2013-09-11, 15:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
En teori är ett antagande om hur en företeelse kan förklaras.

I vardagstal, JA. Inom vetenskap: LÅNGT DÄRIFRÅN.

Citat:
Jag antar att rimligheten av en teori kan bedömas på grundvalarna av logiken och/eller empirin bakom.

Så om vi då har den moderna evolutionsteorin i ena handen, som stöds utav BERG av empiri....och i andra handen t ex en kreationist-hypotes som stöds av ingenting....är det då en gissning vilken som är sann?
Citera
2013-09-11, 15:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ju fler gånger jag ser solen gå upp varje morgon desto rimligare ter sig teorin om att solen går upp varje morgon för mig. Men fullständigt säker på det kan jag aldrig bli.

Så det är rimligt att spela på solipsist-draget och skapa dikotomin " 'guds' absoluta sanning eller epistemisk kaos".

Apologet-logik när den är som bäst.
Citera
2013-09-11, 15:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är klart det är fördelaktigt att söka efter det sanna. Det ökar ju sannolikheten för att ens tro ska stå i överenkommelse med verkligheten. Vem tycker inte det?

Så vilka steg har du tagit för att utröna om guds existens är sann?
Citera
2013-09-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Om en teori i din värld bara är en teori så utmanar jag dig till att ta dig upp till taket på närmaste tiovåningsbyggnad och kliva ut i luften. Gravitationsteorin är ju "bara" en teori...

Man kan välja att tro på en teori och att teorin på ett korrekt sätt förklarar ett fenomen. Personligen tror jag att gravitationsteorin är vettig och väljer därför att inte kasta mig ut från en skyskrapa så länge jag vill leva.
Citera
2013-09-11, 15:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men hur rimlig en teori än må anses vara så är det fortfarande bara en teori. En bra teori är en bra teori endast så länge det inte finns någon bättre.

Du vet fortfarande inte vad en vetenskaplig teori är.
Citera
2013-09-11, 15:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man kan välja att tro på en teori och att teorin på ett korrekt sätt förklarar ett fenomen. Personligen tror jag att gravitationsteorin är vettig och väljer därför att inte kasta mig ut från en skyskrapa så länge jag vill leva.

Men vetenskapliga teorier var ju bara gissningar nyss?
Citera
2013-09-11, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad är "ett korrekt sätt"?
Citera
2013-09-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vad jag menar är att om en teori tidigare visat sig förklara fenomen på ett sätt som gör att man kan göra rimliga antaganden om framtiden med hjälp av teorin.

Gravitationsteorin förklarar den attraherande kraften mellan två kroppar (vet ej korrekt definition). Den förutsätter att ett äpple som tappas från en höjd kommer att falla ner till marken. Eftersom jag tidigare noterat att detta verkar stämma överens med verkligheten så kan jag anta att det även kommer att vara så i framtiden.

Det var väl ungefär så jag menade med "korrekt".
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-09-11 kl. 15:26.
Citera
2013-09-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men vetenskapliga teorier var ju bara gissningar nyss?

Det var du som drog in vetenskapliga teorier in i diskussionen. Jag kan ha en amatörteori om att strumpor äts upp av torktumlaren baserat på att de verkar försvinna i tvättstugan. Det är fortfarande en teori.
Citera
2013-09-11, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Vad jag menar är att om en teori tidigare visat sig förklara fenomen på ett sätt som gör att man kan göra rimliga antaganden om framtiden med hjälp av teorin.

Gravitationsteorin förklarar den attraherande kraften mellan två kroppar (vet ej korrekt definition). Den förutsätter att ett äpple som tappas från en höjd kommer att falla ner till marken. Eftersom jag tidigare noterat att detta verkar stämma överens med verkligheten så kan jag anta att det även kommer att vara så i framtiden.

Och är denna metodologi generellt giltig, eller finns det undantag som t.ex. när religiösa doktriner "tolkas" på olika sätt?
Citera
2013-09-11, 15:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det var du som drog in vetenskapliga teorier in i diskussionen.

Nej, det var DU som kallade evolutionsteorin för "bara en teori".

Citat:
Jag kan ha en amatörteori om att strumpor äts upp av torktumlaren baserat på att de verkar försvinna i tvättstugan. Det är fortfarande en teori.

Bara i vardagsspråk.
Citera
2013-09-11, 15:30
Medlem
Citat:

Ja precis! och man har gjort antaganden genom evolutionsteorin som visat sig stämma med genetiska och fossila bevis som man fann senare! Case closed...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in