när han/hon är 20 år, alija skrev islamiska deklarationen när han närmade sig 50 år och vid den åldern så har man i mångt och mycket cementerat sina åsikter

Tja, så vilka politiska åtgärder har han vidtagit för att skapa en muslimsk stat med sharia lagar? Nu vill jag ha politiska beslut eller åtgärder innan kriget bröt ut? Han drev en linje om Bosniens självständighet ur dåvarande Jugoslavien som i mångt och mycket kunde ha hetat Serboslavien. Han gjorde det med demokratiska medel och majoriteten vann. Att babbla om någon enorm popularitet hos Bosniaker idag kring wahabism är ren skitsnack, det dricks mer öl i Sarajevo än i övriga städer. Visst finns det små hålor där Islamister bor i något dussin men övriga Bosniaker ser dem som pappskallar, det är då bra mycket värre med alla nötter som fortfarande drömmer om storserbien och organiserar cetnik sammanträden där de euforiskt vrålar om att slakta muslimer och kroater samtidigt som de super sig blinda på hembränt, skjuter i luften och smäller av en och annan handgranat.
Citera
2013-09-15, 23:10
Medlem
FrozenFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
så boken han skrev, islamska deklarationen var ochså en lögn

ni som vill läsa den
http://bloggosapiens.files.wordpress.com/2011/09/islamic-declaration.pdf

Aron, din satans jude. Här har du ett inlägg av en användare vid namnet 109740 så har lyckats slå hål på den serbiska myten!

Citera
2013-09-16, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Även den äldre generationen tar efter: http://images3.kurir-info.rs/slika-620x910/cetnik-navija-za-bih-1378983964-365105.jpg , för mig är detta en bild som jag inte finner någon förklaring alls över. Tänker 'what the fuck' varje gång jag ser den.
Haha! WTF??
Citera
2013-09-16, 13:13
Medlem
broderjinssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Tack för länken, boken ska läsas när jag har tid för att slå hål på alla myter som uppkommer pga den boken. Du verkar ha läst den? I vilken sida skriver han att han vill ha ett muslimskt Bosnien?

Deklaracija gör gällande bla att" Den första och viktigaste slutsatsen är utan tvivel oförenligheten mellan islam och icke islamistiska system. Den islamiska rörelsen bör och kan överta makten när den är så moraliskt och numerärt stark att den inte endast kan krossa den exsisterande icke islamistiska makten, utan också bygga upp en ny islamistisk makt" Visst skrevs på de 70 men innehållet reviderades inte och förord finns från 86 i 90 tals utgåvan.
Senast redigerad av broderjinsson 2013-09-16 kl. 13:16.
Citera
2013-09-16, 13:42
Medlem
broderjinssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
En annan intressant sak jag fann i intervjun ovan:

"Ni har skrivit att ”väst ständigt oroade sig över att muslimerna skulle bli ensamma” för att de inte skulle utsättas för påverkan från radikala islamiska länder och att det var ”det största hindret för Bosnien-Hercegovina att organiseras som en union av tre nationella republiker.” Vad grundar ni detta synsätt på när västerländska diplomater i Sarajevo inte talar om det?

– Självklart talar de inte om det, för att det skulle vara politiskt inkorrekt, nästan islamofobiskt. Men man kan hitta det på många ställen. Lord Owen, som skrev Balkan Odyssey, skriver att före avresan till Bosnien var han tillsagd att han hade fria händer att hitta vilken lösning som helst, förutom en separat muslimsk territoriell enhet. I rapporten från Carnegie-kommissionen för Balkan står det att muslimska separationen i Bosnien-Hercegovina skulle vara ett dåligt budskap till de muslimska invandrarna i Västeuropa, att även de borde söka autonomi i stället för att integrera sig i den kristna majoriteten. Och mer nyligen, som ett argument mot en fredlig upplösning av Bosnien-Hercegovina, upprepades det flera gånger att detta skulle ”leda till skapandet av en ohållbar muslimsk enklav, som skulle fungera som en bro för överföring av islamisk terrorism till Europa”. Ofta undrar jag vad bosnjaker-muslimer grundar sin övertygelse på att de, tvärtemot, är det protestantisk-katolska Västs favoriter."

Man kan fråga sig hur mycket sanning som ligger här, att Väst gjorde allt i sin väg för att undvika en fredlig uppdelning av landet. Någon får gärna försöka visa motsatsen men så som jag ser det kunde kriget ha undvikits (tänker bland annat på Carrington-Cutileiro även om jag inte vet för tillfället vad den innebar). Vår president Alija skriver under den vilket skulle leda till ett självständigt BiH som dock skulle delas på 3 , men efter ett samtal med Zimmerman, eller vad han nu hette, så drar Alija tillbaka sin underskrift. Måste erkänna att detta låter lite misstänksamt.
Håller med dig, kriget kunde har undvikts. Eller för att vara riktigt tydlig; Det var ett helt jävla onödigt krig för de flesta vanliga människorna på Balkan. De verkliga, största bovarna finns inte att söka på Balkan. Detta sagt utan att negligera motsättningarna på Balkan, eller krigets dynamik när helvetes hundarna släppts fria. Men de verkligt skyldiga finns i huvudsak inte på balkan, och människor på balkan är inte mer krigiska eller något annat skitsnack än andra. Det handlar om helt andra saker. http://balkanpuls.se/stoltenbergs-avslojande-om-bosnien/
Senast redigerad av broderjinsson 2013-09-16 kl. 13:59.
Citera
2013-09-16, 14:03
Medlem
broderjinssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Några av internationella priser som Alija Izetbegovic fick för sitt kämpande för demokrati och fred.

1995 – Personality of the year in a survey by the Spanish daily El Mundo,

1997 – International award for democracy from the Centre for Democracy, USA,

1998 – Award from the Crans Montana Forum for the advancement of democracy,

Dokumentär på engelska om Izetbegovics liv.
http://www.youtube.com/watch?v=Qty_tqPQ300

Och en till på engelska.
http://www.youtube.com/watch?v=eVaVL7cQygA

Allas vår Carl Bildt beskriver Alija Izetbegovic i sin bok "uppdrag fred".

Hederlig person är exakt vad Carl Bildt kallar honom.
Och Obama är vinnare av Nobels fredspris
Citera
2013-09-16, 15:53
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
En fråga till alla "bosnier" på detta forum. Kommer ni att delta i folkräkningen som hålls i oktober, och isåfall vad kommer ni/eran familj/släktingar att utge sig för att vara?

Hur många procent kommer utropa sig som bosnier i första hand, och muslim-katolik-ortodox i andra hand? Hur stark är opinionen för det?

Japp jag ska delta i folkräkningen och jag uppmanar alla bosniaker här på forumet som har bosniskt medborgarskap att delta i folkräkningen där man skriver in att man är Bošnjak och att man pratar bosanski. Vilken religion man har är inte viktigt, är man muslim skriver man in det, är man ortodox skriver man in det, är man katolik skriver man in det, är man ateist skriver man in det, osv. Det är de två första faktorerna som är viktiga.
Citera
2013-09-16, 15:56
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderjinsson
Håller med dig, kriget kunde har undvikts. Eller för att vara riktigt tydlig; Det var ett helt jävla onödigt krig för de flesta vanliga människorna på Balkan. De verkliga, största bovarna finns inte att söka på Balkan. Detta sagt utan att negligera motsättningarna på Balkan, eller krigets dynamik när helvetes hundarna släppts fria. Men de verkligt skyldiga finns i huvudsak inte på balkan, och människor på balkan är inte mer krigiska eller något annat skitsnack än andra. Det handlar om helt andra saker. http://balkanpuls.se/stoltenbergs-avslojande-om-bosnien/

Ska läsa igenom länken noggrant lite senare, men jag måste erkänna att det är skumt att Alija drog tillbaka sin underskrift. Förstå mig inte fel, jag tycker absolut inte det är rättvist att serberna och kroaterna i Bosnien ska få några speciella rättigheter i Bosnien MEN hellre det än ett blodbad och folkmord på oss bosniaker.

Carrington-Cutileiro planen innebar ju ett självständigt BiH som förmodligen skulle ha bättre framtidsutsikter än dagens BiH. Så återigen frågar jag har någon mer information om denna Carrington-Cutileiro planen då jag inte hittar mycket information på internet.
Citera
2013-09-17, 10:08
Medlem
broderjinssons avatar
Stormaktsintressena på Balkan : Genom förespeglingar till den bosnienmuslimska parten fick Washington den 25 mars 1992 Sarajevo att förkasta EGs Cutileiro-fredsavtal, som de tre bosniska parterna annars hade blivit eniga om den 23 februari i Lissabon.[89] Som A. Izetbegovic sägs ha fått höra från dåvarande amerikanske Jugoslavien-ambassadören: ”Varför underteckna om ni inte gillar det?”.[90] EGs plan var härmed undanröjd. Få dagar senare utbröt de första reguljära striderna mellan bosnienserbiska stridskrafter, Jugoslaviens federala armé och bosnienmuslimsk milis.[91] Kriget i Bosnien-Herzegovina hade börjat http://www.tffr.org/articles/9734_stormaktsintressena.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Peace_plans_offered_before_and_during_the_Bosnian_ War

http://cinemaforpeace.ba/en/text/carrington---cutileiro-peace-plan/5
Senast redigerad av broderjinsson 2013-09-17 kl. 10:46.
Citera
2013-09-17, 12:06
Medlem
Sunrise01s avatar
Cutliero fredsavtal var fas 1 fas 2 enligt Karadzic var splittringen av Bosnien som skulle följa fredligt efter ett par år. Alija hade förmodligen inte kunnat motsätta sig bildandet av storSerbien då det skedde fredligt och demokratisk utan hjälp av massmord.

http://www.dw.de/ko-je-odbio-kutiljerov-plan/a-16610990

Deutche Welle är en pålitlig källa.

Jag är inte direkt fan av någon parti dock ska man veta i vilket tillstånd var det folk som Izetbegovic blev ledare för 1990.
Ett folk som under iaf det senaste århundrande förnekats marganaliserats och inte ens utgjorde klar majoritet i huvudstaden Sarajevo. Ett folk där många blint litade på JNA samma JNA som bombade i Slovenien och Kroatien under samma tid. Ett folk som utan större protester gick med på att deras modersmål fick heta serbokroatiska samt fick man folknamn efter en religion och inte sitt historiska namn. Detta fick Alija ärva 1990 för att inte tala om att allting kontrollerades av JNA och UDBA. Izetbegovic ledde Bosnien till självständighet och behöll landets gränser trots att bosniakerna endast utjorde 43% av befolkningen 1991. Massakrerna under WWII var ännu blodigare än under senaste kriget
Han gjorde det ingen bosniak vågat göra de senaste århundrande detta ska han ha cred för enligt mig iaf. Rätt ska vara rätt sen att vissa ville att han skulle jaga iväg 2 miljoner människor från landet är totalt orealistiskt .

Citat:
Ursprungligen postat av broderjinsson
Och Obama är vinnare av Nobels fredspris

Hur kan det komma sig att ingen förutom Bobans, Karadzics och Milosevics anhängare såg honom som extrem? Kan det vara så att att Karadzic var helt enkelt tvungen att svartmåla Alija får att fortsätta med sina planer?
Här kan du se vad Milan Kucan, Stipe Mesic, Bogic Bogicevic, Ivo Komsic mfl tyckte om Alija. Dessa personer hade inte samma religion som han själv med andra ord.
Från 15:50 textat på engelska.
http://www.youtube.com/watch?v=3gIxEVxKRrI

Alija skrev ett tiotal böcker och var president i över 10 år, att i princip det enda som Kardzicanhängare klagar hos honom är en mening plockad ur sitt sammanhang från en av hans böcker säger väl allt. Summa summarum han blev president i en mycket svår tid då galanskapet i Jugoslavien redan börjat och den gamla planen mellan Macek och Cvetkovic att dela upp Bosnien dammats av återigen av grannländerna.
Senast redigerad av Sunrise01 2013-09-17 kl. 12:50.
Citera
2013-09-18, 16:57
Moderator
vfs avatar
OT raderat, läs reglerna/Mod
Citera
2013-09-18, 17:29
Medlem
Messials avatar
När kommer de första resultaten visas, gällande denna folkräkning som skall äga rum i Bosnien och Hercegovina?

Skall bli intressant och se hur den demografiska situationen ser ut i Sarajevo, men även i städer som Banja Luka, Bihac, Prijedor, Srebrenica, Trebinje, Mostar mm.

Även minoriteter och liknande, t ex alla de som inte är bosniaker, kroater och serber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in