Citat:
Ursprungligen postat av
Pellebelle
Tack för omfattande och trevliga svar (något försenat från mig). Ni är verkligen kunniga och lyckas förmedla detta på ett mycket trevligt vis, så att till och med jag med ytterst begränsade kunskaper inom tysk fotboll hänger med. Intressant med sådana historiska händelser som fortfarande präglar dagens supporterkultur och dess förhållningssätt så starkt som det ändå gör i många fall.
Från och med i höst och ett år fram kommer jag att bo nere i Zürich vilket jag ser mycket fram emot. Jag som gillar den italienska kulturen, och inte minst fotbollen där, har redan nu börjat drömma mig bort i alla resor jag kommer kunna göra dit tack vare det korta geografiska avståndet. Men Zürich ligger som bekant nära Tyskland också, och jag är sugen på att ta en repa upp vid tillfälle dit också. Kan ni rekommendera något särskilt resmål eller fotbollsmatch i södra Tyskland som har adekvata reseförbindelser med Zürich?

Fyra städer i ”närheten” har BL-lag
Munchen 32 mil från Zürich (publiksnitt 71 000)
Freiburg 15 mil (snitt kring 25 000)
Stuttgart 22 mil (snitt 50 000)
Augsburg 30 mil (snitt kring 30 000)
Vilket lag jag och cyberkalle anser du ska åka och titta på är väl självklart. Biljetter till Bayern får man tag på genom Viagogo, en andrahandsförmedling som har en egen lucka vid arenan. Orsaken är att alla matcher redan är utsålda. Till de andra lagen kan du hitta dem på klubbarnas hemsidor, alternativt Viagogo eller Eventim.
Freiburg ligger närmast och den klubben var förra säsongen riktigt duktig, kommer att spela EL nästa säsong. Tyvärr har man tappat nästan alla bra spelare under sommaren, så troligen får man lite problem nu.
Stuttgart är ett annat förslag, även de kommer delta i EL. Håller på och bygger ett nytt lag efter ett par halvdåliga säsonger. Svårt att spå hur säsongen blir. Fansen brukar hålla igång ganska bra, bara det är en sevärdhet.
Augsburg är i ett bottenlag som precis klarade sig kvar denna säsong också.
Tycker bestämt att du ska passa på att se tysk fotboll, stämningen på matcherna är mycket speciell. Skulle vilja påstå att den slår alla andra ligor med hästlängder, det är inte bara ultras som håller igång. Bayerns mest hängivna fans har tyvärr hållt på med en hel del protester på hemmaplan så på Allianz har det ibland varit ganska tyst samtidigt som fotbollen ofta varit helt underbar. Konstig situation.
En sak till, det är alltid många bortafans på matcherna, 5 000 är standard ungefär. Dessa brukar synas tydligt ute på stan innan matchen, utan att de blir bråk. Sedan serveras starköl på alla BL-matcher, bara det en extra poäng.
Ett tips är att göra en helgresa, Bundesliga spelas fredag, lördag em och kväll, söndag em och kväll. Har du tur kan du se flera matcher alltså. Speciellt om du tar dig upp till Ruhrområdet som har många klubbar. Precis som i Italien så bestäms spelprogrammet successivt, en eller ett par månader före matchen, eftersom lagen spelar i cupen, EL och CL. Till skillnad från i Serie A så brukar dessa matchdatum hållas.