Resultat: .
0%
röster
2013-09-11, 11:21
Medlem
cyberkalles avatar
Riktigt trist match igår av det Tyska landslaget och ännu en gång uselt coachat av Löw som borde ha bytt in Gomez mot Klose där denne inte fick till något.

Tyskland lär väl ändå säkra avancemanget hemma mot Irland.

Det kan återigen bli bra tryck på Allianz så dom beslutat att släppa lite på dom strängare reglerna.
Vi får hoppas på kanonstimmung på lördag mot H96.

Basti är i stort sett skadefri men är ändå tveksam till start.
Citera
2013-09-12, 14:58
Medlem
marc0p0l0s avatar
Intressant situation som har utvecklat sig i Gelsenkirchen. Ni kanske såg att under hemmamatchen mot PAOK stormades i slutet av matchen Schalkes fanblock av stora mängder poliser. Detta för att Schalkes fans höll upp en Makedonien flagga och polisen ansåg att det var en nödvändighet att gå in och konfiskera den för att undvika att PAOK-fansen blev provocerade och orsakade kalabalik.

Det hela kritiserades starkt ifrån Schalkes ledning, vilket jag har förståelse, polisinsatsen var provocerande i sig och jag tvivlar på att de grekiska fansen hade fått spel om flaggan inte tagits ner. Hur som helst ansåg polisen att Schalkes ledning inte skall uttala sig om saker de inte har koll om och beslutet har nu kommit ifrån NRW-Innenminister Jäger att polisen inte längre kommer ta ansvar för säkerheten på Schalkes matcher, utan klubben måste fixa det själv.

Det handlar alltså inte om att klubben själv ska betala kostnaderna för polisinsatser - utan polisen drar sig undan helt från insatser inuti Veltins-Arena. Får se hur Schalke löser det och om det blir början på en trend i Bundesliga. Tydligen är det inte bara inifrån arenan utan även området kring arenan som polisen inte längre kommer att befinna sig på, "offentliga områden" kommer fortfarande att vara under polisens beskydd.

Om Schalke nu själva ska anlita privata säkerhetsfirmor kommer det att bli enormt dyrt, med tanke på att Bundesliga-klubbarna betalar en hel del i skatt lär det bli en stor debatt om det här. Lite intressanta siffror:
- Bundesligaklubbarna betalar runt 1½ miljard euro i skatt
- Polisinsatserna under en säsong kostar polisen 115 miljoner euro

Om ni vill hänga med i debatten:
http://www.transfermarkt.de/de/1000-freunde-die-zusammen-stehn--die-fans/topic/ansicht_16_373648_seite60.html
http://www.welt.de/sport/fussball/bundesliga/fc-schalke-04/article119952709/Polizei-beschuetzt-Schalker-Stadion-nicht-mehr.html#disqus_thread

Video från händelsen:
http://www.youtube.com/watch?v=An02fdaTGZE
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-09-12 kl. 15:14.
Citera
2013-09-13, 12:03
Medlem
fchansas avatar
Så drar det igång ikväll igen. Hertha har chans att haka på topplagen vid vinst hemma mot Stuttgart.

BL:
20:30 Hertha - Stuttgart

2.BL
18:30 Aalen - 1860 München
18:30 Aue - Bielefeld
18:30 Paderborn - Karlsruhe

3. LIGA
19:00 Wehen - Kiel
Citera
2013-09-13, 13:45
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Så drar det igång ikväll igen. Hertha har chans att haka på topplagen vid vinst hemma mot Stuttgart.

BL:
20:30 Hertha - Stuttgart

2.BL
18:30 Aalen - 1860 München
18:30 Aue - Bielefeld
18:30 Paderborn - Karlsruhe

3. LIGA
19:00 Wehen - Kiel
Ja äntligen BL igen!

Ska försöka att se kvällens match och i morgon är det givetvis Bayern - H96 som är den stora höjdpunkten. Har inga större förhoppningar då Bayern trots allt ser starka ut och Hannover saknar sina två viktigaste offensiva kuggar (Huszti & Diouf). Men vem vet. Kanske gör någon bayrare en idiotgrej tidigt som ger rött kort, straff och 1-0 för Hannover som vi sedan håller matchen ut genom taktiskt fulspel. Större under har ju faktiskt skett...
Citera
2013-09-13, 14:14
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Intressant situation som har utvecklat sig i Gelsenkirchen. Ni kanske såg att under hemmamatchen mot PAOK stormades i slutet av matchen Schalkes fanblock av stora mängder poliser. Detta för att Schalkes fans höll upp en Makedonien flagga och polisen ansåg att det var en nödvändighet att gå in och konfiskera den för att undvika att PAOK-fansen blev provocerade och orsakade kalabalik.

Det hela kritiserades starkt ifrån Schalkes ledning, vilket jag har förståelse, polisinsatsen var provocerande i sig och jag tvivlar på att de grekiska fansen hade fått spel om flaggan inte tagits ner. Hur som helst ansåg polisen att Schalkes ledning inte skall uttala sig om saker de inte har koll om och beslutet har nu kommit ifrån NRW-Innenminister Jäger att polisen inte längre kommer ta ansvar för säkerheten på Schalkes matcher, utan klubben måste fixa det själv.

Det handlar alltså inte om att klubben själv ska betala kostnaderna för polisinsatser - utan polisen drar sig undan helt från insatser inuti Veltins-Arena. Får se hur Schalke löser det och om det blir början på en trend i Bundesliga. Tydligen är det inte bara inifrån arenan utan även området kring arenan som polisen inte längre kommer att befinna sig på, "offentliga områden" kommer fortfarande att vara under polisens beskydd.

Om Schalke nu själva ska anlita privata säkerhetsfirmor kommer det att bli enormt dyrt, med tanke på att Bundesliga-klubbarna betalar en hel del i skatt lär det bli en stor debatt om det här. Lite intressanta siffror:

http://www.transfermarkt.de/de/1000-freunde-die-zusammen-stehn--die-fans/topic/ansicht_16_373648_seite60.html
http://www.welt.de/sport/fussball/bundesliga/fc-schalke-04/article119952709/Polizei-beschuetzt-Schalker-Stadion-nicht-mehr.html#disqus_thread

Video från händelsen:

Blir spännande att se hur Schalke ska lösa säkerheten i framtiden. Om det nu är så onödigt och otroligt provocerande för polisen att gå in när man var orolig för större kalabalik så kan man står för säkerheten själva istället.
Även om man kan ifrågasätta om flaggan nu skulle lett till några rabaldscener, så skulle polisen istället fått massa skit för att de just inte gick in utan bara stod på och kollade när de grekiska fansen blev "provocerade".
Vi har sett tillräckligt många olyckliga scener i fotbollen i Europa (och andra ställen med för övrigt) och jag kan tycka det är så himla tröttsamt och trist att se när fans ska hålla på att lägga massa möda på att försöka provocera och hetsa upp motståndarpubliken. Älska ditt lag, fine. Men du måste inte hata och hetsa till bråk med andra lag för det. Kanske låter jättetöntigt bland alla tuffa fotbollsfans. Men så är det.
Citera
2013-09-13, 15:43
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Blir spännande att se hur Schalke ska lösa säkerheten i framtiden. Om det nu är så onödigt och otroligt provocerande för polisen att gå in när man var orolig för större kalabalik så kan man står för säkerheten själva istället.
Även om man kan ifrågasätta om flaggan nu skulle lett till några rabaldscener, så skulle polisen istället fått massa skit för att de just inte gick in utan bara stod på och kollade när de grekiska fansen blev "provocerade".
Vi har sett tillräckligt många olyckliga scener i fotbollen i Europa (och andra ställen med för övrigt) och jag kan tycka det är så himla tröttsamt och trist att se när fans ska hålla på att lägga massa möda på att försöka provocera och hetsa upp motståndarpubliken. Älska ditt lag, fine. Men du måste inte hata och hetsa till bråk med andra lag för det. Kanske låter jättetöntigt bland alla tuffa fotbollsfans. Men så är det.

Har du sett situationen? Repris;

En normal person, typ Schalkes ledning, måste väl ändå tycka att polisinsatsen är lite väl stor för att ta bort en provocerande flagga. Man har nog sett värre saker som visats av en eller några i publiken. Hade de visat naziflaggan skulle det däremot varit motiverat, men Makedoniens med en tvetydig sol?

Den delstatsministern verkar hålla på Dortmund, minst sagt, eller hata fotboll rent allmänt. Maktmänniska är denne i vilket fall som helst. En match och så är detta över, polis tillbaka.

Över till fotbollen och äntligen!

Aalen-Furth och Bielefeld-Berlin 18:30 idag. Själv hoppas jag på att SpVgg Greuther slutar vinna och att Union skärper sig med en trea. Sedan skulle en Herthavinst icke smaka illa. De lär behöva alla poäng manskrapen kan skrapa ihop.
Citera
2013-09-13, 17:53
Medlem
För övrigt har Jonas Hofmann förlängt till 2018, utan utköpsklausul.
Citera
2013-09-13, 18:46
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0

Video från händelsen:
Tycker att det är en pinsam trend. Får adrenalinstinna kravallpoliser inte svina runt hur de vill på läktaren, ja då ska fotbollssupportrarna antingen stå utanför lagens skydd eller betala extra för insatsen, trots att de redan drar sitt strå till statens skattkista.
Citera
2013-09-13, 20:07
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Har du sett situationen? Repris;

En normal person, typ Schalkes ledning, måste väl ändå tycka att polisinsatsen är lite väl stor för att ta bort en provocerande flagga. Man har nog sett värre saker som visats av en eller några i publiken. Hade de visat naziflaggan skulle det däremot varit motiverat, men Makedoniens med en tvetydig sol?.

Det handlar inte om huruvida flaggans sol är tvetydig eller inte. Grekland är än idag i en politisk dispyt med Makedonien på grund av både flaggan och namnet. Så sent som förra året blockerade Grekland än en gång Makedoniens väg mot EU liksom de gjort inom NATO. Just denna nationella dispyt är anledningen till att man viftat med Makedoniens flagga. Löjlig konflikt kan tyckas, men jag kan förstå om man från polisen var orolig att det skulle kunna hetsa upp situationen och leda till problem mellan fansen. Hade det varit ett lag från Azerbaijan de mötte och folk viftade med Armeniens flagga så hade nog polisen gjort likadant. Tråkigt? Javisst. Även trist när folk ska spela på politiska spänningar istället för att skita i allt sådant och bara ha det gött på en match.

I övrigt vet jag inte om det beror på polis eller fans i allmänhet, men de "högriskmatcher" jag varit på i Tyskland har alltid varit väldigt trevliga som jag upplevt det. Självklart finns det idioter, men det brukar vara en skön och lagom städad stämning, och en sådan polisaktion har jag aldrig sett. Kanske fanns det tillräcklig anledning till att gå in, eller inte.

Länken har jag för övrigt sett och visar ingenting om vad som föranledde polisen till att gå in på läktaren. Klippet börjar ju mitt i aktionen.
Citera
2013-09-13, 20:23
Medlem
Citat:
Det handlar inte om huruvida flaggans sol är tvetydig eller inte. Grekland är än idag i en politisk dispyt med Makedonien på grund av både flaggan och namnet. Så sent som förra året blockerade Grekland än en gång Makedoniens väg mot EU liksom de gjort inom NATO. Just denna nationella dispyt är anledningen till att man viftat med Makedoniens flagga. Löjlig konflikt kan tyckas, men jag kan förstå om man från polisen var orolig att det skulle kunna hetsa upp situationen och leda till problem mellan fansen. Hade det varit ett lag från Azerbaijan de mötte och folk viftade med Armeniens flagga så hade nog polisen gjort likadant. Tråkigt? Javisst. Även trist när folk ska spela på politiska spänningar istället för att skita i allt sådant och bara ha det gött på en match.

I övrigt vet jag inte om det beror på polis eller fans i allmänhet, men de "högriskmatcher" jag varit på i Tyskland har alltid varit väldigt trevliga som jag upplevt det. Självklart finns det idioter, men det brukar vara en skön och lagom städad stämning, och en sådan polisaktion har jag aldrig sett. Kanske fanns det tillräcklig anledning till att gå in, eller inte.

Länken har jag för övrigt sett och visar ingenting om vad som föranledde polisen till att gå in på läktaren. Klippet börjar ju mitt i aktionen.

Nu är jag själv inte så insatt i den här historien men har för mig att jag läste något på Wingrens sida om att flaggan synts förr på Veltins arena. Skulle tydligen symbolisera vänskapsband med ultras från Skopje. Som jag tolkar ditt inlägg är det felaktigt och flaggan var där av politiska skäl. Har du eller Wingren (om det nu var han) fel?

6 minuter kvar sen är nästan två veckors väntan över.
Citera
2013-09-13, 20:26
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:

Samtidigt är det så att redan i första halvlek visade Schalke-fansen upp en PAOK-banner som de snott och de grekiska fansen reagerade knappt överhuvudtaget. Det finns ingen lag i Tyskland som öppet förbjuder att ett annat lands flagga visas upp, även om det kan tyckas något provocerande.

Det måste också nämnas att flaggan, vad Schalke-fansen säger, tydligen hade hängt där under matcher i flera år, även mot grekiska lag och frågan är då varför polisen valde att först ingripa i minut 70. Den skall alltså ha hängt där hela matchen. Det enda som har sagts ifrån officiellt håll om ingripandet är att det var på grund av flaggan hängde där och inget annat, hela ingreppet blir då mycket förunderligt.
Citera
2013-09-13, 20:33
Medlem
csts avatar
Nu kör vi! Ny BL-omgång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in