Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-05, 09:47
  #577
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Ja det har den garanterat, men jag har sett något matlagningsprogram om just detta med att toppa mozzarellan på en nygräddad pizza, och dom fick ett utmärkt resultat.


Bra tips. Tack.
Citera
2010-12-07, 10:36
  #578
Medlem
Lätt godast i min smak är räkor musslor färsk vitlök!
Gärna på Haga Deli i Sthlm. Mums
Citera
2010-12-13, 05:58
  #579
Medlem
zizacons avatar
Dum fråga kanske men har någon prövat att göra en större sats, baka ut själva pizzadegen till runda tunna pizzor som du sedan smäller in i en större mängd i frysen för att plocka fram när du är hungrig och göra en pizza av lite snabbt med att bara slänga på fyllning och in i ugnen.

Kan det tänkas funka eller skiter det sig om degen är fryst? eller blir det bättre att grädda en gång först, frysa in och sedan in i ugnen igen när man vill äta? Vilket skulle kännas rätt omständigt.
Citera
2010-12-13, 08:37
  #580
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Dum fråga kanske men har någon prövat att göra en större sats, baka ut själva pizzadegen till runda tunna pizzor som du sedan smäller in i en större mängd i frysen för att plocka fram när du är hungrig och göra en pizza av lite snabbt med att bara slänga på fyllning och in i ugnen.

Kan det tänkas funka eller skiter det sig om degen är fryst? eller blir det bättre att grädda en gång först, frysa in och sedan in i ugnen igen när man vill äta? Vilket skulle kännas rätt omständigt.

Det går utmärkt att frysa in DePauls pizzadeg efter jäsning, i bullform. BG vet, för han tinade en deg senast i går. Frågan är inte dum för det är egentligen bara degen som är tidskrävande i ett pizzabak, ett tips är att göra en stor sats tomatsås och frysa in portionsförpackat tillsammans med degen.

- BG
Citera
2010-12-13, 11:20
  #581
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Det går utmärkt att frysa in DePauls pizzadeg efter jäsning, i bullform. BG vet, för han tinade en deg senast i går. Frågan är inte dum för det är egentligen bara degen som är tidskrävande i ett pizzabak, ett tips är att göra en stor sats tomatsås och frysa in portionsförpackat tillsammans med degen.

- BG

Fast då måste du tina degen varje gång innan du kan göra pizzan vilket verkar lite opraktiskt. Jag tänkte mer att man formar färdigt de runda tunna pizzorna och staplar på hög i frysen. Sedan kan man bara ösa fyllning över den frysta botten och köra in direkt i ugnen.

Jag tänkte mest om det blir bökigt om man kör in en fryst pizza direkt i ugnen när fyllningen ovanpå är färsk om de har olika gräddningstid när botten är fryst, eller om det gör detsamma.
Citera
2010-12-13, 21:58
  #582
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Fast då måste du tina degen varje gång innan du kan göra pizzan vilket verkar lite opraktiskt. Jag tänkte mer att man formar färdigt de runda tunna pizzorna och staplar på hög i frysen. Sedan kan man bara ösa fyllning över den frysta botten och köra in direkt i ugnen.

Jag tänkte mest om det blir bökigt om man kör in en fryst pizza direkt i ugnen när fyllningen ovanpå är färsk om de har olika gräddningstid när botten är fryst, eller om det gör detsamma.

Det tar inte så lång tid för degen att tina, även i bullform. Och gör du den platt kommer det ta typ fem minuter eller något ... tänkte mer att det är rätt klumpigt att förvara den i frysen som ömtåliga utplattade degar. Degen bör vara tinad när den stoppas in i ugnen i alla fall.

- BG
Citera
2010-12-14, 02:43
  #583
Medlem
Godaste pizzorna jag har ätit har varit på CGs pizza i Danderyd.
Måste jag sortera ut en så blir det Smokey Mack; rökt tomatsås, lök, röd paprika, mangopuré, oxfilé och BBQ sås.!
Citera
2010-12-14, 13:31
  #584
Medlem
zizacons avatar
Jag vill passa på att hylla receptet som dePaul postade på en av de första sidorna i tråden. Jag är naturligtvis färgad i min bedömning men jag tycker ärligt talat att jag slog den lokala pizzerian på fingrarna.

Pizzabotten var i det närmaste identisk, något tunnare och mer krispig, sedan mozzarella och serranoskinka på det istället för vanlig riven ost och någon standardskinka. Som någon sa tidigare, vad de lokala pizzabagarna gör är egentligen inte någon större kvalitetsprodukt med fantastiska ingredienser. Det är bara det att när man själv försökt tidigare med vanligt mjöl så får man inte alls samma smak och då verkar det ouppnåeligt nästan.

Ett tips är förresten att det i 250 grader går rätt snabbt med gräddningen så man får ha koll. En tunn pizza ska inte vara inne sådär överdrivet många minuter om man har en redan uppvärmd plåt.

Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Det tar inte så lång tid för degen att tina, även i bullform. Och gör du den platt kommer det ta typ fem minuter eller något ... tänkte mer att det är rätt klumpigt att förvara den i frysen som ömtåliga utplattade degar. Degen bör vara tinad när den stoppas in i ugnen i alla fall.

- BG

Jag har 3 bullar nu efter att ha gjort en färsk pizza och fryst in de andra så det ska bli intressant att se hur det blir.
__________________
Senast redigerad av zizacon 2010-12-14 kl. 13:37.
Citera
2010-12-20, 15:11
  #585
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Dum fråga kanske men har någon prövat att göra en större sats, baka ut själva pizzadegen till runda tunna pizzor som du sedan smäller in i en större mängd i frysen för att plocka fram när du är hungrig och göra en pizza av lite snabbt med att bara slänga på fyllning och in i ugnen.

Kan det tänkas funka eller skiter det sig om degen är fryst? eller blir det bättre att grädda en gång först, frysa in och sedan in i ugnen igen när man vill äta? Vilket skulle kännas rätt omständigt.

Det fungerar åtminstone utmärkt att frysa in en degplatta, dvs en formad pizzaskin, om man först bakar den i några minuter.
Citera
2010-12-20, 15:21
  #586
Medlem
pizzalovers avatar
Lite degexperiment (53% vattenhalt)

= större luftbubblor/fickor.

http://img641.imageshack.us/img641/8941/luftficka.jpg

http://img339.imageshack.us/img339/8901/luftficka1.jpg

Ska tilläggas att degen blir mycket lättare att hantera om man låter degbollarna kyla ner sig lite i kylskåp i drygt 45 min - 1 timme (efter en varmjäsning i en halvtimma). Många tipsar om att låta den kylda degen nå rumstemperatur innan man bearbetar den, men en hög vätskehalt gör degen lösare och därmed svårare att hantera.
Jag har observerat att svenska pizzerior alltid tar ut degen direkt från kylskåpet, so why not.
Jag har även testat att testa en högre vätskehalt (55%) men där går smärtgränsen. Slutresultatet blir inte bättre även om luftbubblorna blir större, men det blir avsevärt svårare i hanteringen jämfört med en 50% eller 53% vätskehalt, även om degklumparna tagits ur kylskåpet och bearbetas direkt.

Not. : Jag i min enfald trodde att 1 ml vatten vägde 1 gram, men jag vägde häromdan och noterade att 1 ml väger mindre än ett gram. Jag har bestämt mig för att hålla mig till ml-mått när jag mäter upp vätska, det blir för bökigt annars.
Citera
2010-12-20, 16:49
  #587
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Dum fråga kanske men har någon prövat att göra en större sats, baka ut själva pizzadegen till runda tunna pizzor som du sedan smäller in i en större mängd i frysen för att plocka fram när du är hungrig och göra en pizza av lite snabbt med att bara slänga på fyllning och in i ugnen.

Kan det tänkas funka eller skiter det sig om degen är fryst? eller blir det bättre att grädda en gång först, frysa in och sedan in i ugnen igen när man vill äta? Vilket skulle kännas rätt omständigt.
Ett sätt är att göra pizzorna helt färdiga förutom gräddningen och sedan trava dem på en plåt med bakplåtspapper emellan och ställa in dem i frysen. När de är stela tar man ut dem och lindar in varje pizza i plastfolie och lägger tillbaka dem. När de ska ätas så gräddas de som vanligt, läggs i ugnen utan att tinas först.
Citera
2010-12-21, 16:03
  #588
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Ett sätt är att göra pizzorna helt färdiga förutom gräddningen och sedan trava dem på en plåt med bakplåtspapper emellan och ställa in dem i frysen. När de är stela tar man ut dem och lindar in varje pizza i plastfolie och lägger tillbaka dem. När de ska ätas så gräddas de som vanligt, läggs i ugnen utan att tinas först.

Ja det låter som en variant om det inte blir för mycket kladd. Får pröva det till nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback