2013-09-10, 20:13
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag har läst en hel del från fallet 2006 och bristerna i den utredningen är enorma. Hur som helst var det inte särskilt märkligt att han blev misstänkt eftersom det fanns indicier som pekade mot honom, om än svaga. Han borde dock aldrig ha åtalats eftersom åklagaren rimligen inte kan ha förväntat sig en fällande dom.

Oavsett, i det aktuella fallet finns det andra personer som har motiv. Som nämnt tidigare är ME en sådan.

Fast vad var egentligen ME:s motiv enligt dig? Att slippa en tingsrättsförhandling? ME var nog inte så skraj för den, han verkar ha bluffat och skattefuskat förr. Han hade dessutom redan betalt tillbaka hyresskulden han hade till Gustaf och Annika. Hämnd? Borde det då inte varit en lite mer traditionell avrättning som skett? Och har ME ens kompetens att bryta upp kassaskåpet? Tog han med vinkelslipen från Stockholm? Varför?

Och vad skulle han vilja komma åt i detta? Vad menar du skulle kunna finnas i skåpet, som ME enligt min mening troligen inte ens visste existerade eftersom ME inte brukade hänga i Gustafs krypin, som ME behövde stjäla efter att han gjort sig av med Gustaf som stämt honom? Processen i TR brukar ju liksom rinna ut i sanden när klaganden dör.

Och sen är det alla andra omständigheter i målet, menar du att det är en ren slump att exakt samtidigt som ME kommer till Öland och begår dubbelmord, mordbrand och dessutom bryter upp ett kassaskåpsinbrott på exakt samma sätt som Pierre så är Pierre "försvunnen"?

Har ME räknat med att det finns en person som som känner Gustaf och Annika och som tidigare misstänks för liknande brottslighet och att den personen ska råka sakna alibi och hans telefon ska råka vara avstängd och av en slump har ingen sett honom just under de timmar brotten sker och att den personen beter sig jäkligt underligt och råkar vara i samma ekonomiska situation som han var när han anklagades för förra dubbelmordet?

Personligen tror jag inte på slumpen i den utsträckningen och jag har svårt att få ihop ett logiskt sammanhang av ditt resonemang. Du kan inte plocka ut enstaka bitar. Presentera en fullständig teori för vad som skett, vem som är GM och varför.
Citera
2013-09-10, 20:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vadå, nästan självklar? Tvivlar du lite?
Nej, personligen tvivlar jag inte på att man har fått tag i alldeles rätt gärningsman och
det gör nog väldigt få andra heller som är insatta i fallet, så jag hade inte behövt
försvaga det hela med att skriva nästan.
Vi tar bort det ordet alltså och håller oss fortsättningsvis till helt självklar.

Du själv - av samma uppfattning eller?
Ingen alternativ gärningsman spökar hos dig som det gör hos en viss annan person här?
Citera
2013-09-10, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det är också tämligen tydligt att du inte är särskilt påläst i hela det här fallet, vilket såklart också involverar åtalet 2006 (vare sig man vill det eller inte).
Tycker det är orättvist mot trollet. Han verkar väl påläst tycker jag. På grund av svårartad rättshaverism och någon form av funktionsstörning som leder till maniskt upprepande och oförmåga att dra slutsatser hjälper tyvärr inte det. Det som stör mig något oerhört är att jag själv tillhör de som är skeptiska till om bevisen räcker för en fällande dom. Det vill jag knappt erkänna för mig själv ens, eftersom jag är så rädd för trollfällan. Jag gläder mig bara åt att trollet sitter här och inte som mämndeman.
Upplevde ni några reaktioner på Lottas uteblivande? Det kan, men behöver alls inte bli avgörande.
Citera
2013-09-10, 20:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Inget annat än att man vanligen förvarar värdesaker i ett kassaskåp. Vad tror du det var?

I huvudsak förvarar nog de flesta annat än värdesaker i sina kassaskåp. Olika typer av dokument är nog vanligt förekommande.
Det är svårt att sia om innehållet i det aktuella kassaskåpet men det kan det röra sig om bl.a bokföringsunderlag.
Citera
2013-09-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tycker det är orättvist mot trollet. Han verkar väl påläst tycker jag. På grund av svårartad rättshaverism och någon form av funktionsstörning som leder till maniskt upprepande och oförmåga att dra slutsatser hjälper tyvärr inte det. Det som stör mig något oerhört är att jag själv tillhör de som är skeptiska till om bevisen räcker för en fällande dom. Det vill jag knappt erkänna för mig själv ens, eftersom jag är så rädd för trollfällan. Jag gläder mig bara åt att trollet sitter här och inte som mämndeman.
Upplevde ni några reaktioner på Lottas uteblivande? Det kan, men behöver alls inte bli avgörande.

Vi är nog många som är rädda för att bevisningen inte ska räcka för en fällande dom. Men personligen tror jag inte det hänger på om det kan vara en annan gärningsman. Tror då att det kan bli som år 2007, en friande dom i brist på bevis.
Citera
2013-09-10, 21:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Vi är nog många som är rädda för att bevisningen inte ska räcka för en fällande dom. Men personligen tror jag inte det hänger på om det kan vara en annan gärningsman. Tror då att det kan bli som år 2007, en friande dom i brist på bevis.
Vad menar du? Om det inte kan vara en annan gärningsman måste det vara PK. Brist på bevis betyder att det kan vara en annan GM.
Citera
2013-09-10, 21:12
Bannlyst
Citat:
I huvudsak förvarar nog de flesta annat än värdesaker i sina kassaskåp. Olika typer av dokument är nog vanligt förekommande.
Det är svårt att sia om innehållet i det aktuella kassaskåpet men det kan det röra sig om bl.a bokföringsunderlag.
Det får vara rätt kassa verifikat om man är beredd att begå dubbelmord för dem.
Citera
2013-09-10, 21:16
Medlem
Citat:
"Lördagen den 15,e dec 2012 när Lotta, Pierre och deras sällskap satt och åt hotellfrukost fick Susanne ett sms från en kollega inom hemtjänsten. Lotta vet inte vad klockan var då. Kollegan skrev att man ännu inte hittat personerna efter branden. Susanne visade sms,et för Fredrik och Pierre. Det blev alldeles tyst. Lotta kände sig alldeles tom. "Vad säger man?";säger hon. "Det var ju fruktansvärt om de här personerna fanns där i garaget". Det blev en väldigt dämpad stämning. Pierre och Gustaf var ju bästa vänner. " Vi har ju varit med om en brand tidigare så Pierre sade, "Nu blir väl jag misstänkt också"." FUP A s.166-167.

Bara jag som tycker uttalandet är mycket märkligt? PK blir orolig för om han ska bli misstänkt så snart det står klart att hans, enligt sambon, bäste vän saknas efter branden. Första reaktionen borde vara att bli orolig kan man tycka. Sedan, vad ska han bli misstänkt för och varför? Inga kroppar är ju funna (=hoppet lever för en nära anhörig) och inget som i det läget säger att de mördats. Men det är klart, PK var ju lika snabb med att förutse att han skulle misstänkas även 2006...

"Det var ju fruktansvärt om de här personerna fanns där i garaget"
hm, vem fick för sig att de skulle vara i garaget?
Citera
2013-09-10, 21:20
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
"Lördagen den 15,e dec 2012 när Lotta, Pierre och deras sällskap satt och åt hotellfrukost fick Susanne ett sms från en kollega inom hemtjänsten. Lotta vet inte vad klockan var då. Kollegan skrev att man ännu inte hittat personerna efter branden. Susanne visade sms,et för Fredrik och Pierre. Det blev alldeles tyst. Lotta kände sig alldeles tom. "Vad säger man?";säger hon. "Det var ju fruktansvärt om de här personerna fanns där i garaget". Det blev en väldigt dämpad stämning. Pierre och Gustaf var ju bästa vänner. " Vi har ju varit med om en brand tidigare så Pierre sade, "Nu blir väl jag misstänkt också"." FUP A s.166-167.

Bara jag som tycker uttalandet är mycket märkligt? PK blir orolig för om han ska bli misstänkt så snart det står klart att hans, enligt sambon, bäste vän saknas efter branden. Första reaktionen borde vara att bli orolig kan man tycka. Sedan, vad ska han bli misstänkt för och varför? Inga kroppar är ju funna (=hoppet lever för en nära anhörig) och inget som i det läget säger att de mördats. Men det är klart, PK var ju lika snabb med att förutse att han skulle misstänkas även 2006...

Alla regarerar olika. PK var dessutom väl medveten om många människors inställning till honom efter branden 2006. Han stämplades som skyldig av Polisen och i viss mån av allmänheten trots den friande domen så oron han förmedlar är inte så konstig.
Citera
2013-09-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju dessutom helt tvärtom.

Trots att PK sitter häktad sedan lång tid tillbaka och med ett viss mått av sannolikhet får fortsätta sitt leverne bakom lås och bom även efter rättegång så är det flera som fortfarande inte vågar säga varken det ena eller det andra. Jag har själv hört lite då och då (senast för några dagar sedan) att det finns vittnesmål som inte kommit fram i dagsljuset på grund av rädsla.

Polisen är dessutom väl medvetna om detta, vilket framgår av att de senast vid rättegångsstarten ännu en gång gick ut med en vädjan om att de som har uppgifter att lämna ska göra det.

Är det något du kan återge av det du hört i helgen?
Citera
2013-09-10, 22:02
Medlem
Citat:
Intressant, det tyder väl på att både polis och åklagare är oroliga för en frikännande dom i tingsrätten och att man därför kraftsamlar inför en förhandling i Hovrätten. Detta stärker min bild som jag försökt förmedla en längre tid att åtalet är svagt.

Vi har förstått att du tycker åtalet är svagt,men det är vad som finns just nu,tror nog att de flesta
här på FB kan dra egna slutsatser precis som du.
Ang svarta pengar som ev förvarats i kassaskåp,är det ju så att INGEN vet något om detta.
Citera
2013-09-10, 22:16
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Fast vad var egentligen ME:s motiv enligt dig? Att slippa en tingsrättsförhandling? ME var nog inte så skraj för den, han verkar ha bluffat och skattefuskat förr. Han hade dessutom redan betalt tillbaka hyresskulden han hade till Gustaf och Annika. Hämnd? Borde det då inte varit en lite mer traditionell avrättning som skett? Och har ME ens kompetens att bryta upp kassaskåpet? Tog han med vinkelslipen från Stockholm? Varför?

Ett tänkbart motiv för ME är parternas ouppklarade affärer:
Vilka fakta stöder du uttalandet om att skulden var betald på?
Hämnd som ett isolerat motiv tror jag inte på. Ditt resonemang att brottet borde kännetecknats av en mer traditionell avrättning om hämnd är motivet håller inte. Gustavs död kan tyda på att mördaren hade någon form av hämndbegär. Detta hämndbegär behöver inte ha gällt Annika.
Ingen vet om ME hade kompetens för att bryta upp skåpet, varken du eller jag, hur som helst kan man väl googla det ,mesta idag så just detta är något som man inte bör fästa någon större vikt vid.
Vad menar du med dina sista två frågor. Vill du tramsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in