2013-09-04, 16:34
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws

När kommer din redovisning om att Sverige har Europas lägsta priser föresten?

det där skrev jag bara för att provocera bubbelbabblarna, funkade jättebra, särskilt på dej.

PS. Sthlm har verkligen Västeuropas billigaste bostäder relativt räknat!!
2013-09-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Vad tror ni på sikt om priserna i Uppsala, speciellt då främre Luthagen/Luthagen, någon med koll? Du får ge allt mellan 1,3-1,7-8 för en 1/1,5 på ungefär 30-40kvm, oftast låga hyror. Extremt mycket studenter flyttar in och lägenheterna är få, speciellt hyres. Man diskuterar på höja hyreslägenheternas hyror i stora delar av Luthagen med hjälp av något argument "bra läge" ska kosta mera.

Kan tilläggas att Luthagen är enligt mig det finaste området efter över Övfre Slotts, men det är ett relativt litet område. Få invandrare och det bor en majoritet akademiker, "rätt" sida av stan och mycket studentliv i närhet, likaså centrum. Alla det fina med Uppsala ligger mot Luthagen.

Är det att skjuta sig själv i foten att köpa en 1a på ungefär 35kvm för 1,4milj med 400tusen i kontantinsats, hyran är på ungefär 1700. Ger mig en rimlig månadskostnad och ett läge som jag inte skulle vara i närheten av att få annars. Inkomsten är ungefär på 20k netto varje månad.

Jag skulle ta det väldigt försiktigt med smålägenheter i studentstäder. Vi har extremt många svenskar i högskoleåldern (ungefär 20-24) just nu jämfört med antalet 15-19-åringar, vilket pressar upp priserna på just smålägenheter överallt, men framför allt i studentstäder.

Mer statistik för tgv att göra bort sig på:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____262459.aspx
2013-09-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det där skrev jag bara för att provocera bubbelbabblarna, funkade jättebra, särskilt på dej.

PS. Sthlm har verkligen Västeuropas billigaste bostäder relativt räknat!!
Amsterdam har billigare snittpriser, Bryssel också. Luxemburg ligger under Stockholm, Köpenhamn med. London ligger över Stockholm, Paris ligger strax över och Oslo darrar på samma nivå.

Hur är Stockholm billigast i Västeuropa? (Ta gärna med Norra Europa också, där Stockholm ligger...)
2013-09-04, 17:31
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Amsterdam har billigare snittpriser, Bryssel också. Luxemburg ligger under Stockholm, Köpenhamn med. London ligger över Stockholm, Paris ligger strax över och Oslo darrar på samma nivå.

Hur är Stockholm billigast i Västeuropa? (Ta gärna med Norra Europa också, där Stockholm ligger...)
du måste tänka längre än näsan räcker om du vill göra en korrekt jämförelse, snittpriser säger inte så mycket, jag skrev relativt. Boende i Sthlm innerstad och närförort lägger ca 23% av sin nettoinkomst på boendekostnad - det är betydligt lägre än alla andra västeuropeiska storstäder, vi får dessutom mer för våra betalade skattekronor så vi sparar vissa kostnader på nettolön. Medelstockholmaren (innerstad närförort) har betydligt mycket mer pengar kvar i plånboken och större förmögenhet än jämförbara ...

Det finns ekonomiskt utrymme för 20-30% högre priser i Sthlm, frågan är om pöbeln accepterar en sån utveckling? bubbelbabbelmaffian kanske startar kravaller o bränner bilar då?? Lapeyres - du kanske går i frontlinjen??
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-04 kl. 17:33.
2013-09-04, 17:33
Medlem
Citat:
du måste tänka längre än näsan räcker om du vill göra en korrekt jämförelse, snittpriser säger inte så mycket, jag skrev relativt. Boende i Sthlm innerstad och närförort lägger ca 23% av sin nettoinkomst på boendekostnad - det är betydligt lägre än alla andra västeuropeiska storstäder, vi får dessutom mer för våra betalade skattekronor så vi sparar vissa kostnader på nettolön. Det finns ekonomiskt utrymme för 20-30% högre priser i Sthlm, frågan är om pöbeln accepterar en sån utveckling? bubbelbabbelmaffian kanske startar kravaller o bränner bilar då??

Det är billigt för att vi inte amorterar, alltså.
2013-09-04, 17:35
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Jag skulle ta det väldigt försiktigt med smålägenheter i studentstäder. Vi har extremt många svenskar i högskoleåldern (ungefär 20-24) just nu jämfört med antalet 15-19-åringar, vilket pressar upp priserna på just smålägenheter överallt, men framför allt i studentstäder.

Mer statistik för tgv att göra bort sig på:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____262459.aspx
Där har du en bra poäng, visserligen visste jag såklart det redan, men väldigt bra poäng, gäller att vara lite försiktig med smålägenheter om 3-6 år, det är därför jag planerar försäljningar kommande 12 mån.

Eller så kommer följande att hända - de kommande allt högre priserna på bostäder i Sthlm gör att folk väljer att downsiza, byter ner sig 10-20m2 per person i hushållet, således går priserna ner på treor och fyror och villor, men rejält upp på ettor och tvåor. Vad tror du om den teorin?
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-04 kl. 17:42.
2013-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Där har du en bra poäng, visserligen visste jag såklart det redan, men väldigt bra poäng, gäller att vara lite försiktig med smålägenheter om 3-6 år, det är därför jag planerar försäljningar kommande 12 mån.

Eller så kommer följande att hända - de kommande allt högre priserna på bostäder i Sthlm gör att folk väljer att downsiza, byter ner sig 10-20m2 per person i hushållet, således går priserna ner på treor och fyror och villor, men rejält upp på ettor och tvåor. Vad tror du om den teorin?

Nu tror jag förstås inte på ökande priser (på längre sikt än 12-18 månader), men eftersom ökande boendekostnader (pga stigande räntor, främst, och så får vi se vad nästa regering och FI kan hitta på) kommer ha samma effekt så kan jag ju svara ändå. Visst, man kan nog se fler som bor kvar i ettan även när de blir sambor eller sätter in nån extra vägg i tvåan när de får barn istället för att flytta till något större. Med ytterligare minskad omsättning på ettor och tvåor som resultat, vilket skulle kunna ge priser högre än de skulle vara annars.
2013-09-04, 18:26
Avslutad
Citat:
du måste tänka längre än näsan räcker om du vill göra en korrekt jämförelse, snittpriser säger inte så mycket, jag skrev relativt. Boende i Sthlm innerstad och närförort lägger ca 23% av sin nettoinkomst på boendekostnad - det är betydligt lägre än alla andra västeuropeiska storstäder, vi får dessutom mer för våra betalade skattekronor så vi sparar vissa kostnader på nettolön. Medelstockholmaren (innerstad närförort) har betydligt mycket mer pengar kvar i plånboken och större förmögenhet än jämförbara ...

Det finns ekonomiskt utrymme för 20-30% högre priser i Sthlm, frågan är om pöbeln accepterar en sån utveckling? bubbelbabbelmaffian kanske startar kravaller o bränner bilar då?? Lapeyres - du kanske går i frontlinjen??

Det är ju för att Sverige har förbannat slappa lånevillkor. Ta Tyskland som exempel, där du får lägga 30% i kontantinsats (som det inte går att blancolåna till), inga räntesubventioner, samt att du förväntas amortera av lånet på 30 år. Inför samma regler i Sverige så ska du få se vad som händer med bostadspriserna! Kreditmarknaden är tokdopad i Sverige helt enkelt.
Senast redigerad av public_enemy 2013-09-04 kl. 18:30.
2013-09-04, 18:39
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det är billigt för att vi inte amorterar, alltså.
amortering är ingen boendekostnad det är en utgift, utbetalning, ett sparande och en avbetalning. Lär dej lite grundläggande ekonomiska begrepp innan du kastar ur dej kommentare i en tråd i delforum Nationalekonomi, tack.
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-04 kl. 18:43.
2013-09-04, 19:01
Avslutad
Citat:
amortering är ingen boendekostnad det är en utgift, utbetalning, ett sparande och en avbetalning. Lär dej lite grundläggande ekonomiska begrepp innan du kastar ur dej kommentare i en tråd i delforum Nationalekonomi, tack.

Det är ingen kostnad, men finns det amorteringskrav så måste det fortfarande med i månadsbudgeten som utgift.
2013-09-04, 19:04
Medlem
Citat:

Tack, jag vet skillnaden på kostnad och utgift.

Men vad är det för statistik du hänvisar till? Säker på att den handlar om kostnader och inte utgifter?
2013-09-04, 19:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det är ingen kostnad, men finns det amorteringskrav så måste det fortfarande med i månadsbudgeten som utgift.
ja förvisso, om det blir så framöver att amorteringkrav införs, men idagsläget har vi inte amorteringskrav eller milda sådana och då ser jämförelsen ut så - att det är jämförelsevis relativt billigast i Sthlm i hela Västeuropa.

amortering är fortfarande inte en boendekostnad utan mer ett frivilligt sparande eller tvångssparande.

sen orkar jag inte debattera amortering eller inte - men varför i helvete ska man snåla o spara o amortera mitt i livet, för att vara obelånad i stor villa värderad till 20 årslöner vid pension?? ...... jaaa jag vet att man får lägre inkomster vid pensionen.... men jag tror nog folk i gemen kan räkna lite på en miniräknare och själva lista ut att 85% belåning när man närmar sej pension inte är så smart...

Vi behöver fanimej ingen sossekommunistisk tvingande lagstiftning om amortering.

OBS Jag kommer ej bemöta amorteringsmaffians banala argument för 30-års amorteringsplaner o dylika idiotförslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in