Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-09-03, 20:14
Medlem
irrblosss avatar
Ständigt utvecklas man inom pizzabakandets ädla konst. Nu har jag gjort en pizza som var helt gudomlig. Köpte ytterligare en "baksten", denna gången i 6 mm tjock metall (Baking Steel) och följde ett recept på deg som kalljäst i tre dagar. Resultatet slår allt jag tidigare ätit i pizzaväg, vare sig det är hembakad eller pizzeriabakad. Underbar komplex smak på degen och riktigt krispig samtidigt som den var fluffig och saftig inuti. Dessutom kunde jag minska gräddningstiden från mina normala 6 minuter till 5 minuter. Hade man kört på grillen (som jag vet vissa gör med just baking steels) tror jag pizzan hade varit klar på typ 2-3 minuter. Längar redan tills i morgon då det blir en ny pizza .
Citera
2013-09-11, 14:11
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ständigt utvecklas man inom pizzabakandets ädla konst. Nu har jag gjort en pizza som var helt gudomlig. Köpte ytterligare en "baksten", denna gången i 6 mm tjock metall (Baking Steel) och följde ett recept på deg som kalljäst i tre dagar. Resultatet slår allt jag tidigare ätit i pizzaväg, vare sig det är hembakad eller pizzeriabakad. Underbar komplex smak på degen och riktigt krispig samtidigt som den var fluffig och saftig inuti. Dessutom kunde jag minska gräddningstiden från mina normala 6 minuter till 5 minuter. Hade man kört på grillen (som jag vet vissa gör med just baking steels) tror jag pizzan hade varit klar på typ 2-3 minuter. Längar redan tills i morgon då det blir en ny pizza .

Vart fick du tag på baking steel? Verkar onekligen bra, men frakten från bakingsteel.com till Sverige var inte nådig.

edit: eller är det den i gjutjärn?
Citera
2013-09-11, 14:13
Bannlyst
Får man samma pizzadeg som på en pizzeria med pizzasten?
Citera
2013-09-11, 15:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Vart fick du tag på baking steel? Verkar onekligen bra, men frakten från bakingsteel.com till Sverige var inte nådig.

edit: eller är det den i gjutjärn?
Nej jag tror den är i tjock stålplåt. Köpte min på bakingsteel.se. Ganska dyr produkt, men frakten gick på 100:-. Tror det landade på runt 800-900:- inkl frakt. Snabb leverans var det också.
Citera
2013-09-12, 20:21
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej jag tror den är i tjock stålplåt. Köpte min på bakingsteel.se. Ganska dyr produkt, men frakten gick på 100:-. Tror det landade på runt 800-900:- inkl frakt. Snabb leverans var det också.

Ah, fanns en svensk återförsäljare också. Verkar onekligen trevlig, om än som du säger; hög prislapp.
Citera
2013-09-12, 21:00
Medlem
Plasticsmiless avatar
Antagligen helt tabu i denna tråd, men färdig pizzadeg? Eller, färdiga pizza-kit som går att köpa i butik.. Bara jag som tycker dom smakar så in i helvete salt?!

När jag gör egen deg kör jag bara ihop nån enkel som blir hård och torr..
Så nu kör jag med tortillabröd när jag är sugen på hemmagjord pizza, katastrof, jo tack

Finns det något bra recept på en enkel deg som är enkel att fixa ihop och som inte behöver jäsa i timmar?! Behöver inte va fancy, bara den smakar gott.
Citera
2013-09-12, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Antagligen helt tabu i denna tråd, men färdig pizzadeg? Eller, färdiga pizza-kit som går att köpa i butik.. Bara jag som tycker dom smakar så in i helvete salt?!

När jag gör egen deg kör jag bara ihop nån enkel som blir hård och torr..
Så nu kör jag med tortillabröd när jag är sugen på hemmagjord pizza, katastrof, jo tack

Finns det något bra recept på en enkel deg som är enkel att fixa ihop och som inte behöver jäsa i timmar?! Behöver inte va fancy, bara den smakar gott.

Har du prövat santa marias pizzabröd? Som deras tortilla bröd fast tjockare.

http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/3828.png

Undrar fortfarande om man kan få till pizzeria pizzabröd med en pizza sten?
Citera
2013-09-12, 23:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Har du prövat santa marias pizzabröd? Som deras tortilla bröd fast tjockare.

http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/3828.png

Undrar fortfarande om man kan få till pizzeria pizzabröd med en pizza sten?
Definiera "pizzeria pizzabröd"? En riktig pizzaugn är betydligt varmare än du kommer upp med en vanlig hemmaugn. En baksten gör att du får jämare och något högre värme i ugnen, framför allt att du får mycket värme på en gång när du lägger in pizzan. Jag har fått till riktigt bra pizzor på mina bakstenar, som slår alla pizzor jag ätit på pizzerior. Dock beror det nog mer på ingredienser än att min ugn + baksten är överlägsna.

Kortfattat:
Hemmaugn utan pizzasten = tråkiga pizzor, jag låter helt enkelt bli att göra pizzor om jag inte har en baksten numera, då är det bättre att köpa pizza ute.

Hemmaugn med pizzasten = riktigt bra pizzor, men inte exakt så som i en riktig pizzaugn. Ändå ett måste om man vill baka pizza hemma.
Citera
2013-09-12, 23:24
Bannlyst
Använder ni pizzasten till fryspizzor ni köper i affären med?
Citera
2013-09-12, 23:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Använder ni pizzasten till fryspizzor ni köper i affären med?
Köper ytterst sällan fryspizza, men de få gånger det händer så är det helt onödigt tycker jag. Lägger i så fall pizzan på ett galler i ugnen, har svårt att tänka mig det skulle bli bättre med en pizzasten.
Citera
2013-09-20, 13:38
Medlem
Porryhatters avatar
Här är ett recept för en tjockare pizza (Pizza Hut etc).
http://imgur.com/a/ekKmK

Jag har inte testat den själv men det ser bra ut i alla fall.
Citera
2013-09-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxbringa
Någon testat Heston Blumenthals trick med att slänga in pizzan på en upponervänd gjutjärnspanna? Om någon testat så undrar jag om detta blir bättre än tex med en sten.

Jag testade ikväll med gjutjärnspanna, resultatet blev mycket bättre än med min sten, tog en bild och la upp i tråden "bilder på dina maträtter" om nån är intresserad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in