2013-09-10, 17:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att polisen inte känner till att det fanns pengar i kassaskåpet betyder inte att det inte fanns det. På grund av G:s tidigare affärer är det troligt att många i vart fall trodde det. Att utgå från vad polisen säger är att ta det två steg för långt.
Det motsäger inte att skåpet öppnades för att det skulle se ut som rånmord.
Citera
2013-09-10, 17:15
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.olandsbladet.se/index.php?id=22231&placid=3&template=#.Ui81pZhvljo

Intressant, det tyder väl på att både polis och åklagare är oroliga för en frikännande dom i tingsrätten och att man därför kraftsamlar inför en förhandling i Hovrätten. Detta stärker min bild som jag försökt förmedla en längre tid att åtalet är svagt.
Citera
2013-09-10, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag har ingen teori om vem som utfört morden utan belyser bara att det faktiskt finns andra som kan ha motiv för gärningen. Ett rent hämndmotiv tror jag inte på däremot kan det vara en kombination där hämnd är en del.
Att kassaskåpet brutits upp behöver inte betyda att GM varit ute efter kontanter. I FUP finns det inget som tyder på att det funnits pengar i det aktuella kassaskåpet däremot kan det tänkas att det förvarats annat som haft betydelse för GM.
Om det handlar om hämndbegär hur placerar du då PK i ekvationen. Vilket motiv för hämnd har han?
Jag har skrivit om tre fall där bönder slagits ihjäl och kassaskåp tömts. I inget av fallen hade polisen något skäl att anta att det fanns pengar i kassaskåpet - men ryktena på byn sa att de hade pengar.
För motivet är det ointressant vad som fanns i kassaskåpet - frågan är vad gm trodde fanns i kasaaskåpet.
Den viktigaste erfarenheten jag fått som krimreporter är att man inte ska krångla till det så förbannat. Ser det ut som ett rånmord är det nästan alltid ett rånmord.
Trollet: om du vill hitta rimliga tvivel borde du kanske fundera på om någon annan kan ha trott att G hade pengar.
Citera
2013-09-10, 17:20
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Nej, det gör det inte. Om man gör en samlad bedömningen av omständigheterna i fallet så kan man i vart fall inte utesluta detta heller. Något som talar emot det är väl att risken att dröja sig kvar för GM.
Citera
2013-09-10, 17:21
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Jag har skrivit om tre fall där bönder slagits ihjäl och kassaskåp tömts. I inget av fallen hade polisen något skäl att anta att det fanns pengar i kassaskåpet - men ryktena på byn sa att de hade pengar.
För motivet är det ointressant vad som fanns i kassaskåpet - frågan är vad gm trodde fanns i kasaaskåpet.
Den viktigaste erfarenheten jag fått som krimreporter är att man inte ska krångla till det så förbannat. Ser det ut som ett rånmord är det nästan alltid ett rånmord.
Trollet: om du vill hitta rimliga tvivel borde du kanske fundera på om någon annan kan ha trott att G hade pengar.

Men vad utesluter att det kan ha funnits andra saker än pengar i kassaskåpet som GM ville åt?
Citera
2013-09-10, 17:29
Medlem
Citat:

Men lägg av! Fattar inte att du ens säger det här. 2 st mördade och du e kall som is och slipar upp kassaskåpet för att det ska se ut som rånmord. Tänk dig i i situationen. Är du desperat efter pengar går du lös på kassaskåpet. Annars försvinner du som en avlöning.
Citera
2013-09-10, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe68
Men lägg av! Fattar inte att du ens säger det här. 2 st mördade och du e kall som is och slipar upp kassaskåpet för att det ska se ut som rånmord. Tänk dig i i situationen. Är du desperat efter pengar går du lös på kassaskåpet. Annars försvinner du som en avlöning.
Det är kallt att döda två människor, varav en med skjutvapen. Och det är lika kallt att öppna skåpet efteråt, oavsett om avsikten är att råna eller inte.
Citera
2013-09-10, 17:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag har ingen teori om vem som utfört morden utan belyser bara att det faktiskt finns andra som kan ha motiv för gärningen. Ett rent hämndmotiv tror jag inte på däremot kan det vara en kombination där hämnd är en del.
Att kassaskåpet brutits upp behöver inte betyda att GM varit ute efter kontanter. I FUP finns det inget som tyder på att det funnits pengar i det aktuella kassaskåpet däremot kan det tänkas att det förvarats annat som haft betydelse för GM.
Om det handlar om hämndbegär hur placerar du då PK i ekvationen. Vilket motiv för hämnd har han?
Jag har aldrig påstått att drivkraften för den åtalade har varit att uppnå någon slags hämnd
utan vad jag närmast syftade till var att ifall man laborerar med den ofta nämnde ME,
av dig då huvudsakligen, som en tänkbar förövare, så skulle motivbilden inte vara
ekonomiskt betingad utan just vara av simpel vedergällningskaraktär.
Det var dit jag ville komma och den förklaringsmodellen betraktar jag som mindre värd
mot bakgrund av hur dåden har utspelat sig och vad som sedan skett efteråt med
att bereda sig tillträde till offrens kassaskåp och anlagd brand i syfte att dölja dåden.

Och just den omständigheten med iscensättande av en brand indikerar ganska tydligt
att man har att göra med någon som begått rånmord.
Ingen har förresten sett ett spår av den här killen ME på ön vid de aktuella tidpunkterna.
Däremot finns den misstänkte på ön under hela tiden som är aktuell. Och han har, kan
det påminnas om, det ena offrets blod på sin gevärskolv...

Jag tror så här att som för det mesta så var PK i svårt ekonomiskt trångmål och blev
allt mer desperat mot dagen för händelserna i Flakeböle.
Det kan inte alls uteslutas att han fått för sig att det fanns gott om kontanter hemma hos
paret som sedan föll offer. Det vet man inte säkert alltså.
Och någonting annat än pengar var det inte han bröt upp kassaskåpet för att försöka
komma i besittning av.

Det var stora ekonomiska bekymmer vid tiden för morden 2006 och dessa löstes som bekant
efter moderns och sambons våldsamma död vid den branden.
Det gick vägen den gången trots allt, trots åtal och rättegång, och det kanske skulle
kunna gå lika bra nu också...

Går vederbörande fri även vid det här tillfället så kommer han nog att betrakta sig som
helt oövervinnerlig...
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-10 kl. 18:04.
Citera
2013-09-10, 17:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Här är lite info ur FUP för er som hävdat att det inte fanns någon hotbild mot Gustav och Annika...

Ur förhör med Ande*s Maur*n:
"Anders berättar att Annika kände sig lite hotad av hyresgästen de hade i sin butik "Pelles", hon upplevde honom som obehaglig."

Källa: Sidan 869 i Huvudprotokollet

Ur förhör med Stef*n Andrèas*n
"Han berättade bl.a. om hoten hade mottagit, Gustaf berättade aldrig om hoten var verbala eller om han fått dom via mejl, post sms eller på något annan sätt."

"Vid några tillfällen när Gustaf ringde hem till Annika så var hon mycket rädd, hon var rädd för en man som hyrt en lokal hon ägde i Löttorp. Stefan berättar att han fick information av Gustaf om hoten i från oktober fram till att han avled. Gustaf berättade för Stefan att en kille vid namn Mika*l Erikss*n från Stockholm hotade honom och Annika, Annika var totalt livrädd berättar Stefan men Stefan kan inte säga i hur hoten var formulerade."

"Anledningen till hoten gällde pengar som Mikael var skyldig Gustaf, 25 000 kr var Mikael skyldig Gustaf. Stefan säger att Gustaf tog det hela rätt så lugnt medan Annika var panikslagen."

"Annika var livrädd hela hösten eftersom Gustaf stämt Mikael."

Källa: Sidan 684 i Huvudprotokollet
Citera
2013-09-10, 17:56
Medlem
Citat:

Flera studier inom gärningsmannaprofilering, visar att det är mer ovanligt än vanligt att det finns ett tydligt motiv till gärningen. Det är ju internationella studier- dessa visar att det är sällan som något är så enkelt som det tycks vara. Grova våldsbrott är oftast oplanerade. Inbrott är däremot mer sällan oplanerade. Om P är gärningsman, var det sannolikt inte planerat att han skulle begå mord. Att skjuta någon i buken med hagelgevär på kort avstånd, innebär att blod och tarminnehåll sprids överallt. P tycks ju inte vara pedantisk. Det borde finnas rester från kvinnan i den bil som P använde.
Citera
2013-09-10, 18:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe68
Precis min tanke också!
Citera
2013-09-10, 18:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är kallt att döda två människor, varav en med skjutvapen. Och det är lika kallt att öppna skåpet efteråt, oavsett om avsikten är att råna eller inte.
Vad den jämförelsen försummar är att det tar väsentligt längre tid att öppna ett kassaskåp med vinkelslip än att döda två människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in