Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Jag antar att du hade velat vara på plats trots att du inte tillhör några aggressiva falanger.

Får nöja mig med TV den här gången, har planerat in minst 2 resor ner under vårsäsongen dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Hur kommer det sig att det är så laddat mellan er och Hannover? är väl annars inte så vanligt med högriskmatcher i Tyskland, och huliganism?
Inte många Braunschweig supportrar i Sverige, coolt att det finns någon trots allt.

Det kan låta konstigt för utomstående, men rivaliteten mellan Braunschweig och Hannover sträcker sig långt bortom fotbollen.
De båda städerna har stark lokalpatriotism, Braunschweig troligen mer så än Hannover (rätta mig om jag har fel här Germanofil). Under hansatiden hade Braunschweig stor politisk makt medan Hannover var av mindre betydelse, detta växlade sedan allt eftersom Hannover växte och blev en mer betydande stad. Wien-kongressen 1814 erkände Konungariket Hannover som suverän efterföljande stat till "Kurfürstentums Braunschweig-Lüneburg" och Braunschweig var då omringat av Hannovers politiska makt.
När Preußen sedan tog över utseddes Hannover till regionens huvudstad och Braunschweig marginaliserades allt mer, Braunschweig fick lyda under Hannovers styre. Jämfört med Bayern är Niedersachsen ingen region som existerar på riktigt, det är sällan man möter någon som känner sig som en niedersachsare. I och med att Hannover än idag är huvudstad i Niedersachsen har rivaliteten bara frodats sedan Preußen tog över 1886.
Självklar är detta inte något som folk går runt och ständigt tänker på och idag är inte rivaliteten mellan städerna så pass stor per se, utan i Braunschweig accepterar man Hannover som Landeshauptstadt. Bland alla i Braunschweig lever dock en viss rivalitet kvar undermedvetet. Furstendömet Braunschweig existerade faktiskt från 1100-1800-talet. Mer nyligen är det även för att den starka lokalpatriotismen har lett till att klubbarna, främst Braunschweig, har en relativt stor fraktion kategori C-supportrar vilket hetsar upp stämningen ytterligare.
Inte direkt Celtic - Rangers förhållande i rivaliteten så klart, men skulle du gå runt med en Hannover tröja i centrala Braunschweig får du en och annan blick, i Braunschweig benämner många inte ens laget utan kallar dem bara för "Hanoi". Citat från en historieprofessor i Braunschweig: "Jag är så accepterande mot utlänningar att jag till och med tillåter studenter ifrån Hannover under mina föreläsningar."
Hade även kunnat gå vidare och förklara den attityd som istället finns till våra grannar och vänner i Magdeburg, men det får bli en annan gång.