Citat:
Ursprungligen postat av
G-spottornado
Håller med om att det är en rätt konstig utlåning. Det är inte så att Bayerns reservlag har någon stor talang på väg upp i ledet?
Annars kan jag tänka mig att de letar efter en långsiktig arvtagare till Van Buyten
och/eller Dante. Dante fyller 31 eller 32 nästa år och hans karriär börjar gå mot sitt slut. Köper Bayern en mittbackstalang runt 20-snåret nu i vinter så kan det gå att ge alla ordentligt med speltid.
Säg att de köper Varane. Då har de Dante, Boateng, Van Buyten, Martinez och Varane. Van Buyten och Varane får spela cupmatcher och rotera i ligamatcher när det spelas CL samma vecka. Martinez lär användas i mittfältet också, förmodligen tyvärr mest som inhoppare.
I alla fall. När säsongen 15/16 börjar har man då en Boateng som är i sin prime-ålder(typ 27-28?), en Badstuber som förhoppningsvis kommit igång, en Martinez som kan vikariera i mittlåset, en 23~ år gammal Varane som tagit ytterligare kliv och en Kirchhoff i sin prime som fått mycket speltid i Schalke under två säsonger.
Fast nu när jag skrev ner det så lät det inte lika logiskt längre...
Låna ut Weiser, Weirauch, Green och köp in en ny, modern högerback som kan delta i det offensiva spelet när Lahm spelar centralt!

Av det jag har sett är det ingen i b-laget som har övertygat på mittbackspostionen. Å andra sidan kan det vara en av de svåraste positionerna att bedöma nivån på när det gäller världsspelare. När Dante kom till Bayern var han en av BLs bästa mittbackar, men att han skulle vara top 10 i världen hade i varje fall jag inte väntat mig. Jag tror inte att man kommer att täcka Kirchoffs utlåning från de egna leden.
Att Dante fyller 31 nästa säsong är ingenting jag oroar mig för. En mittback som lever främst på sin fysik och sitt spelsinne bör hålla på den här nivån till åtminstone 34-35 års ålder. I ärlighetens namn tror jag att Dante har ytterligare en eller ett par säsonger av utveckling framöver i takt med att han får mer speltid på den absolut högsta nivån.
Att man skulle värva Varane ser jag som högst osannolikt och ser därför ingen mening med att spekulera längre gällande en sådan värvning.
Frågan är hur Pep ser ett framtida mittbackspar. Jag skulle gärna vilja säga att Badstuber är given men frågan är vem som ska spela bredvid honom. Boateng har en hög högstanivå men följs å andra sidan av taskiga beslut och en låg lägstanivå. Skulle jag formera om Peps Bayern hade jag förmodligen spelat Boan som högerback för att ge Lahm utrymme på det defensiva mittfältet. Oavsett hur man formerar backlinjen kommer det med förlusterna av Kirchoff och van Buyten innebära att man är kort spelare i försvarslinjen nästa år. Det finns inga juniorer som är redo att kliva in på den nivån direkt så värvningar är direkt nödvändiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Contento har också spelat mittback i höst, tycker han gjorde det bra. 3+2 samt Holger alltså.
Sen begriper inte jag heller varför Kirshhoff lånas ut till S04 så länge, varken för hans egen skull, Bayerns eller Schalkes. De har fått tillbaka Papadopoulos, har innan Matip och Höwedes samt Santana. Möjligen får han spela DM?
Motvall, du är tillräckligt fotbollskunnig för att se att Contento aldrig kommer att hålla som mittback i Bayern. Killen fyller 24 nästa år och är på sin höjd en bra vänsterbacksreserv.
Utlånignen är som sagt helt uppåt väggarna men det är väl inte speciellt givande att spekulera i varför man har valt denna lösning.
Bayerns januari- och sommarfönster kommer att bli ytterst intressanta. Nu är det förvisso en vårsäsong klar men med den information vi har idag ser jag några värvningar som centrala. Följande del av inlägget kommer att vara delvis helt hypotetisk men samtidigt försöker jag att hålla alternativen så rimliga som möjligt.
Iom att Kraft förmodligen lämnar Bayern efter säsongen kommer det behövas en backup till Neuer. Antingen väljer man att flytta upp befintliga målvakter i truppen ett snäpp men jag tror att det är bättre att värva en utmanare som verkligen kan tvinga Neuer till att alltid prestera bättre. Drömvärvningen här vore ter Stegen. Även om det vore slöseri på en fantastisk tysk målvaktstalang skulle det kunna vara en pusselbit som höjer Bayern ytterligare. Att ha två bra målvakter är ett bra styrketecken.
Backlinjen kommer behöva flera förstärkningar, som vi diskuterat i de senaste inläggen lär det förmodligen behövas en mittback men även en högerback av världsklass kan bli aktuellt. Vad det gäller mittbacken har jag inga förslag men skulle gärna se en lång, ung tysk med bra uppspelsfot. En drömvärvning vore att plocka hem Hummels men det känns helt orealistiskt. På högerbacken ser jag egentligen inga alternativ, Lahm är utan tvekan världens bästa högerback, men det finns garanterat spelare med samma potential som Alaba som hade kunnat prestera på högerkanten.
Om det inte sker några enorma förändringar i truppen så känns mittfältet klart inför nästa säsong. Kanske att man ersätter en del bänk- eller reservspelare med nya bänk- eller reservspelare. Exempelvis ryktas det om att Shaqiri kommer att lämna men å andra sidan verkar spelare som Rode klara. Oavsett förändringar tror jag att Bayerns mittfält kommer att vara lika bra nästa säsong som denna.
På anfallspostionen behövs det i min mening minst två nya namn, dels behövs det en ersättare till Gomez. En världsklassanfallare (Lewandowski) som på allvar kan konkurrera med Mandzukic. Sen kommer det förmodligen behövas en ersättare till Pizarro och där skulle jag gärna se en mer rörlig typ av anfallare som kan utgöra ett alternativ till de mer traditionella niorna. Här får det gärna signas en ung och lovande tysk. Att vara tredjeval i Bayern torde ändå innebära fantastiska utvecklingsmöjligheter för "rätt" spelare.