2013-09-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är typiskt för Jv att alltid försöka avleda uppmärksamheten på deras lära genom att försöka dra in andras uppfattningar, som om dessa på något sätt skulle kunna ta udden av deras egna felaktigheter.

Ja men ta 1975 det har vi väl diskuterat klart nu eftersom vi har en relativt stor samsyn i det, eller?
Blodet är det väl på samma sätt med.
För JV är det en religiös fråga och vi finner det intressant med läkarvetenskapens framsteg och är tacksam för att så många läkare villigt ställer upp och ger oss bra läkarvård utan blod.
Men jag tyckte att ni som verkar veta så mycket borde ju kunna bidra med något positivt gällande bibelns sanning eftersom ni verkar vara så klara på vad som inte är sant, eller?
Citera
2013-09-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ok, då ska jag berätta en sann historia i ämnet.
När jag skulle föda ett av mina barn förstod jag, där jag låg i förlossningsrummet, att något var helt fel; personalen hade inte tid med mig, och även om de var vänliga när de kom in såg jag att de var ledsna, hade gråtit.
Efter förlossningen, som gick bra, fick jag förklaringen, eftersom jag hamnade på samma sal som mamman som var problemet. Hon berättade själv att under förlossningen sprack hennes livmoder, med störtblödning som följd. Personalen kämpade för att sy ihop henne, samtidigt som de gav blod, men hon förlorade blod snabbare än de vågade pumpa in nytt i henne. En annan läkare inkallades, och hon sa att han räddade hennes liv genom att fullständigt pumpa in blod i henne, snabbare än rekommenderat, medan andra läkare arbetade med att stoppa blödningen.
Hon klarade sig, och kunde åka hem med sitt barn samtidigt som jag åkte hem med mitt.

Återigen har jag sagt att alla som får blod dör?
Jag skrev att vid stora mängder blod blir det ofta komplikationer och det jag skrev kommer från en av läkarna på KI som arbetar på traumaenheten. men han har säkert fel och ni har rätt.
Citera
2013-09-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Därför att han faktiskt är ett JV, fattade du inte det?

Skulle jag förstå det av ditt sätt att beskriva honom?
Han är ett JV nää kanske inte nu längre eller förresten jag tror att han vill bli ett JV, han brukar iaf försvara JV
Kristallklart
Citera
2013-09-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Sällsynt okunnigt. Det är utblödningen som minskar blodets levringsförmåga, inte tillförseln av blod. Däremot kan ofta inte blodtillförseln kompensera för bristen på koagulationsfaktorer i samma takt som den kompenserar för det allra mest livshotande: bristen på röda blodkroppar. En kropp utan blod mattas inte av transfusioner utan av blodbrist.

Jag har läst andra förklaringar på detta i medicinsk litteratur.
Det jag skrev var kopierat från en läkare på traumaenheten.
Citera
2013-09-16, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Skulle jag förstå det av ditt sätt att beskriva honom?
Han är ett JV nää kanske inte nu längre eller förresten jag tror att han vill bli ett JV, han brukar iaf försvara JV
Kristallklart

Sådär skrev jag inte alls, och här sänkte du dig till sandlådenivå!
Citera
2013-09-16, 07:30
Medlem
Citat:
Återigen har jag sagt att alla som får blod dör?
Jag skrev att vid stora mängder blod blir det ofta komplikationer och det jag skrev kommer från en av läkarna på KI som arbetar på traumaenheten. men han har säkert fel och ni har rätt.

Du missar poängen totalt, tror du verkligen att denna kvinna hade överlevt utan blod, när livmodern sprack, och blodet forsade ur henne?
Det tar en stund för läkarna att sy ihop en sådan skada och stoppa blödningen, men du inbillar dig tydligen att hon hade överlevt utan blod i kroppen?
Citera
2013-09-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ja men ta 1975 det har vi väl diskuterat klart nu eftersom vi har en relativt stor samsyn i det, eller?
Blodet är det väl på samma sätt med.
För JV är det en religiös fråga och vi finner det intressant med läkarvetenskapens framsteg och är tacksam för att så många läkare villigt ställer upp och ger oss bra läkarvård utan blod.
Men jag tyckte att ni som verkar veta så mycket borde ju kunna bidra med något positivt gällande bibelns sanning eftersom ni verkar vara så klara på vad som inte är sant, eller?

1975 har vi relativt stor samsyn i menar du??
Trots att du tidigare hävdade att det inte var Sällskapet som stod bakom dessa obibliska spekulationer, utan bara enskilda JV.

Och blodet! Ja, jag vet givetvis att det är av religiösa skäl som JV säger nej till blod!
Men jag förstår inte varför alla JV, i alla sammanhang, i stället för att bara säga detta, kommer dragande med alla risker, verkliga och inbillade, som finns med blod. Vad spelar dessa risker för roll, när man säger sig vara villig att dö hellre än att ta blod?

Jag har också svårt att förstå hur man samtidigt kan säga att det är fel att ta emot blod, men ok att ta emot vissa blodbeståndsdelar, som faktor VIII, men inte andra blodbeståndsdelar som vita eller röda blodkroppar. Allt beroende på vilka blodbeståndsdelar Sällskapet godkänner.
Fast röda blodkroppar är vist godkända av Sällskapet om de "skalas"?
Citera
2013-09-16, 07:46
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Jag har läst andra förklaringar på detta i medicinsk litteratur.
Det jag skrev var kopierat från en läkare på traumaenheten.

Jo, fast taget ur sitt sammanhang. Det som står är inte rakt av principiellt fel (däremot väldigt populärvetenskapligt och tveksamt formulerat) men stöder inte att blodtranfusion i sig är farligt, dåligt eller i dylika fall kan ersättas med något annat.
Citera
2013-09-16, 07:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är väl inget konstigt att man missförstår varandra? Att erkänna något sådant är inte svårt. Men det är svårare att erkänna om man haft fel i sakfrågan vilket både du och Mentos haft.

Nej det har jag inte haft, bortsett från med din oerhört snäva tolkning där jag tydligen DELS måste tydliggöra att månen har en liten inverkan på gravitationen (1. som om jag inte visste det 2. vilken även den har funnits i historien och varit ganska konstant, varför jag tycker att det är orimligt av dig att ta upp månen OBS!!! JAG VET ATT MÅNEN VAR BETYDLIGT NÄRMARE JORDEN FÖRR I TIDEN, EFTERSOM JAG INTE ÄR SÅ KORKAD ATT JAG TROR ATT JORDEN ÄR 6000 ÅR GAMMAL, MEN JAG TÄNKTE DET VAR BÄST ATT NÄMNA FÖR VIKTIGPETTERN SÅ ATT DU INTE FÅR FÖR DIG NÅGOT MER) DELS måste tydliggöra att det finns små små lokala variationer p g a jordens skiftande densitet (som om jag inte visste det ).

Summa summarum:
DET FINNS INGENTING DU KAN LÄRA MIG OM GRAVITATION,TRO MIG (vilket vem som helst som sett mig diskutera astronomi skulle kunna intyga, du kan t ex besöka geocentrism-tråden där jag har 669 inlägg och sen bedöma om det är så att jag faktiskt inte visste om detta med gravitationen, vi pratar t o m specifikt om månens dragningskraft mot jorden och centrifugalkraften osv vid flera tillfällen) och du är enbart extremt jävla fånig just nu, men varsågod för all del, stoppa mig i din lilla signatur. Men kom ihåg bara, innan du kritiserar min vetenskapliga kompetens: Det är DU som tror att jorden är 6000 år gammal utan att kunna backa upp det med någonting över huvud taget, så att kritisera mig för att jag inte redogör för alla små små variationer i gravitationen i ett generellt inlägg kan jag känna är en smula ohederligt.

ETT fel har jag dock gjort:
Jag läste inte tillräckligt långt bakåt innan jag skrev till dig om gravitationen, jag trodde nämligen först att du hade fått för dig nån ny kreationistskit där gravitationen, likt C-14, var mycket lägre förr (fråga mig inte varför). Det var DÄRFÖR jag skrev lite generaliserande att den har varit konstant, eftersom jag tänkte i ett 6000-års perspektiv. Sen visade det sig bara vara ett ointressant sidospår. DET var mitt fel, ingenting annat, sen kan du fåna dig så mycket du vill nu.

Klara med gravitationen? Sugen på att diskutera jordens ålder och noas ark istället?

Edit: Eller varför gå så långt? Vi kan istället prata om C-14-metodens kalibrering gentemot trädens årsringar som bevisar att du har tokfel när du säger att halterna var sjukt mycket lägre förr. Vad sägs om det? På så vis så kan vi ju indirekt komma fram till båda två att jorden är äldre än 6000 år, inte sant?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-09-16 kl. 08:15.
Citera
2013-09-16, 07:58
Medlem
Citat:
Jag frågade om det var bättre att hålla fast vid doktriner än att ändra sig?
T ex betyder just till exempel, treenighetsläran är exempel bland många andra alltså.
vad anser du om det var min fråga?
Är du framförallt intresserad av JV och där de fått justera sin syn eller gör du på samma sätt med de andra religionerna och då som ett exempel treenighetsläran?

Nu är det ju så att jag är mest insatt i JV, och det är där min släkt och många vänner finns.
Men om det kan glädja dig så kan jag tala om att jag också har påtalat felaktigheter som jag har sett i andra religiösa sammanhang, vilket inte heller alltid har varit så populärt.

Vad jag tror i övrigt är helt irrelevant, för om det är något jag har lärt mig om JV, så är det just att sådana här frågor inte ställs för att de är intresserade av någon annans tro, utan enbart för att de vill vända uppmärksamheten från deras egna felaktigheter!
Citera
2013-09-16, 08:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja tiden fram till dödsögonblicket, men hur lång tid innan, 1 år, 40 år, 7 veckor? Jag vet inte nu hur lång tid det tar för organismer att ta upp kol-14, förmodligen olika tid för olika slags organismer. Ju större massa desto längre tid kan jag tänka mig att det tar innan kol-14 halterna stabiliseras.

Varför skulle det ta längre tid? Eftersom C-14 utgör en viss andel av de kolatomer som senare används för att bygga upp kroppen, så borde det ju inte vara någon märkbar skillnad i C-14 de första 100 kilona som utgör en ko och de sista 500 kg. Eller?
Citera
2013-09-16, 08:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag frågade om det var bättre att hålla fast vid doktriner än att ändra sig?

Och jag har frågat om inte det är lite löjligt att båda operera med absoluta doktriner och sen ändra dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in