2013-09-13, 09:19
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Linköping har inget juristprogram, de har ett affärsjuridiskt program. Du jämför äpplen och päron. Jöken är dessutom bara en orienteringskurs i en rad olika rättsområden. För visst är det väl så att ni kommer läsa mer ass.rätt längre fram?
Det tror jag inte vi gör om vi inte vill läsa till. Vi har utöver 60Hp obli 60HP valfri.
Tror det var handel och offentlighetsrätt kvar. Jök2 kanske tar upp associationsrätt.
Det jag vill komma till är att kursen (länkad) tycks vara väldigt simpel = gratis poäng.
Citera
2013-09-13, 09:59
Medlem
dauits avatar
Citat:
Linköping har inget juristprogram, de har ett affärsjuridiskt program. Du jämför äpplen och päron. Jöken är dessutom bara en orienteringskurs i en rad olika rättsområden. För visst är det väl så att ni kommer läsa mer ass.rätt längre fram?
Inte längre, dom hade inte tillräckligt med behöriga lärare eller något i den stilen... Huruvida dom hittar nya till nästa intagning eller skrotar utbildningen helt har jag ingen vetskap om.
Citera
2013-09-13, 11:09
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Det tror jag inte vi gör om vi inte vill läsa till. Vi har utöver 60Hp obli 60HP valfri.
Tror det var handel och offentlighetsrätt kvar. Jök2 kanske tar upp associationsrätt.
Det jag vill komma till är att kursen (länkad) tycks vara väldigt simpel = gratis poäng.
Vid vilket lärosäte och termin studerar du?
Citera
2013-09-13, 12:34
Medlem
Thingols avatar
Någon som kan förklara ungefär hur tentafrågor i allmän rättslära ser ut? Ska man lösa fall med hjälp av olika rättsteorier eller något liknande, eller är det något helt annat? Börjar läsa denna delkurs på måndag i Lund men de gamla tentorna är inte tillgängliga förrän om några veckor så det är därför jag är intresserad av att veta.
Citera
2013-09-13, 15:07
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Någon som kan förklara ungefär hur tentafrågor i allmän rättslära ser ut? Ska man lösa fall med hjälp av olika rättsteorier eller något liknande, eller är det något helt annat? Börjar läsa denna delkurs på måndag i Lund men de gamla tentorna är inte tillgängliga förrän om några veckor så det är därför jag är intresserad av att veta.
När jag läste kursen så var en fråga om satslogik. Man skulle ställa upp premisserna och sen ta ställning till om det var ett logiskt giltigt resonemang. En delfråga till den tidigare handlade om Humes lag. Dessa är de enda jag kommer ihåg. Men ställ in dig på frågor som dessa och om utilitarism kontra plikt/förtjänstetik, fångarnas dilemma osv
Citera
2013-09-13, 15:25
Medlem
Thingols avatar
Citat:
När jag läste kursen så var en fråga om satslogik. Man skulle ställa upp premisserna och sen ta ställning till om det var ett logiskt giltigt resonemang. En delfråga till den tidigare handlade om Humes lag. Dessa är de enda jag kommer ihåg. Men ställ in dig på frågor som dessa och om utilitarism kontra plikt/förtjänstetik, fångarnas dilemma osv

Då förstår jag, tack!
Citera
2013-09-13, 20:08
Medlem
Sobofieds avatar
Civilrätt A SU, VT 2013: (22.5hp)

Ordinarie tenta 2 maj, 378 svar

Betyg Procentuell fördelning
AB 18.03 procent
BA 33.87 procent
B 31.14 procent
U 16.93 procent

Omtenta 3 jun, 98 svar

AB 20.93 procent
BA 27.90 procent
B 25.58 procent
U 25.58 procent

Uppsamlingstenta 26 aug, 75 svar

AB: 11 %
BA: 19 %
B: 29 %
U: 43 %
Senast redigerad av Sobofied 2013-09-13 kl. 20:25. Anledning: fick tag i uppsamlingstentans statistik
Citera
2013-09-13, 20:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Civilrätt A SU, VT 2013: (22.5hp)

Ordinarie tenta 2 maj:

AB 18.03 procent
BA 33.87 procent
B 31.14 procent
U 16.93 procent

Omtenta 3 jun:

AB 20.93 procent
BA 27.90 procent
B 25.58 procent
U 25.58 procent

Uppsamlingstenta ägde rum 26 augusti. Postar resultat därifrån om jag får tag på det.
Va!? Har ni tenta, omtenta och uppsamlingstenta? Det var generöst. Vi har bara 2 försök per termin.
Citera
2013-09-13, 20:27
Medlem
Med ovanstående resultat i åtanke: hör man någonsin en student "erkänna" att denne fick B på en tenta? Jag kan inte dra mig till minnes att jag själv gjort det, men det brukar ändå vara 15-25% som kammar hem ett B (om jag får göra en grov gissning).
Citera
2013-09-13, 20:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Va!? Har ni tenta, omtenta och uppsamlingstenta? Det var generöst. Vi har bara 2 försök per termin.

Jag är inte hundra på detta, men jag _tror_ alla kurser har ett tentamenstillfälle i augusti. Kurser som slutar i juni har då ingen "omtenta" utan denna blir densamma som uppsamlingstentan.
Citera
2013-09-13, 20:32
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Med ovanstående resultat i åtanke: hör man någonsin en student "erkänna" att denne fick B på en tenta? Jag kan inte dra mig till minnes att jag själv gjort det, men det brukar ändå vara 15-25% som kammar hem ett B (om jag får göra en grov gissning).
Min erfarenhet är att det pratas väldigt lite om tentaresultatet studenter emellan. Om man frågar lite försynt hur det gick får man oftast "sådär", "bra" eller "kanon" som svar. Vad det närmare betyder svävar man oftast i okunnighet om
Citera
2013-09-13, 20:35
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag är inte hundra på detta, men jag _tror_ alla kurser har ett tentamenstillfälle i augusti. Kurser som slutar i juni har då ingen "omtenta" utan denna blir densamma som uppsamlingstentan.
Men det betyder väl då för SU:s del att 3 av 4 tentor har 3 tentatillfällen? För ni har väl det fortfarande det så att en termin delas upp i 4 delar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in