Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-05, 13:41
Medlem
stenbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Dom skulle kunna sälja 400k boxar bara i USA och Kanada, det är ju just därför de har dissat oss

Varje såld konsol på viktiga marknader är ju reklamvärde i sig, kompisar som kommer över och provar etc, så säljer dom många konsoler på viktiga marknader med många potentiella kunder så får dom fler kunder på dessa marknader

Sen tror jag inte dom gör om misstaget att producera för få konsoler första åren, de kommer trycka ut mer än 2-300k/månad. Dom siktar nog på miljonen tror jag för att få ett jämt flöde, sen när den svalnat om några år så skruvar de ner tempot och stänger någon fabrik
so what?
det ändrar ju ändå inte det du skrev..
"Om dom säljer 5 miljoner konsoler mindre sett över hela generationen på grund av att de försenade den i 8 länder. Tror inte dom bryr sig"
"en återigen att de tappar lite kunder.... dom bryr sig inte"

även fast dom är sena i produktionen och kommer ha mycket färre exemplar an playstation så går xbox fortfarande att förboka i usa där dom tidigare har dominerat marknaden... men det är klart.. dom bryr sig väl inte om dom skulle tappa flera miljoner kunder..
Citera
2013-09-05, 17:06
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbrott
so what?
det ändrar ju ändå inte det du skrev..
"Om dom säljer 5 miljoner konsoler mindre sett över hela generationen på grund av att de försenade den i 8 länder. Tror inte dom bryr sig"
"en återigen att de tappar lite kunder.... dom bryr sig inte"

även fast dom är sena i produktionen och kommer ha mycket färre exemplar an playstation så går xbox fortfarande att förboka i usa där dom tidigare har dominerat marknaden... men det är klart.. dom bryr sig väl inte om dom skulle tappa flera miljoner kunder..

Du är ju uppenbart oförmögen att förstå vad man säger, over and out ang detta ämne.
Citera
2013-09-05, 19:10
Medlem
adolf512s avatar
problemet jag ser med kinect är att det inte kommer kunna användas till något vettigt för 90% av spelen då man ändå måste ha kontrollen ifall man ex skall gå framåt, styrning med fötterna borde vara en möjlighet men jag tror inte det kommer bli verklighet dåkinect antagligen vänder sig till personer som annars inte hade spelat datorspel http://www.zumbafitnessgame.com/zumba_worldparty.php

sony gör rätt i att inte bundla en svindyr kamera och istället kunna ta ut lägre pris och ha mer kraftfull hårdvara, har microsoft ens diskuterat kinect med spelutvecklare eller kör de bara på och utgår från att hela värden anpassar sig efter dem?
Citera
2013-09-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
problemet jag ser med kinect är att det inte kommer kunna användas till något vettigt för 90% av spelen då man ändå måste ha kontrollen ifall man ex skall gå framåt, styrning med fötterna borde vara en möjlighet men jag tror inte det kommer bli verklighet dåkinect antagligen vänder sig till personer som annars inte hade spelat datorspel http://www.zumbafitnessgame.com/zumba_worldparty.php

sony gör rätt i att inte bundla en svindyr kamera och istället kunna ta ut lägre pris och ha mer kraftfull hårdvara, har microsoft ens diskuterat kinect med spelutvecklare eller kör de bara på och utgår från att hela värden anpassar sig efter dem?

Spel som enbart använder Kinect kommer inte komma så många intressanta - det kan jag hålla med om.

Dock så finns det hur många möjligheter som helst att använda kinect som komplement till den vanliga kontrollern.

T ex klappa sig på huvudet för att aktivera mörkerglasögonen, peka med hela handen för att ge order om vart dina soldater ska skjuta osv kommer bli mycket vanligare att kunna använda då utvecklarna vet att det finns ett kinect till varje Xbox.
Citera
2013-09-06, 09:45
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Spel som enbart använder Kinect kommer inte komma så många intressanta - det kan jag hålla med om.

Dock så finns det hur många möjligheter som helst att använda kinect som komplement till den vanliga kontrollern.

T ex klappa sig på huvudet för att aktivera mörkerglasögonen, peka med hela handen för att ge order om vart dina soldater ska skjuta osv kommer bli mycket vanligare att kunna använda då utvecklarna vet att det finns ett kinect till varje Xbox.

Dom säger ju själva att denna kinect mer är menat som ett komplement till kontroll. Första kinect trodde och anpassade dom som en egen enhet som hade sina egna spel
Citera
2013-09-06, 11:26
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Dom säger ju själva att denna kinect mer är menat som ett komplement till kontroll. Första kinect trodde och anpassade dom som en egen enhet som hade sina egna spel

varför ens skicka med det över huvud taget då?

det har hävdats att spel kommer anpassas efter kinect nu när utvecklare vet att alla xbox one enheter stödjer det, probelemet är att få utvecklare kommer bry sig om en sådan minemal marknad och ifall utvecklaren över huvud taget släpper ett spel till prismbox så tror jag inte de kommer bry sig om att anpassa spelet efter det.

jag tror den här generationen kommer bli unik genom att ett företag konkurrerar ut resten på det här sättet, wiiU har katastrofala försäljningssiffror microsoft ligger nog ännu sämre till än nintendo då de inte utvecklar egna spel värda att nämnas, många "exclusiva titlar" endast är exclusiva under begränsad tid tillskillnad från sonys spel som aldrig kommer komma till xbone över huvud taget.

hoten mot ps4 är snarare enheter baserade på android, linux och windows. frågan är om inte microsoft och nintendo kastar in handduken snart och slutar göra egna konsoller?
Citera
2013-09-06, 18:48
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Sen tror jag inte dom gör om misstaget att producera för få konsoler första åren, de kommer trycka ut mer än 2-300k/månad. Dom siktar nog på miljonen tror jag för att få ett jämt flöde, sen när den svalnat om några år så skruvar de ner tempot och stänger någon fabrik
Nä, dom kommer inte trycka ut 1 miljon konsoler per månad. Dom kommer snarare att börja i låg produktionstakt och öka successivt i takt med att flödet optimeras, fler marknader öppnas och konsolen börjar nå en bredare publik (behövs spel och lägre pris). Det är ju urbota dumt att sitta på flera miljoner konsoler om några år ifall det visar sig att konsolen säljer under förväntningarna. Lagerkostnader för ett par miljoner boxar är en onödig kostnad som Microsoft inte tänker skaffa sig.

Vilken fabrik? Nu är det inte allmänt känt ännu men jag antar att Microsoft givit uppdrag åt EMS-företagen så som dom gjorde för Xbox 360 (Foxconn, Flextronics & Celestia). Att starta ett fabrik, tillverka massor med enheter i början för att abrupt sänka kapaciteten och sedan stänga fabriken skulle vara en rejäl förlustaffär för Microsoft.
Citera
2013-09-06, 23:31
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nä, dom kommer inte trycka ut 1 miljon konsoler per månad. Dom kommer snarare att börja i låg produktionstakt och öka successivt i takt med att flödet optimeras, fler marknader öppnas och konsolen börjar nå en bredare publik (behövs spel och lägre pris). Det är ju urbota dumt att sitta på flera miljoner konsoler om några år ifall det visar sig att konsolen säljer under förväntningarna. Lagerkostnader för ett par miljoner boxar är en onödig kostnad som Microsoft inte tänker skaffa sig.

Vilken fabrik? Nu är det inte allmänt känt ännu men jag antar att Microsoft givit uppdrag åt EMS-företagen så som dom gjorde för Xbox 360 (Foxconn, Flextronics & Celestia). Att starta ett fabrik, tillverka massor med enheter i början för att abrupt sänka kapaciteten och sedan stänga fabriken skulle vara en rejäl förlustaffär för Microsoft.

Vi får väl se. Ms lär ju komma ut med siffror på hur de säljer. Jag tror dom sålt 3 miljoner till jul, du tror på 600k? vi får väl se. Vet inte hur tillverkningsuppdagen är fördelade så kan inte besvara det. Att säga att dom stänger en fabrik är väl att ta i men att skära ner på personal, ja det kommer hända så fort de hunnit ifatt efterfrågan.

Problemet som både ms och Sony har är att de förmodligen kommer sälja väldigt många konsoler i början, alla prylnördar ska ha sitt ex. Sen kommer en period där de måste övertyga de som spelar cur gen om att det är värt pengarna att uppgradera vilket kommer bli svårt iom att cur gen kommer supportas mycket och länge. I takt med att supporten minskar så kommer folk uppgradera och efterfrågan kommer återigen öka. Varken ms eller Sony har råd att tillverka för många, men de har inte heller råd att tillverka för få eftersom det skulle ge konkurrenten ett övertag
Citera
2013-09-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ms lär ju komma ut med siffror på hur de säljer.

Så lite som jag litar på MS nuförtiden så vet jag inte om jag kommer kunna tro deras siffror de kommer ut med.
Citera
2013-09-07, 06:38
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Så lite som jag litar på MS nuförtiden så vet jag inte om jag kommer kunna tro deras siffror de kommer ut med.

Det är iofs sant
Citera
2013-09-07, 09:39
Medlem
adolf512s avatar
tänkte sammanfatta huvudskälen till att skaffa respektive konsoll
ps4:
-billigare än prismbox
-40% bättre gpu än xbone
-sony utvecklar skälva många spel exclusivt till konsollen
xbone:
-kinect 2.0
-10% snabbare processor(förutsatt att inte sony också överklockar sin konsoll
-microsoft jar köpt vissa exclusiva titlar, andra kommer tidigare till prismbox *
båda har iallafall bättre hårdvara än wiiU:
-billigast
-bakåtkompartabel med wii
-spel går ofta att köra med de gamla(enligt mig betydligt bättre) kontrollerna
-nintendo lär släppa en del intressanta spel.

*detta gäller tills micsoft slutar slänga pengar i det svarta hålet.
Citera
2013-09-07, 12:07
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Siffrorna är alltid korrekta men inlindade i osanna ord - alltså, siffrorna vi får är korrekta, men i 99.99% av fallen försöker dom beskriva försäljningen på så vis att det är positivt, oavsett om siffrorna är positiva eller negativa. Tänker man lite kritiskt så är det inga problem att se ifall siffrorna är bra eller dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
tänkte sammanfatta huvudskälen till att skaffa respektive konsoll
ps4:
-billigare än prismbox
-sony utvecklar skälva många spel exclusivt till konsollen

xbone:
-microsoft jar köpt vissa exclusiva titlar, andra kommer tidigare till prismbox *

wiiU:
-billigast
-bakåtkompartabel med wii
-spel går ofta att köra med de gamla(enligt mig betydligt bättre) kontrollerna
-nintendo lär släppa en del intressanta spel.
Tog bort punkter som konsumenter inte bryr sig om och lät dom punkterna som säljer konsoler vara kvar.

Citat:
Vi får väl se. Ms lär ju komma ut med siffror på hur de säljer. Jag tror dom sålt 3 miljoner till jul, du tror på 600k? vi får väl se.
För tidigt för att säga. Men runt miljonen är en rimlig gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in