2013-09-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, det var DU som kallade evolutionsteorin för "bara en teori".

Bara i vardagsspråk.

Men vad f*n kallar du evolutionsteorin för då?? Den ultimata sanningen??

Du vet väl om att den ultimata sanningen tidigare var att jorden var platt och att det bodde troll i skogen?
2013-09-11, 15:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Whoa. Det är endast positivister som opererar med 'absoluter'.
2013-09-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så det är rimligt att spela på solipsist-draget och skapa dikotomin " 'guds' absoluta sanning eller epistemisk kaos".

Apologet-logik när den är som bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Whoa. Det är endast positivister som opererar med 'absoluter'.

Det är ingen ide att du kommenterar mina inlägg i filosofiska termer för jag klarar ändå inte av att bemöta dem på något vettigt sätt. Har ingen aning om vad du menar med dina termer och hinner glömma bort den ena medans jag googlar den andra. Jag är inte ett dugg filosofiskt skolad och har noll koll.
2013-09-11, 15:44
Medlem
Citat:

Du vet väl om att den ultimata sanningen tidigare var att jorden var platt och att det bodde troll i skogen?

Nu har ju vetenskapen aldrig hävdat att jorden var platt och att det bodde troll i skogen...om sådant kunde man däremot läsa i bibeln och andra sagoböcker.

Alla bevis tyder på att evolutionsteorin är sann!
2013-09-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nu har ju vetenskapen aldrig hävdat att jorden var platt och att det bodde troll i skogen...om sådant kunde man däremot läsa i bibeln och andra sagoböcker.

Alla bevis tyder på att evolutionsteorin är sann!

Ja, den kommer att anses vara sann tills det dyker upp en bättre sanning.

Vad kallas det för när man tror att ens egen samtid är mittpunkten och det slutgiltiga steget på utvecklingsstegen?
2013-09-11, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ingen ide att du kommenterar mina inlägg i filosofiska termer för jag klarar ändå inte av att bemöta dem på något vettigt sätt. Har ingen aning om vad du menar med dina termer och hinner glömma bort den ena medans jag googlar den andra. Jag är inte ett dugg filosofiskt skolad och har noll koll.

Och vad är det du då vill presentera?

"Det bara är så" och/eller "religion bevisar sig själv" i predika-form; och hoppas på att det blir kritik-befriat?
2013-09-11, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

En strawman om vetenskap, från en person som tydligen inte begripar mycket av vad vetenskap ÄR.

Ungefär som nån som påstår att bibeln är en kokbok.
2013-09-11, 15:53
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag har inte kallat den någonting ännu, bara konstaterat att den "stöds utav BERG av empiri".

Så är den fortfarande en gissning enligt dig?

Citat:

Och dessa stöddes av hur mycket empiri, sa du?
2013-09-11, 15:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej, den kommer vara bästa förklaringsmodellen tills det dyker upp en bättre. Man kan dock vid det här laget vara förvissad om att den i största dragen är sann, även om man säkert kan putsa på detaljer i all oändlighet.

Citat:
Vad kallas det för när man tror att ens egen samtid är mittpunkten och det slutgiltiga steget på utvecklingsstegen?

Religion.
2013-09-11, 16:06
Medlem
Citat:

Nej möjligtvis så kommer man att komplettera evolutionsteorin med nya rön både fossila och via genetisk forskning.

Ingen som ens har rudimentära kunskaper i evolution påstår att människan är slutprodukten, då har man inte fattat ett dugg av ämnet man studerat.
2013-09-11, 16:15
Medlem
Citat:
En teori är ett antagande om hur en företeelse kan förklaras. Jag antar att rimligheten av en teori kan bedömas på grundvalarna av logiken och/eller empirin bakom.

Om vi nu ska återknyta till trådens ämne...Vad anser du vara det som tyder på att vi enligt bibeln befinner oss i sista tiden?

Finns det någon empiri eller logik du funnit i bibeln som stödjer denna uppfattning eller är det bara sådant du fått höra från ledarna till din religiösa åskådning?
2013-09-11, 16:17
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Man kan välja att tro på en teori och att teorin på ett korrekt sätt förklarar ett fenomen. Personligen tror jag att gravitationsteorin är vettig och väljer därför att inte kasta mig ut från en skyskrapa så länge jag vill leva.

Ok, varför anser du att gravitationsteorin är vettig nog att acceptera? Vad skulle krävas för att du skulle svänga i din åsikt om gravitationsteorin? Har du undersökt bevisen som ligger till grund för evolutionsteorin? Isf, vad är det bland dessa som gör att du anser att just denna "bara" är en teori*?

* När du säger bara en teori så menar du egentligen hypotes vilket evolutionsteorin inte längre är, därav just namnet evolutionsteorin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in