Citat:
ja eller så hade dem precis som lärjungarna ett starkt intresse av att veta när slutet skulle komma. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar bland annat om Guds rike skulle återställas i deras tid.
Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen.
En del av dessa blev besvikna och lämnade JV när det inte skedde något.
Det blev säkerligen en tankeställare för många att inte försöka räkna ut när slutet kommer eftersom det sägs i bibeln att ingen vet vare sig dagen och stunden ingen annan än Gud.
Sedan är ju frågan vad du menar med ett uppenbart falskt budskap?
Har du det sanna budskapet?
På vilket sätt skiljer sig i så fall budskapen åt?
Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen.
En del av dessa blev besvikna och lämnade JV när det inte skedde något.
Det blev säkerligen en tankeställare för många att inte försöka räkna ut när slutet kommer eftersom det sägs i bibeln att ingen vet vare sig dagen och stunden ingen annan än Gud.
Sedan är ju frågan vad du menar med ett uppenbart falskt budskap?
Har du det sanna budskapet?
På vilket sätt skiljer sig i så fall budskapen åt?
Förstår att du inte var med på den tiden. Men det var jag, dvs jag hade JV väldigt tätt inpå mig då, jag fick all litteratur, och var även på många möten.
Och det var i denna litteratur man kunde läsa om att det 1975 hade gått 6000 år av mänskligt liv på jorden, det fanns flera tabeller som visade detta, och det påpekades också att de sista 1000 åren av den 7000 år långa vilodagen var vikta för 1000-årsriket. Så visst var det organisationen som sa detta.
Inte nog med det, församlingsledarna (detta var, om jag inte minns fel, innan äldsteanordningen) var på kurser på Betel, och kom tillbaka och berättade att de hade fått höra att 1975 skulle predikas på fältet, och studeras med intresserade. Hade en nära anhörig som inte kunde förmå sig att säga detta till sina studier, församlingsledarna var ständigt på denne och sa att hon måste tala om att Harmageddon var nära, att 1975 kommer 1000-årsriket att vara upprättat.
Och på mötena, där talades det om den korta tid som är kvar, det talades om månader, inte år! Och de som tvivlade på 1975 betraktades som illojala mot Sällskapet.
Kretstjänarna (det hette så på den tiden) reste runt och predikade 1975.
Så kom inte och påstå att det var enskilda JV!
Visst, det står i Bibeln att ingen vet tiden och stunden, vet du hur JV hanterade detta i litteraturen?
Man skrev vid något tillfälle att "det nu inte är tid att jonglera med Jesu ord om att ingen vet tiden...." Kan om så önskas plocka fram exakt citat. Med detta ville Sällskapet bemöta denna sunda invändning från JV.
Så ja, jag står fast vid att det var ett uppenbart falskt budskap som predikades då. Det vet jag eftersom jag själv utsattes för detta predikande.
Det sanna budskapet hade givetvis varit att hålla sig till Bibeln, utan spekulationer och uträkningar angående tiden.