2013-09-14, 00:06
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Som jag såg det var inte hela bakgrunden dokumenterad, vem vet; kanske polisen hade grund till det?
Oavsett är jag enig i sak; BiH går mot att bli ett land, sakta men säkert. Kriget börjar bli gammalt och en ny och yngre generation tar över. Jag vet inte hur gammal du är, men jag utgår från att du är lite äldre än pöbeln här, liksom jag är? BiH ÄR en suverän nation (om än med begränsningar), en multikulturell nation där alla måste få plats och ha sin egen etniska och religiösa särprägel vare sig det är bosnajakisk muslim, bosnienserbisk ortodox eller bosnienkroatisk katolik.

Jag vet att ni kritiserat RS särställning och det handikapp det inneburit som nation, men tänk på det som en garant för det jag nämnt ovan. BiH kommer att finna sin plats, sitt sätt och sin särprägel, men det tar tid, och kanske detta är ett steg på vägen? Sport är ett enkelt sätt att finna gemenskap, och om det är ett sätt att få människor att finna en ny gemenskap och lägga gammalt groll bakom sig så är ingen gladare än jag! Huvudsaken är att det kommer från folket inte från samhällseliten!!!

Även den äldre generationen tar efter: http://images3.kurir-info.rs/slika-620x910/cetnik-navija-za-bih-1378983964-365105.jpg , för mig är detta en bild som jag inte finner någon förklaring alls över. Tänker 'what the fuck' varje gång jag ser den.
Citera
2013-09-14, 00:37
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Även den äldre generationen tar efter: http://images3.kurir-info.rs/slika-620x910/cetnik-navija-za-bih-1378983964-365105.jpg , för mig är detta en bild som jag inte finner någon förklaring alls över. Tänker 'what the fuck' varje gång jag ser den.

Hahaha, ok, DEN gjorde min dag!!! Den har egentligen inte jag heller någon förklaring till, men med mindre den är photoshoppad är det väl i linje med det jag sagt tidigare? När folk känner sig trygga kan dom bjuda mer på sig själva utan att vara defensiva i första hand?
Citera
2013-09-14, 02:11
Medlem
broderjinssons avatar
Utan inre erkännande är Bosnien-Hercegovina blott en geografisk benämning
Intervjuv med Nenad Kecmanović, professor i statsvetenskap och f.d. politiker. Kecmanović var rektor för universitetet i Sarajevo (1988-1991) och dekanus vid statsvetenskapliga fakulteten. På 80-talet var han också kandidat till Bosnien-Hercegovinas representant i Jugoslaviens presidentråd

http://www.justitiapaxveritas.org/utan-samtycke-fran-serberna-kroaterna-och-bosnjakerna-ar-bosnien-hercegovina-blott-en-geografisk-ben amning/
Citera
2013-09-14, 02:13
Medlem
broderjinssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne

Hur skön som helst
Citera
2013-09-14, 12:15
Medlem
Sunrise01s avatar
RS entitetens största tidnings ägare Zeljko Kopanja om att allt fler i Banja Luka börjar hålla på sitt land samt integrationen av bosnienserberna.

Zeljko Kopanja, owner of Nezavisne novine and Glas Srpske, two of the most popular newspapers among Bosnian Serbs in the country's mainly Serbian entity, Republika Srpska, said many people there also followed the national team.

“More and more Banja Luka citizens cheer for Bosnia and Herzegovina. I do, as do all my folks,” Kopanja said.

“My 12-year-old daughter Isidora was in Jasenice cheering for the basketball team of Bosnia and Herzegovina in EuroBasket,” he added.

http://www.balkaninsight.com/en/article/football-success-promises-to-unite-bosnians
Citera
2013-09-14, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av broderjinsson
Intervjuv med Nenad Kecmanović, professor i statsvetenskap och f.d. politiker. Kecmanović var rektor för universitetet i Sarajevo (1988-1991) och dekanus vid statsvetenskapliga fakulteten. På 80-talet var han också kandidat till Bosnien-Hercegovinas representant i Jugoslaviens presidentråd

http://www.justitiapaxveritas.org/utan-samtycke-fran-serberna-kroaterna-och-bosnjakerna-ar-bosnien-hercegovina-blott-en-geografisk-ben amning/

Vilket kvalificerat skitsnack. Han erkänner ju själv att han inte känner sig som en bosnier och att han flyttade från Sarajevo av den anledningen till Beograd. Nu bor han i Banja Luka och jobbar för Dodik med att försöka göra RS självständigt.

Varför kan inte dessa storserber och storkroater bara flytta till sina moderländer? Känner man sig inte som bosnier så är det bara att sticka. Samma princip gäller finlandssvenskar och andra invandrargrupper i Sverige.
Citera
2013-09-14, 12:53
Bannlyst
Angående kroaters situation i BiH.

Det har i kroatiska tidningar skrivits om att alla kroater som har bosniskt medborgarskap bör utropa sig som kroat/katolik i folkräkningen, och inte som bosnier för att säkerställa kroaternas position i Bosnien.

Kroaterna är nu mindre än 10% av den totala befolkningen. Allt fler kroater flyttar till Kroatien för att bo och leva där. Snart kommer deras konstitutionella rätt att sluta gälla. Se bara på samernas situation i Sverige, kurdernas situation i Turkiet och så vidare. "Rättigheter" på pappret men kuvade i verkligheten.
Citera
2013-09-14, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
RS entitetens största tidnings ägare Zeljko Kopanja om att allt fler i Banja Luka börjar hålla på sitt land samt integrationen av bosnienserberna.

Zeljko Kopanja, owner of Nezavisne novine and Glas Srpske, two of the most popular newspapers among Bosnian Serbs in the country's mainly Serbian entity, Republika Srpska, said many people there also followed the national team.

“More and more Banja Luka citizens cheer for Bosnia and Herzegovina. I do, as do all my folks,” Kopanja said.

“My 12-year-old daughter Isidora was in Jasenice cheering for the basketball team of Bosnia and Herzegovina in EuroBasket,” he added.

http://www.balkaninsight.com/en/article/football-success-promises-to-unite-bosnians

Anledningen till att bosnienserber håller på det bosniska landslaget i basket är för att tränaren är bosnienserb och för att truppen innehåller en hel del bosnienserber.

Att det sedan finns få bosnienserber som håller på det bosniska landslaget säger inte så mycket, tyvärr. De allra flesta i RS spottar på allt som är bosniskt.
Citera
2013-09-14, 16:52
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderjinsson

Jag finner denna Carrington-Cutileiro plan planen mycket intressant. Finns det någon detaljerad förklaring vad denna planen innebar? Från wikipedia kan man inte få ut så mycket information förutom att serberna, kroaterna och bosniakerna accepterade ett självständigt BiH som dock skulle delas in i 3 distrikt, en serbisk, en kroatisk och en bosniakisk. Denna planen verkar påminna lite om dagens Dayton-Bosnia med sina 2 entiteter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peace_plans_offered_before_and_during_the_Bosnian_ War

Alija skrev under planen för att sedan dra tillbaka sin underskrift. Hade varit intressant att starta en diskussion om detta, hur kommer det sig att Alija drog tillbaka underskriften? Hur skulle ett BiH fungera enligt Carrington–Cutileiro planen? osv ..
Citera
2013-09-14, 17:10
Medlem
blackjackks avatar
En annan intressant sak jag fann i intervjun ovan:

"Ni har skrivit att ”väst ständigt oroade sig över att muslimerna skulle bli ensamma” för att de inte skulle utsättas för påverkan från radikala islamiska länder och att det var ”det största hindret för Bosnien-Hercegovina att organiseras som en union av tre nationella republiker.” Vad grundar ni detta synsätt på när västerländska diplomater i Sarajevo inte talar om det?

– Självklart talar de inte om det, för att det skulle vara politiskt inkorrekt, nästan islamofobiskt. Men man kan hitta det på många ställen. Lord Owen, som skrev Balkan Odyssey, skriver att före avresan till Bosnien var han tillsagd att han hade fria händer att hitta vilken lösning som helst, förutom en separat muslimsk territoriell enhet. I rapporten från Carnegie-kommissionen för Balkan står det att muslimska separationen i Bosnien-Hercegovina skulle vara ett dåligt budskap till de muslimska invandrarna i Västeuropa, att även de borde söka autonomi i stället för att integrera sig i den kristna majoriteten. Och mer nyligen, som ett argument mot en fredlig upplösning av Bosnien-Hercegovina, upprepades det flera gånger att detta skulle ”leda till skapandet av en ohållbar muslimsk enklav, som skulle fungera som en bro för överföring av islamisk terrorism till Europa”. Ofta undrar jag vad bosnjaker-muslimer grundar sin övertygelse på att de, tvärtemot, är det protestantisk-katolska Västs favoriter."

Man kan fråga sig hur mycket sanning som ligger här, att Väst gjorde allt i sin väg för att undvika en fredlig uppdelning av landet. Någon får gärna försöka visa motsatsen men så som jag ser det kunde kriget ha undvikits (tänker bland annat på Carrington-Cutileiro även om jag inte vet för tillfället vad den innebar). Vår president Alija skriver under den vilket skulle leda till ett självständigt BiH som dock skulle delas på 3 , men efter ett samtal med Zimmerman, eller vad han nu hette, så drar Alija tillbaka sin underskrift. Måste erkänna att detta låter lite misstänksamt.
Citera
2013-09-14, 18:51
Bannlyst
Det är väl känt sedan länge att Alija ville ha ett självständigt och muslimskt Bosnien utan bosnienkroater och bosnienserber vid makten.
Citera
2013-09-14, 18:56
Bannlyst
En fråga till alla "bosnier" på detta forum. Kommer ni att delta i folkräkningen som hålls i oktober, och isåfall vad kommer ni/eran familj/släktingar att utge sig för att vara?

Hur många procent kommer utropa sig som bosnier i första hand, och muslim-katolik-ortodox i andra hand? Hur stark är opinionen för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in