Citat:
Jag har läst en hel del från fallet 2006 och bristerna i den utredningen är enorma. Hur som helst var det inte särskilt märkligt att han blev misstänkt eftersom det fanns indicier som pekade mot honom, om än svaga. Han borde dock aldrig ha åtalats eftersom åklagaren rimligen inte kan ha förväntat sig en fällande dom.
Oavsett, i det aktuella fallet finns det andra personer som har motiv. Som nämnt tidigare är ME en sådan.
Oavsett, i det aktuella fallet finns det andra personer som har motiv. Som nämnt tidigare är ME en sådan.
Fast vad var egentligen ME:s motiv enligt dig? Att slippa en tingsrättsförhandling? ME var nog inte så skraj för den, han verkar ha bluffat och skattefuskat förr. Han hade dessutom redan betalt tillbaka hyresskulden han hade till Gustaf och Annika. Hämnd? Borde det då inte varit en lite mer traditionell avrättning som skett? Och har ME ens kompetens att bryta upp kassaskåpet? Tog han med vinkelslipen från Stockholm? Varför?
Och vad skulle han vilja komma åt i detta? Vad menar du skulle kunna finnas i skåpet, som ME enligt min mening troligen inte ens visste existerade eftersom ME inte brukade hänga i Gustafs krypin, som ME behövde stjäla efter att han gjort sig av med Gustaf som stämt honom? Processen i TR brukar ju liksom rinna ut i sanden när klaganden dör.
Och sen är det alla andra omständigheter i målet, menar du att det är en ren slump att exakt samtidigt som ME kommer till Öland och begår dubbelmord, mordbrand och dessutom bryter upp ett kassaskåpsinbrott på exakt samma sätt som Pierre så är Pierre "försvunnen"?
Har ME räknat med att det finns en person som som känner Gustaf och Annika och som tidigare misstänks för liknande brottslighet och att den personen ska råka sakna alibi och hans telefon ska råka vara avstängd och av en slump har ingen sett honom just under de timmar brotten sker och att den personen beter sig jäkligt underligt och råkar vara i samma ekonomiska situation som han var när han anklagades för förra dubbelmordet?
Personligen tror jag inte på slumpen i den utsträckningen och jag har svårt att få ihop ett logiskt sammanhang av ditt resonemang. Du kan inte plocka ut enstaka bitar. Presentera en fullständig teori för vad som skett, vem som är GM och varför.