Resultat: .
0%
röster
2013-12-27, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Manchester United har enligt uppgift lagt ett bud på 48 miljoner EUR för Marco Reus:
http://www.fussballtransfers.com/bundesliga/borussia-dortmund-ein-48-millionen-angebot-steht-ins-haus_41762

Självklart mycket pengar men behöver Dortmund verkligen sälja? De har väl fortfarande pengar över från sommarfönstret som de kan spendera på nyförvärv istället för att sälja ännu fler storstjärnor?
Högst tveksam varför vår kanske bäste offensive spelare efter Lewy skulle byta ner sig?
Osannolikt att det skulle hända, speciellt när Uniteds Januzaj abonnerar vänsterkanten på ett hyfsat bra sätt
Citera
2013-12-27, 23:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippu
Högst tveksam varför vår kanske bäste offensive spelare efter Lewy skulle byta ner sig?
Osannolikt att det skulle hända, speciellt när Uniteds Januzaj abonnerar vänsterkanten på ett hyfsat bra sätt

Inget att bry sig om. Dom skulle aldrig göra en sån affär i januari. Det är såna tider nu. Vi kommer få höra det ena galnare än det andra.
Citera
2013-12-28, 13:41
Medlem
Japp, då spelar Kirchoff i Schalke de kommande 18 månaderna. Nu har ju Schalke verkligen en riktigt bredd och bra trupp, kanske inte tillräckligt stark nog för att utmana Bayern men utan tvekan tillräckligt bra för att sluta tvåa. Sidney Sam på ingång med, sjukt kul. Keller kan inte klaga på resurser i alla fall.
Citera
2013-12-28, 18:21
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Japp, då spelar Kirchoff i Schalke de kommande 18 månaderna. Nu har ju Schalke verkligen en riktigt bredd och bra trupp, kanske inte tillräckligt stark nog för att utmana Bayern men utan tvekan tillräckligt bra för att sluta tvåa. Sidney Sam på ingång med, sjukt kul. Keller kan inte klaga på resurser i alla fall.
Fullkomligt idiotisk utlåning. Varför till Schalke och varför så länge? Nu kommer det ju behöva värvas ytterligare mittbackar till nästa säsong... Hur fan tänkte Bayern där?
Citera
2013-12-29, 10:24
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fullkomligt idiotisk utlåning. Varför till Schalke och varför så länge? Nu kommer det ju behöva värvas ytterligare mittbackar till nästa säsong... Hur fan tänkte Bayern där?

Badstuber är snart tillbaka i full träning och han är trots allt en betydligt bättre och mer komplett spelare än Kirchhoff.
Anta att van Buyten lägger skorna på hyllan i sommar. Då har laget Badstuber, Boateng och Dante. Dessutom är det ju lite tveksamt hur Martinez kommer spela i framtiden. Kanske är det här ett tecken på att Guardiola vill spela honom som mittback och använda Lahm+Thiago som 6or. Och kanske Schweini?

Hur som helst sitter man med 4+1 mittbackar tills i sommar med DvB, Boateng, Dante, snart Badstuber och sen Martinez.
Citera
2013-12-29, 13:17
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Badstuber är snart tillbaka i full träning och han är trots allt en betydligt bättre och mer komplett spelare än Kirchhoff.
Anta att van Buyten lägger skorna på hyllan i sommar. Då har laget Badstuber, Boateng och Dante. Dessutom är det ju lite tveksamt hur Martinez kommer spela i framtiden. Kanske är det här ett tecken på att Guardiola vill spela honom som mittback och använda Lahm+Thiago som 6or. Och kanske Schweini?

Hur som helst sitter man med 4+1 mittbackar tills i sommar med DvB, Boateng, Dante, snart Badstuber och sen Martinez.
Fast nu är utlåningen 18 månader, resten av säsongen hade varit mer förståeligt. Vi kan knappast räkna med Badstuber den här säsongen och i ärlighetens namn är det omöjligt att veta vilken nivå han kommer att hålla nästa höst. Han kan trots allt ha tappat väldigt mycket under de två år han varit borta, även om en Badstuber innan skadorna var en fantastiskt bra mittback/talang så känns det tyvärr aningen naivt att förutsätta hans närvaro nästa säsong.

Jag förutsätter nästan att van Buyten lägger av eller går till en mindre klubb så honom kan vi nog räkna bort redan nu. Då återstår egentligen bara Dante, Boateng och till viss del Martinez. Med tanke på hur lång säsongen är och hur många matcher som ska spelas känns det väl tunt att bara ha 3,5 tillgänglig mittback.

Att Kirchoff behöver speltid för att utvecklas är självklart och jag ser det inte som speciellt konstigt att man lånar ut honom. Däremot är det märkligt att han lånas ut till Schalke och under en så lång period. Med tanke på att mittbackar brukar dra på sig en del avstängningar och kan bli frånvarande pga av skada känns det nästan som om det måste in ytterligare ett namn nu. Framförallt eftersom att Badstubers framtida prestationer är svårbedömda.

Martinez är inget dåligt reservalternativ på mittbacken, men han är i min mening betydligt bättre på mittfältet vilket gör det till lite slöseri med resurser att spela honom som mittback. Pep verkar ju dock inte vilja spela honom alls så vi får väl se hur hans framtid ser ut efter säsongen.
Citera
2013-12-29, 15:25
Medlem
G-spottornados avatar
Håller med om att det är en rätt konstig utlåning. Det är inte så att Bayerns reservlag har någon stor talang på väg upp i ledet?

Annars kan jag tänka mig att de letar efter en långsiktig arvtagare till Van Buyten och/eller Dante. Dante fyller 31 eller 32 nästa år och hans karriär börjar gå mot sitt slut. Köper Bayern en mittbackstalang runt 20-snåret nu i vinter så kan det gå att ge alla ordentligt med speltid.

Säg att de köper Varane. Då har de Dante, Boateng, Van Buyten, Martinez och Varane. Van Buyten och Varane får spela cupmatcher och rotera i ligamatcher när det spelas CL samma vecka. Martinez lär användas i mittfältet också, förmodligen tyvärr mest som inhoppare.

I alla fall. När säsongen 15/16 börjar har man då en Boateng som är i sin prime-ålder(typ 27-28?), en Badstuber som förhoppningsvis kommit igång, en Martinez som kan vikariera i mittlåset, en 23~ år gammal Varane som tagit ytterligare kliv och en Kirchhoff i sin prime som fått mycket speltid i Schalke under två säsonger.

Fast nu när jag skrev ner det så lät det inte lika logiskt längre...

Låna ut Weiser, Weirauch, Green och köp in en ny, modern högerback som kan delta i det offensiva spelet när Lahm spelar centralt!
Citera
2013-12-29, 18:04
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish

Contento har också spelat mittback i höst, tycker han gjorde det bra. 3+2 samt Holger alltså.

Sen begriper inte jag heller varför Kirshhoff lånas ut till S04 så länge, varken för hans egen skull, Bayerns eller Schalkes. De har fått tillbaka Papadopoulos, har innan Matip och Höwedes samt Santana. Möjligen får han spela DM?
Citera
2013-12-29, 22:09
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Håller med om att det är en rätt konstig utlåning. Det är inte så att Bayerns reservlag har någon stor talang på väg upp i ledet?

Annars kan jag tänka mig att de letar efter en långsiktig arvtagare till Van Buyten och/eller Dante. Dante fyller 31 eller 32 nästa år och hans karriär börjar gå mot sitt slut. Köper Bayern en mittbackstalang runt 20-snåret nu i vinter så kan det gå att ge alla ordentligt med speltid.

Säg att de köper Varane. Då har de Dante, Boateng, Van Buyten, Martinez och Varane. Van Buyten och Varane får spela cupmatcher och rotera i ligamatcher när det spelas CL samma vecka. Martinez lär användas i mittfältet också, förmodligen tyvärr mest som inhoppare.

I alla fall. När säsongen 15/16 börjar har man då en Boateng som är i sin prime-ålder(typ 27-28?), en Badstuber som förhoppningsvis kommit igång, en Martinez som kan vikariera i mittlåset, en 23~ år gammal Varane som tagit ytterligare kliv och en Kirchhoff i sin prime som fått mycket speltid i Schalke under två säsonger.

Fast nu när jag skrev ner det så lät det inte lika logiskt längre...

Låna ut Weiser, Weirauch, Green och köp in en ny, modern högerback som kan delta i det offensiva spelet när Lahm spelar centralt!
Av det jag har sett är det ingen i b-laget som har övertygat på mittbackspostionen. Å andra sidan kan det vara en av de svåraste positionerna att bedöma nivån på när det gäller världsspelare. När Dante kom till Bayern var han en av BLs bästa mittbackar, men att han skulle vara top 10 i världen hade i varje fall jag inte väntat mig. Jag tror inte att man kommer att täcka Kirchoffs utlåning från de egna leden.

Att Dante fyller 31 nästa säsong är ingenting jag oroar mig för. En mittback som lever främst på sin fysik och sitt spelsinne bör hålla på den här nivån till åtminstone 34-35 års ålder. I ärlighetens namn tror jag att Dante har ytterligare en eller ett par säsonger av utveckling framöver i takt med att han får mer speltid på den absolut högsta nivån.

Att man skulle värva Varane ser jag som högst osannolikt och ser därför ingen mening med att spekulera längre gällande en sådan värvning.

Frågan är hur Pep ser ett framtida mittbackspar. Jag skulle gärna vilja säga att Badstuber är given men frågan är vem som ska spela bredvid honom. Boateng har en hög högstanivå men följs å andra sidan av taskiga beslut och en låg lägstanivå. Skulle jag formera om Peps Bayern hade jag förmodligen spelat Boan som högerback för att ge Lahm utrymme på det defensiva mittfältet. Oavsett hur man formerar backlinjen kommer det med förlusterna av Kirchoff och van Buyten innebära att man är kort spelare i försvarslinjen nästa år. Det finns inga juniorer som är redo att kliva in på den nivån direkt så värvningar är direkt nödvändiga.

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Contento har också spelat mittback i höst, tycker han gjorde det bra. 3+2 samt Holger alltså.

Sen begriper inte jag heller varför Kirshhoff lånas ut till S04 så länge, varken för hans egen skull, Bayerns eller Schalkes. De har fått tillbaka Papadopoulos, har innan Matip och Höwedes samt Santana. Möjligen får han spela DM?
Motvall, du är tillräckligt fotbollskunnig för att se att Contento aldrig kommer att hålla som mittback i Bayern. Killen fyller 24 nästa år och är på sin höjd en bra vänsterbacksreserv.

Utlånignen är som sagt helt uppåt väggarna men det är väl inte speciellt givande att spekulera i varför man har valt denna lösning.

Bayerns januari- och sommarfönster kommer att bli ytterst intressanta. Nu är det förvisso en vårsäsong klar men med den information vi har idag ser jag några värvningar som centrala. Följande del av inlägget kommer att vara delvis helt hypotetisk men samtidigt försöker jag att hålla alternativen så rimliga som möjligt.

Iom att Kraft förmodligen lämnar Bayern efter säsongen kommer det behövas en backup till Neuer. Antingen väljer man att flytta upp befintliga målvakter i truppen ett snäpp men jag tror att det är bättre att värva en utmanare som verkligen kan tvinga Neuer till att alltid prestera bättre. Drömvärvningen här vore ter Stegen. Även om det vore slöseri på en fantastisk tysk målvaktstalang skulle det kunna vara en pusselbit som höjer Bayern ytterligare. Att ha två bra målvakter är ett bra styrketecken.

Backlinjen kommer behöva flera förstärkningar, som vi diskuterat i de senaste inläggen lär det förmodligen behövas en mittback men även en högerback av världsklass kan bli aktuellt. Vad det gäller mittbacken har jag inga förslag men skulle gärna se en lång, ung tysk med bra uppspelsfot. En drömvärvning vore att plocka hem Hummels men det känns helt orealistiskt. På högerbacken ser jag egentligen inga alternativ, Lahm är utan tvekan världens bästa högerback, men det finns garanterat spelare med samma potential som Alaba som hade kunnat prestera på högerkanten.

Om det inte sker några enorma förändringar i truppen så känns mittfältet klart inför nästa säsong. Kanske att man ersätter en del bänk- eller reservspelare med nya bänk- eller reservspelare. Exempelvis ryktas det om att Shaqiri kommer att lämna men å andra sidan verkar spelare som Rode klara. Oavsett förändringar tror jag att Bayerns mittfält kommer att vara lika bra nästa säsong som denna.

På anfallspostionen behövs det i min mening minst två nya namn, dels behövs det en ersättare till Gomez. En världsklassanfallare (Lewandowski) som på allvar kan konkurrera med Mandzukic. Sen kommer det förmodligen behövas en ersättare till Pizarro och där skulle jag gärna se en mer rörlig typ av anfallare som kan utgöra ett alternativ till de mer traditionella niorna. Här får det gärna signas en ung och lovande tysk. Att vara tredjeval i Bayern torde ändå innebära fantastiska utvecklingsmöjligheter för "rätt" spelare.
Citera
2013-12-30, 07:36
Medlem
cyberkalles avatar
Lite tragiskt att Pep inte verkade gilla Kirchhoff men jag är glad för hans skull för i Schalke så lär han få mer speltid och betydligt bättre än att han gick till Nürnberg.

Har Pep tänkt spela Martinez som mittback för vad har han annars tänkt med €40miljoners-mannen?

Schalke kommer dock inte kunna komma att använda sig utav Kirchhoff i CL.

På det hela så tycker jag att en utlåning var det bästa alternativet men att det hade räckt med 6månader.
Citera
2013-12-30, 11:42
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Motvall, du är tillräckligt fotbollskunnig för att se att Contento aldrig kommer att hålla som mittback i Bayern. Killen fyller 24 nästa år och är på sin höjd en bra vänsterbacksreserv.
Contento är nu nog 4-5 mittback; efter Boateng, Dante och Van Buyten samt så han och Martinez, så länge Badstuber är skadad, 3+2.

Han fick spela som sådan mot Mainz när Dante blev skadad och Bayern vände matchen helt, från 0-1 till 4-1. Som ytterback tycker jag, som andra, att han är medioker, men var den gången helt ok som mittback. Denna match var han och Rafinha först på kanterna och spelet hackade rejält. När sedan Lahm och Alaba fick överta ytterbacksplatserna i andra halvlek efter att Dante bytts ut flöt spelet som det ska.

Mitt intryck då var att Contento passade bättre som mittback än på vänsterkanten. Han saknar både speed och inläggsfot för att hålla som ytterback på denna nivå, egenskaper som inte är lika viktiga i mittlåset. Skulle därför inte bli förvånad om han skolas om till en sådan, även om han är lite kort. Finns trots att poänger med att bibehålla spelare som är uppväxta i klubben, Contento kom dit som 5-åring, 1995.
Citera
2013-12-30, 13:18
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Av det jag har sett är det ingen i b-laget som har övertygat på mittbackspostionen. Å andra sidan kan det vara en av de svåraste positionerna att bedöma nivån på när det gäller världsspelare. När Dante kom till Bayern var han en av BLs bästa mittbackar, men att han skulle vara top 10 i världen hade i varje fall jag inte väntat mig. Jag tror inte att man kommer att täcka Kirchoffs utlåning från de egna leden.

Att Dante fyller 31 nästa säsong är ingenting jag oroar mig för. En mittback som lever främst på sin fysik och sitt spelsinne bör hålla på den här nivån till åtminstone 34-35 års ålder. I ärlighetens namn tror jag att Dante har ytterligare en eller ett par säsonger av utveckling framöver i takt med att han får mer speltid på den absolut högsta nivån.

Att man skulle värva Varane ser jag som högst osannolikt och ser därför ingen mening med att spekulera längre gällande en sådan värvning.

Frågan är hur Pep ser ett framtida mittbackspar. Jag skulle gärna vilja säga att Badstuber är given men frågan är vem som ska spela bredvid honom. Boateng har en hög högstanivå men följs å andra sidan av taskiga beslut och en låg lägstanivå. Skulle jag formera om Peps Bayern hade jag förmodligen spelat Boan som högerback för att ge Lahm utrymme på det defensiva mittfältet. Oavsett hur man formerar backlinjen kommer det med förlusterna av Kirchoff och van Buyten innebära att man är kort spelare i försvarslinjen nästa år. Det finns inga juniorer som är redo att kliva in på den nivån direkt så värvningar är direkt nödvändiga.

Givetvis håller Dante några år till. Spekulerade bara i om Pep & co skulle börja tidigt med att skola in någon ung lovande mittback, t.ex Varane. Pep gillar ju spelskickliga spelare, även i mittlåset, så vem kan tänkas värvas på den fronten? Tror inte de hade satsat på någon över 24 i detta fallet.

Badstuber skulle vara spelklar i vår, väl? Då kan man gissa på att han är i speldugligt skick till höstsäsongen ungefär. Tveksamt om Boa - Dante/van Buyten - Martinez är tillräckligt för återstoden av denna säsong.

Citat:
Bayerns januari- och sommarfönster kommer att bli ytterst intressanta. Nu är det förvisso en vårsäsong klar men med den information vi har idag ser jag några värvningar som centrala. Följande del av inlägget kommer att vara delvis helt hypotetisk men samtidigt försöker jag att hålla alternativen så rimliga som möjligt.

Iom att Kraft förmodligen lämnar Bayern efter säsongen kommer det behövas en backup till Neuer. Antingen väljer man att flytta upp befintliga målvakter i truppen ett snäpp men jag tror att det är bättre att värva en utmanare som verkligen kan tvinga Neuer till att alltid prestera bättre. Drömvärvningen här vore ter Stegen. Även om det vore slöseri på en fantastisk tysk målvaktstalang skulle det kunna vara en pusselbit som höjer Bayern ytterligare. Att ha två bra målvakter är ett bra styrketecken.

Backlinjen kommer behöva flera förstärkningar, som vi diskuterat i de senaste inläggen lär det förmodligen behövas en mittback men även en högerback av världsklass kan bli aktuellt. Vad det gäller mittbacken har jag inga förslag men skulle gärna se en lång, ung tysk med bra uppspelsfot. En drömvärvning vore att plocka hem Hummels men det känns helt orealistiskt. På högerbacken ser jag egentligen inga alternativ, Lahm är utan tvekan världens bästa högerback, men det finns garanterat spelare med samma potential som Alaba som hade kunnat prestera på högerkanten.

Om det inte sker några enorma förändringar i truppen så känns mittfältet klart inför nästa säsong. Kanske att man ersätter en del bänk- eller reservspelare med nya bänk- eller reservspelare. Exempelvis ryktas det om att Shaqiri kommer att lämna men å andra sidan verkar spelare som Rode klara. Oavsett förändringar tror jag att Bayerns mittfält kommer att vara lika bra nästa säsong som denna.

På anfallspostionen behövs det i min mening minst två nya namn, dels behövs det en ersättare till Gomez. En världsklassanfallare (Lewandowski) som på allvar kan konkurrera med Mandzukic. Sen kommer det förmodligen behövas en ersättare till Pizarro och där skulle jag gärna se en mer rörlig typ av anfallare som kan utgöra ett alternativ till de mer traditionella niorna. Här får det gärna signas en ung och lovande tysk. Att vara tredjeval i Bayern torde ändå innebära fantastiska utvecklingsmöjligheter för "rätt" spelare.

Håller med i det du säger. Det som behövs som det ser ut just nu är en högerback, mittback och minst en anfallare. Både Pep och senaste årens Bayern verkar gilla spelare som kan spela på flera positioner, så kanske skulle en ny Boateng vara aktuellt... alltså en spelare som kan spela högerback och mittback? Fast det skulle kanske vara svårt att lösa anfallsproblemet med den typen av spelare... Skulle nog bli för statiskt och bakåtpassande om man inte får jackpot på någon spelare som håller måttet offensivt och kan även försvara bra i mittlåset.

Vet inte annars vilken högerback som skulle passa bra. Verkar inte finnas så många unga lovande ytterbackar alls egentligen. De Sceglie, typ?

Mittfältet känns redan komplett. Hoppas dock inte att Shaqiri lämnar, han lär ta en startplats på någon av kanterna inom något år så det är bara för honom att hålla ut. Ett lån, kanske?

På anfallssidan lär ju Lewandowski anlända i sommarfönstret. Om det behövs mer än så vettefasen, Götze/Müller/Shaqiri kan spela falska nior, med en extra anfallare i truppen kan det bli svårt att rotera...

När du skriver Kraft antar jag att du menar Starke? Har också blandat ihop dem ett par gånger...
Visste hur som helst inte att han var på väg bort. Är inte han typ 32? Bra ersättare behövs, det håller jag med om. Men Ter Stegen är en startspelare och det hade varit synd om han ruttnade bort på en bänk...

Lyxproblem att ha så många spelare i världsklass att det är en ständig huvudvärk hur man ska formera laget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in