2013-09-12, 10:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det är väl egentligen en fråga kring att folk inte följer trafikregler om att inte blockera korsningar?

Perfekt, LA 2.0 inkommande (och det har ju inte löst problemen där, varför skulle det helt emot all empiri lösa några problem i Göteborg (mer väg har inte löst något problem någonstans i världen)).

Så, ännu ett fall av att göra dagens barn en otjänst. För självklart är det helt omöjligt att gå eller cykla till skolan...

Man har valt att premiera vissa trafikslag annat än bilen, man har gjort den prioriteringen. Tycker helt klart att det är vettigt.

1. Fast nu är det inte det personen påstår...
2. Återigen, det är inte en lösning på grundproblemet...
3. Varför väljer man då bilen?

Intressant att du kommer med det påståendet när det handlar om en signalreglerad cykelöverfart.

Att man har svårt att se pga döda vinklar är inte en orsak, snarare en följd. Inte tillräckligt uppmärksamhet helt enkelt.

Tittar vi på trafikolyckor så ligger ju buss långt under vad privatbil orsakar, och inte är premierna orimligt höga där...

Sen var det väldigt intressant att du kommer med påståendet att tung trafik ökat enormt, det finns det väl absolut inga belägg för i någon statistik alls? Samt motsäger helt dina övriga påståenden.

Jag har inte påstått att cykelöverfarten var signalreglerad. Jag vet bara att få är signalreglerade samt att bussar räknas som stora tunga fordon och nu kör igenom stadskärnan bland oskyddade trafikanter
Citera
2013-09-12, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Hur lång tid tar det hem när det är kraftiga köer?

Eftersom han nu börjar kl 6 så borde han ju sluta mellan kl2-3, då är det inga köer utan tar säkert samma tid som på morgonen....
Citera
2013-09-12, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det är väl egentligen en fråga kring att folk inte följer trafikregler om att inte blockera korsningar?

Perfekt, LA 2.0 inkommande (och det har ju inte löst problemen där, varför skulle det helt emot all empiri lösa några problem i Göteborg (mer väg har inte löst något problem någonstans i världen)).

Så, ännu ett fall av att göra dagens barn en otjänst. För självklart är det helt omöjligt att gå eller cykla till skolan...

Man har valt att premiera vissa trafikslag annat än bilen, man har gjort den prioriteringen. Tycker helt klart att det är vettigt.

1. Fast nu är det inte det personen påstår...
2. Återigen, det är inte en lösning på grundproblemet...
3. Varför väljer man då bilen?

Intressant att du kommer med det påståendet när det handlar om en signalreglerad cykelöverfart.

Att man har svårt att se pga döda vinklar är inte en orsak, snarare en följd. Inte tillräckligt uppmärksamhet helt enkelt.

Tittar vi på trafikolyckor så ligger ju buss långt under vad privatbil orsakar, och inte är premierna orimligt höga där...

Sen var det väldigt intressant att du kommer med påståendet att tung trafik ökat enormt, det finns det väl absolut inga belägg för i någon statistik alls? Samt motsäger helt dina övriga påståenden.

Vet inte om du har barn eller inte bryr dej om deras säkerhet....
Menar du att man skall släppa iväg barn 0-11 år vind för våg ut i trafiken för att ta sej till skola/dagis? Om du menar att jag ska promenera med dom så är det också möjligt men skulle ta ca 1.5 timma extra per dag för mej med att göra det samt åka fram och tillbaka från jobbet....
Citera
2013-09-12, 12:29
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Menar du att man skall släppa iväg barn 0-11 år vind för våg ut i trafiken för att ta sej till skola/dagis? Om du menar att jag ska promenera med dom så är det också möjligt men skulle ta ca 1.5 timma extra per dag för mej med att göra det samt åka fram och tillbaka från jobbet....

Inte konstigt att barnfamiljer och med den skattekraften fördrivs ut ur staden.

Har även noterat att stadskärnan lider sv återkommande personrån nattetid. Troligen ett resultat av att de segregerade stadsdelarna nu har ett rikligare utbud av spårvagnslinjer och annan kollektivtrafik nu.

På sikt lär stadskärnan möta samma öde som Detroits. En " no go zon" för oss som hör till majoritetsbefolkningen och medelklassen.
Citera
2013-09-12, 12:41
Medlem
Rektangels avatar
Henrik21 hör till dem som vill att verkligheten ska anpassas till kartan och stämmer de inte överens så är det verkligheten det är fel på. Aldrig kartan.

Kartan och den Goda Illusionen till bländverk kan bara inte vara fel. Det är bara att i stalinistisk anda leta upp syndabockarna och rensa ut dem som inte tror på illusionen och sen de som inte kan förverkliga densamma.
Senast redigerad av Rektangel 2013-09-12 kl. 12:44.
Citera
2013-09-12, 14:31
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Henrik21 hör till dem som vill att verkligheten ska anpassas till kartan och stämmer de inte överens så är det verkligheten det är fel på. Aldrig kartan.

Kartan och den Goda Illusionen till bländverk kan bara inte vara fel. Det är bara att i stalinistisk anda leta upp syndabockarna och rensa ut dem som inte tror på illusionen och sen de som inte kan förverkliga densamma.

Nåväl.
För oss som följer denna diskussion i skymundan och med intresse, både ur underhållningsperspektiv samt för att det är en viktig diskussion så ligger nog sanningen som oftast mitt emellan.

Det finns, lindrigt sagt, fler än nämnda debattör som svävar iväg ibland.

Herregud, ser man inte det är man i sanning blind.

Jag vacklar själv i vad jag anser - men besitter förmågan att kunna ta in både för och emot argument. Där har många väldigt mycket att lära. Denna tråden skulle kunna fungera som ett utmärkt exempel på skyttegravspolitik.
Citera
2013-09-12, 18:39
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att cykelöverfarten var signalreglerad. Jag vet bara att få är signalreglerade samt att bussar räknas som stora tunga fordon och nu kör igenom stadskärnan bland oskyddade trafikanter

Den som tas upp i artikeln är signalreglerad. EoD. Trots allt så förekommer ju fler olyckor mellan personbilar och cyklister/gående än det gör med tunga fordon vs cyklist/gåenden.

Citat:

Nej, har inte barn (ännu), men ser inte hur det har relevans för trängselskattens vara eller inte vara. För det är ju helt klart omöjligt att ha dagis inom gångavstånd (eller är jag så gammal att jag bara drömt sånt?).

Citat:
Inte konstigt att barnfamiljer och med den skattekraften fördrivs ut ur staden.

Har även noterat att stadskärnan lider sv återkommande personrån nattetid. Troligen ett resultat av att de segregerade stadsdelarna nu har ett rikligare utbud av spårvagnslinjer och annan kollektivtrafik nu.

På sikt lär stadskärnan möta samma öde som Detroits. En " no go zon" för oss som hör till majoritetsbefolkningen och medelklassen.

Eller så är stadskärnor pga fler personer i rörelse överrepresenterade på den sortens brottslighet medan villaområdena är överrepresenterade inom ekonomisk brottslighet?

På sikt så lär Göteborg så samma öde till mötes som LA, en stad där alla köar i timmar trots en otrolig mängd körfält på stadsmotorvägarna.

Citat:

Fast är det så att verkligheten inte stämmer överens med kartan så är det kartan som stämmer...

Kan inte du då vara vänlig att presentera en lösning på det problem som finns? Eller är det upprepning av planerarnas mantra från 60- och 70-talet med bilen som lösning på alla samhällets problem?

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Nåväl.
För oss som följer denna diskussion i skymundan och med intresse, både ur underhållningsperspektiv samt för att det är en viktig diskussion så ligger nog sanningen som oftast mitt emellan.

Det finns, lindrigt sagt, fler än nämnda debattör som svävar iväg ibland.

Herregud, ser man inte det är man i sanning blind.

Jag vacklar själv i vad jag anser - men besitter förmågan att kunna ta in både för och emot argument. Där har många väldigt mycket att lära. Denna tråden skulle kunna fungera som ett utmärkt exempel på skyttegravspolitik.

Visst kan jag ibland försvinna ut, men svårt att när man jobbar inom transport/infrasektorn att låta bli. Vore kul om den som främst kritiserar mig kunde presentera en lösning baserat på empiri på andra exempel som löser den här sortens problem.

Bara sitta 2 personer i bilarna skulle i mångt och mycket lösa problemet.
Citera
2013-09-12, 20:45
Medlem
Nu har i alla fall effekterna av TS på trafiken från i våras i princip försvunnit.

http://www.nejtrangselskattgbg.se/wp-content/uploads/2013/09/tskatt2013.jpg

Med andra ord så kommer trängselskatten inte bidra det minsta till att minska trängseln eller förbättra miljön i Göteborg, vilket den rödgrönbruna nomenklaturan påstått. Genom beräkningar som inte visade sig stämma med verkligheten. Men som alltid i rödgrönbruna kretsar: Om verkligheten skiljer sig från de rödgrönbrunas åsikter, så är det fel på verkligheten.

Och ja, trafiken i innerstan har stadigt minskat så länge som någon kan minnas, minskningen där beror sannolikt på att de som har råd att äga bil flyttar till kranskommunerna.
Citera
2013-09-12, 21:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Så därav skall man bygga ett samhälle där alla tar bilen, typ som i amerika. Är det rätt uppfattat

Bilen har sina för och nackdelar men att leda in den trafik som förr körde runt centrum i egen bil att som busspassagerare i täta busslinjer dundra ut ur stadskärnan så att annan trafik (nyttotrafik) trängs undan är inte helt optimalt.

Göteborg har ingen tunnelbana.

Förr var det på lederna runt centrum det var bilköer...nu har vi täta busslinjer som dundrar genom stadskärnan. Detta av bussresenärer som för körde runt centrum i egen bil.

Jag kan bara erinra om att vi innan dessa bussgator i centrum byggdes sällan hade bilköer i själva stadskärnan (Vasastan och inom vallgraven). Få körde in i centrum annat än om de hade ärende där inne. Flaskhalsarna har varit runt Tingstadsmotet där bilisterna faktiskt körde runt centrum.

Ödets ironi var väl den kvinnliga cyklist som under arbetet med att bygga om Övre Husargatan/Brunnsgatan till cykelbana&promenadstråk lyckades hamna under en lastbil och blev så illa skadad att hon avled.

Henrik21 påstår att det är bilisterna som kör ihjäl cyklister men om detta finns det faktiskt ingen statistik och ett stort mörkertal. Jag vet bara att i en kollision vinner i regel det tyngsta fordonet.
Bussar är onekligen tyngre än bilar.

Citat:
23.05, Göteborg. En moped och buss kolliderade i Hisings Backa. En 25-årig man fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

Olyckan inträffade vid 22.30-tiden på måndagen. Mopeden kolliderade med bussen i höjd med järnvägen i närheten av Anekdotgatan, närmare bestämt i korsningen mellan Lillhagsvägen och Västra Magårdsvägen.

Omständigheterna som ledde fram till olyckan är oklara, men den 25-årige mopedföraren skadades svårt.
Han fördes till Östra sjukhuset men avled av sina skador.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1989106-mopedforare-avled-efter-krock-med-buss

Jag minns debatten när jag var ung om att man skulle förbjuda MC eftersom de så ofta var inblandade i dödsolyckor men nu uppmuntrar man stora tunga bussar att dela utrymme med cyklister och andra oskyddade trafikanter.

Vilken grupp av trafikanter har politikernas öra och och prioritet? Bussarna eller cyklisterna/mopedister?

På sikt får den ena gruppen anpassa sig efter den andra om vi vill undvika fatala dödsolyckor vid cykelöverfarterna.

Senast redigerad av Rektangel 2013-09-12 kl. 21:15.
Citera
2013-09-12, 21:22
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Nu har i alla fall effekterna av TS på trafiken från i våras i princip försvunnit.

http://www.nejtrangselskattgbg.se/wp-content/uploads/2013/09/tskatt2013.jpg

Med andra ord så kommer trängselskatten inte bidra det minsta till att minska trängseln eller förbättra miljön i Göteborg, vilket den rödgrönbruna nomenklaturan påstått. Genom beräkningar som inte visade sig stämma med verkligheten. Men som alltid i rödgrönbruna kretsar: Om verkligheten skiljer sig från de rödgrönbrunas åsikter, så är det fel på verkligheten.

Och ja, trafiken i innerstan har stadigt minskat så länge som någon kan minnas, minskningen där beror sannolikt på att de som har råd att äga bil flyttar till kranskommunerna.

Vilket betyder att bussarna i ännu större utsträckning än förr dundrar halvtomma genom stadskärnan. Rothstein lär snart klaga ännu mer när hans nattsömn störs...Nu när rånarligorna som härjar nattetid ska hem med spårvagnen.

När nu Västtrafik återupptar biljettkontrollerna ska ni se att kollektivtrafiken tappar ännu mer.

Effekten kan dock bli att personrånen minskar nattetid. Jag har svårt att tro att rånarna bor i stadskärnan.

Citat:
23.19, Heden. En man som är ute på joggingtur angrips av tre gärningsmän beväpnade med kniv. Angriparna skallar mannen och stjäl hans mobiltelefon. När polisen kommer till platsen är mannen yr och man beslutar att föra honom till sjukhus med ambulans. Ingen gripen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2021694-ran-vid-heden

Senast redigerad av Rektangel 2013-09-12 kl. 21:28.
Citera
2013-09-12, 23:55
Medlem
Citat:
Eftersom han nu börjar kl 6 så borde han ju sluta mellan kl2-3, då är det inga köer utan tar säkert samma tid som på morgonen....

Och detta tycker du är ett argument till varför man inte skall införa TS i gbg?

Det jag var ute efter vad restiden är för denna rutt under värsta rusningstid. Samt min opponents syn på det faktum att denna restid kommer att öka i takt med att fler bilar körs i göteborg.
Citera
2013-09-13, 00:08
Medlem
Citat:
Bilen har sina för och nackdelar men att leda in den trafik som förr körde runt centrum i egen bil att som busspassagerare i täta busslinjer dundra ut ur stadskärnan så att annan trafik (nyttotrafik) trängs undan är inte helt optimalt.

Göteborg har ingen tunnelbana.

Förr var det på lederna runt centrum det var bilköer...nu har vi täta busslinjer som dundrar genom stadskärnan. Detta av bussresenärer som för körde runt centrum i egen bil.

Det har ju lyfts fram i tråden att man skall satsa på kollektivtrafiken så att folk väljer den av fri vilja. Är inte en förutsättning att man ser till att kollektivtrafiken kommer fram. Hur skall ni ha det tycker du?

Vilken nyttotrafik är det du syftar på. Och vad är det mest optimala?

Citat:
Jag kan bara erinra om att vi innan dessa bussgator i centrum byggdes sällan hade bilköer i själva stadskärnan (Vasastan och inom vallgraven). Få körde in i centrum annat än om de hade ärende där inne. Flaskhalsarna har varit runt Tingstadsmotet där bilisterna faktiskt körde runt centrum.och

Vad bygger du detta på att "få körde in i centrum" och hur har detta förändrats anser du?
Ja Tingstadtunneln och E6 är den stora flaskhalsen.

Citat:
Ödets ironi var väl den kvinnliga cyklist som under arbetet med att bygga om Övre Husargatan/Brunnsgatan till cykelbana&promenadstråk lyckades hamna under en lastbil och blev så illa skadad att hon avled.

Henrik21 påstår att det är bilisterna som kör ihjäl cyklister men om detta finns det faktiskt ingen statistik och ett stort mörkertal. Jag vet bara att i en kollision vinner i regel det tyngsta fordonet.
Bussar är onekligen tyngre än bilar.

Hela ditt sätt att diskutera är inte bara paradoxalt utan faktiskt ganska löjligt. Du säger att det inte finns någon statistik för att bilister kör ihjäl cyklister men av någon anledning så duger artiklar i GP gällande bussolyckor alldeles utmärkt.
Det är inte särskilt svårt hitta artiklar där bilister är inblandade i olyckor. Räcker det som argument för dig om att vi skall satsa på kollektivtrafik. Låt mig gissa

Skall vi spela ut kortet om olyckor så är faktum att om alla skall ta bil som i din värld så kommer trafiken att öka. Ökad trafik = ökad risk för olyckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in