2013-09-15, 01:47
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
En fråga till alla "bosnier" på detta forum. Kommer ni att delta i folkräkningen som hålls i oktober, och isåfall vad kommer ni/eran familj/släktingar att utge sig för att vara?

Hur många procent kommer utropa sig som bosnier i första hand, och muslim-katolik-ortodox i andra hand? Hur stark är opinionen för det?

Det viktigaste är att underskriva för:; nacionalnosti: bosnjak , jezik: bosanski vjera: islam, katolik eller pravoslavac (vad man nu har för religion). Att utge sig som 'bosanac' 'bosanac i hercegovac' etc är ett stort självmord, då man hamnar i kvoten övriga och räknas inte bland dom tre konstituella/bärande folken (Bosnjak, srbin, hrvat)
Citera
2013-09-15, 10:41
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Det är väl känt sedan länge att Alija ville ha ett självständigt och muslimskt Bosnien utan bosnienkroater och bosnienserber vid makten.

Alija var blåst på många sätt och vis men att han ville ha "muslimskt" Bosnien är en regelrätt serbisk lögn.
Citera
2013-09-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Det viktigaste är att underskriva för:; nacionalnosti: bosnjak , jezik: bosanski vjera: islam, katolik eller pravoslavac (vad man nu har för religion). Att utge sig som 'bosanac' 'bosanac i hercegovac' etc är ett stort självmord, då man hamnar i kvoten övriga och räknas inte bland dom tre konstituella/bärande folken (Bosnjak, srbin, hrvat)

Det är vad jag trodde, men det har kampanjats friskt i bla Sarajevo för att man ska utge sig som bosanac istället för bosnjak. Det är nog många i blandäktenskap som kommer hamna i kvoten "övriga".
Citera
2013-09-15, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Alija var blåst på många sätt och vis men att han ville ha "muslimskt" Bosnien är en regelrätt serbisk lögn.

Jag har alltid fått för mig att han ville skapa ett muslimskt Bosnien utan kroater och serber vid makten men nu när jag har fel så vore det intressant om du eller någon annan kunde upplysa mig mer om hur det stod till egentligen.
Citera
2013-09-15, 16:07
Medlem
Arons avatar
Citat:

så boken han skrev, islamska deklarationen var ochså en lögn

ni som vill läsa den
http://bloggosapiens.files.wordpress.com/2011/09/islamic-declaration.pdf
Citera
2013-09-15, 16:14
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron

ni som vill läsa den

Tack för länken, boken ska läsas när jag har tid för att slå hål på alla myter som uppkommer pga den boken. Du verkar ha läst den? I vilken sida skriver han att han vill ha ett muslimskt Bosnien?
Citera
2013-09-15, 16:36
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Tack för länken, boken ska läsas när jag har tid för att slå hål på alla myter som uppkommer pga den boken. Du verkar ha läst den? I vilken sida skriver han att han vill ha ett muslimskt Bosnien?

hej

sidan 30 så finns det ett citat som cirkulerar bland sidor som uttrycker kritik mot alija och att han inte alls ville ha ett mångkulturellt bosnien vad det nu betyder

Citat:
There can be no peace or coexistence between the ‘Islamic faith’ and non- Islamic societies and political institutions… Islam clearly excludes the right and possibility of activity of any strange ideology on its own turf.”
Citera
2013-09-15, 16:38
Medlem
Sunrise01s avatar
Några av internationella priser som Alija Izetbegovic fick för sitt kämpande för demokrati och fred.

1995 – Personality of the year in a survey by the Spanish daily El Mundo,

1997 – International award for democracy from the Centre for Democracy, USA,

1998 – Award from the Crans Montana Forum for the advancement of democracy,

Dokumentär på engelska om Izetbegovics liv.
http://www.youtube.com/watch?v=Qty_tqPQ300

Och en till på engelska.
http://www.youtube.com/watch?v=eVaVL7cQygA

Allas vår Carl Bildt beskriver Alija Izetbegovic i sin bok "uppdrag fred".

Hederlig person är exakt vad Carl Bildt kallar honom.
Senast redigerad av Sunrise01 2013-09-15 kl. 16:57.
Citera
2013-09-15, 19:09
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron

ni som vill läsa den

Det skrevs LÅNGT innan Bosniens självständighet, vill man tjata om att han ville skapa ett muslimskt land så får man nog hålla sig till händelserna kring Bosniens självständighet. Det är ju ni själva som babblar om att han ville införa sharia lagar, slänga ut serber och kroater så det är ju upp till er att bevisa, sedan upp till mig att läxa upp er. Att börja babbla om hans bok är väl som att säga att Socialdemokraterna stödjer fortfarande sterilisering av mongos för att de gjorde det en gång.
Citera
2013-09-15, 19:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det skrevs LÅNGT innan Bosniens självständighet, vill man tjata om att han ville skapa ett muslimskt land så får man nog hålla sig till händelserna kring Bosniens självständighet. Det är ju ni själva som babblar om att han ville införa sharia lagar, slänga ut serber och kroater så det är ju upp till er att bevisa, sedan upp till mig att läxa upp er. Att börja babbla om hans bok är väl som att säga att Socialdemokraterna stödjer fortfarande sterilisering av mongos för att de gjorde det en gång.

Jag måste faktiskt hålla med! Efter att ha spenderat väldigt mycket tid i Bosnien kan jag väl konstatera att det är ett av de sista länderna i världen som kommer att införa Sharia-lagar. Skulle nog rent av vara enklare att genomdriva det i Sverige... (Exempelvis krängdes det pilsner och starksprit i grotesk mängd även mitt under brinnande krig.)

Därtill kan det idag knappast finnas några intressen av att stöta sig med grannländerna Kroatien och Serbien då Bosnien direkt och indirekt är beroende av sina grannländer. Minns jag inte fel så äger bl.a. slovenska intressen en del butikskedjor mm i Bosnien.
Citera
2013-09-15, 19:40
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag måste faktiskt hålla med! Efter att ha spenderat väldigt mycket tid i Bosnien kan jag väl konstatera att det är ett av de sista länderna i världen som kommer att införa Sharia-lagar. Skulle nog rent av vara enklare att genomdriva det i Sverige... (Exempelvis krängdes det pilsner och starksprit i grotesk mängd även mitt under brinnande krig.)

Därtill kan det idag knappast finnas några intressen av att stöta sig med grannländerna Kroatien och Serbien då Bosnien direkt och indirekt är beroende av sina grannländer. Minns jag inte fel så äger bl.a. slovenska intressen en del butikskedjor mm i Bosnien.

De som är beroende av grannländerna är bosnienserberna och bosnienkroaterna. Många slovenska butikkedjor som Pevec har gått i konkurs de senaste åren och ja de fanns över hela f.d Jugoslavien. Det som flödar in nu är arabiska pengar i Serbien blir alltifrån f.d slovenska butikkedjor till landets flygbolag och hotellkedjor , fotbollsklubbar uppköpta av araberna och enligt vissa analytiker är det bara början.
Citera
2013-09-15, 19:50
Medlem
Arons avatar
Citat:

det är en sak ifall en ung spoling skriven en pamflett/bok/uppsats när han/hon är 20 år, alija skrev islamiska deklarationen när han närmade sig 50 år och vid den åldern så har man i mångt och mycket cementerat sina åsikter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in