2013-09-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
ja eller så hade dem precis som lärjungarna ett starkt intresse av att veta när slutet skulle komma. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar bland annat om Guds rike skulle återställas i deras tid.
Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen.
En del av dessa blev besvikna och lämnade JV när det inte skedde något.
Det blev säkerligen en tankeställare för många att inte försöka räkna ut när slutet kommer eftersom det sägs i bibeln att ingen vet vare sig dagen och stunden ingen annan än Gud.

Sedan är ju frågan vad du menar med ett uppenbart falskt budskap?
Har du det sanna budskapet?
På vilket sätt skiljer sig i så fall budskapen åt?

Förstår att du inte var med på den tiden. Men det var jag, dvs jag hade JV väldigt tätt inpå mig då, jag fick all litteratur, och var även på många möten.
Och det var i denna litteratur man kunde läsa om att det 1975 hade gått 6000 år av mänskligt liv på jorden, det fanns flera tabeller som visade detta, och det påpekades också att de sista 1000 åren av den 7000 år långa vilodagen var vikta för 1000-årsriket. Så visst var det organisationen som sa detta.
Inte nog med det, församlingsledarna (detta var, om jag inte minns fel, innan äldsteanordningen) var på kurser på Betel, och kom tillbaka och berättade att de hade fått höra att 1975 skulle predikas på fältet, och studeras med intresserade. Hade en nära anhörig som inte kunde förmå sig att säga detta till sina studier, församlingsledarna var ständigt på denne och sa att hon måste tala om att Harmageddon var nära, att 1975 kommer 1000-årsriket att vara upprättat.
Och på mötena, där talades det om den korta tid som är kvar, det talades om månader, inte år! Och de som tvivlade på 1975 betraktades som illojala mot Sällskapet.
Kretstjänarna (det hette så på den tiden) reste runt och predikade 1975.
Så kom inte och påstå att det var enskilda JV!

Visst, det står i Bibeln att ingen vet tiden och stunden, vet du hur JV hanterade detta i litteraturen?
Man skrev vid något tillfälle att "det nu inte är tid att jonglera med Jesu ord om att ingen vet tiden...." Kan om så önskas plocka fram exakt citat. Med detta ville Sällskapet bemöta denna sunda invändning från JV.

Så ja, jag står fast vid att det var ett uppenbart falskt budskap som predikades då. Det vet jag eftersom jag själv utsattes för detta predikande.
Det sanna budskapet hade givetvis varit att hålla sig till Bibeln, utan spekulationer och uträkningar angående tiden.
Citera
2013-09-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ingen inom JV säger att skapelsedagarna är 7000 år långa.
Ingen inom JV tror att jorden är 6000 åt gammal

Delvis korrekt. Men under största delen av sin historia har Jv påstått att skapelsedagarna var 7000 år långa, och ännu har ledningen inte UTTRYCKLIGEN dementerat denna uppfattning. Man har bara inte framfört uppfattningen på ett tag, och därför finns det Jv som fortfarande tror att skapelsedagarna var exakt 7000 år långa. Uppenbarligen tycker ledningen att det är genant att uttryckligen erkänna att man spekulerat här. Därför nöjer man sig med att subtilt ändra definitionerna.

Att jorden bara skulle vara 6000 år gammal har Jv naturligtvis aldrig påstått. De föregående påstådda 7000 år långa skapelsedagarna (som gällde ännu på 70-talet) skulle vara oförenliga med en sådan uppfattning.
Citera
2013-09-15, 13:03
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att det har med själva komplikationerna att göra.
Jag ville bara påvisa att det finns alternativ och att JV är tacksam för att så är fallet.
Detta har också gjort att denna fråga inte är så stor längre eftersom läkarvetenskapen gjort så stora framsteg inom blodfri kirurgi etc . Detta bevisas dagligen runtom hela jorden och JV är mycket tacksam för att väldigt många sjukhus och läkare respekterar JV ståndpunkt.
Men denna fråga är en religiös fråga, så är det absolut och jag ber om ursäkt om det inte framkommit. Jag tog för givet att du visste JV syn på detta. Jag upplevde dig lite svart och vit när jag argumenterade med dig om det som gäller komplikationer, transfusioner utan blod etc. Som om att det enda som finns och fungerar är blodtransfusioner.
Men du menar att så inte är fallet?
Du medger också att detta numera är ett relativt litet medicinskt problem att behandla JV utan blod?
Du verkar besitta en del kunskap i det här ämnet och så då borde du ju även ha denna kunskap, eller?

Ibland finns det inga alternativ. Utöver vad jag redan påtalat förekommer t ex behandling med blod av anemi hos foster. Läkartidningen nr 46, 2008 har en lång artikel om detta. Vid svåra fall av anemi hos fostret måste blodtransfusion genomföras på fostret genom livmodern. Behandlingen är inte riskfri, men mycket framgångsrik. Intrauterina blodtransfusioner är "i många fall livräddande ingrepp" (Läkartidningen 46, 2008, s. 3229) "I dag finns inget alternativ till intrauterin transfusion när fostrets anemi är svår." (s. 3332,3333)
Citera
2013-09-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Delvis korrekt. Men under största delen av sin historia har Jv påstått att skapelsedagarna var 7000 år långa, och ännu har ledningen inte UTTRYCKLIGEN dementerat denna uppfattning. Man har bara inte framfört uppfattningen på ett tag, och därför finns det Jv som fortfarande tror att skapelsedagarna var exakt 7000 år långa. Uppenbarligen tycker ledningen att det är genant att uttryckligen erkänna att man spekulerat här. Därför nöjer man sig med att subtilt ändra definitionerna.

Att jorden bara skulle vara 6000 år gammal har Jv naturligtvis aldrig påstått. De föregående påstådda 7000 år långa skapelsedagarna (som gällde ännu på 70-talet) skulle vara oförenliga med en sådan uppfattning.

Jorden är miljoner år och inget annat har sagts, ingen vet hur lång skapelse dagarna är, bara att människan är snart 7000 år.

Du är hopplöst pasé !
Citera
2013-09-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jorden är miljoner år och inget annat har sagts, ingen vet hur lång skapelse dagarna är, bara att människan är snart 7000 år.

Du är hopplöst pasé !

Ojdå, 1975 hade människan enligt Vakttornets kronologi funnits i 6 000 år, och nu hävdar du att människan, 38 år efter 1975, snart är 7000 år.
Väldigt vad snabbt de sista nästan 1000 åren har gått!
Undrar vem som är hopplöst pasé här!
Citera
2013-09-15, 13:24
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det har med själva komplikationerna att göra.
Jag ville bara påvisa att det finns alternativ och att JV är tacksam för att så är fallet.
Detta har också gjort att denna fråga inte är så stor längre eftersom läkarvetenskapen gjort så stora framsteg inom blodfri kirurgi etc . Detta bevisas dagligen runtom hela jorden och JV är mycket tacksam för att väldigt många sjukhus och läkare respekterar JV ståndpunkt.

Som sagt , sammanblandningen mellan religiös och medicinsk uppfattning är skadlig.

Citat:
Men denna fråga är en religiös fråga, så är det absolut och jag ber om ursäkt om det inte framkommit. Jag tog för givet att du visste JV syn på detta.

Tack för att du inser och medger det. Många JV låser fast sig i de pseudomedicinska resonemangen. Själv är jag givetvis medveten om att det är religiöst betingat.

Citat:
Jag upplevde dig lite svart och vit när jag argumenterade med dig om det som gäller komplikationer, transfusioner utan blod etc. Som om att det enda som finns och fungerar är blodtransfusioner.
Men du menar att så inte är fallet?

Jag menar det jag sagt. Överanvändning har funnits och kan säkert finnas. Vetenskapen gör framsteg och det är hyggligt ofta helt nödvändigt med blodtransfusion.

Citat:
Du medger också att detta numera är ett relativt litet medicinskt problem att behandla JV utan blod?
Du verkar besitta en del kunskap i det här ämnet och så då borde du ju även ha denna kunskap, eller?

Nä det medger jag inte, anser jag inte och det har jag inte sagt. Vi får fler och fler alternativ. Men JV har en övertro på dessa alternativ som inte grundar sig på vetenskap utan på att de så gärna vill tro att det alltid går lika bra utan blod. Det gör det inte.

Notera gärna att jag respekterar vuxna människors rätt att välja bort all typ av behandling för sig själva, t ex blodtransfusion. För detta behöver man inte ange anledning, religiös eller annan. Jag har däremot inte någon inbyggd respekt för själva uppfattningen (alltså den religiöst grundade fasan för blodtransfusion) som jag uppfattar som en irrlära som bör bekämpas verbalt liksom andra irrläror. Om någon anser att utomjordlingar sagt oss att cellgifter inte bör användas mot cancer är det inte heller något jag i sig respekterar. Däremot en psykiskt frisk människas rätt att avstå cellgifter.
Senast redigerad av gockeligock 2013-09-15 kl. 13:41.
Citera
2013-09-15, 13:25
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Man antar också att gravitationen har varit konstant
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast gravitationen varierar.
Citat:
Jaha, hur då?
Citat:
Genom att t.ex. vara på olika ställen på jorden,

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/varierar-gravitiationen
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men DUH...den är fortfarande konstant historiskt sett, dvs ekvatorn har alltid haft sin tyngdacceleration, nordpolen sin.
Citat:
Nej, inte ens det stämmer om man ska gå efter vad man allmänt anser. Man anser att jorden tidigare snurrade snabbare, och därmed var det större skillnad på gravitationen mellan ekvatorn och nordpolen.
Gravitationen på jorden har ändrats med tiden.
Citat:
Har du en aning om hur långsamt det sker? Ingen som helst betydelse om man tror att jorden är 6000 år gammal iaf...

Du tror väl inte på att jorden är 6000 år gammal? Falsk argumentation.

Men du tror på att gravitationen på jorden har varit konstant historiskt sett, trots att dina överstepräster säger något annat (oavsett om det sker långsamt eller snabbt).

Citat:
Citat:
Dessutom ändras gravitationen dagligen genom månens påverkan. Att säga att gravitationen är konstant på jorden stämmer inte.
Citat:
Men snälla, vad har det med saken att göra? Är det nån som påstått motsatsen?

Ja DUH sade att gravitationen har varit konstant på jorden:

Citat:
Men DUH...den är fortfarande konstant historiskt sett, dvs ekvatorn har alltid haft sin tyngdacceleration, nordpolen sin.

Citat:
Suck. Vad tröttsam du är. Det är ingen som påstår att det är på konstant på miljardelen sedan tidernas begynnelse. En fånig liten ordmärkare är vad du är.

Det handlar inte om ordmärkning, det handlar om att ha fakta klart för sig. Det är fel att säga att gravitationen på jorden har varit konstant historiskt sett.

Citat:
text

Du kommenterade inget om Mentos påstående att kosmisk strålning inte har något med kol-14 metoden att göra.
Vad anser du? Har den kosmiska strålningen något med kol-14 metoden att göra?

Den andra punkten:
Citat:
Kosmiska strålningen i själva dödsögonblicket spelar ingen som helst roll, då tar inte organismen inte upp mer C-14 längre. De sista årens halt, innan döden, är dock såklart av intresse.

Det var Mentos som uttryckte tanken med att kol-14 handlar om dödsögonblicket:

Citat:
1. Genom den kosmiska strålningen. Men det är irrelevant, då Kol-14-metoden handlar om dödsögonblicket.

Men som jag sade tidigare, självklart handlar det om hur mycket kol-14 som organismen fick i sig innan dödsögonblicket, men dödsögonblicket sätter stopp för ändringar, det är då det är intressant att veta kol-14 halten, inte kanske 40 år tidigare, för på 40 år finns den teoretiska chansen att förhållandena har ändrats. Det är därför jag säger att det är självklart relevant hur förhållandena såg ut vid dödsögonblicket, inte 40 år tidigare.

Men det jag frågade dig, som du inte kommenterade, var att Mentos påstår att även om den kosmiska strålningen inte vore konstant, så är andelen kol-14 konstant i organismer, håller du med om det?

Han sade:
Citat:
2. Även om den (kosmiska strålningen) inte skulle vara konstant, är fortfarande C-14-andelen konstant i organismer.
Citera
2013-09-15, 13:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du tror väl inte på att jorden är 6000 år gammal? Falsk argumentation.

Nej men du gör det, så varför du hänvisar till något som skett över miljarder år är lite märkligt.

Citat:
Men du tror på att gravitationen på jorden har varit konstant historiskt sett, trots att dina överstepräster säger något annat (oavsett om det sker långsamt eller snabbt).

Men snälla, rara, söta. Jag pratar inte in i minsta detalj. Jag pratar övergripande, utan att bry mig om små skillnader även om de SJÄLVKLART existerar. Du har inte kommit med några nyheter för mig, plutten. Jag skiter fullständigt i om du vill leka viktigpetter.

Dessutom så har vi redan konstaterat att du hade missförstått från grunden vad mentos skrev. So suck it. Gravitationsdiskussionen är därmed avslutad.

Citat:
Du kommenterade inget om Mentos påstående att kosmisk strålning inte har något med kol-14 metoden att göra.
Vad anser du? Har den kosmiska strålningen något med kol-14 metoden att göra?

Jag har redan skrivit vad jag anser om C-14. Där står allt du behöver veta om min syn. Jag tänker inte försöka tolka er diskussion något mer, för jag tror det föreligger vissa missförstånd er emellan.

Citat:
Det var Mentos som uttryckte tanken med att kol-14 handlar om dödsögonblicket:

Så prata med honom om det då

Citat:
Men som jag sade tidigare, självklart handlar det om hur mycket kol-14 som organismen fick i sig innan dödsögonblicket, men dödsögonblicket sätter stopp för ändringar, det är då det är intressant att veta kol-14 halten, inte kanske 40 år tidigare, för på 40 år finns den teoretiska chansen att förhållandena har ändrats. Det är därför jag säger att det är självklart relevant hur förhållandena såg ut vid dödsögonblicket, inte 40 år tidigare.

Jag har redan förklarat min syn på C-14.

Citat:
Men det jag frågade dig, som du inte kommenterade, var att Mentos påstår att även om den kosmiska strålningen inte vore konstant, så är andelen kol-14 konstant i organismer, håller du med om det?

Jag har redan förklarat min syn på C-14.

Inklusive varför fluktuationer av storleken som du pratar om är rent nonsens. Men som du inte helt oväntat ignorerar nu.
Citera
2013-09-15, 13:43
Medlem
Citat:
Se där ja. Nu inväntar vi bara ett erkännande från ttsp att han missuppfattat saken helt. Inga problem, det är en kille med intellektuell hederlighet som räcker och blir över....

På tal om viktigpetter.

Visst har jag kunnat missförstå Mentos, men då gjorde du det också när du svarade mig med att gravitationen har varit konstant på jorden historiskt sett.

Det är väl inget konstigt att man missförstår varandra? Att erkänna något sådant är inte svårt. Men det är svårare att erkänna om man haft fel i sakfrågan vilket både du och Mentos haft.
Citera
2013-09-15, 13:47
Medlem
Citat:
ja eller så hade dem precis som lärjungarna ett starkt intresse av att veta när slutet skulle komma. Även Jesu lärjungar hade felaktiga uppfattningar bland annat om Guds rike skulle återställas i deras tid.
Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen.
En del av dessa blev besvikna och lämnade JV när det inte skedde något.
Det blev säkerligen en tankeställare för många att inte försöka räkna ut när slutet kommer eftersom det sägs i bibeln att ingen vet vare sig dagen och stunden ingen annan än Gud.

Sedan är ju frågan vad du menar med ett uppenbart falskt budskap?
Har du det sanna budskapet?
På vilket sätt skiljer sig i så fall budskapen åt?

Det här är vilseledande. Lärjungarna ville förvisso veta när slutet skulle komma. Men det var före pingsten då Anden gjöts ut. Och Jesus tillrättavisade dem för deras otillbörliga intresse av tiden när han sade att det inte tillkom dem att få veta tider och stunder. (Apg. 1:6,7) Att efter denna uttryckliga korrigering börja spekulera i tider och stunder beträffande Guds rike är ju ett direkt uppror mot Jesu egen undervisning. Sådant uppror har Jv ägnat sig åt om och om igen. Man har predikat vilseledande och falska budskap knutna till årtal. Tydligast skedde detta beträffande 1914, 1918 och 1925, men även beträffande 1975 har man haft fingrarna i syltburken, inte bara enskilda, utan "själva organisationen". Man erkände faktiskt detta i Vakttornet för den 15 juli 1980, s. 9,10. Och det var genom att påstå att 6000 år, inte bara av mänsklig historia, utan av Guds sjunde skapelsedag, skulle utgå 1975 som man stack ner fingrarna i den förbjudna syltburken. (Vakttornet 1 september 1968, s. 395,396) Läran vid den tiden innehöll uppfattningen att ett bokstavligt 1000-årsrike skulle få plats inom den sjunde dagen som man då påstod var 7000 år lång, och därför blev budskapet att slutet skulle komma senast 1975. Någon annan slutsats kunde självfallet de enskilda vittnena inte dra.

Dessa årtalsfixeringar och årtalsförkunnelser har varit falska budskap som det inte varit Guds vilja att man skulle lyssna till. Jesus har uttryckligen varnat för sådana budskap. (Luk. 21:8) Inga som framfört årtalsförkunnelser har varit sända av Gud.
Citera
2013-09-15, 13:51
Medlem
Så du vill inte kommentera Mentos påstående?

Citat:
2. Även om den (kosmiska strålningen) inte skulle vara konstant, är fortfarande C-14-andelen konstant i organismer.

Om jag frågar dig direkt: Påverkar den kosmiska strålningen andelen kol-14 i organismer?

Om den kosmiska strålningen idag skulle minska, blir det en minskning av kol-14 i organismer eller blir det oförändrat?
Citera
2013-09-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Du är hopplöst pasé !

Jag är inte alls hopplöst passé. (Ordet skall stava med två s, inte med ett s som du skrivit.) Det är du som i stället har svårt för att fatta. Jag har aldrig påstått att Jv sagt att jorden är 6000 år gammal. Och att människan snart är 7000 år är något som enbart du säger. Enligt Jv är människan ungefär 6000 år gammal. Kolla bättre innan du yttrar dig nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in