2013-09-12, 00:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det vore så jävla kungligt om de fick erbjudande om att uppgradera flottan till Gripen C/D++, dvs Gripen C/D fast med nya avioniken och nya motorn. Då skulle de kunna ta begagnade flyg från Sverige och således få en ruskigt bra deal.

Gripen C med den för Super Hornet föreslagna F414 EPE
(~120kN dragkraft) vore något med ett dragkraft/viktförhållande på 1,4:1...

Men visst vore uppgraderade Gripen C ett bra alternativ.
F.f.a. för länder som Tjeckien, Ungern, Serbien, Schweiz m.fl.
som inte har något större behov av någon nämnvärd räckvidd.
Citera
2013-09-12, 11:16
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Har flera gånger idag hört från Svensk Media "Men affären hänger på en skör tråd", " Majoriteten av Schweizarna vill inte ha Gripen" o s v.

Förefaller som Svensk Media hoppas på att affären ska gå åt H-vete.

Schweiz är ett märkligt land i bemärkelsen att befolkningen ska vara med och lägga sig i alla beslut (varför folkvalda om det sen inte litar på att de folkvalda kan ta beslut?).

Är folkomröstningen en fullständig deal breaker eller kan regeringen gå vidare på något sätt även om det blir ett nej? Om det inte är så hänger affären på en skör tråd och svensk media kan inte rapportera annat, motståndet verkar vara utbrett, många vill inte ens att de ska köpas plan överhuvudtaget.
Senast redigerad av Somaton 2013-09-12 kl. 11:31.
Citera
2013-09-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Schweiz är ett märkligt land i bemärkelsen att befolkningen ska vara med och lägga sig i alla beslut (varför folkvalda om det sen inte litar på att de folkvalda kan ta beslut?).

Är folkomröstningen en fullständig deal breaker eller kan regeringen gå vidare på något sätt även om det blir ett nej? Om det inte är så hänger affären på en skör tråd och svensk media kan inte rapportera annat, motståndet verkar vara utbrett, många vill inte ens att de ska köpas plan överhuvudtaget.

Jag tycker nog att det är rätt rimligt att säga att affären hänger på en skör tråd. Det är en jävla massa instanser man ska få ett ja i (två av fyra är avklarade) innan det kan bli tal om någon affär. Varav en är en folkomröstning. Läser man kommentarsfälten i Schweiziska tidningar tycker jag folk är minst sagt skeptiska till köpet. Det gnälls, precis som du skriver, mycket över kostnader och att Gripen inte är 5:th gen osv (för F-35 vore ju ett jävligt mycket vettigare köp...). Nu är det väl som vanligt så att folk som inte har någon anledning till att gnälla inte heller tar sig tid att bråka i kommentarsfält, men å andra sidan gäller det ju folkomröstningar också... Varför gå och rösta om man inte bryr sig, liksom.

Jag kan dock inte svara på om folkomröstningar bara är vägledande i Schweiz som på samma sätt i Sverige, men jag tycker bilden jag får är att det blir jävligt jobbigt om det blir nej i folkomröstningen. Bortsett från vad det innebär för SAAB så vore det intressant att veta vad det innebär för det Schweiziska flygvapnet.
Citera
2013-09-12, 19:30
Medlem
longbow4ys avatar
Det låter lite märkligt men var detta anledningen till att Obama/Usa har en charmoffensiv med Sverige?
"Boeing and Saab will announce “in weeks rather than months” that they will team up to offer the JAS 39 Gripen for the U.S. Air Force’s T-X future trainer requirement, according to sources familiar with the deal."

"The T-X program, aimed at acquiring some 350 trainers to replace the Northrop Grumman T-38, has been on hold due to budget cuts but is expected to restart in the 2015 budget."

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_09_11_2013_p0-615489.xml

350 JAS till USA.

Edit : en länk till i ämnet
http://www.defensenews.com/article/20130909/DEFREG02/309090010/Sources-Boeing-Saab-Talks-Partner-Trainer-Bid

"Help From Sweden: Sources say Boeing and Saab are in talks to partner on a bid in the US Air Force's competition to replace its T-38 Talon trainer aircraft"
Senast redigerad av longbow4y 2013-09-12 kl. 19:54.
Citera
2013-09-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag tycker nog att det är rätt rimligt att säga att affären hänger på en skör tråd. Det är en jävla massa instanser man ska få ett ja i (två av fyra är avklarade) innan det kan bli tal om någon affär. Varav en är en folkomröstning. Läser man kommentarsfälten i Schweiziska tidningar tycker jag folk är minst sagt skeptiska till köpet. Det gnälls, precis som du skriver, mycket över kostnader och att Gripen inte är 5:th gen osv (för F-35 vore ju ett jävligt mycket vettigare köp...). Nu är det väl som vanligt så att folk som inte har någon anledning till att gnälla inte heller tar sig tid att bråka i kommentarsfält, men å andra sidan gäller det ju folkomröstningar också... Varför gå och rösta om man inte bryr sig, liksom.

Jag kan dock inte svara på om folkomröstningar bara är vägledande i Schweiz som på samma sätt i Sverige, men jag tycker bilden jag får är att det blir jävligt jobbigt om det blir nej i folkomröstningen. Bortsett från vad det innebär för SAAB så vore det intressant att veta vad det innebär för det Schweiziska flygvapnet.

Kan ha helt fel men har för mig att jag läst att det är "finansieringen" som folket ska rösta om. I
Citera
2013-09-12, 21:27
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det låter lite märkligt men var detta anledningen till att Obama/Usa har en charmoffensiv med Sverige?
"Boeing and Saab will announce “in weeks rather than months” that they will team up to offer the JAS 39 Gripen for the U.S. Air Force’s T-X future trainer requirement, according to sources familiar with the deal."
Jag tror inte det. I så fall hade säkert de högsta cheferna för Saab och Boeing deltagit i stället för Volvos VD.
Citera
2013-09-12, 23:42
Medlem
Citat:

"The T-X program, aimed at acquiring some 350 trainers to replace the Northrop Grumman T-38, has been on hold due to budget cuts but is expected to restart in the 2015 budget."

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_09_11_2013_p0-615489.xml

350 JAS till USA.

Edit : en länk till i ämnet
http://www.defensenews.com/article/20130909/DEFREG02/309090010/Sources-Boeing-Saab-Talks-Partner-Trainer-Bid

"Help From Sweden: Sources say Boeing and Saab are in talks to partner on a bid in the US Air Force's competition to replace its T-38 Talon trainer aircraft"

Får väl hoppas man ger övningskärran ett helt annat namn om detta blir av. Vore ju döden för 39:an om den blev klassad som skolflygplan.
Citera
2013-09-12, 23:54
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Får väl hoppas man ger övningskärran ett helt annat namn om detta blir av. Vore ju döden för 39:an om den blev klassad som skolflygplan.

när de stora amerikanska bolagen slår sig ihop med en utländsk leverantör för att sälja en ursprungligen utländsk produkt, rebrandas den (i praktiken) alltid.

i gripens fall, gäller det även att få planet billigare för att komma i samma nivå som de plan som ursprungligen är planerade till skolplan, så vänta dig en dumbed down and slowed down version med billigare konstruktion och komponenter.
Citera
2013-09-13, 00:16
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Finns tråd om det: https://www.flashback.org/t2217293
Citera
2013-09-14, 10:47
Medlem
BleAivanos avatar
Saab verkar i alla fall se positivt på Gripens framtid:

Citat:
Saab höjer rejält sin långsiktiga försäljningsprognos för stridsflygplanet Jas Gripen.
- I våras sade vi att vi kunde sälja runt 300 plan, men om du frågar mig i dag,
föreställer jag mig att vi kan lägga till 100-150 plan ytterligare, säger bolagets
vd Håkan Bushke till Reuters.

Hans optimism bygger på uppskattningen att cirka 6 000 stridsflygplan
globalt inom 15-20 år måste ersättas

http://na.se/ekonomi/ekonomitt/1.2210260-saab-lyfter-gripenprognos
Citera
2013-09-17, 09:27
Medlem
janne3xs avatar
Finns det några officiella uppgifter på hur mycket prestandan ökar på Gripen E? Alltså topphastighet och stighastighet jämfört med C? Hur hög supercruisehastighet får den och med vilken beväpning?
Citera
2013-09-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Finns det några officiella uppgifter på hur mycket prestandan ökar på Gripen E? Alltså topphastighet och stighastighet jämfört med C? Hur hög supercruisehastighet får den och med vilken beväpning?
Det här kan ge en vägledning.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i41.tinypic.com/67obo7.jpg&imgrefurl=http://forum.keypublishing.com/showthread.php?85882-Saab-JAS-39-Gripen-info&h=563&w=750&sz=39&tbnid=YmDn4X7Jc7GJ-M:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__TOd6asElpq1aHESbS sdIgh6m_Po=&docid=WgWz3vIMVPBOJM&sa=X&ei=1BM4Up3eE qvp4wTv_YDoCA&ved=0CF8Q9QEwBQ&dur=253

Edit, mer rykten om asiatiskt stealthsamarbete.

http://www.di.se/artiklar/2013/9/17/saab-vill-gora-nytt-smygflygplan/
Senast redigerad av kroppskultur 2013-09-17 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in