Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-15, 11:10
  #2761
Medlem
Jag får fet ångest när ritalinet går ur kroppen, så på dagar då jag inte behöver sitta och plugga i flera timmar i sträck hemma så skiter jag i medicinen. Receptorerna i hjärnan får vila lite granna och man mår MYCKET bättre helt plötsligt. Jag får såna dippar att jag sitter och vill skjuta folk runtomkring mig när medicinen går ur mig blir riktigt nedstämd asså vill inte ens prata med folk typ. Använde Ritalin nyss i ungefär ett halvår varje dag, vissa dagar 120 mg andra dagar 80 mg. Man blir ju SJUKT nere av Ritalinet men man får mycket gjort så ta det med måtta skulle jag vilja säga. Gör man det hemma så är det ju lugnt man kan ju alltid sätta på en bra musikvideo och tänka gött det släpper till slut men om man tar det hela tiden så blir man fan ledsen på riktigt efter ett tag, fungerar dock att sluta på en dag. Därför Ritalin är så bra.
Citera
2013-09-15, 12:31
  #2762
Medlem
Skulle vara riktigt intressant att få veta hur många som blir deppiga då de har höga halter metylfenidat/dexamfetamin i systemet och hur många som mår sämre dagar då de inte tar medicinen.

Än mer intressant om man kunde se skillnad på komorbiditet såsom Ångest, Depression, Autismspektrumstörning, Tvång, Tics etc.
Citera
2013-09-15, 13:12
  #2763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Jag får fet ångest när ritalinet går ur kroppen, så på dagar då jag inte behöver sitta och plugga i flera timmar i sträck hemma så skiter jag i medicinen. Receptorerna i hjärnan får vila lite granna och man mår MYCKET bättre helt plötsligt. Jag får såna dippar att jag sitter och vill skjuta folk runtomkring mig när medicinen går ur mig blir riktigt nedstämd asså vill inte ens prata med folk typ. Använde Ritalin nyss i ungefär ett halvår varje dag, vissa dagar 120 mg andra dagar 80 mg. Man blir ju SJUKT nere av Ritalinet men man får mycket gjort så ta det med måtta skulle jag vilja säga. Gör man det hemma så är det ju lugnt man kan ju alltid sätta på en bra musikvideo och tänka gött det släpper till slut men om man tar det hela tiden så blir man fan ledsen på riktigt efter ett tag, fungerar dock att sluta på en dag. Därför Ritalin är så bra.
Du får ångest, när ritalinet går ur kroppen bl. a. p g av att ritalin fråntar kroppen magnesium.
Läs i tråden t1912024 om magnesium. Men huvudsakligen p g av att det är en drog..
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Skulle vara riktigt intressant att få veta hur många som blir deppiga då de har höga halter metylfenidat/dexamfetamin i systemet och hur många som mår sämre dagar då de inte tar medicinen.
Än mer intressant om man kunde se skillnad på komorbiditet såsom Ångest, Depression, Autismspektrumstörning, Tvång, Tics etc.
Den amerikanska "Drogmyndigheten" DEA anser ritalin vara en drog lika farlig som heroin och kokain, även lika starkt beroendeframkallande.
Det gäller naturligtvis alla preparat med metylfenidat/dexafetamin.
Citera
2013-09-15, 15:04
  #2764
Medlem
Stilnoctpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Känns lite OT men jag tror det är xanoren dom är boven i dramat.

xanor är riktigt stark medicin. När den medicinen slutar verka då kommer du åka på fet ångest! oavsett. och dom där andra medicinerna kommer inte ta bort den ångesten(avtändning) du får när du är utan xanoren. Så ta xanoren på kvällen och ta den verkligen inte i onödan på dagen!

Helt säker på att det inte är xanoren, har tagit dom en längre tid och aldrig mått dåligt av dom när effekten lämnat kroppen. Hoppade över concertan idag och mår sjukt bra.
Citera
2013-09-15, 18:27
  #2765
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctpenis
Helt säker på att det inte är xanoren, har tagit dom en längre tid och aldrig mått dåligt av dom när effekten lämnat kroppen. Hoppade över concertan idag och mår sjukt bra.
Beror ju på hur länge och ofta du käkat det.
Ett par veckor (oftast mer dock) varje dag kan ge problem efteråt. Det kan ta flera dagar (med mer långtidsverkande benzos flera veckor) innan man börjar lida av problem. Nu syftar jag på fysiskt beroende.

Men ja det är ju troligt att det är metylfenidatet
Citera
2013-09-15, 23:43
  #2766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Ja 72mg har fungerat för mig i 3 månader och det känns likadant nu som det gjorde första månaden. Jag tycker inte att 72mg skulle ha blivit som jag kände på 54mg på grund av en toleransökning än...

Jag tror också att jag inte behöver gå högre än 72mg jag upplever att istället för att kunna vara koncentrerad/fokuserad så kommer jag börja att bli "stirrig".
Tar du medicinen varje dag? 72mg på en gång, eller har du delat upp det på något sätt? Hur tydligt märker du av medicinen? "Känns" det tydligt, eller märker du bara att dina problem försvinner/minskar?

Hur fungerade 54mg för dig? Lika bra som 72 i början, men sedan sämre?
Citera
2013-09-16, 09:29
  #2767
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Skulle vara riktigt intressant att få veta hur många som blir deppiga då de har höga halter metylfenidat/dexamfetamin i systemet och hur många som mår sämre dagar då de inte tar medicinen.

Än mer intressant om man kunde se skillnad på komorbiditet såsom Ångest, Depression, Autismspektrumstörning, Tvång, Tics etc.

Jag blir påtagligt nedstämd när jag har höga halter dexamfetamin i blodet och är likaså märkbart gladare dagar då jag har uppehåll eller endast tar ytterst små doser. Så fort dosen är hög nog att den blir märkbar så sker en viss sänkning av humöret som definitivt är dosrelaterad. Riktigt höga doser ger naturligtvis klassisk amfetaminberusning, så det är först när preparatet börjar lämna blodet som nedstämdhet, och en större ångestbenägenhet, yttrar sig.

Det här har å andra sidan blivit betydligt bättre sen jag börjat med Escitalopram, så en underliggande depression har onekligen spelat in. Jag är mer "mig själv" när jag tar preparatet numera och min rebound är lättare att hantera.

Jag har vissa autistiska tendenser på papperet men inte i närheten nog för en diagnos. Dessa förstärks vid behandling av stimulantia och jag gissar att detta spelar in i vad jag beskrivit ovan.
Citera
2013-09-16, 11:40
  #2768
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Tar du medicinen varje dag? 72mg på en gång, eller har du delat upp det på något sätt? Hur tydligt märker du av medicinen? "Känns" det tydligt, eller märker du bara att dina problem försvinner/minskar?

Hur fungerade 54mg för dig? Lika bra som 72 i början, men sedan sämre?

Ja 72mg/morgonen med 18mg på eftermiddagen. Jag känner det tydligt. Utan medicinen skulle jag inte klara av mina dagar. Den håller min koncentration uppe så jag kan hålla en röd tråd eller en tanke igenom hela dagen vad jag egentligen vill med dagen(Vart jag är, vart jag är påväg, vad jag heter dom tankarna ligger och skvalpar i huvudet och blir inte som helt bortblåsta av vad jag tänker på för stunden). haha. Samtidigt så kan jag koncentrera mig på det jag behöver, utan att behöva tvinga mig själv till att "fokusera".

Utan medicinen så blir jag otroligt rastlös också en paus på 5 sekunder eller 5 minuter där inget händer står jag inte ut med... Vilket inte fungerar. Som tur har jag medicinen nu hela tiden så nu är det inte ett lika stort/ohanterligt problem iallafall Jag står ut helt enkelt Det har jag aldrig gjort utan medicinen.

54mg fungerade bra! Då var medicinen så ny för mig fortfarande så varje förbättring som kom med dos höjning kändes bra! 54mg hade jag i någon månad men det kändes aldrig som 72mg gör nu. Jag upplever inte någon tolerans vilket är tur. Däremot känns ju 72mg som vardag nu, jag är van vid medicinen. Men jag tycker inte effekten minskat om jag tänker efter. Medicinen håller igång min koncentration lika mycket fortfarande som den gjorde för 3 månader sen... Får du själv concerta?
Citera
2013-09-16, 12:53
  #2769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Ja 72mg/morgonen med 18mg på eftermiddagen. Jag känner det tydligt. Utan medicinen skulle jag inte klara av mina dagar. Den håller min koncentration uppe så jag kan hålla en röd tråd eller en tanke igenom hela dagen vad jag egentligen vill med dagen(Vart jag är, vart jag är påväg, vad jag heter dom tankarna ligger och skvalpar i huvudet och blir inte som helt bortblåsta av vad jag tänker på för stunden). haha. Samtidigt så kan jag koncentrera mig på det jag behöver, utan att behöva tvinga mig själv till att "fokusera".

Utan medicinen så blir jag otroligt rastlös också en paus på 5 sekunder eller 5 minuter där inget händer står jag inte ut med... Vilket inte fungerar. Som tur har jag medicinen nu hela tiden så nu är det inte ett lika stort/ohanterligt problem iallafall Jag står ut helt enkelt Det har jag aldrig gjort utan medicinen.

54mg fungerade bra! Då var medicinen så ny för mig fortfarande så varje förbättring som kom med dos höjning kändes bra! 54mg hade jag i någon månad men det kändes aldrig som 72mg gör nu. Jag upplever inte någon tolerans vilket är tur. Däremot känns ju 72mg som vardag nu, jag är van vid medicinen. Men jag tycker inte effekten minskat om jag tänker efter. Medicinen håller igång min koncentration lika mycket fortfarande som den gjorde för 3 månader sen... Får du själv concerta?
Tack för ett mycket givande svar!

Med att du "känner det tydligt", menar du då att det märks som i ett litet rus/påverkan/lugn?

Om 54mg fungerade bra, varför ökade du då till 72mg? För att testa om det kunde bli ännu bättre, eller saknade du fortfarande något vid 54mg?

Får själv concerta och håller på att ställa in dosen, så det är därför jag försöker bilda mig en uppfattning om vilka effekter folk får av medicinen.
Citera
2013-09-16, 15:29
  #2770
Medlem
Revouls avatar
Impulsiv som man är gjorde jag ett dåligt val. Rökte på en hel del i helgen.
Nu är jag orolig för att min behandling ska avbrytas.

Har redan lämnat ett urinprov innan utredning. Nu är utredning klar och har börjat med concerta. Kan bara hoppas att det inte blir ett urinprov när jag ska kolla blodtrycket osv.

Hur många urinprov fick ni lämna?


Jag har ingen missbrukshistoria i journaler och detta var första gången i år som jag rökte.

Kan detta leda till att behandling avbryts?

Kan säga att i mitt huvud hade jag höjt hur skönt det var att röka. Det var inte 10% av hur jag mindes det. Så jag kommer nog aldrig mer att röra det.
Citera
2013-09-16, 15:44
  #2771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag blir påtagligt nedstämd när jag har höga halter dexamfetamin i blodet och är likaså märkbart gladare dagar då jag har uppehåll eller endast tar ytterst små doser. Så fort dosen är hög nog att den blir märkbar så sker en viss sänkning av humöret som definitivt är dosrelaterad. Riktigt höga doser ger naturligtvis klassisk amfetaminberusning, så det är först när preparatet börjar lämna blodet som nedstämdhet, och en större ångestbenägenhet, yttrar sig.

Det här har å andra sidan blivit betydligt bättre sen jag börjat med Escitalopram, så en underliggande depression har onekligen spelat in. Jag är mer "mig själv" när jag tar preparatet numera och min rebound är lättare att hantera.

Jag har vissa autistiska tendenser på papperet men inte i närheten nog för en diagnos. Dessa förstärks vid behandling av stimulantia och jag gissar att detta spelar in i vad jag beskrivit ovan.
Tack så mycket för det välformulerade svaret.
Citera
2013-09-16, 16:03
  #2772
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Tack för ett mycket givande svar!

Med att du "känner det tydligt", menar du då att det märks som i ett litet rus/påverkan/lugn?

Om 54mg fungerade bra, varför ökade du då till 72mg? För att testa om det kunde bli ännu bättre, eller saknade du fortfarande något vid 54mg?

Får själv concerta och håller på att ställa in dosen, så det är därför jag försöker bilda mig en uppfattning om vilka effekter folk får av medicinen.

Jag blir lugn och kan fokusera så märks det... Utan så kan jag inte det jag tänker på allt på en och samma gång. Jag måste "tvinga" mig själv för att fokusera på en sak och tränga undan/släppa alla andra tankar vilket gör att jag blir helt slutkörd av att försöka koncentrera mig. För tankarna på andra oväsentliga saker slutar aldrig komma hur mycket jag än försöker fokusera Det går tyvärr bara inte.

På 54mg kände jag mig ganska lugn och kunde koncentrera mig rätt bra. Fast det snurrade fortfarande störande tankar i huvudet ibland. Så därför ville jag höja. På 72mg blir jag inte rastlös och jag kan koncentrera mig på det jag bestämmer att jag ska göra. Oväsentliga tankar poppar inte upp och stör mig :P

Det är väldigt svårt och förklara för det är så mycket som blir bättre :P Men på 54mg kände jag mig ganska lugn och koncentrerad. På 72mg är jag nästan lika lugn som andra i min omgivning verkar vara. Vilket är jävligt skönt att bara kunna sitta och prata med andra i lugnt lagom tempo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback