2013-09-09, 15:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Men det är väl inte helt otänkbart att en eventuell gärningsman städat bort den blodiga snön?
Jaha, du, det utesluter du inte?
Tre, fyra liter blod ska avlägsnas?
Ja, du drar det här långt onekligen, du kämpar tappert vidare för en annan lösning än den
som alla andra håller som nästan självklar.

Men du tror visst inte på CP som skyldig till Palmemordet heller om jag minns rätt nu?
Du gillar nog det där med att gå mot strömmen, va?
Lite uppmärksamhetssökande kanhända?
Citera
2013-09-09, 16:50
Bannlyst
Citat:
1. Detta stämmer väl ändå inte?
2. Jag anser att ett förhör i domstol med hennes saknar bevisvärde. Varför? Jo, helt enkelt för att hon inte omfattas av vittneseden.
3. Mycket talar väl för att hon skjutits inomhus. Men det är väl inte helt otänkbart att en eventuell gärningsman städat bort den blodiga snön?
1. Jo. Det är i princip bara vildsvin som är tillåtet att jaga i mörker. Det finns knappt på Öland.
2. Ditt resonemang innebär att ingen målsägande skulle få vittna. De avlägger inte heller ed. Vill du ta bort möjligheten för målsägande att vittna?
3. Tycker du verkligen det är rimligt tvivel? Jag tycker det är jävligt orimligt.
Citera
2013-09-09, 17:02
Medlem
Citat:
Till skillnad från andra så har jag medgett att jag missat detta.

Yttrandeffrihet i all ära. Du har all rätt att uttrycka din åsikt både en och flera gånger. Men du borde inse att vi har förstått vad du menar vid det här laget, dvs det kan enligt dig finnas en annan gärningsman. Sluta upp med att upprepa dig !

Den här tråden har utvecklats från att vara vilken tråd som helst på FB . Den hade inslag av nonsens kommentarer i början. Mina egna kommentera var långa, röriga och ibland ofrivilligt nedlåtande. Jag är mycket tacksam över att andra påtalade mina brister. Men sedan en relativt lång tid tillbaka är kommentarerna vettiga och det visas en hel del respekt mellan dom som återkommer regelbundet.

Jag missade också att LKs namn fanns med som vittne i stämningsansökan. Sammantaget är Fup mycket omfattande. Det är mänskligt att missa viss information. Missförstånd brukar rättas till på ett civiliserat sätt utan att svara personer på ett nedvärderande sätt. Det är ingen som oupphörligt återkommer till misstaget. Vi går i stället vidare i vår diskussion. Våra olika kunskaper och personligheter gör att det är oilka karaktär på kommentarerna. Vissa är mycket informativa och faktaspäckade. Andra kommentarer är "mjukvara", dvs personliga åsikter. Dvs, sammantaget ett bra underlag för diskussion.

Du framför dina kommentarer på ett sätt som ger intryck av att du vill förstöra tråden. Eftersom vi har förstått din ståndpunkt angående alternativ gärningsman kan du nu ge upp det ämnet. Har du någon synpunkt om något annat räcker det om du skriver det en gång. Vi fattar !

Detta är min uppfattning och jag tar inte på något sätt illa upp om någon har en annan uppfattning. Jag lovar att inte upprepa min åsikt flera gånger.
Citera
2013-09-09, 17:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Inte alls. Hur som, hur bedömer du mina punkter avseende ME. Visar inte dessa att det finns vissa tveksamheter i ärendet?
Problemet är att du har ett track record som såpass enögd att jag själv skulle behöva kolla upp vad som talar i motsatt riktning för att att kunna göra en vettig bedömning av vad dina punkter är värda, och just nu har jag inte min tid till det priset. Att det finns saker att gräva fram för den som vill ha en balanserad bild är ju uppenbart från följande postningsfragment från trådens allmänt kanske allra mest respekterade och uppskattade deltagare:

Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Vid samtliga förhör har åklagaren noggrant gått igenom och frågat om eventuell hotbild och om BO kände sig rädda eller hotade. Enligt Annikas syster, som Annika pratade med varje dag så var Annika inte rädd för att vara ensam hemma när Gustaf var bortrest.
Jag ser att du ha kommenterat detta senare i tråden med att folk på norra Öland kan vara beredda att säga både det ena och det andra för att få in PK i sinkabirum. Men lägger man sig på den nivån går det ju att ifrågasätta precis all vittnesbevisning. Den tilltalade kan ju alltid vara utsatt för en gigantisk konspiration i sin hembygd!
Citera
2013-09-09, 17:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag ser att du ha kommenterat detta senare i tråden med att folk på norra Öland kan vara beredda att säga både det ena och det andra för att få in PK i sinkabirum.
Det är ju dessutom helt tvärtom.

Trots att PK sitter häktad sedan lång tid tillbaka och med ett viss mått av sannolikhet får fortsätta sitt leverne bakom lås och bom även efter rättegång så är det flera som fortfarande inte vågar säga varken det ena eller det andra. Jag har själv hört lite då och då (senast för några dagar sedan) att det finns vittnesmål som inte kommit fram i dagsljuset på grund av rädsla.

Polisen är dessutom väl medvetna om detta, vilket framgår av att de senast vid rättegångsstarten ännu en gång gick ut med en vädjan om att de som har uppgifter att lämna ska göra det.
Citera
2013-09-09, 18:17
Medlem
Citat:
*ME var osams med Gustav och Annika. Orsaken var meningsskiljaktigheter i affärer dem emellan. Osämjan ledde till en tvist som hamnade hos Tingsrätten. Förhandling i Tingsrätten hann inte hållas eftersom morden inträffade.

*Annika var rädd för ME

*ME hotade Annika och Gustav.

*Gustav kände oro inför hoten när han var ute på sjön och Annika var ensam hemma.

Av det jag har läst i FUP och som rör Pelles, så upplever jag det som att de flesta vittnar om att det inte förekom (eller att de inte känner till några) direkta hot om andra konsekvenser än stämningar från ME gentemot BO (se lite citat ur FUP nedan). Men visst - de var ordentligt osams med ME.

Citat:
Bodil kommer ihåg att Annika vid besöket den 8 dec 2012 pratade om Magnus Eriksson som hyrt Pelles sommaren 2012 och sagt att Magnus var helt hopplös och att de inte fått tag i honom. Han var skyldig dem pengar, sade hon och vidare att de hade kollat upp honom och fått fram att han hade kronofogden efter sig. Annika pratade inte om någon osämja dem emellan, hot eller att hon kände sig stressad eller rädd på något vis utan Bodil uppfattade henne som mest trött för hon log lite när hon pratade om detta.
sid 726

Citat:
Sommaren 2012 hyrdes "Pelles verkstad" ut och Gustaf uttryckte vid något tillfälle att det var mycket humbug och fuffens där under sommaren. Petter har inte hört något om att den som hyrde Pelles har uppträtt hotfullt mot Gustaf under sommaren eller efter det att hyreskontraktet gick ut.
sid 309

Citat:
Annika hade, vid något tillfälle i höstas, uttryckt att de som hyrde varit lite hotfull. Hon hade också sagt att det var så bra, för var det någon som var hotfull så tog Gustav hand om det.
sid 37 (förhör med As syster)

Citat:
På fråga om Kent vet vad dessa hårda ordutbyten bestod av svarar han att han inte vet vad som sas mellan Gustav och mannen som hyrde Pelles förutom att mannen hotade Gustav med stämning efter att Gustav byt lås till Pelles eftersom detta var olagligt.
sid 585

Citat:
Det var som sagt väldigt mycket och alltid något om Pelles. Om kronofogden och om att affären skulle tömmas. Tillslut lyssnade man inte, säger Henrik. Han har aldrig hört Annika säga att hon har varit utsatt för några uttalade hot.
sid 692

Citat:
Angelique uppger att hon sommaren 2012 arbetade extra vid Hem & Fritid i Löttorp, hon träffade då Annika vid några tillfällen, hon märkte då att det inte var 100 % Annika, det var någon nedstämdhet i henne, men det är inte så underligt efter att Vera gått bort säger Angelique. Hon har aldrig hört Annika nämna att hon skulle var hotad av någon eller rädd för något.
sid 708

osv
Senast redigerad av fringis 2013-09-09 kl. 18:19.
Citera
2013-09-09, 18:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
3. Mycket talar väl för att hon skjutits inomhus. Men det är väl inte helt otänkbart att en eventuell gärningsman städat bort den blodiga snön?
Det är förenat med avsevärda risker om något sådant skulle skett.
Ta fram en skyffel och börja skotta bort all den snö som var genomdränkt av det
kvinnliga offrets blod - och det var mängder som strömmade ut från henne ty
kroppspulsådern hade ju träffats och trasats sönder - och denne gärningsman i ett
sånt tänkt scenario kunde blivit observerad precis vilket ögonblick som helst av
någon förbipasserande ute på vägen.
Denne hade haft att göra minsann för att klara av att utplåna varenda synligt spår
av dådet. Sekunder hade tickat iväg till minuter och som sagt överhängande risk för
att kunna bli uppmärksammad med sin närvaro på platsen.

Nej, sannolikheten för att Anni*a bragtes om livet där utanför förefaller vara så
försvinnande liten att man nog lugnt kan skippa såna tankar och inrikta sig på att
det brutala dådet skedde där det hävdas från officiellt håll. Nämligen inomhus.
Citera
2013-09-09, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är förenat med avsevärda risker om något sådant skulle skett.
Ta fram en skyffel och börja skotta bort all den snö som var genomdränkt av det
kvinnliga offrets blod - och det var mängder som strömmade ut från henne ty
kroppspulsådern hade ju träffats och trasats sönder - och denne gärningsman i ett
sånt tänkt scenario kunde blivit observerad precis vilket ögonblick som helst av
någon förbipasserande ute på vägen.
Denne hade haft att göra minsann för att klara av att utplåna varenda synligt spår
av dådet. Sekunder hade tickat iväg till minuter och som sagt överhängande risk för
att kunna bli uppmärksammad med sin närvaro på platsen.

Nej, sannolikheten för att Anni*a bragtes om livet där utanför förefaller vara så
försvinnande liten att man nog lugnt kan skippa såna tankar och inrikta sig på att
det brutala dådet skedde där det hävdas från officiellt håll. Nämligen inomhus.
Du glömmer att den bortgrävda snön måste ersättas med ny. Det är en miss av åklagaren att man inte förhört alla Ölandsbönder om de kört ut snö till Flakeböle.
Citera
2013-09-09, 20:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du glömmer att den bortgrävda snön måste ersättas med ny. Det är en miss av åklagaren att man inte förhört alla Ölandsbönder om de kört ut snö till Flakeböle.
Ja, just det, det har du minsann rätt i.
Slarv av åklagaren, ja, hur bara kunde man missa en sån grej. Hur fasen har man tänkt
egentligen? Alltid fokus på det osannolikaste. Och utredningsåtgärder därefter.
Lite insnöat tänk på den kanten, befarar jag.
Citera
2013-09-09, 21:31
Medlem
Är det intressant att inga fingeravtryck hittades på geväret? Känns som något som skulle kunna sitta kvar rätt länge, om man nu inte torkat av det? Någon med koll?
Citera
2013-09-09, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Är det intressant att inga fingeravtryck hittades på geväret? Känns som något som skulle kunna sitta kvar rätt länge, om man nu inte torkat av det? Någon med koll?
Orört sitter det i princip kvar i generationer, förutsatt att det är en yta som lämpar sig för fingeravtryck
Citera
2013-09-09, 21:52
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
I Fup i förhör med LK så säger hon något om oklarheter vem som är/var PK.s far. Slänger in en Brasklapp. Kan det finnas släktskap mellan Gustaf och PK? Kan Gustaf och P vara halvbröder (samma far) med PK. De verkar haft genom alla år bra relationer, finns det likhet utseendemässigt mellan dessa bröder. Tex Gustaf och PK? Kan i så fall blod på vapnet vara PK:s, eller är DNA-analys som gjorts helt uteslutande detta? Om likhet mellan personers DNA släktskap är minimal så kanske det finns spår i bostaden av PK men så likt Gustafs DNA?

Nej, det finns inget släktskap dem emellan. SKL har jämfört DNA i blodet på kolven på Valmeten och konstaterat att det kommer från Gustaf och att det inte kan komma från något av hans syskon eller föräldrar, man har även testat det mot Pierre. Det finns inte heller något "byskvaller" som någonsin antytt att Pierre och Gustaf skulle vara släkt.

Rättegången dag 2 klockan 10:54 http://cms.rattegang-se.webnode.se/products/a10-54/
Citat:
Hagman fortsätter och visar bilder från det Tekniska protokollet i fuppen. Sid 445 redovisning 4, man har kollat om blodet på Valmeten kan komma från en nära släkting till Gustaf eller från Pierre. Resultatet talar extremt starkt (+4) för att blodet inte kommer från Annika, Gustafs mamma eller pappa, Gustafs bröder eller Pierre. Det är alltså uteslutet att blodet kan komma från någon annan än Gustaf själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
När LK vittnar är det då som sambo till PK för nu enligt Ratsit är hon skriven på fastlandet tillsammans med sina tre barn. Hon är inte skriven på samma adress som PK, han däremot har samma adress som tidigare. Har förstått att om LK vittnar är det skillnad mellan att vara sambo till den åtalade och vittna. Vad gäller i detta fallet.

Lotta räknas fortfarande som Pierres repektive, även om de är separerade på grund av att han är häktad och Kronofogden tagit huset. Hon kan inte tvingas att vittna och hon behöver inte höras under ed/sanningsförsäkran om hon inte vill. Däremot så kan förstås en närstående vilja vittna till den tilltalades fördel eller för att helt enkelt berätta vad denne vet, vittnesmålet behöver inte vara till för att fria eller fälla den åtalade, det kan helt enkelt vara till för att klargöra omständigheter eller tidpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in